Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandlig-utveckling
Läst 42 ggr
FataMorgana
3

Kroppen och döden

Nu har jag nog skrivit så många inlägg om samma tema, men tycker om att ibland skriva om samma sak, men med andra ord och att fundera och spekulera vidare 😊 Därför skrev jag ett inlägg till om kroppen och vad som händer med den efter döden.

I vår strävan efter andlig utveckling och djupa insikter stöter vi ofta på olika tolkningar om vad som händer med vår kropp när vi dör. Många trosuppfattningar ger olika perspektiv på döden och vad som följer efter. Vissa inom new age-traditionen tror att vi tar med oss kroppen, möjligtvis för att resa till andra planeter eller dimensioner. T.e.x., tror en del att de blir hämtade av rymdskepp när de dör som ska ta dem med till andra planeter. Inom kristendomen tror man att man ligger kvar i sina gravar tills uppståndelsen.

Men jag skulle säga att uppfattningen om kroppen efter döden är grundad på en falsk identifikation.

Det är en idé som många andliga traditioner och filosofer betonar: vår kropp är inte den eviga kärnan av vår existens. Tvärtom är den bara en temporär skrud, en "vehikel" som vi behöver för att navigera genom vårt mänskliga liv. Genom andlig utveckling och djupa insikter i meditation börjar vi inse att vår sanna natur går bortom den fysiska formen.

Vår uppfattning om kroppen efter döden är i hög grad formad av vår identifikation med den under vår tid på jorden. Människor tenderar att tro att de är sina kroppar. Men när vi når djupare insikter i meditation börjar vi inse att vi är något mycket mer än bara vår fysiska form. Vi är odödliga, gränslösa väsen som är fria från tid och rum.

Så, vad händer med kroppen när vi dör? Enligt detta perspektiv är det inte längre relevant. Kroppen är en del av den naturliga cykeln av förfall och transformation. Ålderdom, sjukdom och död är oundvikliga steg i denna cykel, som befriar oss från illusionen av att vara bundna till kroppen, även om vi under vår tid som människa må ha varit det.

När vi går bort från detta fysiska liv förlorar vi vår identifiering med kroppen, och vi behöver inte längre ta oss från en plats till en annan. Utanför tid och rum finns det ingen förflyttning; vi är överallt på samma gång eftersom vi är eviga och gränslösa.

Så, nästa gång vi funderar över vad som händer med vår kropp efter döden, låt oss komma ihåg att den bara är en temporär del av vår existens. När vi befrias från våra kroppar i dödsögonblicket, börjar vår resa in i det okända, bortom illusionen av tid och rum, och in i vår sanna gudomliga natur som ett evigt och gränslöst väsen och som redan nu befinner sig överallt.

Condor
3

#0:

Sen kan man ju undra vilken kropp och vilket "jag" som de tror att man "tar med sig". Kroppen och jaget som man hade som barn, som tonåring, som vuxen, som gammal eller som man hade strax före döden?