Att ta av sig masken
Jag menar förstås inte FFP" masken. 😊 Det handlar om masker som nästan alla människor bär, men som man tar av sig på den andliga vägen.
Det "andliga" har ingenting med att göra vad man representerar i den yttre världen. Sin sanna gudomliga natur hittar man bara i sig själv och då ser man att det är samma "sak" som i alla människor.
Men många som går en andlig väg eller tror att dom gör det fokuserar för mycket på hur andra ser på en. En buddhistisk munk som rakar skallen vill säga till den yttre världen "titta vad ödmjuk jag är, att inte värdelägga världsliga ting som hår". Men mycket väl värdelägger dom att visa upp deras ödmjukhet, vad som inte är speciellt ödmjukt.
I vår västerländska kultur är man också ivrig att ge sig alla möjliga beteckningar eller klä sig i andra kulturers kläder som passar till beteckningen. Men ju mer som man hittar i sig själv, ju mindre är man intresserad av sådana saker.
Man anpassar sig bara till samhället som man lever i. En buddhistisk munk som har mediterat i tiotals år har kanske insett att det inte är ödmjukt att visa upp sin ödmjukhet, men han rakar huvudet för att anpassa sig till den buddhistiska traditionen att raka skallen. En ung munk som får skallen rakad när han börjar att leva i ett kloster har dock inte gjort erfarenheterna och haft insikterna som leder till att man inte värdelägger världsliga ting. Han rakar sig också för traditionens skull, traditionen att säga "titta hur ödmjuk som jag är".
Sen kryllar det av alla möjliga shamaner, häxor, magier, medium och liknande på internätet. 😊
Detta påminner mig om vad C.G. Jung kallade "persona". Citat ur wikipedia:
"Persona är ett begrepp inom psykologin, som den schweiziske psykologen Carl Gustav Jung beskrev som den "roll" individer spelar i sociala sammanhang, alltså det beteende som de visar upp för omvärlden – "en sorts mask som är konstruerad dels för att göra ett intryck på andra, och dels för att dölja individens sanna natur"
Men den andliga vägen innebär att bli medveten om sina masker och komma till insikten att man inte behöver en mask. Att bära masker blockerar energier och faran består attt man identifierar sig med masken som man bär, vad som är ett hinder på den andliga vägen. Sen är det ju också så att en mask inte är vackrare än det som man kan hitta i sig själv. Därför är det bättre att ta av masken och visa världen sin unikhet i stället.
#0: Det är ju just det, att den andliga vägen mer handlar om att bli medveten om sina masker och att ta av sig dem istället för att ta på sig nya som så många gärna gör när dom vill titulera sig som det ena och det andra. Det blockerar inte bara energierna som du skriver, utan det bidrar också till att separationen mellan sig själv och andra bara blir större.
Här är en passande historia av Khalil Gibran:
Du frågar mig hur jag blev en dåre.
Det hände så här:
En dag, långt innan många gudar föddes, vaknade jag ur en djup sömn och upptäckte att alla mina masker hade blivit stulna - de sju maskerna som jag skapade och bar i sju liv.
Jag sprang masklös genom de livliga gatorna och ropade: "Tjuvar, tjuvar, de jäkla tjuvarna!"
Män och kvinnor skrattade åt mig, och några sprang till sina hus för att de var rädda för mig. Och när jag kom fram till marknadsplatsen ropade en pojke från ett hustak: "Han är en dåre!"
Jag lyfte på huvudet för att se honom och för första gången kysste solen mitt eget nakna ansikte.
För första gången kysste solen mitt eget nakna ansikte och min själ brann av kärlek till solen och jag ville inte längre ha mina masker.
Och i extas ropade jag: "Välsignade och prisade vare tjuvarna som stal mina masker!"
Det var så jag blev en dåre. Och jag har funnit både frihet och trygghet i min galenskap; friheten att vara ensam och skyddas från att bli förstådd. För de som förstår oss förslavar något i oss.
Men jag vill inte vara för stolt över denna säkerhet. Även en tjuv i ett fängelse är säker från en annan tjuv.
#2: Jag älskar hans texter. I alla fall de få jag har läst. Och den här med Dåren går ju bara så rakt in i hjärtat.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3:
Jag hittade texten dagen efter att jag skrev huvudinlägget. Som om "någon/något" skulle ha observerat mig och vad jag skriver och sen sett till att jag stöter på texten som passar till inlägget. 😊