Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 382 ggr
Condor
2023-03-03 11:53

Förståndet och hjärtat

Ibland kan det som man läser om förståndet i andlig literatur uppfattas som om förståndet vore en fiende, för det är ju förståndet som ska tystas ner i meditation, som står i vägen för att erfara samadhi och så är det ju förståndet som bara kan tänka dualistiskt och som bildar en rökridå till vår sanna natur. Egot är en produkt av förståndet och ju större egot är, ju större är det ett hinder på den andliga vägen.

Nu finns det olika sätt att uppfatta det här på. Somliga uppfattar det som att förståndet och egot är en fiende som måste bekämpas. Andra kanske tycker att det här är flum och vilseledning, för utan förstånd kan man inte överleva.

Men egentligen handlar det om något helt annat och Osho uttryckte det helt rätt. Förståndet är en av de viktigaste saketrna som vi har i livet. Men förståndet är en tjänare och inte herren. Problemet är att människor gör förståndet till herren.

När tjänaren har blivit till herren, tar den helt över människan och blockerar vägen till hjärtat. Förståndet är nyttigt för allt möjligt, för att lära, för att överleva, för att ta sig genom livet. Förståndet är logik. Men som redan Jesus sa, lever människan inte bara på bröd. Men vad kan förståndet annars ge dig utom bröd?

Förståndet har ingen medkänsla, kan inte skratta, kan inte ge dig glädje. Förståndet är inte kreativt och känner bara allvar. Det är hjärtat som ger medkänsla, som skrattar, uppfattar glädje, som dansar, sjunger, älskar, målar, hör musik och det är hjärtat som är porten till det gudomliga, till de högre energierna. Det är genom hjärtat som vi kan ge healing till andra och det är hjärtat som får oss att hjälpa andra.

Förståndet har en annan sorts "kärlek" en sorts kärlek som handlar om att ge och att få. Förståndet tänker som en affärsman. Det är inte äkta kärlek. Hjärtat känner inte den sortens tänkande.

Låt alltså hjärtat vara "herren" och förståndet "tjänaren". Om hjärtat och förståndet har en konflikt med varandra, ska man höra på sitt hjärta.

Annons:
rore
2023-03-03 17:48
#1

Är det verkligen förståndet som skall tystas i meditation?
Ska någonting öht tystas ner?🤔

För mig har meditation mer handlat om att väcka betraktaren inom och inte skena iväg i mina egna tankeberättelser.

Läste bara några rader. Ska fokusera och läsa allt nu. Kändes bara som om mina frågor inom var så högljudda


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

goat11_maya13
2023-03-03 20:45
#2

Förståndet eller fattningsförmågan har med hjärnan att göra.
Den vänstra eller den intellektuella delen.
Hur lång tid tog att lära sig att läsa, gå eller att ljuga.
Denna process fortgår mycket långsamt.
Därav slutar nästan alla innan de ens har börjat att
begripa vad andlighet egentligen innebär.
Alexander Markus som var verksam i Sverige
under period förmodligen begravd nu.
Jag har hans böcker eller hans utbildningsmaterial.
Han nämnde att en utbildningstid kan vara
upptill 18 år med en Universitets utbildning
som grädden på tårtan.
Själv har jag hållit fast egentligen vet jag inte
hur länge kanske 35 år. Den intellektuella sidan har
med det mentala eller med tänkandet att göra.
Så tänkandet bör öka sin egen författningsförmåga.

Förståelse har med hjärtat att göra den
känsliga emotionella delen. Hjärta bör utvecklas
till sann kärlek.

För mig tog det lång tid att begripa vad ordet
sinnet innebar. Det finns absolut inga gen vägar
eller facit att tillgå.

snowy00
2023-03-03 21:52
#3

#1: Jag tänker att man inte ska försöka tysta förståndet (tankarna) i meditation. Men det blir som en bieffekt när man hamnar i "meditativa tillstånd" (vilket ju brukar vara att tankarna blir tystare). Men det går inte att tvinga tankarna i stillhet… Ju mer man trycker undan de, ju starkare blir de. Och trycker man ned en tanke här, då ploppar en annan tanke upp där i stället.

Men att gå bortom tanken och erfara det rena medvetandet (även kallat samadhi), då finns där inga tankar… Och "sinnets vatten" är helt stilla utan krusningar. Det är ett betraktande utan tankar, och är total enhet


Condor
2023-03-04 10:56
#4

#1:

Säger vi så, tankeverksamheten bör upphöra, för det är tankarna som bildar rökridån. Men det går inte att tysta ner dom med sin vilja. Det är ungefär som om man skulle försöka att inte tänka på en rosa elefant i 10 minuter. Jag har inte tänkt på en rosa elefant hela veckan, men om jag skulle sätta mig ner och tänka "nu ska jag inte tänka på en rosa elefant i 10 minuter" skulle jag inte klara det.

Det är som Snowy skriver, en bieffekt av ett meditativt tillstånd, att tankeverksamheten lugnar ner sig. När betraktaren är där, utan att bedöma och bara låta allt vara som det är, tystas tankarna ner.

Condor
2023-03-04 10:58
#5

#3:

Ja, så är det.

rore
2023-03-04 11:57
#6

#4: När jag läste vidare så insåg jag att vi egentligen menade samma sak.
Olika ord bara 💚


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Annons:
goat11_maya13
2023-03-04 12:01
#7

Meditation och tankar. Meditation är ett sinnligt tillstånd och
kan endast uppnås inne i sinnet eller psyket. Problemet är
att många av oss varken begriper vad orden sinnet och meditation
sanna innebörd egentligen är. Jag har själv befunnit mig i samma
situation.
Meditation är till exempel att vara fokuserad och koncentrerad
till att lösa korsord, hur pussel bitarna passar i hop i ett pussel,
lösa matematiska ekvationer, hatha yoga. kriya yoga, karma yoga,
bhakti yoga, jnana yoga och raja yoga.
Det handlar om förlängd fokuserad koncentration.
När vi har utövat meditation under en lång period.
Kommer detta sinnliga tillstånd att bli permanent.
Övandet upphör, när vi vaknar upp på morgon
och öppnar upp våra ögonlock i samma ögonblick
befinner vi oss i detta tillstånd. Jag döpt detta
tillstånd till närvarons Ängel, denna Ängel kommer
att vara vår otröttliga följeslagare.

Tankar, författningsförmåga eller förstånd är
omöjligt att tystas. Förståndet kan utvidgas ut
ur dess eget vardagliga tänkande eller dess eget
dagligt trista upprepande av gårdagens tankar.
Studera Jhana yoga vilket betyder enande via
kunskap. Okunskap eller ignorans kan tillrätta läggas
via Jhana yoga eller enande via kunskap.
Tankar är som moln, gårdagens moln upprepar sig inte
denna dag, denna dags moln upprepar sig inte i morgon.
Tankar är lika flyktiga som moln. Det betyder att vi inte
bör klamra oss fast vid våra och andras tankar.
Vi alla agerar efter vårt eget tänkande eller vi
är våra tankar. Om tänkandet är ofullständigt
då är vi operfekta och ofullkomnade.

rore
2023-03-04 12:07
#8

#7: Människans tankar och åsikter är lite som en flugfälla. Lätt att fastna i och svår att komma bort från.
Men med tiden och den ökade medvetenheten så lär vi om.
Förhoppningsvis.


Kedjor som tynger
Blir till länkar som bär

Condor
2023-03-04 12:11
#9

#6:

Kanske jag uttryckte mig lite dåligt, för det var inte meningen att det skulle uppfattas som att man med sin vilja ska tysta ner tankarna.

Condor
2023-03-04 12:14
#10

#7:

Det där med molnen är en bra jämförelse. Man kan betrakta tankarna som drar förbi precis som moln som drar förbi. Nån gång kanske molnen slutar att dra förbi, om man slutar att tänka "där är ett moln".

  • Redigerat 2023-03-04 12:16 av Condor
FataMorgana
2023-03-04 12:15
#11

#7: Ta gärna och meditera och fundera över vad som blir kvar när all koncentration och allt fokuserande är borta, när sinnet är helt tyst och utan tankar.

goat11_maya13
2023-03-04 18:10
#12

Sinnet styr all våra kroppsliga aktiviteter även på natten när
vi sover den går aldrig i ide. Om den skulle sluta med dess
aktivitet skulle vi avlida på stubben. Hjärtat slutar att slå
andningen slutar att fungera plus alla andra kroppsliga
och sinnliga aktiviteter upphör. Drömmandet sker i sinnet. Hur kan vi
se våra drömmar vem lyser upp dessa. Så vitt jag vet
så är våra ögonlock sluta när vi sover. Då kan vi ställa oss
frågan sipprar det ändå in ljus utifrån eller finns det en
sinnlig ljuskälla? Sinnet existerade redan innan föddes
alltså i foster stadiet till exempel hjärtats funktion
hoppa igång ungefär i åttonde gravitations veckan
ni kanske vet ultraljud. Ett befruktat ägg kan liknas
vid frön som planterats i god jord. Fröet börjar att gro eller
celldelningen hoppade igång. Exakt samma sak sker ett
befruktat ägg. Var finns instruktionerna eller informationen
till groendet eller celldelningen?

Tro absolut inte på mina uttalanden gör alltid
er egna utforskningar. Siddhartha Gautama
eller Buddha uttalade samma sak.
Gör er egna utforskningar.

FataMorgana
2023-03-04 18:34
#13

#12: Men sinnet är ju det som upprätthåller illusionen / Maya. Under en Samadhi erfarenhet upphör illusionen för en stund. Då finns det för den som erfar inget sinne och inget ego - ingen som sover och ingen som är vaken. Det är en erfarenhet som ligger bortom sinnet, men ändå fortsätter hjärtat att slå och andningen upphör inte heller. Dessa aktivitet styrs ju inte av sinnet utan av det vegetativa nervsystemet. Sinnet upprätthåller som sagt bara illusionen tillsammans med förståndet, som är det som tolkar alla sinnesintryck. Men man kan förstås inte förbli bortom illusionen tills man dör. Så sinnet kommer alltid tillbaka. En Samadhi erfarenhet varar inte för evigt.

Annons:
Condor
2023-03-05 12:07
#14

#12:

Vill tillägga, att när vi föds, är vi i ett upplyst tillstånd. Även om sinnet till en viss grad redan är aktivt innan vi föds, finns det ännu inget ego och förstånd som tolkar sinnesintryck. Vi är alla födda som upplysta och det är vårt naturliga tillstånd, som vi förlorar när vi utvecklar ett ego.

Instruktionerna eller informationen till groendet eller celldelningen finns för övrigt i DNA´t.

goat11_maya13
2023-03-05 18:32
#15

Tack för ert gensvar. Sinnet är inte uppehållaren av Illusionen/Maya.
Det lägre sinnet själv är illusionen. Begripande/förståelsen av detta sker i
ett senare skede under den andliga utvecklingen. Det jag kallar
personligheten/egot eller det lilla jaget är bedragaren ur ett
andligt perspektiv därav vår inre konstant pågående konflikt.
Osho "vår milda galenskap" Det lilla jaget gör allt för att försvara sin
egen domän via sitt eget egensinne.
Ett Jesus citat" Den som är helt oskyldig kastar första stenen"
eller "Den som aldrig ljugit kastar första stenen"
Jag vill aldrig skuld belägga någon! När jag befann mig i adept
stadiet snubblade jag över "Citaten" det tog lång tid innan
innebörden av "Citaten insågs eller begreps.
Upplysning och Samadhi är okej men jag anser att vi
börjar i fel ände. Vi måste nog baka tårtan innan vi kan
inmundigar den eller vi kan inte hoppa från förskolan
direkt till universistetet.
När vi föds finns det potentialitet att bli både "Upplyst"
och uppnå "Samadhi"
Vi föds som obefläckade likväl som hundvalpar eller kattungar
föds obefläckade nu menar jag inte sinnet utan jag menar
Hjärtat. Det spelar ingen roll vilken sorts bebis som föds
de är så söta så underbara de strålar av kärlek och sanning.
Hjärtat har sin egen intelligens som är vida mer än Hjärnans
intelligens. Den största delen av den globala befolkningen har inte ens
uppnått ett intellektuellt begripande än mindre blivit intuitiva.
Jag vill inte skryta om mig själv. Jag får säga som Tibetanen sade
jag är endast en av många ödmjuka lärjungar.
Denna Tibetanska munk har givit mig mycket inspiration.
Tibetanens sanna namn är Djwal Khul, nu går vi tillbaka
i tiden ett sekel ungefär. Tibetanen arbetade via en engelska kvinna.
För mig är hon "Lady" Alice A. Bailey. Jag har deras hela gemensamma
bok kollektion. Stiftelsen Tibetanens bokfond har utgivit deras böcker.
Hur det är i nuet vet jag faktiskt inte.
De har gett ut Esoterisk Psykologi nummer Ett och nummer Två.
Två massiva luntor. Sid antal ungefär 940 sidor. Det kallar jag andlig "Godis"
Om jag är tillåten anser jag ni börjar med att försöka förstå personligheten
som är inneboende i det lägre konkreta sinnet.

FataMorgana
2023-03-05 19:02
#16

#15:

Tack för att du diskuterar 😊

Vad menar du med lägre sinnet? För mig är allt förutom Gud en illusion. Hela världen är för mig bara en produkt som uppstår ur det egna sinnet i ögonblicket sinnet är aktivt. Sinnet är ju bara en process, en process som i djup meditation kan upphöra för en stund och då upphör också världen att existera för en stund och alla sinnesintryck naturligtvis. Det var i alla fall det som hände mig när jag hade min kundaliniresning. Då fanns det inget pussel att pussla, inga matematiska ekvationer att lösa, för att hänvisa till ditt inlägg #7 och till mitt svar på det. Med det som jag skrev där ville jag bara hänvisa till att det finns någonting bortom sinnet också, bortom pusslet och bortom den här världen med all dess innehåll.

  • Redigerat 2023-03-06 06:30 av FataMorgana
Condor
2023-03-06 11:16
#17

#15:

Förståndet försöker att begripa saker som inte är tillgängliga för förståndet och gör sig därför föreställningar som inte kan stämma överens med det som det försöker att begripa. Eftersom du nämner teosofin (Bailey), så kan jag ta detta som ett exempel. Bailey följde Blavatskys lära. Den har ingenting med andlighet att göra, utan det är okkultism, spiritism och en inblandning av religiösa föreställningar.

Osho över Blavatskys bok:

"THE SECRET DOCTRINE, although so full of esoteric bullshit, has many beautiful diamonds too and many lotuses. There is much rubbish in it because she was a collector. She went on collecting all kinds of rubbish from everywhere possible, without bothering whether it was useful or not. She was great at putting all that useless nonsense in a systematic way. A very systematic woman. But there are a few -- sad to say only a few -- diamonds here and there. On the whole the book is not worth much. I am including it just so that a few women are included in my list and I am not thought to be a male chauvinist. I am not. I may be a female chauvinist, but not a male chauvinist at all."

Så länge förståndet är sysselsatt med att försöka begripa saker som inte är tillgängliga för förståndet, är man ganska långt ifrån att erfara samadhi, eftersom man befinner sig på fel väg. I stället för att tömma sinnet, fyller man på det med skräp.

För att erfara samadhi behövs det ingen kunskap och ingen andlig erfarenhet och man behöver inte ens meditera. Du verkar att se lärorna, som du tror att man måste begripa, som tårtan som först måste bakas och sen kommer samadhi, upplysning eller vad man vill kalla det för.

Det kanske är så för de flesta, att de tar till sig en massa teoretisk kunskap, mediterar, går en lång väg och sen kommer kanske en samadhi erfarenhet. Men den kommer först när man har släppt taget om alla dessa koncept som förståndet har gjort sig. De som aldrig släpper taget, erfar heller inte samadhi.

Men för somliga börjar den andliga vägen med en samadhi erfarenhet. För Fata Morgana var det så när hon hade en spontan kundaliniresning. Hon hade ingen religiös tro och inte ens kunskap om andliga vägar. Hon var som en tom bägare. Det var det som Jesus menade med att man måste bli som barnen, för att himmelsriket ska komma. Barn har inte fyllt deras sinne med en massa skräp. Fata Morgana var som barnen.

Du försöker fortfarande att begripa intellektuellt. Du har läst en massa böcker och för dig blir det svårt att släppa taget om alla dessa koncept, att befria dig från allt som du tror på. Först måste insikten komma, att man måste släppa taget.

Släpp taget om alla koncept, om t.ex. "det lilla jaget", "det lägre sinnet". Jag har också läst mycket, försökt att begripa med förståndet, tänkt ut mig koncept pga det som jag hade läst och har gått på dessa vägar som jag idag ser som "de vanliga villovägarna" som de flesta i början på en andlig väg går.

Den teoretiska kunskapen och intellektuella insikter har inte bidragit någonting till att jag kunde erfara samadhi. Detta har bara hjälpt mig att känna till villovägarna och alla fällor som man kan hamna i på den andliga vägen. Meditation hjälpte mig också bara att erfara "mini samadhis" EFTER att jag hade 2 intensiva samadhi erfarenheter, som kom som blixten från en blå himmel. Meditation har hjälpt mig att "bygga en bro" till det som jag erfor i dessa 2 erfarenheter, att vara närmare ljuset.

Men dessa 2 samadhi erfarenheter hade ingenting med intellektuella insikter att göra. Den första kom helt okonventionellt, utan att tysta ner tankarna. Det var på kvällen efter min första initiering i den första reiki graden. Många börjar först att känna energierna efter den andra eller tredje av 4 initieringar i den första graden. Men för mig bröt en vulkan ut efter den första initieringen.

Jag kunde inte sova, för "vulkanen" var aktiv. Jag var så full med tankar och känslor och häpnade pga det för mig "okända" att jag låg i sängen i en sorts tillstånd mellan vakenhet och sömn. Nån gång blev hjärnan så översvämmad av alla dessa intryck och tankar att den gav "W.O". Den kopplade bort sig, den orkade inte mer, allt försvann och sen kom ljuset. Ljuset var uppladdad med en kärlek som jag aldrig hade erfarit förr. Det kändes som att "komma hem", fast till sitt "riktiga" hem. Och när jag kunde känna vilken glädje det fanns i ljuset för att jag hade hittat hem, blev jag till ljuset. Sen var det jag som kände glädjen.

Men det var inte hela "kakan". 2 år senare hade jag nästa erfarenhet, som var en "annan del av kakan". Den liknade Oshos berättelse om hans upplysning. Precis som Osho, hamnade jag i en situation där jag gav upp allt, släppte taget om allt. Denna gången var det ingen kort erfarenhet, utan det varade i flera månader, precis som hos Osho.

Efter dessa 2 erfarenheter hade jag flera mini samadhis i meditation, där jag såg vad det som vi tror är verkligheten egentligen är och efter det tänkte jag "hur kunde jag tro att man kan förstå det här med sitt förstånd?" Samadhi är något helt annat än intellektuella insikter.

goat11_maya13
2023-03-06 23:37
#18

Okej instinkt. intellekt, intuition. Djur är instinktiva, är det någon
som sätt ett katolsk lejon? Djur saknar det vi är och har nämligen
en individualiserad personlighet. Djur springer inte omkring
och säger titta här är jag likväl som växter inte har hat i sin arsenal.
Mänskliga väsen är också instinktiva.
Intellekt eller förstånd är inlagrade erfarenheter eller inlärd
kunskap, skolutbildning inlärd kunskap. Att ljuga är
inlärd kunskap att hata är inlärd kunskap.
Vi har lärt oss att gå toan när den behövs inlärd kunskap.
Var hamnade matresterna innan vi förstod att
använda toan. Hoppsan en olycka!
Inlagrade kunskaper eller vårt förstånd/intellekt är en
gigantisk hård-disk. Som tur är att denna gigantiska hård-disk
är mottaglig för nedladdningar av uppgradering.
Precis som en dator. Det vi kallar professorer, experter,
eller akademiker har endast läst eller studerat ett antal
mer böcker än andra. De kan sin Newton de kan sin Einstein.
Var finns ny tänkandet?
Det är helt okej, jag är varken kritisk eller argumentativ.
Intuition är nästa fas i mänsklighetens utveckling.
Intuition likväl som emotionalitet är båda feminina aspekter.
Abstraktioner likväl som Intellektet är båda maskulina aspekter.
Intuitionen är lika nödvändigt som Instinkt/Intellekt är.
Det finns vetande inte kunskap bortom intuitionen.
För att ladda ner vetande bortom intellektet
måste vi utveckla vår intuition.
Intuitionen är en slags super känslighet som känner
av andlig information.
Intellekt vänster hjärnhalva. Intuition höger hjärnhalva.
Instinkten är ansluten till Bas-chakrat eller Muladhara vilket betyder rotstöd.
Jag brukar kalla de tre instinkt-intellekt-intuition
de tre vise. Tar vi bort en av dessa rasar universum samman.
Alla vi mänskliga väsen har rätt till sin egen osanning eller sanning.
Utan Intuition ingen Samadhi.
Utan upplysning ingen Samadhi.
Utan Intuition ingen Upplysning.
Andlig Godis.

goat11_maya13
2023-03-07 00:53
#19

Det existerar varken mini Upplysning eller mini Samadhi.
Dessa väldigt höga medvetandet tillstånd är uppnåbara.
Upplysning innan Samadhi.
Efter ett antal år efter Upplysning skett sker Samadhi
om nu Samadhi inträffar över huvudtaget.
Först måste sinnet och kroppen anpassas till
upplysningens skeende själva upplevelsen är en
kraftig nedladdning av klarljus eller själsljus. Denna kraftiga nedladdning kan
kännas som ett lyckorus. Som avtar eller att man nyktrar till.
En ny fas har inletts i den andliga utveckling vi börjar att se
vår omgivning efter ett andligt perspektiv. Detta perspektiv
har permanentats det finns absolut ingen återvändo tillbaka.
Om en nöjer sig med detta är det upptill den upplyste.
Om en väljer att ytterligare att fördjupa sig i andlighet.
Då inträder vi in i de sista faserna som innan Samadhi
inträffar. Vissa kallar den, den nionde invigningen
eller vägrans invigning det är den högsta invigning
som kan uppnås denna planet.
Andlig Godis.

Condor
2023-03-07 10:30
#20

#18 + 19:

Någonting verkar du att ha missuppfattat. Upplysning är bara vårt västerländska begrepp för sanskritordet samadhi.

Du har en massa föreställningar om samadhi, men samadhi har varken någonting med intellekt, instinkt, sinnet eller intuition att göra. För att erfara samadhi behövs varken intellekt, instinkt, sinnet eller intuition, eftersom samadhi sker bortom alla dessa saker.

En samadhi erfarenhet kan vara ett kort ögonblick. Det är vad jag kallar mini samadhi. Men det kan också leda till ett förändrat medvetandetillstånd som varar över längre tid. En sorts "flow tillstånd" som man "surfar" på i månader.

Det är ett medvetandetillstånd bortom allt vi kan förstå. Föreställ dig att ditt tänkande stannar, du är fri från all form av rastlöshet i varje ögonblick. Du är inte längre gisslan av ditt sinne. Du är helt genomsläpplig, fri från vilken färg som helst, fri från allt du redan har upplevt och utan några som helst förväntningar på framtiden. Din kropp och dina sinnen är i vila, men du sover inte. Mentalt är du helt vaken, medveten och levande. Du är ett med universum, genomsyrar allt som omger dig. Ett tillstånd av fullständig klarhet och vakenhet.

Det var vad jag erfor i min andra "stora" samadhi, som varade i månader. Du pratar om dina föreställningar om samadhi. Du sätter dig själv gränser när du tror att du måste göra si eller så, anpassa sinnet eller kroppen eller tror på invigningar som behövs. Men i verkligheten är alla dessa koncept som du tror på hindret för att erfara samadhi.

Annons:
goat11_maya13
2023-03-07 12:08
#21

Kan ett du vara ett jag eller tvärt om?
Alla med ett du missuppfattar allt?
Alla med ett jag missuppfattar ingenting?

Från ljusets centrum i Guds Sinne,
låt ljus stråla in i människors sinnen.
Låt ljus stråla ned över Jorden

Från Kärlekens centrum i Guds Hjärta
låt kärlek strömma in i människor hjärtan.
Må Kristus återvända till Jorden.

Från det centrum där Guds Vilja är känd
låt människors svaga vilja ledas av ett högre syfte
det syfte som Mästarna känner och tjänar.

Låt Ljus och Kärlek och Kraft
återupprätta Planen på Jorden.

snowy00
2023-03-07 12:45
#22

#20:

En liten undran

Tänkte på det här med det du kallar "mini-samadhi". Efter min egna "stora samadhi" erfarenhet (och kanske innan också) har det hänt att jag sjunkit ganska djupt i meditationen vilket har resulterat i att hela min kropp blivit väldigt avslappnad inifrån. Men det går inte att jämföra med den stora samadhi erfarenheten som varade i veckor.

Kan det vara detta du kallar "mini-samadhi"? Men för egen del var det inte alls lika djupt, så att säga.🤔


Condor
2023-03-07 14:39
#23

#22:

Mini samadhis är glimtar som bara varar ett ögonblick. Har man erfarit en "stor" samadhi, som varar i veckor eller månader, kan man i meditation bygga en sorts bro till den erfarenheten och ibland kommer glimtarna.

Jag beskrev det i min artikel "Andligt uppvaknande / samadhi":

*Även om man bara erfar samadhi en enda gång, ser man vad som finns bakom illusionen och vad illusionen är, att det finns någonting bortom förståndet och den materiella världen. Där existerar inga tankar, inga medvetandetillstånd, ingen dualitet, ingen tid, inget rum och inget jag. Men det eviga varandet finns kvar och man kan bygga en bro mellan den dualistiska världen och evigheten för att erfara samadhi t.ex. i meditation otaliga ggr. Man erfar samadhi och förlorar den igen när man "kommer tillbaka" innan man kan integrera dessa erfarenheter i sitt liv. *

Men dina erfarenheter kan jag inte tolka, för man kan ju inte förmedla vad man har erfarit, om man erfar samadhi.

goat11_maya13
2023-03-07 16:09
#24

Solängelen samlar sig, splittrar ej sin kraft, utan
kommunicerar, i djup meditation, med sin spegelbild
( Själens ljus och Personligheten ljus börjar att samarbeta.)

När skuggan har svarat, fortskrider arbetet i
djup meditation. Det lägre ljuset kastas uppåt; det
större upplyser de tre, och de fyras arbete fortskrider.

(När Personligheten svarat an fortskrider samarbetar
i det fördolda, Själens ljus upplyser Personlighetens
tre plan, då har vi fyra som fortsätter sitt samarbete)

Energin cirkulerar, Ljusets punkt, produkten av
av de fyras arbete, tilltar och växer. Myriaderna samlas
kring dess glödande värme till dess ljus avtar.
Dess eld försvagas. Då skall det andra Ljudet framtonas.

(När dessa energier cirkulerar blidas en punkt som
dessa energiers samarbete bildat tillsammans.
Personlighetens tre plan innehåller miljoner med
inneboende, dessa samlas vid punkten eller glöden
tills denna glöda avtar och endast askan återstår.
Personlighetens på eller inverkan avtar, skapandet
börjar att tillta)

Ljud, ljus, vibration och form förenas och
sammansmälter, och så är arbetet ett.
Det fortsätter enligt lagen, och intet kan nu hindra
det att gå framåt Människan andas djupt.
Hon koncentrerar sina krafter och driver tankeformen
ifrån sig.

(Högre andliga plan samman smälts med den fysiska kroppen,
"plan över personligheten egot eller lilla jaget" och bildar en enhet
arbetet fortsätter enligt syftet. I detta skede är det
omöjligt att backa bandet det finns endast en riktning framåt
Har här har vi ordet koncentration eller meditation när dessa
högre tre krafter koncentreras stöter dessa ut gamla föreställningar
eller föråldrade tankemönster)

Tre ting sysselsätter solängelen innan det skapade
höljet rör sig nedåt; vattnets tillstånd, säkerheten för
den som skapar och ihållande kontemplation.
Så förenas hjärtat, strupen, och ögat
för trefaldigt tjänande.

(Solängelen detta medvetande befinner i sig på planetära nivåer
den säker ställer innan det skapade andliga höljet kan nedsänkas
vattnet symboliserar vår emotionalitet, säkerheten för den som
skapade höljet här menas högre energi tillstånd och dennes betraktande av
det ny skapade höljet.
Här aktiveras Hjärtcentrat, Halscentrat och Ajnacentrat.)

Regler för magi.
Det existerar ytterligare tio.
De resterande reglerna tar jag inte upp.
Andlig godis.

goat11_maya13
2023-03-07 16:38
#25

Jag kommer att byta ut ordet Samadhi till ordet hat.
Existerar det mini hat eller ett stort hat?
Existerar det ett fyrkantigt hat?
Det där med mini och maxi, liten och stor är
illusion. Klyv tid? Förflytta rymd?
Tid kan inte differentieras inte Rymd heller.
Finns det stora lögner små lögner gröna lögner.
Lögn är lögn. Upplysning är upplysning.
Samadhi är samadhi.
Kärlek är kärlek.
Vishet är vishet.

Condor
2023-03-07 17:01
#26

#25:

Tja, ilska är grogrunden för hat. Du kan göda hatet och låta det växa tills det blir stort. Men du kan också ta bort grogrunden för hat när det börjar att gro, så att det inte kan växa. Så kan hat antingen vara stort eller litet. Sen vet jag inte vad du föreställer dig med ett "fyrkantigt" hat.

Det finns också små lögner, t.ex. om du säger till polisen som stoppade dig pga fortkörning, att du har någon sorts nödfall. Men du kan lura och bedraga människor så att det har konsekvenser för dem hela livet. Det är en stor lögn.

Precis på samma sätt kan du erfara samadhi som en glimt eller över en längre tidsperjod.

snowy00
2023-03-08 00:48
#27

#23: Okej, det var intressant. Tack för ditt svar 😊


Annons:
goat11_maya13
2023-03-08 13:52
#28

Alla Mänskliga varelser, väsen eller personer har garanterat en
personlighet/ego eller ett litet jag. Personligheten befinner
sig inne i sinnet eller i psyket. Detta lilla jaget är tre delat.
En fysisk kropp, en boning eller ett tempel. Denna solida kropp eller
objektiva del innehåller två subjektiva delar en emotionell och en
mental del. Alla materiella ting eller saker är objekt.
Känslor och Tankar är subjekt. Förenklat,
Sinnes stoff eller Mind stuff. Detta är endast en av många
andra förklarings modeller. All slags Sinnes stoff är
okroppsligt. Den undre delen av Sinnet innehåller lägre
känslor och lägre tanker dessa två tillsammans bildar en
fyrdimensionell illusorisk verklighet, också kallad en Astral
tillvaro. Ignoreras denna kunskap då förnekas allt bortom den
Astrala tillvaron. Den tre delade personligheten är
start punkten. Det existerar inga genvägar. Personligen
känner jag till en indisk munk i ett Ashram denna munk
behövde studera i tolv år innan munken fick tillstånd
att hålla föredrag. Jesus sade ungefär så här "vi bör födas på nytt
och bli barn igen" Detta betyder egentligen, gör er av med personligheten,
spegeln eller skuggan, detta är görbart därför måste vi begripa vår egen
personlighet och inte andras. Det finns mycket material att studera.
Vi alla kanske lider av en mild sinnes störning som kallas lathet.
Med mig själv inräknad. Jag inmundigar jag en tallrik sågspån
till frukost därför är min störning mycket större.
Andlig godis.

Condor
2023-03-08 14:13
#29

#28:

Det finns en hel del förklaringsmodeller om vår tillvaro, ursprung, existens. Med andra ord, det finns många förklaringsmodeller för illusionen/maya.

Jaget existerar inte på riktig, varken som stort eller litet. Det är inget substansiellt, utan bara en process i hjärnan som får dig att betrakta världen utifrån kroppens och sinnets perspektiv. Det är en falsk identifikation och inte vad du till din sanna natur är.

Personligheten är någonting som förändrar sig genom tiderna. Jag är idag inte samma personlighet som jag var som barn eller i tonåren. Personligheten kan man inte göra sig av med, utan bara påverka åt vilket håll den förändrar sig.

Det var säkert inte det som Jesus menade. När vi växer upp, blir vuxna hör vi ständigt förklaringsmodeller av andra, av religioner, av esoteriker och andra. Det talas om gudar, satan, själar, änglar, astral- och andra nivåer och kroppar, det lägre och högre jaget och allt det där kommer från det dualistiskt tänkande förståndet som klyver itu allt i bitar.

Vi blir fullproppade med sådant skräp. Jesus sa att vi måste bli som barnen för att komma till himmelsriket. Barn är inte ännu fullproppade med förklaringsmodeller och trosystem. Att bli som barnen innebär att göta sig av med dessa föreställningar. Om det leder till att erfara samadhi, blir man född på nytt.

FataMorgana
2023-03-08 14:26
#30

#28: Jag tänker att det inte är så viktigt att studera material och att vi egentligen inte behöver veta och kunna något med vårt förstånd överhuvudtaget, utan att det är våra erfarenheter som är det som räknas, dvs det som vi kan erfara i meditation och det som vi kan erfara när vi är ute i naturen och promenerar eller när vi gör yoga t.ex eller annat energiarbete. Att upptäcka det gudomliga inom sig och i alla levande varelser och ting och att känna den villkorslösa kärleken inom sig är det som ger människan inre frid och harmoni och inte studerandet av material.

goat11_maya13
2023-03-08 17:32
#31

Karma- yoga.
Alla är engagerade i någon typ av
handling i denna materiella värld.
Handlingar kan dock binda en till denna värld
eller befria en från den. Genom att utföra handlingar
för att tillfredsställa den Högste, utan själviska
motiv då kan en bli befriad från karma-lagen.
Lagen om orsak och verkan och uppnå
transcendental kunskap om självet
och den Högste.

Transcendental kunskap.
Den Andliga kunskapen om Själen, Anden och
deras inbördes förhållande. Denna kunskap är både
renade och befriande. Denna kunskap är frukten
av av osjälvisk, hängivet handlande.
(karma-yoga) Herren förklarar Gitan eller Dennes sång "ljuds"
avlägsna historia och syftet med betydelsen av Hans regelbundet
återkommande framträdanden i denna materiella värld,
samt nödvändigheten av att närma sig en guru,
en självförverkligad lärare.

Att handla i den Högstes medvetande.
En vis person, som renats av den transcendentala
kunskapens eld uppnår frid, obundenhet tålamod, andlig syn och
lycksalighet genom att utifrån sett utföra alla handlingar
men i sitt inre avsäga sig deras frukter.

Dhyana-yoga.
Genom Astanga-yoga (Hatha-yoga) en mekanisk meditativ
övning, kan en behärska såväl det inre som de yttre sinnena och
koncentrera sin uppmärksamhet på Översjälen den form
som Anden befinner Sig i hjärtat. Denna metod kulminerar
i SAMADHI, full medvetenhet om den HÖGSTE.

Kunskap om det Absoluta.
Anden är den Högsta sanningen, den högste orsaken
och upprätthållaren av allt, både materiellt och andligt.
Framskridna själar överlämnar sig till Anden i hängivenhet
medan ogudaktiga själar hänger sig åt dyrkan av andra objekt.
B-Gita.

FataMorgana
2023-03-08 18:41
#32

#31: Jag syftade egentligen inte på att engagera sig i handlingar för att tillfredsställa någonting eller för att befria sig från någonting, utan
jag syftade bara på att göra yoga för yogans skull, dvs för att kunna få njuta av energierna i kroppen och att meditera för meditationens skull, dvs för att kunna få njuta av den inre stillheten inom oss. Bara var och njut! Ute i naturen är vi så nära guds skapelse som vi bara kan komma. Njut av skogen, av vinden, av porlet från bäckarna och av fåglarna som sjunger. För det behöver du inte behärska någonting och inte heller koncentrera dig på någonting. Att försöka behärska saker och att koncentrera sig på saker och ting ger mig bara huvudvärk, vad som för mig är rena motsatsen till läkning och till inre lugn och harmoni. Så lägg undan alla skrifter. De är inte till någon hjälp om man vill lära känna det gudomliga inom sig

  • Redigerat 2023-03-08 18:41 av FataMorgana
Condor
2023-03-09 10:29
#33

#31:

Som jag ser, har du byggt upp ett mentalt koncept för din föreställning av "det andliga". Där har du blandat in alla möjliga reigioners tro. Du talar om "herren" (kristendomen), om karma, fast du kanske inte ens vet vilken föreställning av karma som du talar om. Menar du hinduism, buddhism, jainism eller new age föreställningar? Du talar om själen och översjälen (vilka religioners förestälningar menar du?). Du tror att den andliga vägen handlar om kunskap. Preis som Blavatsky i hennes bok, som Osho betecknade som "esoteric bullshit", samlar du ihop en massa saker från olikia religioner och blandar ihop det till något eget.

Men tänk om Blavatsky och Bailey har fel och alla upplysta har rätt. I så fall står du dig själv i vägen för riktiga andliga erfarenheter. I så fall har du förstärkt rökridån som förståndet bildar mellan dig och andliga erfarenheter. Tänk om det andliga ligger bortom förståndet, precis som alla upplysta säger.

Det är ett nybörjarfel på den andliga vägen, att försöka utforska eller förstå saker med det dualistiskt tänkande förståndet, eftersom det andliga inte är dualistiskt. Men du är ingen nybörjare. Du har läst en massa och skrivit här långt innan vi tog över sajten. Varför är du fortfarande som en nybörjare och har aldrig kommit till insikt att du bara fyller på sinnet med en massa skräp som andra människor har tänkt ut sig?

Varför har du inte självförtroendet, att inse att du själv kan erfara det andliga? Att läsa om andras föreställningar om det andliga, blanda ihop dom till ett eget och upprepa vad du har läst är ingen andlig väg. Det är det som Osho kallar att bara vara som en bandspelare som upprepar samma band. Det spelar ingen roll om du läser Kalle Anka eller Blavatsky och sen upprepar det. Fast en liten skilnad finns det. Du kan inte förväxla Kalle Anka med den andliga vägen. Men Blavatsky kan man förväxla, eftersom det står andligt på etiketten.

Vad får dig att avfärda det som alla upplysta säger och tro på mentala koncept som icke upplysta har tänkt ut sig?

  • Redigerat 2023-03-09 10:31 av Condor
goat11_maya13
2023-03-09 15:46
#34

Tänk-om igen. Tänk om jag verkligen är Upplyst och uppnått
Samadhi. Jag inmundigar fortfarande sågspån och vet-mjöl
och njuter av Kalle-Anka och Tomtar.

Annons:
FataMorgana
2023-03-09 16:12
#35

#34: I så fall kan du gärna ta och berätta lite mer om dina egna erfarenheter. Sånt intresserar mig mycket mer än alla dessa svårbegripliga begrepp som ändå inte gör någon större nytta och som nästan ingen fattar.

Condor
2023-03-09 16:53
#36

#34:

I så fall vore du den första upplysta, som fortfarande tror på det som man under en samadhi erfarenhet SER att det inte är som du tror. Du skulle SE att det som du har läst i Blavatskys läror inte stämmer. Du skulle VETA att det inte finns individuella eller "över"själar, utan bara en enda själ, ett enda ljus som vi alla består av. Det är bara förståndet och den falska identifikationen som får människor att klyva itu "gud" i olika delar.

Skulle du ha haft en samadhi erfarenhet, skulle du kasta bort alla dina mentala koncept och föreställningar, liksom allt du har läst i Blavatskys böcker. Men dina inlägg är fulla av mentala koncept för det som ligger utanför förståndets möjligheter.

Condor
2023-03-09 17:28
#37

#34:

Tillägg: Samadhi är ingenting som man kan "uppnå".

goat11_maya13
2023-03-15 08:06
#38

Fortvarande Jag är inte en politiker jag argumenterar inte.
Alla har rätten att ha sin egen uppfattning utan att
bli försmädade.

goat11_maya13
2023-03-15 08:08
#39

Då finns det inget att uppnå så enkelt.

goat11_maya13
2023-03-15 09:35
#40

Alla har olika erfarenhet vissa eller många av
dessa anser deras att egen erfarenhet är suverän eller auktoritär.
Många världsledare hamnar under denna kategorisering.
Det existerar en global population inte bara av människor.
Allt som är levande på denna planet har erfarenhet.
Om vi tänker oss en termometer dessa är graderade.
Hjärtats sanna kärlek är alltid högst. Finns något levande
väsen på denna planet med planeten inräknad som
saknar ett hjärta. Alla hjärtan är anslutna till varandra
Alla erfarenhet är ansluta till varandra.
Jag är alltid vad jag är. Jag är alltid varit vad Jag är. Jag kommer alltid
förbli vad Jag är. Jag är sann kärlek i allas hjärtan.
Allt utanför för hjärtat är endast en universell dans
av erfarenhet. Det är fritt att deltaga i denna dans.
Det är också fritt att avstå från denna dans.
Ifall vi bestämmer oss att avstå från denna dans
eller våra inlärda beteenden, vanor, misstag, missgärningar.
Det finns lösningar att tillgå. Det her aldrig funnits någon Guru,
Mästare eller Frälsare som utför mirakler.
En av lösningar är betrakta sig själv eller hur betedde sig
min personlighet idag var den elak sårade den någon
kände jag skuld ifall min personlighet sårade någon.
Känslor är Stora varnings trianglar. Känslor ljuger
aldrig. Ett tips sopa inte dessa under mattan.
Ifall vi begår misstag så bekräftar känslorna detta.
Vi bör bearbeta våra egna känslor inte andras känslor.
Om sopar alla upplevda känslor under mattan kommer
vår situation förvärras möjligtvis en depression.
Alla dessa så kallade Gurus, Mästare eller Frälsare
har endast mer erfarenhet av högre medvetenhet.
De har alltid funnits De finns här i nuet De kommer
att finnas i kommande. Alla dessa är endast lärjungar.

FataMorgana
2023-03-15 10:31
#41

#40: Snälla, sluta betrakta den här sajten som en blogg.

Annons:
Condor
2023-03-15 11:07
#42

#38:

Du har rätt till din uppfattning, men du har inte rätt att kapa en sajt för att missbruka den som blogg för att missionera andra med din tro. Speciellt inte om du skriver om goja som "att vara förlorad". Det gör Jehovas vittnen också, men det har ingenting med sajtens inriktning att göra. Om du inte repekterar det, är jag rädd att vi måste stänga av dig. Det är vår rätt!

Upp till toppen
Annons: