Sök inåt - sprid fred utåt
I en värld fylld av oro, konflikter, terror och krig kan det vara frestande att söka lösningar utanför oss själva. Men kanske är det just nu, mer än någonsin, vi behöver ta bort blicken från andra för att titta inåt i stället.
Fred är inget som kan skapas genom krig, men genom att leva i fred med oss själva och andra. I tider av oro och osäkerhet kan vi alla göra en insats för att skapa en mer fredlig värld genom att börja med oss själva.
Genom att själv leva fredligt kan vi sprida kärlek och harmoni, och låta freden sprida sig som ringar på vattnet. Det är i oss själva och i våra handlingar som potentialen för en fredligare värld ligger.
Här har jag sammanfattat några punkter som kan vara bra att ta till sig, till sin vardag och att dagligen fundera över:
Lev varje ögonblick som om det vore det enda som finns.
Genom att leva i nuet kan vi förbli i frid och harmoni med världen som den är och bara genom att själva vara i frid och harmoni kan vi sprida friden och harmonin vidare till andra.
Observera dig själv.
En nyckel till att leva i fred med sig själv och andra är att regelbundet observera sig själv. Genom att vara medveten om sina reaktionsmönster och känslor kan vi upptäcka ilskor och frustrationer som kan finnas inom oss. Genom att bli medvetna om dessa känslor kan vi lära oss att hantera dem på ett konstruktivt sätt och undvika att uttrycka dem negativt i världen. Genom självreflektion och medvetenhet kan vi bidra till en mer fredlig och harmonisk värld genom att förändra hur vi reagerar på våra känslor.
Var eftertänksam i dina relationer med andra.
För att skapa fred i världen måste vi se över hur vi själva agerar i relationer med andra. Försök förstå andra människors perspektiv och undvik att dra förhastade slutsatser. Genom att vara mer empatisk och tålmodig kan vi bygga starkare och mer fredliga relationer.
Bemöt alla med ett leende och en hjälpsam hand.
Vänlighet är ett kraftfullt verktyg för att skapa fred. Genom att möta människor med vänlighet och hjälpsamhet kan vi skapa en bättre värld för alla. Ett leende och en hjälpsam gest kan göra en stor skillnad i någon annans dag.
Undvik att säga till andra vad du tycker och tänker om dem.
Ord har makt, och de kan skapa både kärlek och konflikter. Innan du uttrycker din åsikt om någon, fundera på om det är nödvändigt och konstruktivt. Att undvika att kritisera och fördöma andra kan främja fredligare relationer.
Tänk på att alla människor är du, men i annan form.
Tänk på att alla människor är högst gudomliga varelser, så försök att behandla dem som de gudomliga varelser de verkligen är. Genom att behandla andra med respekt och vördnad kan vi skapa en atmosfär av harmoni och frid.
- Redigerat 2023-10-21 12:08 av FataMorgana
Tycker att detta är ett bra och viktigt inlägg.
#1: Tack, ja speciellt i tider som dessa är det viktigt att sprida frid och harmoni 🙂
Jag kan hålla med i månt och mycket av vad du skriver.
Men vad som gäller att kunna se en gudomlighet i en människa som systematisk har under lång tid utnyttjat lurat andra människor ( själv drabbad) .
Den sortens människa kan jag inte ens se någon sorts gudomlighet i. total avsaknad av empati, allt för sin egen vinning skull.
Man känner så, det går inte beskriva med ord, hur blottställd man blir.
Hur det bara kunde bli så, har vänt på mig själv fler gånger.
Och visst, jag kanske är färgad av det som har hänt mig.
Men det som händer i världen idag av alla krig och konflikter. Makten att bestämma över andra människor. Historien är fullt av krig och konflikter och än idag har vi inte lärt oss ett dugg av det.
Har inga bra svar hur man ska få slut på allt elände. Det känns så avlägset på något sätt.
- Redigerat 2023-10-22 09:23 av [SolaH]
#3:
Tack för att du delar med dig. Jag förstår hur du menar och kan själv medge, att om jag skulle gå där ute på gatan och plötsligt stå öga mot öga med Putin t.e.x, (för att ta ett extremt exempel), så är jag helt säker på att jag inte hade kunnat se honom som den gudomliga varelse han till sin sanna natur verkligen är. Utan jag hade med största sannolikhet känt ilska och hat inom mig och velat ha livet av honom på en gång.
Men innerst inne är jag också medveten om, att det just är känslor som dessa, dvs som hat och ilska som är anledningen till alla krig och konflikter som vi har i världen just nu, dvs just för att det är så svårt att se det gudomliga i andra människor.
Skulle Putin, i stället för att känna hat, känna sig hotad, vela hämnas eller vad som nu än rör sig i hans huvudet, se det gudomliga i alla levande varelser, skulle han aldrig mer kunna göra en människa medvetet illa längre. Skulle alla som för krig se det gudomliga i andra skulle krigen upphöra på en gång.
Skulle den person som har utnyttjat och lurat dig, ha sett det gudomliga i dig, i stället för att ha andra känslor inom sig, skulle denna person aldrig ha kunnat utnyttja och lura dig.
Skulle människor i stället för att sträva efter makt, jobba på sig själva för att bli av med sina maktbehov, skulle behovet av att bestämma över andra människor upphöra.
Det finns alltså bara en väg till fred och den vägen är vägen som går inåt. Problemet är bara att nästan ingen människa vill vandra denna väg (nu syftar jag inte på någon härifrån sajten) och därför är jag rädd, att vad jag än skriver, så har det ändå ingen större nytta. För ni som läser och skriver här, är ändå på en bra och kärleksfull väg och alla de som strävar efter makt eller som vill genom krig hämnas på andra är inte här och läser mina inlägg och än mindre skulle de bry sig om vad jag skriver.
Men jag gör vad jag kan och hoppas ändå att den frid och harmoni som vi själva sprider, sprider sig som ringar i vattnet och når så många som möjlig. Vad mer jag kan göra vet jag inte.
- Redigerat 2023-10-22 12:58 av FataMorgana
#3 Tack för dina ord.
Har länge tänkt på hur rotade vi är att följa den yttre vägen, den lätta vägen.
Den inre vägen som den svåra vägen till vårt inre. Så tror jag att man tänker allmänt och blivit lärda att följa.
Sanningen är väl den att man kanske inte är beredd på möta sitt inre.
Det är en mognads process innan man tar det steget.
För mig så gick det inte genom något meditation, utan det bara började en dag och vilken resa det är. Känslor som man har klätt över, brukar likna det som att man har många lager kläder på sig. och för varje klädes plagg man tar av sig, så bubblar det upp en massa känslor och minnen som man får bearbeta.
Och resan är långt ifrån över, den har bara börjat.
Så är min resa.
#5:
Ja många gånger är det nog så, att den inre vägen bara börjar av någon anledning, speciellt hos oss i västvärlden, där meditation, yoga och liknande inte hör till det vardagliga programmet. Och precis som du säger, är det en mycket tuff resa. Att se andras fel och brister är så mycket enklare än att konfronteras med sitt eget mörker. Det tar ont och man vill ju helst undvika all form av smärta. Att kräva förändring av andra är så mycket enklare än att förändra sig själv. Men pga av det har vi konflikter och folk som krigar. Det är förresten en bra liknelse det där med kläderna 🙂