Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 40 ggr
Condor
3

En liten vishetshistoria

En hantverksmästare i det antika Kina fick i uppdrag av kejsaren att göra ett skåp till kejsarens sovrum i det kejserliga palatset. Hantverkaren, en zenmunk, sa till kejsaren att han inte skulle kunna arbeta på fem dagar. Kejsarens spioner såg munken sitta där hela tiden och till synes inte göra någonting.

Sedan, när de fem dagarna var över, reste sig munken. På tre dagar skapade han det mest extraordinära skåp som någon någonsin sett. Kejsaren var så nöjd och nyfiken att han kallade till sig munken och frågade honom vad han hade gjort under de fem dagarna innan han började sitt arbete.

Munken svarade: "Jag tillbringade hela den första dagen med att släppa varje tanke på misslyckande, på rädsla, på straff om mitt arbete misshagade kejsaren.

Jag tillbringade hela den andra dagen med att försöka släppa alla tankar på oegentligheter och all tro på att jag saknade kompetensen för att göra ett kabinett värdigt kejsaren.

Jag tillbringade hela den tredje dagen med att släppa allt hopp och önskan om berömmelse, prakt och belöning om jag gjorde ett skåp som skulle glädja kejsaren.

Jag tillbringade hela den fjärde dagen med att försöka släppa den stolthet som skulle kunna växa inom mig om jag lyckades med mitt arbete och fick kejsarens beröm.

Och hela den femte dagen ägnade jag åt att i mitt sinne betrakta den klara synen av detta skåp, säker på att till och med en kejsare skulle ha önskat det som det nu står framför dig.”

Författare okänd

[SolaH]
3

Det här är svår att försöka förklara. speciellt om man försöker förstå det med sitt eget ego blir det tokigt.
Redan från första stund till sista, det man skapar.
Blir liksom något man gör, men ändå har en distans till skapelsen.
Distansen att inte värdesätta, men ändå medveten om det man skapar.
Man behöver inte känna stolthet, men man är ändå medveten att man har klarat av skapelsens prov.
Vad än som händer med skapelsen om den skulle brinna upp eller förstöras på något sätt. Så går man inte under, man kan rycka på axlarna och gå vidare.

Kan inte förklara det på något annat sätt.

• Redigerat 2024-03-21 16:14 av [SolaH]
Condor
2

#1:

Och först när hantverkaren släppte loss alla dessa tankar, värderingar och rädslor kunde han med klar syn se hur skåpet ska se ut.