Annons:
Etikettgud-gudomligt
Läst 131 ggr
FataMorgana
2021-11-28 15:47

Andlighet och kunskap

Jag har nog kanske skrivit om det här förr, tror jag iallafall, men hittar inte tråden? Eller sen har jag bara drömt 😀

Men hur som helst, så funderar jag på det här om vår fysiska jord, på träden, på djur, på insekter och kräk och även på virus och bakterier och på ja allt som finns på vår jord och som hör till vår fysiska verklighet.

Många tänker sig och föreställer sig, att det andliga endast handlar om de stora mysterierna som varifrån vi kommer och vart vi går och om reinkarnation och astralvärldar och om andra dimensioner etc.

Folk har en tendens att lyfta bort blicken från vår fysiska tillvaro på jorden för att tillskriva himmel och andra saker till att vara mer andliga än vår jord och allt som finns på den och sen försöker dom att få reda på allt vad dom kan om dessa saker och ting.

För mig fanns det nog också en tid som jag tänkte så, men det var för många år sedan.

Idag ser jag hela våra fysiska tillvaro och på hela vår jord som högst andligt. Allt som finns på jorden kan man säga att är hur det gudomliga uttrycker sig i materia. Hela jorden är så att säga guds avtryck. Varje sten, varje cell och varje atom, t.o.m varenda ett hårstrå som jag har på mitt huvud består till sin grund av den högsta frekvensen och därför är allt gudomligt / andligt för mig, så även den kunskap man kan samla på sig om alla jordens saker och ting.

Att läsa kemi, biologi, medicin eller vad man än vill lära sig mer om kan man se med andliga ögon. När jag t.ex läser om djur eller om människokroppen läser jag om gudomliga varelser och hur dom fungerar och när jag läser om medicin läser jag om vilka fantastiska möjligheter det gudomliga gett oss människor för kunna vårda oss själva och sköta om oss själva.

Att läsa och lära sig om helt fysiska saker och ting ger oss den kunskap vi behöver för att leva här på jorden, så det är också nyttigare för oss att läsa om sådana saker än att spendera all vår tid till att försöka knäcka de stora livsmysterierna. Kunskap om vad som händer och sker när vi dör hjälper oss inte lika mycket framåt här i livet som kunskap om vår jord och fysiska tillvaro. Det som händer och sker när vi dör, är ändå något som händer när vi dör, men har vi ingen medicinsk kunskap, så kan det hända att vi förlorar värdefull information som kan hjälpa oss framåt här i livet.

Vi är ju ändå här för att leva som människor på jorden en tid. Skulle det gudomliga ha velat att vi skulle vara änglar som befinner oss i annan dimension för att samla på oss en annan sorts kunskap så hade vi säkert varit det och inga människor här på jorden.

Så glöm inte bort vår fantastiska jord och att hela jorden är full av saker som vi med mer kunskap kan få större förståelse om och lära oss mer om. Det är också högst andligt 😊

  • Redigerat 2021-11-29 13:32 av FataMorgana
Annons:
FataMorgana
2021-11-28 17:00
#1

Man kan också se det så här:

Vi har fått en gudomlig gåva, en fantastisk jord, så innehållsrik och mångfaldig. Det finns djur och människor av alla de slag och en natur med både skog och vatten, berg och dalar och med växter i hundratusentals och vi kan se ut i rymden, på solen och månen och på andra planeter. Vi har tillgång till både intet och allt och till ett förstånd som man kan lära sig en massa igenom. Så vilken kunskap skulle vara mer värd, än den kunskap man kan samla på sig här om vår fantastiska gåva, om vår fantastiska jord?

Condor
2021-11-28 17:53
#2

#0:

Ja det är faktiskt den andliga utmaningen i livet, att leva här och nu och hantera den fysiska verkligheten.

Vi är liksom allt det andra som vi ser i vår värld, själva det gudomligas uttryck. Så att säga det gudomliga som gör mänskliga erfarenheter. Vi erfar att vi har en sårbar kropp som vi måste ta hand om, liksom vi måste ta hand om andra som har en sårbar kropp. På så vis kan kärleken uttrycka sig. Om alla vore osårbara, odödliga och alltid vara lyckliga, skulle vi inte kunna uttrycka kärlek genom att t.ex. skydda andra. Därför behövs den ena dualiteten för att den andra kan uttrtycka sig. Ljus blir bara synlig i mörker.

FataMorgana
2021-11-29 13:27
#3

Passande till ämnet är här en liten hemuppgift av Sukadev Volker Bretz:

Känn dig själv som det högsta medvetandet. Upplev att du själv i slutändan är Gudomligt Medvetande. Var medveten i vardagen om att hela universum är en manifestation av det gudomliga. Varje enskild människa är en manifestation av det gudomliga. Även i din egen kropp är alla krafter manifestationer av det gudomliga. Och bakom allt finns den enda högsta gudomliga verkligheten. Meditera på det och lev från denna medvetenhet!

FataMorgana
2021-12-05 13:26
#4

Det finns ganska många youtube-klipp där ute som handlar om kvantfysik och kvantfält, om "gömda" läror, om esoterisk kunskap och om de hermetiska principerna osv. En hel säger att det finns rådande andliga lagar som man måste förstå sig på för att kunna utvecklas andligt och bli till kärleksfulla människor och sen håller de workshops och andra kurser för att lära ut andra denna "kunskap".

Men jag säger som vanligt tvärtemot, dvs att ingen kunskap som vi med förståndet kan förstå kan på något sätt hjälpa oss att avidentifiera oss från kroppen och få oss att erfara den villkorslösa gudomliga kärleken och vår andliga natur.

Man kan jämföra det med socker. Man kan lära sig allt om socker och känna till sockrets kemi och struktur och vilka smakreceptorer det är som aktiveras när vi suger på en sockerbit. Men även om man känner till allt det där vet man inte hur socker smakar förrän man själv har smakat och för att känna smaken behöver man inte veta allt det där.

Att med huvudet veta någonting om kärlek är alltså inte samma sak som att vara kärlek och att veta någonting om det gudomliga är inte samma sak som att med hela sitt innersta väsen erfara att man är det gudomliga själv. Att med huvudet förstå hur vi alla är Ett och sammankopplade genom kvantfysiska teorier och kvantfält är inte samma sak som ett direkt erfarande av det.

Kunskap som hjälper oss framåt i den fysiska verkligheten är som jag redan skrev i mitt huvudinlägg bara bra, men kunskap om det andliga hjälper oss verkligen inte framåt på den andliga vägen. Där är det självobservation och meditation som är vägen, så som Buddha sa.

  • Redigerat 2021-12-05 13:27 av FataMorgana
Condor
2021-12-05 14:33
#5

#4:

Så länge man studerar sockrets kemi i sin kemibok ser man inte sockerbiten som ligger brevid och får aldrig reda på hur socker smakar.

Jag är säker på att varken Jesus eller Buddha visste någonting om kvantfysik. Men de visste hur "socker" smakar.

Upp till toppen
Annons: