Vindlande tankar
Det är ett skyndsamt nätverk som mycket kreativt låter synapssystemet glida vidare likt puckar på isen som skjuts fram av hockeyspelande nervtrådar.
Inte bara en puck.
Där tankar och känslor skapar fyrverkerier inuti kroppens mest underliggande delar.
Som värsta nyårsafton på tolvslaget. Det är en resa genom alltingets möjliga möjligheter och omöjliga.
Visst är det helt otroligt så mycket som ryms där inom var och en av oss som landstigit på palaneten Jorden?
Jordens barn - är små egna Jordar.
Jorden det enorma blågröna klotet som hålls upp av naturens dragningskraft.
Där mitt ute i alltings skapelse av evigheten som expanderar i mörkret som endast syns nattetid.
Ja, om det inte är midsommar förstås.
Då blir det inte mycket till natt.
När ljuset dröjer sig kvar och de små grodorna sjungs runt om i vårt land av barn och av gamla.
Sill och nubbe förtärs till nykokt färskpotatis.
Ooo, denna ljuva sommar tid. Vad saknad du är. Nu i november mörkrets blöt isande blåst.
Aldrig är människan nöjd.
Aldrig vill hon stanna upp.
Hon far som ett torrt skinn i tanke och handling.
Alltid på gång.
Alltid på väg.
Till någon annanstans.
Tänk om hon kunde stanna upp och njuta av Livet någon gång.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Fint skrivit! 🙂 Jag föredrar att njuta av livet och ibland kan det hända att det finns bitar som inte är njutbara. Jag önskar att jag kunde njuta av den här årstiden, nu som det är mörkt, kalt, blött och blåsigt och för varje dag blir det en bit mer mörkt och kalt.
Antagligen för kallt eller för varmt.
För blött eller för torrt.
Alla årstider har sin tjusning.
Hösten med sina färgglada löv.
Som kommer prasslande ner och täcker marken.
Våren med sina tinande droppar, solen som…
Ja, i månt och mycket, i vardagliga ting.
Så kunde det vara bättre.
Finns det något ideal, som är helt perfekt.
Men det sitter i vår lilla knopp.
Finns det hopp, ja bara om man ville upptäcka det.
Så jag fortsatte på rores text. Inte för att jag tror
att hon tar illa opp.
Jag brukar trösta mig med att det vänder och blir ljusare igen i slutet av december. Men det är ju också då det är som mörkast.
Kanske den här årstiden behövs för att man ska uppskatta den varma tiden när den kommer? Så som att ljus bara kan synas om det finns mörker.
Att ladda batterierna, Vi människor har en tendens att köra på som vanligt.
Att det var sommar året om.
- Redigerat 2023-11-24 15:50 av [SolaH]
#1: Ja, det önskar jag också att jag kunde göra.
2: Hon tar inte illa upp. Tack så mycket 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#5:
Jag skulle inte ha någonting emot att ha sommar året om. 😄 I så fall skulle vi nu på helgen kanske fara till sjön, hyra en trampbåt och gunga på vågorna.
#4:
Jag tror faktiskt att det är lite så😊
#8: Det tror jag med.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#5: Jag önskar jag kunde ladda batterierna genom att få gå i vinterdvala. Det vore såå skönt ❄️😴🙂
Ja varför är människan aldrig nöjd? Kanske för att letar hon efter lyckan där den inte riktigt finns? Men ja, det är svårt, jag vet.
#10: man (iaf jag) känner sig extra trött under vinteråret pga mörkret. Så dvala hade varit skönt att gå i😴
#11: Ja samma här 😴
#10: Förmodligen. Även jag tror att vi är funtade som så att vi behöver gå ner på sparlåga, samla kraft och vila.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#13:
Ja, det stämmer! På stenåldern gick människorna i en sorts vinterdvala. Det kunde man konstatera när man undersökte skelett som var 400.000 år gamla. När djur går i vinterdvala, kör de ner energiomsättningen och det lämnar spår i strukturen av deras skelett, eftersom tillväxten av benen avbryts under den tiden. Samma strukturer hittade man i de 400.000 år gamla skeletten.
Det var nödvändigt, eftersom maten var knapp på vintern. Vid svält eller brist på kolhydrater bildar kroppen ketoner av kroppsfettet för att leva på fettreserverna. Det var speciellt ont om kolhydrater på vintern.
Det leder till att kroppen omvandlar en del av det mest aktiva sköldkörtelhormonet som styr energiomsättningen T3 till en inaktiv form rT3 (reverse T3). På så vis sparar man energi men blir tröttare. Det är vinterdvalan.
#14: satt precis och grundade på detta . Tack!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼