Edgar Hofer: Kampen om Matkärlet
När man själv inte kommer på något att skriva om, kan man alltid dela med sig av vad andra skriver 🙂 Den här bloggposten hittade jag på den österrikiska Satsang-läraren Edgar Hofers blogg. Han skriver även på sin sida, att det är fritt fram att kopiera och dela allt som han skriver, så länge man hänvisar att det är han som skrivit texten. Här är länken till hans text och hans sida. Jag har översatt texten med hjälp av ChatGPT. https://erleuchtung.at/2018/09/der-kampf-um-den-futtertrog/
Observera att somliga uttryck är uttryck som är mer vanliga att använda sig av i Österrike än i Sverige. Så vissa saker låter kanske lite konstiga. Men man fattar nog ändå poängen.
Observera att ordet Matkärl är en metaforisk term som användas för att beskriva ett ställe där makten och pengarna finns.
Här nedan följer texten:
Kampen om Matkärlet
Det kan hända att jag blir impopulär i denna miljö med den här bloggposten. Och jag vill säga på en gång att det inte är något illa menat. Men med det avstånd som jag för närvarande har, ser vissa saker i den andliga scenen ut precis så: Som en kamp om matkärlet…
Jag menar inte sökarna… som samlas kring en andlig matkittel med en mästare som "utfodrar" dem med visdom. Nej, jag menar själva lärarna… med alla sina erbjudanden. Marknadsföring. Webbinarier. Kongresser. Jag utesluter inte mig själv från det. Jag ser gärna reflekterande på det.
De verkar så oerhört "behövande". Som om de svälter framför den fulla skålen. Å ena sidan full av överflöd och samtidigt bristfälliga. Oftast troligen i pengar.
Lemmingar
Till exempel främjar hela coaching-branschen i slutändan motsatsen till "autentiskt varande". De säljer "vill du vara lika framgångsrik som jag? Då visar jag dig steg för steg…." (…. "hur du kan bli en kopia av mig").
Legenden är guruernas elever som har en skallig skalle för att gurun har det. Eller samma långa skägg. Ibland till och med samma röstläge. Samma ord. Samma mimik. Samma blick. Imitation.
Det börjar inte i det andliga, utan mycket tidigare. Vanligtvis med "hur blir jag framgångsrik" eller kortare sagt, "hur blir jag rik", eller "hur hittar jag min kallelse, mitt 'onlineföretag', min relation, till slut 'min uppvaknande och min insikt'."
Och alla spelar med. Med spelet "sälj överflöd". Åtminstone är det vad som vanligtvis står på förpackningen. Men i slutändan säljer de brist. Precis i bristen sticker fingret in i säljkonversationen, förlåt, i "coachingen". Och sedan…. "motiverar". "Låt mig hjälpa dig att ge mig även den sista delen av dina besparingar. (😄)
Varför händer detta? Den bittra sanningen: Dessa lärare upplever själva brist. Kanske sitter de vid ett fullt matkärl, kanske vid ett tomt, men de har ännu inte haft tillräckligt. Det kan vara prägling, men det kan också vara riktig brist. Ändå säljs det som överflöd. "Se hur bra jag har det"…. "vill du också vara sådan? Följ mig och kopiera mig, jag visar dig steg för steg hur man blir som jag." (Och oftast är de själva bara en kopia….).
Kanske märker man det: Med avstånd känner jag motvilja. Samtidigt känner jag medkänsla. För de är fortfarande sökare, fulla av brist, oavsett hur mycket de redan har, kan de aldrig få tillräckligt. Större, vackrare, längre, bättre. Inom deras väsen måste det finnas en stor tomhet (😄). Som de inte vill eller kan känna. En tomhet de måste fly ifrån. Som de ständigt och alltid måste "fylla" med yttre "överflöd". Och därför aldrig kommer att vara tillräckligt. Hör du? ALDRIG!
Varje "recept" och varje koncept, varje taktik, visdom, råd, hjälp… som försöker fylla den inre tomheten, är dömd att misslyckas! Fungerar alltid bara temporärt. Det är meningslöst att försöka kopiera något sådant. För:
Du kan inte undkomma tomheten.
Den vill inte fyllas.
Den vill kännas."
Luftförsäljare
Så det säljs luft av luftförsäljare som själva konstant snappar efter luft. Varm luft. Naturligtvis för bra pengar. Ju varmare luften är, desto dyrare blir den. Det måste helt enkelt göra ont. Om man har tur gör det så ont att man faktiskt vaknar. Det är en 'win-win', för då har guru, coachen till och med ett exempel att visa upp… 🙂
De sitter alla där och kämpar vid matkärlet. De är på jakt… efter dig. Själva hungriga och behövande. Du är det byte de söker
Facebook är full av det. Jag var (och är?) ingen undantag. (Det kommer säkert att komma ett erbjudande från mig igen. 'Säljer ingenting… nu till dubbelt pris för tredubbel effekt.' 'Bli som Edgar' (nej, jag hoppas att jag aldrig sjunkit så lågt på detta tivoli av fåfänga och andliga strider).
Åtminstone det vill jag behålla: Att vara en original och inte tillåta någon annan Edgar bredvid mig. För varje person är sitt eget original och kommer bara att bli verkligt nöjd inifrån när de släpper alla ansträngningar att vilja vara någon annan än den de redan är. Och ingen väg är densamma. Varken till (verklig) 'framgång' eller till 'upplysning'.
Hitta din egen väg. Hemligheten: Du går den redan. Du kan inte annat, du kan inte låta bli. Och om det är bestämt att du ska bli en kopia, då blir du en kopia. (Medlidande). Men du kan inte göra annorlunda, och hos mig är du ändå fel. Skynda dig bort… hitta någon människa 'som redan har uppnått det du vill uppnå' och kopiera honom. 'Fake it till you make it', säger amerikanerna… 🙂
Men jag står inte till tjänst för det. Jag har redan tillräckligt med en Edgar… och min överflöd är min överflöd och den delas inte. Hitta din egen. Tips: Den är inom dig. Och om den inte finns inom dig, då finns den inte någonstans.
I verkligheten tillhör den varken 'mig' eller 'dig', utan helt enkelt allt som är. Den är villkorslös, du behöver inte göra något, lära dig något, vara något, bli något. Den har alltid funnits - från tidens begynnelse till dess slut.
Och allt annat som 'säljs' är bara uppskjutande, oftast struntprat, fördröjning. Eftersläpning. Utnyttjar bara din känsla av brist och fyller den temporärt. Och varför säljs det till dig? Eftersom dina pengar hjälper någon annans känsla av brist att temporärt fyllas. Självklart bara temporärt. Därför kommer du som en 'visualiserad drömkund' självklart mjölkas i all oändlighet. Du är matkärlet och du är maten. För guruer, lärare, tränare - oavsett vad de än kallar sig själva. Maten för deras materiella behov. Och även den känslomässiga maten.
Du själv är deras 'överflöd', och du kommer aldrig att fylla deras bottenlösa kärl tillräckligt. Det kan naturligtvis aldrig bli 'tillräckligt fullt'. Marknadsförare tävlar om att ropa 'Färska äpplen'. Men äpplen vore fortfarande bättre och mer användbara än det 'senaste spiralbegreppet', de fem, sju eller 99 mest hemliga 'nycklarna', den 'snabbaste upplysningen', 'den mest fraktala gruppen', 'den mest evolutionära upplysningen'. Eller till och med 'var dig själv genom att följa mig steg för steg' (hur dumma tror de att folk är??).
Du blir lurad, vilket inte skulle vara så farligt - verkligen farligt är snarare att de också lurar sig själva. En del av hypnosen helt enkelt. En speciell sorts medberoende. De kompletterar varandra perfekt! De ena är beroende av upplevelser och 'djup', och särskilt av 'kärlek'. Längtan efter framgång, lycka, partnerskap och allt vad det finns att lova och sälja. Och de andra speglar precis detta och blir till sist beroende av uppmärksamhet, erkännande och framför allt - tyst och hemligt - helt enkelt av pengar och framgång. Nuförtiden kallas det gärna 'överflöd'.
Det är inte farligt i sig. Det är vår (olösta) natur - båda sidor. Och pengar luktar inte illa - tvärtom. Jag älskar det. Helst stora sedlar eller blanka mynt 🙂
Det är bara illa när 'överflöd' säljs av dem som lider av brist. Utan att de vet om det. Om de skulle sitta i en grotta i ett år utan att kunna 'göra' eller 'bli' något - hur skulle det gå för dem? Kanske skulle de verkligen vakna då. Och inte utvecklas mer… utan äntligen verkligen avvecklas. Vara helt naken. Utan att behöva någon som applåderar deras existens.
Om någon verkligen är rik och lever i överflöd, då behöver han inte dig för att finansiera detta överflöd åt honom!
^ så enkelt är det! 😉
Vakna upp och var dig själv. Du behöver ingen som säger det till dig. Den sanna kunskapen kommer inifrån, aldrig utifrån.
Stäng av datorn nu. Slut ögonen och påminn dig själv om dig själv. Du behöver mig inte. Jag är du, och det här var ett brev från dig till dig själv.
#0:
Han skriver så bra, mitt i prick!
Underbart! 🤗
Blir varm i kroppen rakt igenom.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2: Egentligen var jag bara inne på hans sida för att söka efter inspiration till att skriva något eget, men ibland träffar andras texter en så rakt in i hjärtat, att jag bara var tvungen att dela. Alla mina egna försök till att skriva blev så fjuttiga i jämförelse, att jag tänkte att det är bäst att bara översätta. En så fin text ville jag inte låta gå förlorad och jag vet att Edgar inte har emot att jag delar med mig av hans texter. Är glad att den uppskattas och att den värmer 😊
#3: Den texten går ju hand i hand med det som du förmedlade tidigare också.❤️
Viktiga budskap.😘
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼