JAG VET - ALLT - experterna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kanske lite utanför ämnet… Men det han tar upp påminner lite om det jag läst här inne om självutnämnda ljusarbetare eller personer som säger sig veta och ha ett svar på allt. Personen i klippet, - Dr. Mike - tycker jag är en vettig läkare med mycket bra information och han har en egen Youtube-kanal om man vill följa honom.
Jag älskar Dr Mike. Det jag gillar mest är hans "jag vet faktiskt inte" svar eller gånger då han gett ett svar men senare säger "jag hade faktiskt fel". Han är tydligt en duktig läkare, han är tydligt intelligent, han är tydligt någon som studerat länge och hårt. Men han är inte rädd för att erkänna att han vet absolut inte för fem öre allt. Han måste själv hela tiden lära sig mer och han måste själv vara kritisk kring vad han lär sig och ställa frågor osv.
Det kanske inte hör till ämnet så extremt, men jag förstår ändå varför just denna video delades här, för det är viktigt. Ibland kan vi (jag inkluderad) bli riktigt irriterad över att någon inom ett yrke (oavsett vilket) få svaret "jag vet inte" på en fråga.
Ja, ibland är det frågor de borde kunna svara på. Absolut. Men ibland är det inte så enkelt. Det är som när man var barn och trodde att sina lärare var någon slags övermänniska som visste "allt". Nu är man vuxen själv och inser att de är ju bara människor de med, och naturligtvis kan de vara fantastiska lärare utan att ha alla svar.
För sin egen utveckling (andlig eller icke) så är det viktigt att man faktiskt förstår skillnad mellan när ett "jag vet inte" svar är t:ex lathet (personen i fråga kanske jobbar på typ ICA och du frågar var flingor finns och de kan med enkelhet ta reda på det om de är nya eller borde rimligtvis ha någon slags koll om de arbetat där i tio år men de bryr sig helt enkelt inte och säger hellre att de inte vet än att ens kolla eller försöka komma ihåg) eller när det är en människa som erkänner att jag har inte alla svar. Ingen har ALLA svar. Det bästa man kan göra om någon säger "jag vet inte" är att försöka förstå varför man fått det svaret. Och att våga ställa följdfrågor. "Okej, det förstår jag, men kan du förklara mer kring varför du inte vet?" Då kanske man får svaret att det ligger inte inom dennes fält, deras expertis, men de kan absolut hjälpa till att guida dig vidare till någon som bättre kan hjälpa.
Flummigt inlägg kanske, men det är mycket så jag tänker. Just att det är okej att en person svarar "jag vet inte" och att det inte behöver vara negativt. Det kanske kan som sagt guida en vidare till någon som kan säga "jag vet inte exakt, men här får du mer information och hjälp" och sedan vidare till någon som kan säga "jag är nästan säker på att detta är rätt svar".
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
- Redigerat 2022-07-18 18:23 av Calcifer
Bra video🙂
Tänker på en replik i filmen -Avatar- där karaktären säger typ att det inte går att fylla en kopp som redan är full.
Man måste ju börja med "jag vet inte"… Om man tror att man redan vet allt, hur ska man då kunna lära?
Sedan är vi tomhet i vår sanna natur, där ett jag vet inte är helt naturligt… 😄
Jag följde Dr Mike's YT-kanal nu.
#2: Väldigt sant. Vi kan inte utvecklas om vi lever som om vi redan vet exakt allt. För varför skulle vi om vi tror att vi redan har alla svar söka efter nya eller fler?
#3: Ja, sen tänker jag också på de andliga lärarna som egentligen inte vet något alls. De har erfarenheten av Självet… Men är tom på "kunskap"/information. De är de verkliga lärarna enligt mig. Även om just kunskap känns som det kommer mer från erfarande, och information från exempelvis internet/böcker 🙂 men det är ju min definition…
#4: Och olika definition får man såklart ha. Sen beror det ju också mycket på vad man söker. Hur man känner man behöver/vill/måste/etc utvecklas. Alla kan ju känna sig lagom utvecklade inom en ram men inte tillräckligt inom en annan och då är det ju olika personer eller erfarenheter eller böcker eller "infoga ord här" som kan vara en hjälp.
#0:
Bra video. Kloka människor kan man gärna tipsa oss om här på sajten 😊
- Redigerat 2022-07-18 19:10 av FataMorgana
#5: Absolut. Själv älskar jag att läsa böcker😄 men gör det nog mer för att jag tycker om det, är skönt att läsa, än att få mer information. Men om man t ex ska lära sig köra bil måste man ju lära sig vad vägskyltarna betyder, olika lagar och regler och det har ju en praktisk mening… Inget onödigt vetande. Och då är det ju bra om inte koppen är full så man kan lyssna och ta in ordentligt vad man läser🙂
Tänker också på vad Osho en gång sade… Att man vanligen tar in/förstår bara 2 % av en bok som man läser (om det nu stämmer). Var ju ett intressant uttalande av honom iallafall
#7: Sen är det ju så också att man tar in av olika saker. Alltså en person kanske tar in vi säger 50% av en bok som handlar om just utveckling och att utvecklas inom vi säger typ hur man visar och kommunicerar empati.
Men en annan person kanske läser en bok som är fiktion, och alltså inte en självhjälpsbok eller liknande, men de samtidigt tar in 50% av materialet på ett sätt där det hjälper dem att utvecklas inom empati.
Det finns ju liksom inget "ett svar är rätt för alla". Eller inom alla områden. En del lär sig genom böcker, andra genom vad de upplever, andra vad de hör, andra vad de …… Osv. I evighet egentligen.
Jag tycker något som är så otroligt viktigt är att vi visar respekt för varandra kring vart ifrån vi lär oss, så länge det är sunt. Alltså om någon läser en artikel som säger typ "rökning är jättebra, rök minst 30 cigg om dagen så blir din hy hälsosam" så är det logiskt att vi är kritiska till det.
Men om person 1 säger "jag lärde mig mycket empati från att läsa en självhjälpbok" och person 2 säger "jag lärde mig mycket empati genom att läsa en fantasyserie" och person 3 säger "jag lärde mig mycket empati därför att jag upplevde x i barndomen" så får det liksom finnas respekt där. En del lär sig så mycket praktiskt, andra genom böcker, andra genom x och andra genom y. Det viktigaste är ju att det inte är något som skadar en själv eller någon annan.
Så länge vi utvecklas är det viktigaste att det är hälsosamt och sunt. :D
#8: Mycket klokt skrivet!
Jag som alltid måste söka på ord behövde söka lite på skillnaden mellan information och kunskap.
"Information betecknar organiserad data om någon eller något som erhållits från olika källor, såsom tidningen, internet, tv, diskussioner etc. Kunskap avser medvetenhet eller förståelse om ämnet som förvärvas av utbildning eller erfarenhet av en person."
"Informationen kan reproduceras till låg kostnad. En exakt liknande kunskapsreproduktion är emellertid inte möjlig eftersom den bygger på erfarenhets- eller individuella värderingar, uppfattningar etc."
https://sv.gadget-info.com/difference-between-information
Vilken intressant tråd detta blev 😁
Det här som jag just läste på Yogawiki påminde mig så mycket om den här tråden att jag inte kunde låta bli att översätta det och posta det här:
”Där finns fortfarande någonting som jag inte vet, någonting som jag ännu behöver veta.” Denna strävan öppnar porten för all vidare och framskridande kunskap. När vi erkänner att vår kunskap är begränsad, att det finns en önskan om kunskap, först då kommer vi att sträva efter sann kunskap. När man är självbelåten och tänker "jag vet", stänger man dörren till sann kunskap. Därför bör man tänka: ”Jag vet lite, låt mig veta mer. Låt mig gå vidare från okunnighetens mörker till det ständigt växande ljuset av mer och mer kunskap, vilket i slutändan leder till den högsta kunskapen om alla ting - kunskap om Brahman, kunskap om den Ende."
- Redigerat 2022-08-12 18:09 av FataMorgana
#10:
Tänker att den kunskapen kanske skulle vara av erfarandet av just Brahman, den Ende…att där finns något mer.
#11: Ja då VET man ju, att där finns något mer, när man erfarit detta, men tills dess gör man nog klok i att erkänna sin kunskap som begränsad 😊
En god början är att erkänna sin egen okunskap och gå vidare.
Vad man en vill veta är förkovran ett bra tips.
Alla som kan gå hur lärde vi oss detta?