"Andlig" och "oandlig"
Ibland läser man att människor klassar vissa människor som "andliga" och andra människor som "oandliga" och för det mesta är det just människor som klassar sig själva som "andliga" som håller på med den sortens dualistisk separation.
Det brukar att vara människors förstånd som tänker ut sig kraven för att vara "andlig" och ofta förknippas det med att ha vissa speciella förmågor eller vara speciellt "god".
Men vem som är medveten om sin egen andlighet, vet att det är samma andlighet i alla människor och att det därför inte kan finnas oandliga människor eller människor som är mer andliga än andra.
Att vara medveten om sin och allas andlighet är inte samma sak som att få det meddelat av en annan och säga "jaha, så är det" för att man tycket att det låter logiskt. Medveten blir man endast pga att man har erfarit det. I så fall är man heller inte "mer andlig" men mer medveten och det är meningen med andlig utveckling.
Andlig utveckling innebär att utveckla sitt medvetande och det kan man inte separera från att utveckla hela personligheten. Detta sker inte bara när man sitter och mediterar med benen i kors, utan omfattar hela livet.
Vem som klassar människor som mer eller mindre andliga, kan inte ha erfarit sin egen andlighet, utan förståndet har gjort sig ett ramverk för egna eller andras föreställningar som dom bedömer världen med, för att separera sig själva och liksinnade från andra.
Men vem som har erfarit sin egen och därmed också andras andlighet har ingen anledning till att tänka ut sig ett ramverk för att vara andlig och att separera sig från andra. Den människan ser ju att ramverket bara kan bli fel.
Så sant du skriver.
Och som människa ändå så svårt att ta in, eftersom vi alla bär med oss det felvända systemets spelplan från tidigare generationer.
Om rätt och fel. Ditt och datt.
Och alla dessa antaganden om hur det är och ska vara.
Polariteterna som vi alla balanserar på.
Mer eller mindre.
I viljan att ha rätt.
Okunskapen om helheten.
Och det krampaktiga kvarhållandet av sin egen åsikt.
Bara för att stå tror vi rotade i vår egen sanning.
I den andliga tillväxten föds och dör människan om och om igen genom livet. Det är min fasta övertygelse liksom att vi alla är andliga varelser i djupet inuti
på resa genom det villervalla av livstrådar som som spinns i det vi kallar livet.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1:
Tack! 🙂 Jag tänkte att jag måste skriva ett sådant här inlägg, eftersom jag ofta läser hur somliga klassar människor efter deras egna föreställningar och varje gång jag läser att nån klassas som oandlig eller mer andlig rycker jag till. 😄
Men egentligen har människors förstånd inte mycket aning om sånt här.
#2: Ja, jag förstår. Och jag anser ju att det är viktigt att uttrycka detta.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼