Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: övrigt
Läst 87 ggr
FataMorgana
2

Om svart och vit magi

Hittade en fint text på yogawikisidan om yogans syn på svart och vit magi som jag ville översätta och dela med mig av:

Svart magi är motsatsen till vit magi. Så det är den mörka sidan, medan vit magi är den goda sidan.

Den som vill uppnå goda saker utövar vit magi. Den som vill uppnå något själviskt eller till och med vill skada andra utövar svart magi i denna riktning. Till exempel, att utföra vissa magiska ritualer för att göra gott i världen, för att läka, för att utvecklas andligt, för att komma åt mer subtila världar eller för att få dig själv i linje med den gudomliga viljan, tillhör vit magi. Men om du gör något för att uppnå själviska mål, som att få mer pengar eller en befordran på andras bekostnad, kan det vara svart magi.

Inom yogan skiljer man på svart, vit och röd tantra. Vit tantra handlar om gudsförverkligande, högre medvetande och altruistisk tjänande. Röd tantra handlar om sinnlig njutning av alla slag, inklusive sexuell njutning. Svart tantra heter att göra energiarbete i själviska syften. Sammanfattningsvis kan man säga att allt själviskt är svart och allt osjälviskt är vitt. Allt som du vill uppnå något positivt med är vitt. Vill man förstöra något så är det svart.

I grund och botten ska en andlig person förstås inte utöva svart magi, hur man än vill definiera det.

Även om du måste vända dig mot en annan människa bör du göra det för en god sak och aldrig för att försöka förstöra honom. Det ska alltid handla om att göra något bra. När allt kommer omkring bör man inte ens använda subtila energier för att få egoistiska saker. Jesus sa så vackert: "Sträva först efter Guds rike, sedan kommer allt annat att falla på dig." I den meningen, sträva efter att göra gott, sträva efter att växa andligt, sträva efter att ta reda på Guds vilja och gör det.

Om du gör detta behöver du inte vara rädd för svart magi. Ljuset är alltid starkare än mörkret och det goda är starkare än det onda. Så tänk mindre på det onda som du behöver försvara dig mot, och tänk mer på det goda. Om du får kontakt med Gud och de stora mästarna kan ingen magi skada dig.

• Redigerat 2023-03-08 13:44 av FataMorgana
Condor
2

#0:

Jag ser det där med "magi" på ett annat sätt. Vad är egentligen "magi"? Tar vi som exempel, om jag skulle fara tillbaka i tiden 500 år med min bil. Bilen skulle betraktas som magi och jag skulle nog bli bränd på bål.

Det som vi människor inte förstår, som inte ännu är vetenskapligt utforskat och som det inte finns vetenskapliga förklaringar för, är för oss "magiskt", helt enkelt för att vi inte har en förklaring för det. Men så fort vi kan förklara det på ett eller annat sätt, är det inte längre magiskt.

För somliga är t.ex. reiki också magi, dvs. vit magi, speciellt distansreiki. Det finns ingen fysisk eller biologisk förklaring för varför distansreiki fungerar. Men egentligen är det ingen magi, utan bara en del av existensen som inte ännu är vetenskapligt utforskad.

Man kan göra goda saker, både med någonting som det finns en vetenskaplig förklaring för och med någonting som det inte finns en vetenskaplig förklaring för. På precis samma sätt kan man göra "onda saker", t.ex. vara självisk, egoistisk och skaffa sig en fördel pga en annans bekostnad. Det spelar ingen roll om "sättet som man gör det på" är någonting som vi kan förklara eller som det inte finns en förklaring för.

Det är intentionen som är det avgörande. "Dåliga" intentioner tar en bort från ett andligt medvetande, göder egot och i slutändan skadar det bara den som har den "dåliga intentionen".