Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettreiki
Läst 41 ggr
Condor
2

Reiki initieringar

Reiki initieringar uppfattas av många som någonting "mystiskt" och somliga tror att det handlar om okkultism, eftersom man använder sig av symboler och mantras. I det här inlägget tänker jag avmystifiera det ena eller andra.

Låt oss titta lite på ursprunget. Mikao Usui använde sig inte av initieringarna som vi har idag. Utbildningen till det som motsvarade vår första grad varade i månader och man träffade sig, mediterade, övade och när Usui överförde energin i syfte att initiera, satt han bara och tittade eleven i ögonen. Det sägs att Usui med hjälp av mästarsymbolen och mantrat kunde vara i ett egolöst tillstånd (samadhi?) och vara det som den här symbolen (som bara är japansk skrift för det stora ljuset") och mantrat motsvarar. Han blev till det stora ljuset och tände elevernas ljus på detta sätt.

Men inte alla elever kunde bli till detta stora ljus under initieringen och så tog han händerna till hjälp. Detta kallades Reiju och betyder ungefär "välsignelse". Vid varje träff fick eleverna Reiju och sen var det upp till dom att utveckla sin förmåga genom övningar som t.ex. Gassho meditationen. När de väl hade utvecklat den tillräckligt, fick de göra de andra graderna.

C. Hayashi, som var en av Reiki mästarna som Usui utbildade, vidareutvecklade detta till initieringarna som vi har idag genom att använda sig av symbolerna och mantras direkt på eleverna. Mantras är inget mystiskt, utan en buddhistisk bönform och symbolerna står för det som mantrat betyder.

Traditionellt är det 4 initieringar i den första graden och 3 initieringar i de andra graderna. Det ska vara ett mellanrum av 4 timmar mellan de enskiljda initieringsritualerna. Detta är för att integrera energin av den föregående initieringen och förbereda eleven på nästa. Varje initiering förstärker energiflödet och öppnar energikanalerna.

Detta är traditionen och om man avviker från den, ska man inte kalla det för Reiki, som egentligen står för beteckningen Usui Shiiki Ryoho. Tyvärr finns det en hel del reikilärare som avviker från traditionen. Exempel är bara en enda initiering i den första graden eller distanskurser, där man aldrig träffar sin lärare.

Jag kan inte förstå varför man avviker från traditionen. Man kan ju inte anta att det är bättre att avkorta initieringar eller göra distanskurser. Vi vet tills idag inte exakt hur och varför initieringar fungerar. Vi reikilärare gör våra initieringar som vi har lärt och vi känner en otrolig stark energi. Men mycket mer vet vi inte. Vi vet inte vad förändringar av ett fungerande system kan leda till. Men eftersom det säkert inte blir bättre, kan det bara bli sämre och man hör ibland att folk säger att reiki inte längre är vad det varit och har blivit en förtunnad soppa.

Jag anser att anledningen till det är att somliga reikilärare ändrar på traditionen. Får man bara en enda initiering, blir energiflödet inte lika starkt och kanske inte permanent. Visst, man kan göra andra andliga övningar för att förbättra sitt energiflöde, men om man betalar för en reikikurs betalar man också för att få en permanent och ordentlig öppning av sina energikanaler.

Jag tänker att det är bekvämlighet (lathet) som är anledningen till att somliga reikilärare avviker från traditionen. Själv älskade jag att göra initieringar när jag var aktiv. Medan man gör dessa badar man i energi och känner sig riktigt uppladdad.

En annan avvikelse som jag har stött på är att det erbjuds att bli initierad i den första reikisymbolen (kraftförstärkningssymbolen) redan i den första graden. Man blir så att säga när man gör den första grtaden till 33 % initierad i den andra graden. Men den andra graden är ett system för sig, som verkar på mental nivå och som man börjar med när man har gått igenom det emotionala med den första graden.

Jag kan bara säga "lycka till" med att bli uppkopplad till energin för den andra graden utan att ens ha blivit initierad i symbolen för mental healing.

En annan "synd" som somliga reikilärare gör, är att de initierar eleverna i de olika graderna för snabbt. Om man går, kan man bara göra ett steg efter det andra. Man kan inte börja att göra steg nummer 2 innan man har gjort färdigt steg nummer ett. Skulle man försöka, skulle man trilla. Precis så här det med reiki, att man behöver tid för att göra de erfarenheter som en reikigrad medför innan man gör nästa grad. Men somliga reikilärare styrs av pengar i stället för elevernas bästa.

Därför är det idag verkligen svårt att hitta en bra utbildning. Man bör granska sin reikilärare nogrant och ställa frågor om hur många initieringar som man får.

snowy00
2

Ja, jag tänkte så när jag läste ditt inlägg att det nog mycket är pengarna som styr. Det är kanske bekvämare och mer "kostnadseffektivt" att bara göra en initiering i stället för fyra. Men man förstår ju när du förklarar att det bara är sämre.

Jag jämför ju ofta med TM eftersom det är den meditationskursen jag gått, och där är man också väldigt noga med traditionen, och att allt (som initieringen där) utförs enligt traditionen. Och det är nog pga de anledningar som du själv beskriver

• Redigerat 2024-01-06 16:09 av snowy00
Condor
2

#1:

Jag läste att en av dom som bara gör en initiering förklarade det så att hon gör en enda "stor" initiuering i stället för 4 små. Men jag anser att det varken finns stora eller små initieringar, utan vid varje initiering låter man energin flöda genom de kanalerna som förbinder vissa chakran och även genom dessa chakran i förbindelse med vissa symboler. Det är ingenting som man kan göra mindre eller större och alla förändringar är lika med att inte hålla sig till traditionen.

Just det, kostnadseffektivitet är det som styr.