Kraftdjur
När man hör ordet "kraftdjur" tänker man först och främst på shamanism. Men även i andra kulturer förekommer djur i andra former som en sorts kraftdjur. Inom hinduism tilldelas det ett djur för varje chakra och sen ska man inte glömma alla gudar i djurform, t.ex. Ganesha.
Även i vissa grupper inom psykologin har man börjat att använda sig av tekniker som baserar på kraftdjur. Inom shamanska traditioner är kraftdjur personliga följeslagare i andlig mening och uppträder i djurform. De anses vara en persons väktare som ger dem styrka och följer dem på deras vägar.
Ur ett vetenskapligt perspektiv betraktas kraftdjur vanligtvis som en del av människans inre psykologi. Psykologer och antropologer kan förstå det som en symbolisk representation av vår egen inre styrka, intuition eller psykiska egenskaper. Kraftdjurens betydelse kan vara personlig och subjektiv, och de kan hjälpa till att uttrycka och förstå våra känslor och behov på ett djupare plan.
Kraftdjur kan förstås som symboliska representationer av våra inre egenskaper och känslor. Inom shamanism finns det 2 olika sorters kraftdjur. Det ena är ett kraftdjur som man har under hela sitt liv, oavsett om man är medveten om det eller inte. Det är egenskaper som man är född med, precis som att man har sin egen DNA.
Den andra sorten är kraftdjur som man har under en viss livsperjod. Under sitt liv tar man ju till sig fler egenskaper än dom som man är född med och känslorna växlar.
Att upprätthålla kontakten med sitt kraftdjur är så att säga samma sak som att medvetet använda sig av sina inre styrkor och att optimera dessa. Därför är det så att kraftdjurens egenskaper representerar de egna egenskaperna på något sätt och vis.
Man kan bli medveten om sitt kraftdjur i drömmar eller meditation. Inom shamanism gör man shamanska resor och vem som har förlorat kontakten till sitt kraftdjur (och sina egna styrkor) kan via shamanska resor hämta tillbaka dom.
Även om man inte är medveten om sitt kraftdjur, så uttrycker det sig i livet på något sätt, precis som att man har egna styrkor som man inte är medveten om. Men det kan hända att man har haft en viss relation med någon sorts djur och att man gillar det djuret.
Själv hade jag en upplevelse när jag var ett litet barn, att jag såg ett TV program som handlade om Pumas. Man visade en pumafamilj med en hona och 2 ungar som växte upp. När dom nästan var vuxna, blev honan dödad av jägare. Sen gjorde dom jakt på de nästan vuxna ungarna. Den ena blev skjuten och den andra jagades av en flock av jägarnas hundar. Hundar kan springa mycket längre än kattdjur och så kom det att de fick tag på den och dödade den. Jag blev så ledsen att jag grät och sen dess har Pumas alltid haft en stor plats i mitt hjärta.
När jag började att intressera mig för shamanism i början på 80-talet läste jag bland annat Michael Harners bok, en av de första böckerna som handlade om shamanism och lärde bland annat tekniker att hitta sitt kraftdjur via shamansk resa. Det var inte överrtaskande att det blev Puman, fast jag tänket inte på min upplevelse som barn. Det var som kom fram ur mitt psyke, ur mitt undermedvetna. Ett kraftdjur känner man igen på att det visar sig från 4 olika håll.
En koll visade en hel del egenskaper som jag har från Puman. Exempel: Pumas är frihetsälskande individualister som kan anpassa sig till många olika sorters miljöer. De lever i regnskogar, öken och högt upp i bergen där det är kalt. De klimatiska miljöerna kan stå för helt andra miljöer i livet. Jag vistades i så många olika miljöer, t.ex. i mitt yrkesliv hade jag att göra med dom som bär kostym och slips och när jag besökte kunder eller var på affärsresor, bar jag själv den obekväma skiten.
Men i min fritid brukade jag ofta besöka ett diskotek där man inte träffade "vanliga människor". Dom vågade sig inte in där. Där träffade man alla möjliga sorters "subkullturer", t.ex. brukade hells angels hålla hus där.
I vilken miljö som jag än rörde mig i, så uppfattades jag där som "en av dom". Men jag har aldrig varit "en av dom" och aldrig passat in i någon sorts grupp. Jag har alltid varit en individualist som kan röra sig i många miljöer, precis som Puman.
Puman är inget ovanligt kraftdjur. Det finns många människor med dessa egenskaper. Alla som försöker att komma i kontakt med sitt kraftdjur rekommenderar jag att inte hammna i det som jag kallar "mindfucking fällan", att man själv konstruerar sitt kraftdjur med sina tankar. Låt det komma från ert inre, ert undermedvetna och om det inte kommer ett kraftdjur, försök igen en annan gång.
Pumans budskap till alla som har puman som kraftdjur är:
"Varje gång du känner dig trygg, säker och stark fast du är ensam, kan du vara säker på att jag är med dig. På ett energetiskt sätt ger jag dig mina karaktärsstyrkor och mitt självskydd, så att du är rustad för alla situationer och utmaningar.
På det sättet kan du samtidigt njuta av lättheten i tillvaron och leva ditt liv med öppenhet och kärlek.
Kom alltid ihåg att KÄRLEK håller allt samman och får din värld att lysa.
Och kärlek utifrån har alltid sitt ursprung i dig själv.
Om du är svajig och inte säkert vet vilken riktning som är bra för dig, skickar jag dig drömmar och budskap som ger dig klarhet.
Lita på det du ser eller 'hör' inom dig och ta det som är ditt i livet!
Jag ger dig också min smidighet och uthållighet, så att du kan förverkliga det som vill bli förverkligat NU.
Uppmärksamma all den fyllighet som omger dig och leva medvetet som en del av den!
Livskonsten ligger inte bara i balansen, utan också i (inre) stadighet.
Lev mitt budskap och omfamna allt i kärlek!"