Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlig-visdom
Läst 55 ggr
FataMorgana
3

Som ett litet nyfött barn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna korta text på min dator, som jag skrev för länge sedan, men som jag av någon anledning glömt att posta 😊 Som vanligt är det väl inget nytt som jag kommer med, bara ännu ett ytterligare sätt att beskriva det här om att släppa taget om våra föreställningar och övertygelser.

Föreställ er ett litet nyfött barn, vars ögon öppnas för första gången och möter världen. Från vagnen tittar hon upp mot himlen och ser månen, som lyser starkt på den mörkblåa bakgrunden. Men för barnet är det ingen måne och ingen himmel, för ingen har berättat för henne att det där är en måne och det där är himlen. Barnet ser inte ens att månen är skild från himlen. För barnet är allt Ett. Det finns ingen separation; inte ens känslan av ett Jag existerar. Med andra ord är barnet lika rent som ett oskrivet blad när hon föds. Hon bär ingen tro, ingen föreställning om saker och ting, och hon frågar sig inte vad som händer efter döden, varifrån hon kommer, vart hon är på väg, eller vad som skulle vara meningen med hennes liv.

För att utveckla högre visdom och komma till insikt om sin sanna gudomliga natur måste vi bli som detta lilla nyfödda barn. Vi måste befria oss från alla våra förutfattade meningar och föreställningar om det gudomliga. Vi måste våga släppa taget om det personliga jaget och sluta försöka förstå det gudomliga med vårt begränsade förstånd. Endast då kan vi närma oss den rena insikten om vår egen gudomlighet.

[SolaH]
4

Illusionen finns ständigt och jämt i ens tankar. Stort som smått, tänk om dessa ville upphöra/ försvinna långt bort i från mig.
Varför gör sig illusionen oss påminda?. För att vi inte göra den till vår fiende, utan att hälsa den välkommen, den vill säga någonting till oss.

Men slår vi dövörat till, så är den kvar och gör oss påminda.
Påminda om vad? våra vane föreställningar så klart. Allt händer här och nu, det som har varit har varit. Framtiden vet man inget om, så det vet man.
Men ändå är illusionen där och pockar på ens uppmärksamhet.
Brukar säga till mig själv, du det där är bara en illusion som jag skapade i mitt huvud, ingenting annat.

Som den gnostiske Jesus sa när han såg barn som diade, detta barn liknar den som inträder i riket.
Lärjungarna svarade: ska vi inträda som barn i riket?.
Trots all deras uppoffring sökte dom svaret utanför förgäves.
Allt har sin mognad, Gudomlighet låter väldigt stort när vi försöker förstå det med förståndet.
Försök inte att förstå sig på gudomlighet den bara är, inga ord kan förklara vad som är bortom.

• Redigerat 2024-04-01 11:03 av [SolaH]
FataMorgana
2

#1:

Det var fint skrivet av dig. Det är jättebra att påminna sig själv om illusionen, så brukar jag också göra. För precis som du säger handlar det inte om att göra den till sin fiende, utan om att bli medveten och det blir vi genom observation och påminnelser, resten sköter sig av sig självt 🙂

Stjärnskott
2

#1: Fint 💚

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼