Babbeltråd Nr. 10
Jag börjar väl att babbla här då. På gräsmattan bakom huset, där som vi har sovrumsfönstret, växer jordvivor. Det är dom första vårblommorna här. Vi är alltid glada när vi ser dom första blomma i Februari och sen tar det inte lång tid tills hela gräsmattan är full med gula och ett par lila jordvivor. En fröjd för ögat när man tittar ut genom fönstret.
Men vad gör kummunen här? Jo, de kör med gräsklipparen och alla de vachra blommorna blev halshuggna just nu. ☹️
Man frestas att kalla dom för "lågfrekventa. 😠
#1:
Haha, vilken förolämpning🤣
Men synd med blommorna….
#1: Marodörer….. kan jag mumla när de kommer och halshugger tusenskönorna som växer på vår gräsmatta ut mot skogen på försommaren. De är så vackert utspridda och lyser upp.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3: Det är nästan så att man får lust att sabotera deras gräsklippare 😶
#4: 🤣jaaaa😅
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#4: ni kan ju råka kasta ut några golfbollar här och där i gräset😇😶
#6: ingen dum idee. Vi brukar ofta promenera brevid en golfbana och ibland hittar man den ena och andra golfbollen där 😅
#7:
Hehe
#3:
Man kan också kalla dom "grovsinnade naturbarbarer". 😄 Idag klipper dom alla buskar, för buskar måste ju se fyrkantiga ut.
#6:
På vilket sätt kan golfbollar sabotera gräsklippare? Det är sådana där stora klippare med en liten hytt som dom sitter i. Jag tänkte att ståltråd kanske skulle funka. Vi får väl se nästa år och lägga ut både golfbollar och ståltråd.
Det är ju samma sak varje år och dom kör med gräsklipparen vare sig det behövs eller inte. För 2 år när vi hade en sommar nästan helt utan regn var alla gräsmattor vissnade. Men det hindrade dom inte att köra med gräsklipparen. Jag frestades att gå ut och fråga dom vad dom gör här och om dom skulle ha sagt att dom klipper gräset, skulle jag ha svarat att om dom ser gräs här är det dags att gå till läkaren. I stället för att köra med gräsklipparen skulle dom ha kiunnat vattna gräsmattan, men den blir aldrig vattnad.
#10:
Jag har inte prövat sabotera gräsklippare med golfbollar. Men risken är att de kanske bara slungas ut med gräset om det är stora klippare🤔 kanske lyckas ni sabotera några fönster då i alla fall.. 😉😉
De verkar ju ha konstiga rutiner i vilket fall, om de klipper gräs som inte behöver klippas…
#10: Vanans makt! När människan bara gör som hon är tillsagd. Oavsett behovet av görandet.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#11: + 12
Jag väntar bara på när dom börjar att löra med snöplogen fast det inte finns snö. 😄
#13: 🤣🤣🤣
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
I alla fall har vi storm här igen. I morse var det svinkalt och sen kom vinden med den varma luften från Afrika, så att termometern steg till 17 grader. Vi har saharasand i luften igen. På helgen ska det bli 25 grader, men det förblir tyvärr blåsigt.
Vi kom just hem för en stund och vill man gå ut, bör man helst bära ett strykjärn eller annat tungt med sig. 😄 Vi köpte just blommor för balkongen. Vi brukar blanda mörklila violer med oranga, för att det är en så fin färgkombination. Men vi letade i 4 affärer för att över huvud taget hitta violer. Ingen aning varför 3 av de sförsta blomsteraffärerna inte hade det vanligaste som finns.
Vi hittade heller inte tillräckjligt många lila och oranga, så det blir en kombination av ett par lila, ett par oranga, ett par vita och ett par gula.
#13:
😂
#15:
Just nu snöar det här. Nu får det snart räcka med snö för i år. Men jag har punktering på cykeln, så skulle inte kunna cykla även om vore snöfritt, som jag hade tänkt mig…😊
Snöfall låter ruskigt. 😦 Men det är åtminstone bra tajming att cykeln just nu har punktering. 😄
Även här är det aningen snål kallt och snöandet har tagit en liten paus. Tycker absolut att det räcker med vinter väder för flera månader frammåt.
Längtar sjuuukt mycket efter solstrålar🌞☀️ som värmer och den skira grönskan som bryter igenom varje år.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#18:
För mig räckte vintern redan när den började. 😄 Vi skulle nog ha sol om inte saharasanden skulle skymma den. Var är de soliga vårdagarna utan storm?
#19: de är förlorade i stormen ju 🥹
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#17:
Sant😄
Jag har just ställt bilen i verkstaden för att byta till sommardäck och for hem med en verkstadbil. Ju mer jag kör med dom helt nya bilarna, ju mer gillar jag min bil. 😄 Med dom nya bilarna startar man inte med en nyckel, utan med en knapp. Knappen var gömd bakom ratten. 😄 Man sittter i bilen i 5 minuter innan man kan köra iväg. Det tar tid tills man kommer på hur man stänger av fläkten och det finns en massa knappar som man inte vet vad dom är till för. 😄
#22:
Det får mig att tänka på att min far installerade en knapp för att starta en gammal 80-talsbil kanske det var, I stället för nyckel, för säkert 25 år sedan😁 det var väl nå fel med funktionen att starta med nyckel. Kanske var han före sin tid…😁😉
Men jag håller med. De gamla bilarna är ofta enklare, och behagligare att köra. Därför gillade jag min bil som jag hade från 2005. Den var en bra blandning mellan gammalt och modernt.
#23:
Dom bästa bilarna fanns på 90-talet till början på 2000-talet. Fram till då gick utvecklingen åt det hållet att bilarna blev säkrare. Sen började utvecklingen gå åt det hållet att bilarna blev mer och mer osäkra. Före jag far iväg måste jag stänga av nödbromsassistenten, eftersom den beteer sig som en berusad och synskadad förare som pratar med mobiltelefonen.
De nya verkstadsbilarna som jag brukar att få griper in i styrningen och från och med sommarn kommer en ny EU lag som gör bilarna livsfarliga. T.ex. läser kameran på bilen skyltar och om man överskrider hastigheten som man får köra protesterar den på något sätt, t.ex. att ratten börjar att vibrera. Vad jag har läst, går det inte att stänga av den funktionen.
Min bil är nästan 5 år gammal och leasing kontraktet och garantin slutar på sommarn. I vanliga fall byter jag bil vid den här tiden, men pga pandemin har jag kört mindre, bara 34.000 km, så jag fundetrar på att fortsätta att köra med min gamla bil ett par år till.
#22: Känner igen mig. Jösses. Det var svårt att lära sig köra nymodiga bilar.😅
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#24:
Det har jag hört ska vara farligt, det med att den griper in i styrningen. Till slut får man väl så mycket notifikationer av alla möjliga slag så man bara ger upp och kör av vägen. Men jag har själv inte kört en bil direkt som är nyare än 2005. Bara en gång kanske, och den minns jag knappt.
#25:
Förr i tiden kunde man sätta sig i vilken bil som helst och fara iväg. Idag är bilen en dator och när man sätter sig i en bil som man inte känner, är det som att sätta framför en dator som man inte vet vilka program som är installerade på den och om det är program som man vet hur de fungerar och hurvida de griper in i körandet.
#26:
Dom som bestämmer dom här lagarna i Bryssel kör ju själva inte med bil. Dom har ju chafförer, så dom är ju helt aningslösa. Som att gå till en tandläkare som aldrig har lagat tänder, utan bara tittat på.
I alla fall ska vi nu ut på balkongen och plantera våra violer. Jag såg just att en av våra jordgubbsplantor redan har fått 2 knoppar. 🙂
#30:
Inte vad jag märkt just idag, men ibland tar det evigheter att öppna sidorna på iFokus. Ibland är det så segt att jag måste stänga ner iFokus och återkomma senare.
Ville också berätta att de är klara med min utredning om autism/asperger idag och psykologen kom fram till att jag Inte har något av detta. Så det var ju skönt ändå att slippa ännu en diagnos.
#31: Det måste verkligen vara skönt för dig. Nog för att det i slutändan inte ändrar på så mycket, vad dom än skulle komma fram till, men ändå skönt att slippa det 😊
Själv har jag dåliga nyheter. Jag fick just reda på att jag inte fick jobbet, trots att kvinnan jag föreställde mig hos fick det att framstå som att jag skulle ha fått jobbet. Hon kunde ju ha sagt att hon ännu kommer att ha andra arbetsintervjuer och att dom inte har bestämt sig än, så att jag skulle ha kunnat söka till andra ställen under tiden som jag väntade på att hon skulle höra av sig. I stället fick hon det att låta som att allt var klart 🙁Och sådana nyheter måste man få just på sin födelsedag 😠
#32: Precis så 🙂
Det var tråkigt att du inte fick jobbet 🙁 men du kommer säkert hitta något annat lämpligt. Dåligt av henne i alla fall, att ge dig falska förhoppningar.
Får ändå säga grattis på födelsedagen!🎁
Ja det var dålig stil av henne. Så kanske lika bra att inte behöva jobba på ett sådant ställe, tänker jag nu efteråt. Jag hoppas det, att jag hittar något annat, men jag är ju inte den yngsta längre och så har jag ingen arbetserfarenhet med yrket jag utbildade mig till och det är vad de flesta företag söker, dvs unga 20-åringar med många års erfarenhet. Så det blir nog svårt att hitta jobb är jag rädd.
Men i alla fall, tack för gratulationerna 😊
#34: Det är inte lätt att hitta jobb. Om jag nu minns rätt så har jag läst en uppskattning att man behöver söka 100 st jobb, för att få ett av dem. Nu var väl det bara en grov uppskattning, men kan hända att man får söka ganska mycket innan man hittar något.
När jag fick mitt jobb hade jag anmält mig hos ett bemanningsföretag, med mina meriter, men sökte ingen specifik tjänst vad jag minns. Då ringde de upp mig senare och frågade om jag ville komma på intervju.
#32: Nej men så tråkigt. Förstår att du blir besviken så klart.
Det blir en känsla av ha blivit lurad…..
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Jag ser saken med jobbet så här, att kvinnan som skulle ha blivit din chef inte var ärlig, men hon var överdriven vänlig. Det är dom farligaste människorna, som döljer deras falskhet och sanna personlighet bakom ett leende, charm och vänliga ord. Precis så agerar psykopater och det är inte den första gången som du hade en sådan chef. De här erfarenheterna har du redan gjort och behöver inga fler av dom.
Men det är klart att om man redan har målat upp sig den bilden i sitt huvud som motsvarar det första intrycket, men inte sanningen, blir man besviken.
Det är därför som man ska agera utan förväntingar i livet och i stället observera nogrant. Nu ci9terar jag ur mitt inlägg "att leva som en krigare":
"Många människor förväntar sig ett specifikt resultat av det de gör, vars uppfyllelse måste beräknas före gärningen. Om det inte kan beräknas agerar de ofta inte alls. Om de agerar och det förväntade resultatet inte uppfylls blir de besvikna. En krigare kan agera utan förväntningar. De som agerar felfritt behöver inte förvänta sig någonting, för de vet att de har gjort det bästa möjliga och därför kan de inte bli besvikna."
#36: Ja jag känner mig verkligen grundlurad. Det är som om företagen inte tänker på att vi arbetslösa också är människor, som känner glädje och hopp inför framtiden om tror att man fått ett jobb. Det lustiga är att den där kvinnan skrev ett mejl till mig i går där hon sa att dom anställt en annan. Men ser att dom idag har uppdaterat sin jobbannons och fortfarande söker efter någon. Tänker, kan inte folk vara ärliga och bara säga som det är; "nej dig vill vi inte ha". Så hade jag kunnat lämna det bakom mig på en gång.
#37: Tack för det. Men det är lättare sagt än gjort, att agera helt utan förväntningar… Men jag arbetar på att komma så långt 🙂
#39:
I så fall är det bäst att börja med att observera sig själv och varje gång man reagerar med besvikelse, bli medveten om att ursprunget till besvikelsen är de egna förväntingarna. Det är inte världen runt omkring, utan bara det egna huvudet.
#38: Det där är ett väldigt vanligt fenomen. Vet inte hur många jobb jag sökt under det här året.
Jag har varit på 3 eller 4 intervjuer som vaggat in mig i hopp om att.
För det byggs ju upp en förväntan inom en. Det käns så spännande, nytt och intressant.
Det här med raka rör och ärlighet har världens folk väldigt svårt för. Även jag tycker att det ibland är svårt att vara ärlig. En ständig övning. För folk är generellt väldigt lätt kränkta och blir arga istället för att fråga vad som menas……🥺
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#41: Ja så är det nog, att folk har svårt för ärlighet. Jag måste tänka på det vid nästa arbetsintervju och vara medveten om att ett ja först är ett ja när man skrivit under kontraktet och att inget är säkert innan dess.
#42: Ja, sen kan man ju faktiskt fråga hur många sökande de har till tjänsten.
Hur arbetet läggs upp och så vidare.
Så att de ser att man är intresserad och det brukar leda vidare till intressanta samtal som visar lite mer vem man själv är på nått vis.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#43: Ja det är bra frågor det där. Jag ska försöka att göra det bättre nästa gång och så kanske man också kan fråga, hur klart det är att man får tjänsten eller om man kan fortsätta leta efter andra jobb och se hur de reagerar på frågan och vilket svar man får.
Och sen ska man kanske framhäva sina egna styrkor lite mer. Kanske upprepade ggr säga att man klarade provet med god framgång fast man inte har tyska som modersmål. När man går på arbetsintervju ska man inte vara ödmjuk.
För övrigt tog det nästan en minut innan sajten öppnade sig. Det är inte kul. Hoppas att dom fixar problemet snart.
Tänkte också på att det är ju inte säkert att man gjorde en dålig arbetsintervju pga att man inte får ett jobb. Det kan ju vara så att man bara inte riktigt passade till jobbet, osv, eller att någon annan råkade passa lite bättre. Oavsett hur bra man presterade på själva intervjun.
En gång minns jag att det var en arbetsgivare som tackade nej till att jag skulle jobba just där då min personlighetstyp inte riktigt skulle funka med resten av personalen. De hade visst en viss jargong på den arbetsplatsen som inte jag passade in i. Och det var tacksamt att hon var ärlig med det, för jag hade nog inte velat jobbat i det arbetslaget ändå.
Men det är ju alltid bra att försöka göra det bättre till nästa gång, så klart.😊
#47: Ja precis, det måste ju klicka med resten av personalen också för att man ska kunna trivas på sitt jobb 🙂
Såg just denna fina naturdokumentär på SVT Play. Den handlar om den sista hanen av en noshörningsart som är nära utdöende. Fin, men sorglig historia med en hel del vackra naturbilder.😊
https://www.svtplay.se/video/e4zXmPX/sudan-en-noshornings-sista-ord
- Redigerat 2024-03-29 17:40 av snowy00
#49:
Filmen kan tyvärr bara ses i Sverige.
#50: Men kanske finns den någoin annan stans att hitta 🙂
#41: Jag älskar att se sådana där naturdokumentationer, men tyvärr är dom ofta väldigt sorgliga.
#50:
Ah, så synd.
#51:
Ja, jag kan söka lite och se om jag hittar den någon annanstans. Men risken är nog att den bara finns på SVT Play.
Den var sorglig. Men slutade i alla fall med att de eventuellt kan rädda arten på artificiell väg (artificiell befruktning).
Kan bara hitta den på SVT då det verkar vara deras produktion.
Men här stod det lite om noshörningen:
https://www.wildhood.org/2018/03/20/sudan-the-worlds-last-male-northern-white-rhino-dies/
#53: Men tack i alla fall för att du försökte hitta den åt oss 😊 Jag har inte hunnit leta än, men ska också göra det.
#54: Gör så, hoppas du lyckas hitta den😊
Nu blev vi färdiga med balkongen. Vi la ut en grön matta, så nu ser det helt trevligt ut igen. Bara tomatplantan har vi inte köpt än, men jag undrar om det kommer att gå att odla tomater i år. Dom där kräken, som ser ut som bärfisar, men som är en invasiv art från Afrika, har vi som plåga redan nu. Vi hade dom till och med på vintern. Men dom sista 2 dagarna har vi nog spolat ner 20 stycken i WC´t och vi hittade ungefär lika många döda på balkongen.
En jordgubbsplanta blommar och jag fruktar, att om dom där kräken går på tomaterna, att dom också kommer att drabba jordgubbarna. Inte bara våra, utan även på fältet där vi brukar att plocka.
Just nu har vi 23 grader här och solen blinkar fram genom saharadammet i luften. Som jämförelse: Madrid 11 grader, Casablanca 18 grader, Valetta 18 grader, Rom 21 grader, Lisabon 15 grader. Bara i sydöstra medelhavsområdet är det varmare än här. Skulle det inte storma, skulle vi nu vara ute i naturen och promenera.
#56:
Skönt med 23 grader ute. Här är det 11 grader och sol, så jag har i alla fall kunnat sitta ute på balkongen i solen och läst idag. Passar ju bra på påskaftonen tycker jag.
#57:
Vi behöver i alla fall inte frysa, fast man inte kan utnyttja vädret till utomhusaktiviteter när det stormar. Vi satt en stund ute på balkongen, men det var inte så behagligt. Tyvärr ska de nästa 2 veckorna inte vara stormfria. Storm börjar att bli till normalitet.
Idag har vi 27 grader. Ibland skiner solen mer, ibland mindre genom saharadammet. Fast vi har vindbyar upp till över 60 km/h tänkte vi ta en promenad i naturen och hoppas att träden bjuder på ett vindskydd. Men kanske det blir en kort promenad om vinden är för obehaglig.
Den ena av våra jordgubbsplantor har fått 3 blommor, som jag befruktade med en pensel. Det är ju inte så många pollinatorer ute än, vad jag tycker är konstigt.
I natt ska det regna och då kommer vi att ha saharadammet på vår balkong, blommor och den nya mattan. Bilen kommer att bli gulbrun och att behöva tvärtas.
- Redigerat 2024-04-01 15:07 av Condor
Själv hade vi ett åskväder igår den 31 mars. Det tidigaste åskvädret jag kan minnas. Hoppas det inte åskar lika mycket denna sommar, som förra. Då tror jag det åskade var och var annan dag emellanåt.
#60:
Här har jag upplevt blixt och åska under en snöstorm mitt på vintern.
I alla fall har vi riktigt sommarfeeling här, fast i morgon är det slut med sommarväder. När vi promenerade längst ån idag såg vi någonting simma på vattnet, ungefär så stor som en mus, men med helt andra simmrörelser. Jag undrade om det skulle kunna vara en ung sköldpadda och medan vi tittade på den plaskade det till och en stor fisk tog den, vad det än var. 😮
Jag läste just i tidningen att det hade 28,5 grader i Wien idag. Här på bilderna som man kan klicka sig fram på ser man bra hur det ser ut med sahara damm i luften:
https://www.heute.at/s/absurde-285-grad-in-wien-kein-aprilscherz-120028678
#61:
Undrar vad det var för djur då, som blev uppätet.
#62:
Det ser väldigt dammigt ut ja. Andas man inte in det om man går ute? Kanske ni får börja ha munskydd igen, av en annan anledning 😛
#63:
Det undrar jag också.
Jag frågade AI hur skadligt det är att andas in saharadamm och fick det här svaret:
"Sahara-damm i luften vi andas kan påverka hälsan, men jämfört med trafikrelaterade partiklar är det mycket mer ofarligt. De enskilda partiklarna i Sahara-damm är för små för att utgöra en direkt hälsorisk. Däremot kan personer med astma eller pollenallergi drabbas mer av den förorenade luften."
Sen tror jag att det skulle vara skadligare att inte andas. 😄
#64:
Ja, andas bör man, annars dör man 😄
Idag har jag inte hunnit vara så aktiv här på sajten för att jag har varit sysselsatt med att skicka in jobbansökningar. Det är nog, enligt mitt tycke i alla fall, en av de värsta sysselsättningarna som finns. Då jobbar jag hellre på riktigt 😄 Jag vet helt enkelt inte hur jag ska presentera mig bäst och göra min jobbansökan så attraktiv som möjligt, så därför blir det bara till ett enda kämpande att få ihop något bra.
#66: Jo, det är himla svårt. Men med tiden blir det lättare.
Fy bubblan vad det snålblåser ute idag. Vår graderna har blåst bort och ersatts med någon enstaka minus som käns som typ -10.
Tog mig i alla fall en lite runda idag och skrapade ihop några steg 🤗
Fick en fin bild på Pelle och Maja också.🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2024-04-02 16:54 av Stjärnskott
#67:
Jag önskar den tiden skulle vara här snart, eller att jag hinner få ett jobb till dess 🙂
Är det målningar på en husfassad det där? Så himla fint 😍 Du är duktig du, som går ut i både blåst och kyla och promenerar.
#68: Jo, men det är ju skönt att komma ut och röra på sig. Inte alltid så himla kul…… Men alltid skönt efteråt 😉
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#68: Jo det är målat på husfasader nere på stan. Jag tycker om den.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#69: #70
Så skulle alla hus se ut 🙂 Vi får väl hoppas vädret i Sverige snart blir så fint att det även är skönt medan du promenerar och inte bara efteråt 🌞 😎
#71: Ja, nu längtar det efter riktigt var ska erkännas.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#67:
Här har värmen också dragit sig tillbaka. Igår kväll vände vinden från syd till nord och sen sjönk termometern med 15 grader inom ett par timmar och det regnade hela natten. Idag, blåsigt och kalt med 15 grader,men känns kallare. Ett par solstrålar har vi men annars mest mulet. Vi får vänta tills helgen. Då har dom lovat soligt och varmt igen.
#66:
Jag håller med, inte så kul att skicka in jobbansökningar. Speciellt om det inte skulle finnas så många annonser som man är lämpad för, men man ändå har kravet att skicka in 25 ansökningar en månad 🤷
Annars har även vi haft vääldigt blåsigt hela dagen. Fick ha tjocka vinterjackan med huva när jag gick till "arbetsträningen".
Som rore skriver kändes det som minst 10 minusgrader i blåsten… Händerna blev som isbitar bara för att jag gick ut och hämtade posten 🥶
Hoppas vinden har lugnat sig till imorgon när det blir vinterns sista skidåkning…
#74: Jag har som tur inga krav på hur många jobbansökningar jag måste skicka in i månaden, men ändå har jag arbetsförmedlingen i nacken och vet att jag måste vara duktig på den fronten. Annars kan dom spärra mig för en viss tid och det skulle innebära att jag blir av med arbetslöshetspengarna under den tiden, vad som för mig vore en katastrof. Så känner mig ändå under tryck på något vis och väldigt stressad av att vara arbetslös. Det är nästan så att jag längtar tillbaka till utbildningen 😄 Har ni fortfarande så mycket snö att du kan åka skidor?
#75:
Okej. Här behöver man söka ett visst antal jobb i månaden, nu är det nog inte alltid så många som 25 st, men har varit med om att kravet var upp emot 30 jobb på en månad någon gång när jag varit arbetslös. Egentligen är inte att skicka in en jobbansökan per dag ungefär helt omöjligt, men det svåra var väl att hitta så många jobb en månad som man var lämpad för, som sagt.
Men förstår att du känner dig stressad.🫤 Har du inte möjlighet att hitta någon praktikplats som på sikt kan leda till ett jobb?
Vi har inte så mycket snö nu. De skidspår med natursnö är stängda pga ingen snö, men det finns ett spår med konstsnö (alltså ett spår som är kylt på konstgjord väg) som är öppet ännu som jag tänkte åka.
#76: Ja jag kan ju alltid prata med arbetsförmedlingen om det finns en möjlighet till en praktikplats ifall om jag inom den närmaste tiden inte skulle få tag på något. Med praktikplatser finns också alltid risken att man blir utnyttjad som gratis arbetskraft och att man sen när praktiken är över blir utslängd utan att ha fått en fast anställning. Men som nödlösning kan det vara värt att fundera på. Jag har också svårt att hitta jobbannonser som skulle lämpa mig, så jag har bara skickat in spontana ansökningar tills nu till flera olika företag, med hopp om att någon skulle behöva någon som mig. Men får nog snart börja att svara på jobbannonser med, även om jag inte riktigt känner mig lämpad. I värsta fall kan man bara få ett nej.
- Redigerat 2024-04-03 12:26 av FataMorgana
När man läser om hur kalt ni har det i Sverige, känner man sig som i en annan värld här. Just var vi uta på balkongen och såg att våra balkongblommor fick besök av en "större dagsvärmare". Dom flyger söderut på vintern och kommer tillbaka på sommarn. Nu är dom redan här. Vi har aldrig sett en så tidigt på våren. När vi såg en sån här för första gången undrade vi om det var en kolibri.
Men även oönskat besök har vi fått. Dom där afrikanska kräken som ser ut som bärfisar blir vi inte av med och idag tog jag bort en från våra jordgubbsplantor. Plantan har fått över 20 nya knoppar. Men vem vet om det blir en enda ätbar jordgubbe om dom där kräken drabbar dom.
#77:
Det låter som en bra plan ändå. Synd att man ska behöva riskera att bli utnyttjad som gratis arbetskraft, men det är väl tyvärr så. Hoppas det löser sig på bästa sätt.
#78:
Låter härligt. Förutom med de där kräken. . .
Jag skickar med två bilder. Sitter ute i solen nu, den värmer ganska bra, men det är ändå kallt om händerna så jag funderar på att gå in i en raststuga här bredvid snart. Blev en fin skidtur iaf🙂
#79: Ja det löser sig nog. Det är bara att ha tålamod och vänta på att det riktiga stället dyker upp 🙂 Du har verkligen en fin natur i dina trakter 🙂
#79:
Tänk, du åker skidor och vi planerar att fara till sjön och sola på helgen. Det ska bli mellan 25 och 30 grader, den här gången utan storm och sahara dammet ska först komma på måndag. Vattentemperaturen är just nu 11 grader och kommer kanske att stiga ett par grader tills på helgen, men ändå för kalt för att bada.
Jag minns att vi för några år hade 30 gradet i slutet av april och det var så hett att vi ändå tog ett dopp när det var 15 grader i vattnet.
#79: härliga bilder 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#81:
Ja, det är skillnad. Låter skönt med 25 grader ändå.
#82:
Tack!🙂
En bonusbild. Det kom ett par änder, som det ofta gör där vid sjön, och tiggde mat. Tyvärr hade jag inget att ge dem🙄

#83: Jag vet inte om jag ser rätt, men det ser ut som om den ena ankan bara skulle ha en fot. Det påminner mig om en vit anka som vi sett vid vår sjö i flera år i rad nu. Den har också bara en fot.
#84: Ah, ja det ser faktiskt så ut. Om den inte står på ett ben förstås😄 tur att de har vingar och också kan flyga😉
#85: Det kan ju också hända att den bara står på ett ben 😄
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här har vi någon som också vill meditera med oss människor..😁
#87:
Men tydligen lockade maten honom mer. 😄
#87: Vad gulligt 😄
#87: 🤣 Så söt.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Jaa, han var ju riktigt gullig🙈
Man måste ju delta i meditationen så att man får äta efteråt 😄
#91: 😂
#93: Vilka härliga bilder 🤗 och en riktig Skalman 🥰 Han ser så stor ut.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#94: Den är både stor och gammal antar jag 😊 Hade varit intressant att veta hur gammal.
Europäiska sumpsköldpaddor kan bli upp till 70 år gamla. Den här ser väldigt gammal ut. Jag hoppas att den finns kvar länge till.
#95: Ja verkligen.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#96: Det får vi hoppas
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#93:
Riktigt bra bilder på sköldpaddan🐢 även de andra var fina. Ser att ni träffade på en and också? Den ser exakt ut som de som brukar finnas vid sjön där jag var i onsdags. Tror de med grönt huvud så där är en hane, och de brun/vit/svart-spräckliga är honor. Om jag nu minns rätt.
Lustigt att ni verkar ha samma slags änder hos er😊
#99: Du minns rätt 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#100: 🙂
#99: Ja det är samma sorts änder uppe i Skandinavien som här och vi har massor av dem här. Orkade dock bara ta kort på den som låg i solen så där fint 😊
#102:
Just de änder med grönt huvud är ju ganska fina i solen så där😄
#102: ja eller hur 😊