Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: psykologiskt-arbete
Läst 142 ggr
Stjärnskott
5

Sinnets vägar är många.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förväntan vaknade ivrig och glad.
Hon sträckte på sig
och tittade långt
bort över horisonten.
Där ingenting egentligen
hände.
Förutom det dolda mötet
med det gamla vanliga.
Den otrampade marken
låg orörd
med sin osynliga men
inlärda strukturer
till hinder
nämligen tankarna.
Förväntan förväntade sig
stor dåd och glädje och
sånt som hon egentligen
inte förstod eller hade
ord för.

Förväntan såg inte den otäcka
Oron som rörde sig osynligt över drömmarnas vidder.
Hon kände inte hur Orons kalla vinddrag smög sig in och sådde tvivel
i varje tilltänkt scenario.
Så Förväntan förstod aldrig riktigt hur det kom sig, att hon som kunde önska och drömma och hoppas.
Plötsligt kunde känna sig så hopplöst tom
och ge upp sina drömmar.

Lärdomen sa:
Det är så Rädslan gör.
När hon gör oss till sin slav.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#0: Det var fint skrivet och som vanligt väldigt vist 🙂

Stjärnskott
2

#1: Tack FataMorgana 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#0:

Djupa tankar. Det fick mig att tänka på Castanedas läror, att kunna agera utan att förvänta sig någonting av det. Vem som inte har förväntningar, kan inte bli besviken.

Stjärnskott
4

#3: Precis så. Den som inte har förväntningar Är ju väldigt väldigt Fri. Tänker jag.
Förväntan är mer eller mindre en automatisk reaktion hos oss människor - den automatiska reaktionen - gör per automatik att vi upplever - besvikelse - och alla möjliga negativa känslor.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
4

#4:

Just det! 🙂 Nu citerar jag ur mitt inlägg "att leva som en krigare":

"Många människor förväntar sig ett specifikt resultat av det de gör, vars uppfyllelse måste beräknas före gärningen. Om det inte kan beräknas agerar de ofta inte alls. Om de agerar och det förväntade resultatet inte uppfylls blir de besvikna. En krigare kan agera utan förväntningar. De som agerar felfritt behöver inte förvänta sig någonting, för de vet att de har gjort det bästa möjliga och därför kan de inte bli besvikna."

Stjärnskott
3

#5: Den som agerar felfritt.
Den felfria😵😵‍💫.
Finns det nån som är det? Det låter som ren utopi.

Ibland hakar jag upp mig på ord
🙈🙉🙊

För det finns väldigt många människor som gjort sitt absolut bästa och ändå inbillar sig att det inte var/ är tillräckligt.

Men jag förstår vad som menas 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#6:

Jag läste Castanedas böcker på tyska och visste inget bra ord för beteckningen"makellos" i hans böcker. Översättningsprogrammet översätter det med "felfri", men jag inser att det inte är en bra översättning, för det tyska ordet för felfri skulle vara "fehlerfrei".

Nu har jag lekt lite med översäftningsprogrammet och prövat med att översätta liknande ord. Det bästa ordet som jag hittade skulle i så fall vara "oklanderligt".

Om någon gör sitt bästa, kanske det inte räcker för att uppfylla personens förväntningar. Men om man har gjort sitt bästa är det oklanderligt för man skulle ju inte ha kunnat göra det bättre än sitt bästa. Mer kan man inte kräva av sig själv.

Stjärnskott
3

#7: Det landade bättre i mitt lilla❤️.

Sen är det ju som så att jag inte tänker på att du faktiskt översätter texterna till svenska. Men du ska veta att jag är tacksam för att både du och FataMorgana gör det 🙏❤️

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-04-05 11:40 av Stjärnskott
Condor
2

#8:

Tack! Vi översätter gärna intressanta saker. 🙂

FataMorgana
2

#8: Tack. Tycker det finns alldeles för lite visheter på svenska och därför översätter jag hemskt gärna så mycket som möjligt 🤗

Stjärnskott
2

#10: ❤️ 🙏

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[SolaH]
3

Vilka sanna ord, vände och vred på din text. Den sista raden sammanfattade allt.💚

[SolaH]
4

Kan bara hålla med, FM och Condor gör ett bra jobb med sina texter
Guld värt. 😀

Condor
1

#13:

Tack för berömmet. 🙂

FataMorgana
1

#13: Tackar jag med 🤗

Stjärnskott
2

#13: Tack så mycket 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-04-05 18:01 av Stjärnskott
Stjärnskott
1

#10: Ja, men visst är det lite konstigt?

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#17: Ja, men det kanske beror på att det finns så få svenskar som intresserar sig?

Stjärnskott
2

#18: Jo, förmodligen

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#19: Det är också en av anledningarna till varför jag så gärna översätter och själv gärna skriver texter, för jag hoppas att kanske kunna få den ena och den andra att börja intressera sig 😊

snowy00
3

#0: Jättefint skrivet. Du har verkligen ordets gåva. Kanske skulle du skriva en bok nån gång, om det intresserar dig🙂

Stjärnskott
3

#21: Tack snälla 🙂

Jag har länge tänk att samla ihop det jag skrivit och kanske försöka mig på en dikt eller poesi bok av nått slag.

Men jag kommer inte riktigt till skott.
Tanken har funnits länge men den tar lång tid på sig att mogna. Från tanke till handling - där kan avståndet vara väldigt långt. För mig.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#22:

Visst kan det vara långt mellan tanke och handling ibland. Jag har själv gjort en liten diktbok som finns i min haikutråd… Men det är ju bara en "hobbybok"🙂
Om du nån gång samlar ihop dina texter i en bok, så ska jag nog se till att läsa den.

Stjärnskott
3

#23: 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#24:

Jag undrar vad det är för ett träd på bilden? Jag har aldrig sett ett sådant träd förr. Säkert någonstans i ett tropiskt område?

Condor
3

På tal om förväntningar som tråden ju handlar om, så förväntade vi oss att det som stod i tidningen och som meteorologerna på TV sa stämmer,att idag ska det vara helt soligt från och med klockan 11,00 och 25 grader ska det bli. Vi ställde väckarklockan på halv 9 för att vara vid sjön för att sola vid middagstiden.

Nu visar det sig att sol och moln kommer att växla fram till klockan 15,00. Först sen är det helt soligt. Klart att vi är besvikna. Vi skulle ha kunnat ligga och mysa i sängen hur länge som helst. Det blir väl en prommenad i naturen igen.

Först i morgon ska det vara soligt hela dagen och 27 grader. Det blir ett nytt försök i morgon. Ska man förvänta sig att det verkligen blir så igen? 😄

• Redigerat 2024-04-06 10:43 av Condor
Stjärnskott
2

#25: Jag vet faktiskt inte. Det där trädet står och visar upp sig i Valencia Spanien.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

Efter att ha googlat lite kom jag fram till att det måste vara en "Ficus de la Misericòrdia". Är dock inte helt säker. Men ett väldigt vackert träd är det i alla fall.

Stjärnskott
2

#28: Jag tänkte säga nån slags fikus… Men var osäker
Tack FM

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼