Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 36 ggr
Condor
3

Att hantera ilska

Vill dela med mig en vis text av Osho, som jag översätter:

Lär dig att förvandla dina gifter till honung. Hur gör man det? Det finns ett väldigt enkelt sätt. Ja, man kan egentligen inte ens tala om en förvandling - för det finns inget att göra. Du måste bara ha tålamod. Detta är en av de största hemligheterna som jag avslöjar för er. Prova det: När ilska kommer upp, behöver du inte göra någonting, bara sitta stilla och observera den. Varken för eller emot den. Samarbeta inte med den eller undertryck den. Observera den bara, ha tålamod, se bara vad som händer … låt den komma upp.

Kom bara ihåg en sak: Gör ingenting i ögonblicket av ilska - vänta. Ge den bara lite tid och vänta … och du kommer att bli förvånad. Och en dag kommer du att förstå att ilskan, om du bara kan vänta tillräckligt länge, blir till medkänsla. Det är ett hjul: Det rullar av sig självt. Bara du kan inte vänta. Precis som natten, om du kan vänta lite, blir till dag, så blir ilskan, om du bara kan vänta lite, till medkänsla. En och samma energi … man måste bara lägga till lite tålamod, inget mer. Prova det.

Kom ihåg en sak: Gör aldrig något i ett infall, när giftet har övertaget - vänta bara. När giftet har börjat förvandlas till sin motsats … Detta är en av livets grundlagar: att allt ständigt förvandlas till sin motsats. Precis som jag redan har sagt er, att mannen blir till kvinna, kvinnan blir till man, finns det periodiska förändringar i er: Den goda människan blir till den onda, den onda människan blir till den goda, den helige har syndiga ögonblick och syndaren har heliga ögonblick … Man måste bara vänta.

Handla när den helige är på topp - det är allt. Handla inte när syndaren är på topp, handla inte när ilskan är på topp, annars kommer du att ångra det och utlösa en kedjereaktion och hamna i ett karma. Det är allt som ligger bakom den indiska föreställningen om “karma”: Oavsett vad du gör - om du handlar i ett negativt ögonblick, hamnar du i en kedja, och det tar aldrig slut. Om du är negativ och gör något, blir den andra också negativ, gör den andra också villigt något negativt - negativitet leder till mer negativitet. Negativitet provocerar mer negativitet, ilska framkallar mer ilska, fientlighet leder till mer fientlighet, och så fortsätter det och fortsätter … och vissa människor har hakat i varandra på det sättet under hela livet. Och fortsätter!

Vänta! När du är arg är det rätta ögonblicket att meditera. Förstör inte det här ögonblicket; din ilska skapar en så enorm energi i dig - den kan förstöra. Samma energi som kan slå sönder, kan fylla dig med liv - vänta bara. Om du väntar och inte gör något förhastat, kommer du en dag att uppleva en överraskning, nämligen den inre förändringen. Nyss var du full av ilska, och sedan ökar ilskan mer och mer och når sin höjdpunkt … och sedan vänder hjulet. Och du kan se hur hjulet vänder och ilskan slappnar av och dess energi frigörs, och nu växlar ditt humör till det positiva - det kreativa. Nu kan du göra något. Gör något nu! Vänta alltid på det positiva först.

Stjärnskott
5

Vänta
Andas
Andas
Vänta

Fokus
Andas
Vänta

Tillåt
Väntan
Andas

Befriad
Andas
Väntan

Tack för en återigen fin text 🌼

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#1:

Tack! 🙂 Osho ger också en bra förklaring till vad karma (orsak och verkning) egentligen är. Negativt karma är kedjereaktionen som man utlöser om man t.ex. agerar när ilskan är på topp. Väntar man tills giftet har förvandlat sig till honung, blir det en annan sorts kedjereaktion och det är positivt karma.

Stjärnskott
2

#2: Jo, jag förstod det.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼