Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketterandlig-utvecklingpsykologiskt-arbete
Läst 87 ggr
Condor
3

Skratta

Det är hälsosamt att skratta. När man skrattar är det avslappnande för muskler och psyket. Sttresshormoner minskar, serotonin ökar och människor som skrattar mycket kan förbättra sin andning, sitt blodtryck och immunförsvar. Man blir mer stressresistent och problem som man har kommer inte riktigt lika "nära". Man blir mer kreativ och kan hantera problem på ett bättre sätt.

Att lära att inte ta allt på blodigt allvar och se världen med humor är en viktig del av den andliga vägen. Inte bara för hälsans skull och jag citerar Osho för att jag själv inte skulle kunna uttrtycka det bättre:

"Min livsprincip är skratt. Och skratt inkluderar kärlek, skratt inkluderar glädje och tacksamhet. Skratt innebär en enorm tacksamhet till Gud.

När man skrattar helhjärtat försvinner egot. Det händer väldigt sällan med andra aktiviteter, men det kommer säkert att hända med skratt. När skrattet är totalt kan egot inte fortsätta existera, ingenting förstör egot lika lätt som skratt. Det är därför alla egoister är så allvarliga. Egot kan bara överleva genom allvar, det lever och livnär sig på allvar. Och allvarliga människor är farliga människor."

Även Castanedas lärare, Don Juan, pratade om hur viktigt det är att skratta. Har beskrev det som en krigarkonst som gör det möjligt att se världen med humor och lätthet. Att skratta hjälper en att förlora sin egen viktighet och övervinna sin rädsla. Det passar bra ihop med vad Osho skrev om att egot försvinner.

Förlorar man sin egen viktighet eller åtminstone inte tar sig lika viktig längre, kan man även skratta åt sig själv. Man skrattar mer per automatik. 😊

Ibland kan man hamna i situationer som inte är roliga, men i så fall finns det ju också något som kallas "galghumor". Det förbättrar inte situationen, men ger en bättre känsla än om man är för allvarlig.

Hur har ni det med skrattandet? Skrattar ni mycket?

[SolaH]
2

Jag brukar tok skratta när man gör något tokigt, saker som man har gjort tusen gånger och ändå blev det helt fel.😂
Gör om, gör rätt.😉

Ja, dom allvarstyngda människorna kan inte ha det så roligt i sina liv.

• Redigerat 2024-02-26 16:57 av [SolaH]
Condor
2

#1:

Samma här. 😄 Om man skrattar åt sig själv finns det i alla fall ingen som kan ta illa upp.

FataMorgana
3

Förr i tiden tog jag allt på blodigt allvar, men idag har jag nog blivit bättre på det här med att skratta, både åt mig själv och åt andra saker och ting 😄

Stjärnskott
3

Ja, visst är det härligt att skratta fritt och hjärtligt så där, som nör det bara bubblar upp.
När tårarna sprutar och magen värker och det bara inte går att sluta.
Jösses. Helt ärligt, så var det väldigt länge sen. Det ska erkännas.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
4

Det är nog både och för mig. Kan nog vara en ganska allvarlig person, men har ofta också lätt till skratt och skojigheter…uppskattar humor osv. Kanske beror det på hur man mår i stunden? Mår man inte så bra, är det lätt att bli spänd och allvarlig 🙂

Condor
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skratt kan smitta av sig. 😄

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns en skrattmeditation av Osho:

https://www.osho.com/meditation/osho-active-meditations/osho-laughter-meditation

Jag har inte prövat ut den, men här finns ett klipp.

OSHO Laughter Meditation: Learn to enjoy the small things of life – childlike and liquid – through three stages of laughing, merging into the earth, and dancing.