Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlig-utveckling
Läst 169 ggr
FataMorgana
3

Bra eller dåligt karma.

Kom att tänka på det här om karma när jag läste Condors inlägg som handlade om bra och dåligt. Jag vet egentligen inte varför det talas så mycket om just bra och dålig karma när det egentligen inte finns karma som är bra eller dålig. I verkligheten är ju karma, precis som allt annat helt neutralt – Det handlar bara om orsak och verkan. Äter vi gammal mat börjar vi må illa helt enkelt. Ler vi mot våra medmänniskor får vi högst antagligen ett leende tillbaka.

Det är bara genom vårt förstånd som vi gör saker och ting till att vara endera bra eller dåliga. Det var därför Buddha uppmuntrade oss att lämna alla dessa världsliga attityder bakom oss och att sluta att bedöma saker och ting till att vara endera bra eller dåliga. Så det finns ingen bra eller dålig karma. Men har vi gjort en annan person illa, så lider vi själva av det, på ett eller annat sätt, som t.ex., av dåligt samvete. Vi blir alltså inte straffade med dålig karma som en del tror eller som det så gärna sprids ut.

Condor
2

#0:

Ja, karma är ju bara beteckningen för en universell lag för orsak och verkan. Sen ses denna lagen för orsak och verkan på olika sätt, passande till de motsvarande religionerna.

Hinduisterna som tror på reinkarnation, tror att handlingar som vi gör i det här livet påverkar nästa liv.

Buddhisternas mål är det att inte producera karma alls, för att komma ut ur samsara och hamna i nirvana.

Sen finns det också helt andra föreställningar inom Jainismen och Sikhismen.

Men om man lämnar bort religiös tro och religiösa föreställningar är karma precis det som du skrev, att om vi äter dålig mat mår vi illa.

I den västerländska new age världen ses karma mest ur det hinduistiska perspektivet, men i slutändan är det samma sak som att gud straffar om vi är elaka och belönar om vi är goda, alltså precis som i kristendomen. Enda skillnaden är att man inte reinkarnerar i kristendomen utan man hamnar antingen i himlen eller helvetet.

Men i praktiken ser man inte myclet av att de som är fulla med "dågigt karma" blir straffade. Det finns ingen bekräftelse för att dom som t.ex. har blivit rika på andras bekostnad eller har gjort onda handlihngar skulle bli straffade på något sätt. Därför behövs det ett nästa liv för att kunna uppräthålla trosystemet.

FataMorgana
2

Hittade en ganska bra förklaring på en tyska sida om vad karma är och inte är. Här har jag översatt en del:

Idén om ett "jag" som skapar och upplever karma blev uttryckligen avvisad av Buddha. Jaget är en förgänglig illusion. Att säga att "jag" har gjort det här eller det där i tidigare liv och kommer att uppleva detta i framtida liv (som människa, djur, i himmel eller helvete) bygger på en grundläggande felaktig tanke om existensen av ett "jag".

Föreställningen om en evig själ som styr handlingar och som blir belönad eller straffad (genom karmalagen eller en gud) förutsätter en dualitet mellan själ och kropp - kallad "nama-rupa" i Upanishaderna (själ-kropp). Buddha avvisade inte bara detta koncept, utan differentierade det. Han lärde att "nama", det andliga, skulle betraktas från fyra aspekter: känslor, perception, vanemönster och tankar. Tillsammans med "rupa", kroppen, bildar de fem aspekter av mänskligt varande: de fem skandhorna. De utgör en oavbruten process där kropp, känslor, vanor, tankar och sinneserfarenheter är oändligt sammanflätade. Denna process förorenas av den permanenta användningen av "jag-sägande". Faktum är att den inte kan tillskrivas individualitet: Vi delar en gemensam värld, delar tankar (genom språket), och även känslor kan gripa hela grupper (till exempel på en fotbollsarena). Det är därför en illusion, säger Buddha, att en kropp (rupa) bebos av en själ (nama) som sedan kan separera sig från kroppen igen.

Det illusionära jaget föds faktiskt och dör - många gånger på en minut. Det är inte så att skiftande tankar eller känslor läggs till en jag-substans. När mitt humör går från sorgsen till glädjefylld - av vilken anledning som helst - är "jag" en annan. Visst, vår kropp förändras långsammare än tankar och känslor, men ändå märkbart - som en 64-årig författare till dessa rader kan jag intyga det. När en person dör fortsätter processen med de fem skandhorna, som inte är separerbara och individuellt identifierbara, eftersom på andra platser talar en annan varelse återigen om sitt "jag" och menar sig själv. https://www.ursachewirkung.com/leben/1045-gibt-es-mich-im-naechsten-leben

Der Buddhismus wird vielfach mit der Vorstellung in Verbindung gebracht, dass ein unerbittliches Karmagesetz das Leben und Sterben über den Tod hinaus regiert: Die vollbrachten Taten erzeugen durch ihre moralische Qualität ein ‚Karma', das in einem späteren Leben ‚reift' und zu einem neuen Körper in neuen Situationen führt. Was darin dann erlebt wird, ist verursacht durch vergangene Taten.
FataMorgana
1

Här är ett par översättningar till från samma sida som handlar om reinkarnation:

Frågan om "finns jag" i ett nästa liv eller i en annan existensform (himlen, helvetet) kan inte besvaras, eftersom "jaget" som ska uppleva detta är en illusion.

Att dö innebär att släppa taget. Jaget kan inte hållas fast; illusioner kan inte fånga illusioner. Precis lika säkert som vi vaknar ur jag-illusionen i dödprocessen, lika säkert fortsätter de fem skandhorna sin process på en annan plats och tid. Denna fortsatta illusion är dock varken samma jag som tidigare eller ett annat jag: Det är bara en annan dröm.

Condor
1

#2:

Just det! Jag har alltid varit kritisk mot hur karma tolkas i vår västeländska new age kultur. Sen kan man ju undra vilket "jag" som det skulle vara som skulle återfödas. Ett barns jag? En tonårings jag? Eller jaget av en erfaren vis gammal man? Det är ett par av "jagen" som människor upplever under en livsperjod.

snowy00
2

#2:

"Det illusionära jaget föds faktiskt och dör - många gånger på en minut."

Tolle sade något liknande, att vi reinkarnerar hela tiden när vi identifierar oss med illusionen. Men samtidigt tror jag att han menade att han ser det så att "jaget" kan återfödas till vår existens.

Så även "de upplysta" verkar ha lite olika syn på detta med reinkarnation…🤔

• Redigerat 2023-09-09 13:25 av snowy00
Condor
1

#5:

Vad menas med att jaget kan återfödas till vår existens?

FataMorgana
2

Är det kanske inte det här processen som Tolle syftar på, när han säger att "jaget?" kan återfödas till vår existens?

"När en person dör fortsätter processen med de fem skandhorna, som inte är separerbara och individuellt identifierbara, eftersom på andra platser talar en annan varelse återigen om sitt "jag" och menar sig själv."

På så sätt återupprätthålls den här processen, dvs genom ett ständig pågående sägande av "Jag". Dör jag, så är det ändå någon annan som fortsätter hålla igång processen av ett "jag".

Condor
2

#7:

Det var ordet återföds som gjorde mig fundersam, för om ett nytt jag föds, är det ju ingen "åter"födelse, utan en födelse av ett nytt jag.

FataMorgana
1

#8: Kanske finns det eventuella bristningar i språket eller är det användandet av olika definitioner och uttryck som gör det hela förvirrande?

Själv tänkte jag mer på själva processens än på själva jaget, dvs att det är den pågående processen som är i ständig återfödelse och inte jaget. Men kanske är ordet "återfödelse" helt fel att använda sig av här så som jag gör?

snowy00
2

Jag minns inte de exakta orden Tolle använde sig av… Så kanske var det dumt av mig att citera honom utan ett riktigt citat.

Men säkert kan det vara som du skriver i #8, Condor. Det finns ju egentligen inget jag som kan återfödas…

snowy00
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är videon jag sett där han nämner reinkarnation.

FataMorgana
1

#11 Tack, den ska jag titta på 😊

Condor
1

Jag ska också titta på den senare. Idag måste vi skynda på för att vi vill fara till sjön.

snowy00
2

Här är en ny video med Tolle där han nämner sin syn på reinkarnation. Han säger samma sak här, och pratar lite kring det; att man "reinkarnerar" så fort man identifierar sig med t ex en tanke, eller känsla…

Condor
2

#14:

Jag har inte lyssnat på klippet ännu, för jag har en massa att göra igen. Men det är ju just det som vi också säger, att det bara är den falska identifikationen som tror sig reinkarnera.

Det här är ju en ganska gammal tråd och när jag läste det sista inlägget om att vi ska fara till sjön, suckade jag djupt, för nu har vi det kalt, mörkt och blött och längtar till varma soliga tider.

snowy00
2

#15:

Ja, det är ju ungefär vad ni säger också. Hade varit skönt att fara till stranden, ja.. 😒 Och slippa halvt frysa ihjäl när man går upp ur sängen på morgonen.

Condor
2

#16:

Jag fryser hela dagen. 😄 Eftersom elen är så dyr vill jag inte sätta på värmen mer.

Vattentemperaturen i vår sjö ligger på 6 grader. Säkert blir det nyårs simning där i år igen. Det här är vår sjö.

snowy00
1

#17:

Brrrrr, att bada där nu.🥶🥶🥶