Falska föreställningar om healing
Det finns många falska föreställningar om healing och det är inte bara okunskap om saken som är anledningen till det, utan människor som uppträder som healers som ger människor en falsk föreställning.
Jag såg ett SVT klipp på en annan iFokus sajt som handlade om att SVT var på en esoterikmässa och träffade en som kallade sig healer. När jag såg klippet visste jag inte om jag ska skratta eller gråta.
Han sa att han håller på med 5 olika sorters healing och det stod på hans skylt vad han betecknade som det, bland annat "healar vid halshugggning". 😄
Killen från SVT lät sig ge en healingbehandling för 500 kronor. "Healern" sa att om man har blivit halshuggen i ett tidigare liv har man pilar i kroppen som han kan ta bort, liksom att han tar bort vatten ur lungan om man har drunknat i ett tidigare liv. Om man har problem med halsen, då har man blivit halshuggen i ett tidigare liv. sa "healern". Tänk, det finns 8 miljarder människor på jorden och det finns väl inte många som aldrig har haft ont i halsen. I historieböckerna kan jag inte hitta informationer om halshuggning av miljarder människor. 😄
Förstås hade killen från SVT både drunknat 2 ggr i tidigare liv och även blivit halshuggen, enligt "healern". Sen hade han 3 cm skillnad i benlängd. Han diagnostiserade ävern andra saker som personen inte var medveten om och fixade allt på 3 minuter genom att vifta med sina händer. Vad 3 cm skillnad i benlängd skulle innebära kan man själv testa ut om man tar på sig bara en sko med en 3 cm klack. Otroligt att SVT killen inte la märke till att han går snett. 😄
Sen är det ju så att om någon skulle kunna förlängra kroppsdelar, tänk vad rik han skulle kunna bli att förstora och förlängra saker som folk betalar mycket pengar för hos en skönhetskirurg. 😄 Man skulle inte bara bli miljonär inom kort tid, utan miljardär.
När SVT killen frågade hur han healar, sa han att han har hjälpare i andevärlden, uppstigna mästare och andra entiteter. Om någon kommer med hjälpare från andevärlden, vet jag redan i förväg att det är bedrägeri. Jag googlade också på "healarens" namn och hittade hans hemsida, där han presenterar sig som "holistic healer". Undrar om han vet vad som menas med det? 😄
Det tråkiga är att sådana bondfångare ger en helt falsk bild av healing och folk tror att det är det som healing handlar om. Men healing handlar inte om trolleri, speciellt inte holistic healing. Tänk om det skulle vara så att någon viftar bort sjukdomar med sina händer. Om någon t.ex. blir överviktig av för mycket mat, dålig mat och att inte röra på sig och utvecklar en diabetes 2. Då skulle han efter en healingbehandling vara frisk och kunna fortsätta med sin livsstil som gjorde honom sjuk.
Det kan man jämföra med att någon varje dag slår sig med en hammare på huvudet i 20 minuter och sen går till en healer med sin huvudvärk. Huvudvärken är borta ooch han kan fortsätta att slå sig med en hammare på huvudet, helt utan konsekvenser.
Riktig healing, kvittas vilken metod man använder sig av, fungerar alltid med det som kallas "chi, prana, ki, mana" osv.. Det är livsenergin som finns i alla människor och den energin kommer direkt ur den gudoliga källan. Vad ska man då med hjälpare ur andevärden till? Även om dessa hjälpare skulle existera (vad dom dock inte gör) skulle dom vara svagare än gud. Om någon kommer med andar och entiteter vet man att det är någon som inte har upptäckt den gudopmliga kraften i sig och därför inte kan vara en healer.
Holistisk healing betyder att man arbetar på orsakerna till att man blir sjuk och energin från den gudomliga källan tar fram saker tilll ytan så att man blir medveten om det. Sen kan man balansera ut energikroppen med hjälp av energin, vad i sin tur leder till att man efter att ha bearbetat orsaken kan bli frisk igen.
Klart att om man konfronteras med sådana bondfångare som SVT´s kille träffade, att man får intrycket av att all healing är bluff och båg och om någon verkligen blir frisk var det placeboeffekt. Det tycker jag är tråkigt. Att tillskriva människor problem som dom inte har och sedan ta 500 spänn för att trolla bort det har ingenting med healing att göra, utan det är lika med att lura av folk sina pengar.
- Redigerat 2024-04-11 12:06 av Condor
"Sen kan man balansera ut energikroppen med hjälp av energin, vad i sin tur leder till att man efter att ha bearbetat orsaken kan bli frisk igen."
Jo, det stod i boken Reiki Fire att man antingen tillför energi på det ställe det är obalans i energikroppen (ökar energiflödet?), eller minskar energin (minskar energiflödet?) där beroende på hur obalansen ser ut, vilket leder till att det stället läker. Nu kanske jag förklarar det fel, eller använder fel ord då jag aldrig praktiserat det själv.
Men väldigt tråkigt att riktiga praktiker ska komma att missförstås av att vissa personer utför hittepå-praktiker.🫤
#1:
Med reiki tillför man alltid energi. Reiki är varken yin eller yang, utan balanserar ut yin och yang. Det kan dock hända att det är obalanser pga för mycket eller för lite yin eller yang, dvs. man kan också ha ett överskott på antingen yin eller yang. I så fall kan reiki balansera ut det.
Tar vi som exempel när fata Morgana hade sin kundaliniprocess. Kundalinin är både yin och yang. Så länge den befinner sig "vilande" i rotchakrat är den yin. Men om den stiger upp i ryggraden blir den till yang. Har man blockeringar i ett chakra kan det hända att kundalini energin far ut ur sin kanal och det leder till en brännande smärta pga yang överskott. Det gick bra att balansera ut det med reiki. Men när hon blev rädd på nytt och blockerade sig igen började det hela om på nytt. Då insåg jag att vi måste arbeta på hennes rädslor. Det är holinstiskt.
#2:
Då förstår jag nog 😊
Man saknar ord, det är så !!
Bluff healers som skor sig på andra människor. 😠
#5:
Jösses….🫣😣
Att man bara går på dessa trams !!
- Redigerat 2024-04-11 16:50 av [SolaH]
#7:
Jag är lika förvånad och tänker att det kan vara så att om 100 människor går förbi, att en av dem är tillräckligt dum för att nappa på det och de andra 99 kanske tänker sig att healing bara är bluff och båg.
Men man ser ju att folk till och med nappar på saker som uppstigning till andra dimensioner och alla konspirationsteorier som är i omlopp. Galenskapet i världen ökar tydligen.