Dans med höstvinden / En vishetshistoria
Hittade ännu en till vishetshistoria, också skriven av Mingqing Xu. Den är nog heller inte så svårtolkad, men väldigt vacker och sann 😊
I de tysta murarna av ett kloster, gömd från världens ögon, levde en ung munk vars dagliga plikt var att rensa gården från höstens förgängliga spår. Varje morgon, när solen fortfarande tvekande kröp över horisonten, reste han sig och begav sig ut med kvasten stadigt i handen för att hantera de gyllene löven som tidens vind hade stulit från träden.
Det var en uppgift fylld av stillhet och sinnesfrid, men också av oavbruten upprepning. Löven föll som tårar från naturens ögon, och knappt hade den unga munken rengjort gården innan de föll ner igen, ett ändlöst spel av födelse och död.
I sin enkla visdom sökte den unge munken efter en utväg ur denna eviga cykel. En äldre bror, vars hår var präglat av årens liv, räckte ut sin hand och talade mjuka ord av uppmuntran: "Skaka grenarna innan du sopar, och kanske kommer bördan av arbetet att kännas lättare att bära."
Den unga munken, fylld av hopp, följde detta råd. Så började han skaka träden innan han svingade kvasten, och faktiskt, en mängd löv föll ner som regndroppar i morgondaggen. För en stund verkade det som om han hade besegrat tidens gång.
Men nästa morgon, när han gick ut för att betrakta sitt verk, fann han gården återigen täckt av löv, precis som tidigare. Förvirrad och sökande efter svar, vände han sig till klostrets vise mästare, vars ögon lyste som stjärnor på nattens himmel.
"Min kära pojke," började mästaren, hans röst mjuk som ljudet av en avlägsen melodi, "även om du skakar löven från grenarna kommer höstvinden obevekligt att låta nya falla ner. Det är naturens väsen att följa livets gång. Lär dig att vara i harmoni med universums flöde och låt löven falla som de vill. I att släppa taget ligger verklig lättnad."
Med dessa ord öppnade mästaren portarna till insikten för den unge munken. Så lärde han sig att det är i hängivenheten till den nuvarande stunden som hjärtat finner sin sanna frid, som ett löv som försiktigt driver på vattnet i en stilla sjö.
Den var fin. Kan riktigt känna höstluften och se höstfärgerna framför mig när jag läser. Och en riktigt fin bild som vanligt.🍂🍁
Minnen, minnen som bleknar bort. Spektrat av olika nyanser
lyser upp, löv torra som fnöske. Löv lena som silke, vind som
rörs upp, löv som sveps bort. Förmultnar till jord, tid för vila
och återhämtning. Tills en ny vår spirar upp, full av energi och
växstkraft. Så föds en ny generation full av inspiration, i ett
evigt kretslopp.
Tänk vilka ord som höstvindens färgsprakande löv kan skapas här.
Tack för den förmedlade vishetshistorien FM. 🤗
#1 #2
Ja det är fin text som hyllar cykeln av livet och naturens förändringar och hur minnen och erfarenheter förmultnar till jord för att ge plats åt ny tillväxt och ny inspiration. Allt är lika välkomnande och lika viktigt 🍂🍁 🤗 😊
- Redigerat 2024-04-21 12:20 av FataMorgana
När jag läste den här historian tänkte jag på när jag dammar av i hemmet och ett par dagar senare är det dammigt igen.
Jag ska hantera det så här i framtiden, att lära mig att vara i harmoni med universums flöde och låta dammet ligga kvar som det vill. 😄
#4: 😆😂
Va, dans med dammråttor!! 🤔🤣
#6:
Nu hänger jag inte alls med.
Oj, här hemma kallas det skämtsamt för dammråttor.
T.ex när är man ser damm som tovat ihop sig, så liknar det en råtta.
Uttrycket kommer väl därifrån.
#8:
Jaha, det uttrycket kände jag inte till. Det tar dock tid tills det blir så stora torvar. Men för 3 dagar putsade jag datorn och nu när solen skiner på den ser jag att skärmen har blivit dammig igen. Datorer och TV apparater verkar att dra åt sig damm, nästan magiskt.
Håller med, vårsolen verkar ha extra dragningskraft till damm.
#10:
Framför allt syns dammet bättre om solen skiner på det som det ligger på.