Att skilja mellan andliga vägledare och charlataner
På youtube finns det väldigt många andliga vägledare, upplysta, men också charlataner som ställer in sina klipps. Vem som är erfaren på den andliga vägen kan skilja det ena från det andra, men det finns väldigt många, för det mesta unga, som inte har den erfrenheten.
Därför ger jag ett par tips hur man skiljer det ena från det andra:
- Tal och mimik
Lägg märke till hur personen talar. Vem som lever utifrån hjärtat i harmoni talar lugnt, har en lugn blick, gör ofta små pauser emellan och har avslappnade ansiktsmuskler. Han talar utan att vilja övertyga andra om någonting.
De som inte är det och andra charlataner som utger sig vara andliga vägledare, brukar att tala snabbt och vad de säger kommer utifråm förståndet. Ögonen och ansiktsmusklerna brukar att röra mycket på sig. Ofta talar de manipulativt, t.ex. som försäljare som vill övertyga andra om det som de säljer.
- Budskapet
Upplysta och de som förtjänar beteckningen andlig vägledare, ger er inget trosystem och inga koncept om hur verkligheten är uppbyggd. De ger er inget mål att sträva efter, eftersom de vet att det just är strävandet som blockerar vägen till sig själv, dvs. till sin sanna gudomliga natur.
Flummare och charlataner ger er ett mål att sträva efter. Det kan t.ex. vara "himmelriket på jorden" eller uppstigning till en annan dimension. De ger er ett koncept om hur man uppnår målet. Ofta skrämmer de folk med "om vad som kommer att hända om man inte tror som de säger eller inte gör som de säger".
- Hur de presenterar sig
Riktiga andliga vägledare och upplysta är inte intresserade av att presentera sig som någonting. De är inte i behov av att bli "klappade av andra" för att de har befriat sig av att vara beroende av andra. De låter det som de säger tala för sig och gör ingen show av sitt uppträdande.
Charlataner är väldigt intresserade av att presentera sig som väldigt kärleksfulla, högfrekventa och insatta. Ibland ställer de in klipps där de har en gloria på huvudet. Ofta kallar de sig ljusarbetare, ljuskrigare eller ljusbärare. De är "showmasters" son gör en show för att lura andra. Ibland gråter de t.o.m. för att väcka känslor hos andra. Men för hollywood räcker det inte.
- Hur de hanterar kritik
Ofta kommenterar de kritik i deras klipps. De som verkligen är upplysta, kloka och i harmoni, som lever utifrån hjärtat, bemöter kritik sakligt, med sakliga argument.
Charlataner har ofta ett överdimensionalt ego som inte tål kritik. De avfärdar kritik t.ex. genom att kalla det "fjanterier" utan att argumentera. Ofta klassar de kritiker som kärlekslösa eller lågfrekventa i stället för att argumentera.
- Pengar
Ingen upplyst tigger om pengar, speciellt inte om det är pengar bara för att han talar en timma i sitt klipp.
Charlataner tigger ofta pengar. De säger t.ex. att de är ljusarbetare och behöver pengarna för deras ljusarbete, medan de gör sig ett gott liv, t.ex. på en solig medelhavsö. Ibland hotar de, att om de inte får ihop tillräckligt med pengar, blir det inget himmelsrike på jorden.
Vem som har lust kan gärna komplettera listan.
- Redigerat 2021-08-30, 17:38 av Condor

#1:
Jo, det finns t.ex. en tjej som säger att hon kommer från plejaderna. Men Plejaderna är bara 125 miljoner år gamla och solarna är i en ålder där dammet omkring dom just börjar att bilda planeter. Jorden var dessutom en glödande boll i 500 miljoner år, tills ytan stelnade. Det kommer nog att ta miljarder år tills det teoretiskt skulle kunna uppstå liv där. Man ser att dom inte ens lurar på ett smart sätt och ändå finns det folk som tror dom och betalar 750 kronor för att skypa en timma med en "utomjording".
När de tigger pengar spelar de ofta på folks känslor och samvete. Somliga framför sig själva som fattiga stackare som sagt upp sig från sitt ordinarie jobb bara för att rädda mänskligheten och som nu är beroende av andras hjälp för att kunna skapa himlen på jorden. Vem som inte hjälper till ska känna sig som en liten lort som inte vågar stå upp för "sanningen". De ska känna sig som fega och som av samhället programmerade människor som inte agerar utifrån hjärtat. Många av dem som tigger pengar är alltså väldigt manipulativa och gör allt vad dom kan för att folk att få så dåligt samvete att dom skänker dom en massa pengar och vem som skänker dom pengar blir sen kallade för godhjärtade, ärliga människor som lyssnar på sitt samvete och som är dom som hjälper till att skapa himmelriket på jorden.
- Redigerat 2021-08-30, 18:42 av FataMorgana

#3:
När jag hörde det där i klippet, spenderade jag genast pengar, för man vill ju inte vara en liten lort som är programmerad av samhället, utan en ljusarbetare som hjälpte till att skapa himmelsriket på jorden. På så vis kan jag åtminstone sola mitt ego medan han solar på sin medelhavsö. 😄
Nej, skämt åtsido, om jag spenderar pengar till tiggare, spenderar jag hellre till dom som är så fattiga att dom inte har en dator eller råd att sola på en medelhavsö. När man ser hur han blir mer och mer solbränd, ser man ju vilken sorts "ljusarbete" som han håller på med, bortsett från att han varnar folk för ett fruktansvärt öde om de tar vaccinet och på så vis orsakar smittspridning, sjukdon och död.
Alltså ingen "ljusarbetare", utan bara en tiggare som bidrar till andras död och sjukdom och lurar folk på pengar.
En annan sak som jag kom att tänka på är att en äkta andlig vägledare oftast använder sig av ordet sanning väldigt sparsamt, medan en charlatan ofta upprepade gånger påstår sig sitta inne med sanningen, vara den som förmedlar sanningen och den som vet sanningen.

#5:
Det måste ju stå "sanning" på etiketten, t.ex. kallar sig sekten som sprider lögner "sanningsrörelsen". 😁
Inlägget är borttaget

Eftersom charlataner ofta avfärdar kritik genom att klassa kritiker som kärlekslösa och lågfrekventa och ställer sig över dessa, kom jag att tänka på ett citat av Don Juan i en av Castanedas böcker:
"Krigarens ödmjukhet är inte detsamma som tiggarens ödmjukhet. En krigare böjer inte sitt huvud inför någon, men samtidigt tillåter han inte att någon böjer sitt huvud inför honom. Tiggaren å andra sidan faller på knä i en blink och sopar golvet för alla och envar han håller för uppsatta personer, men samtidigt begär han att någon som står lägre ska sopa golvet för honom."
Ur boken Samtalen med don Juan sid 66.
Ofta klagar charlatanerna över bristande yttrandefrihet om deras klipps plockas bort från Youtube, samtidigt som de själva plockar bort kritiska frågor och kommentarer. De accepterar bara folk som hyllar och berömmer dem.
En äkta andlig vägledare kan hantera kritiska frågor och kan svara på dem på ett lugnt och sakligt sätt.

#9:
På youtube behöver man inte ens plocka bort dom, utan man kan ställa in det så att om någon någonsin har ställt en kritisk fråga, att alla deras kommentarer blir osynliga för andra.
Det gör både Björn Lundberg och Charlotta Rexmark så. Jaja….. yttrandefriheten……… Jag kallar det hyckleri.
När man ser på deras klipps blir det synligt att när dom t.ex. pratar om energier och chakras, att deras "kunskap" inte ens är new age nivå och att de inte pratar om egna erfarenheter, utan bara upprepar missuppfattningar som de har hört av andra.

Det här kanske kan ses som orättvist och hårt, men jag drar en tydlig gräns vid certifieringar och licenser och kurser man kan betala för att få delta i en viss typ av andlighet .
Därför har jag valt bort TM som jag tyckte var lite intressant.
Eller överlag olika ”koncept” som är tydligt utvecklade så att dess innehåll traderas bakom betalväg via vissa organisationer.
Jag kan känna skeptis mot folk som har som sitt värv ett potpurri av andliga licenser och mästartitlar - och verkar se sig som en allmän välgörare för typ ALLT.
Jag såg en Karl som hade en hemsida , han var certifierad zen-coach, Reiki master, massör, persolig coach, mästare i empatisk lyssnande, undrar om han fan inte var inne på sån där ”yoni”-massage rentav.. Jag känner mig väldigt misstänksam mot såna människor.
Jag känner att andligheten inte kan vara till salu som kurs eller betalvägg eller esoterisk kunskap man får tillgång till genom att betala.
Alltså, visst kan man jobba som massör . Men just detta när all ens andlighet blir en sorts investering.
Hamnade av en slump på nån sida med nån ”sol-Katrin” eller nåt sånt och det var nåt bråk mellan några som gått hennes kurser och lärt sig om ”änglahealing” och sen start egna kurser för lägre pris.. jag måste säga att det där gjorde mig inte direkt intresserad av det de sysslade med.
- Redigerat 2021-09-03, 13:22 av testbilden
#11:
Jag skulle säga att det är bättre att vara skeptisk och att inte tro på allt som säljs med hull och hår.
Yoga kan man t.ex lära sig av att läsa litteratur som handlar om yoga och att se på videon med yogaövningar, så det behöver förstås inte kosta någonting. Men sen finns det också människor som gärna går och betalar för en kurs för att lära sig yoga via en erfaren yogalärare för att på samma gång få personlig vägledning. Yogaläraren måste ju också betala för utrymmet som han hyr där han håller sina kurser. Han behöver också pengar för mat och för annat, så säkert vill han inte jobba helt gratis.
Och detsamma gäller för Qigong. Min mor brukade alltid besöka deras sommarkurser. Hon var borta ett par veckor med andra Qigonutövare och hade förstås att betala för detta. Men hemma gjorde hon ju sen sina övningar som hade lärt sig där utan att betala för det. Somliga behöver kanske lite vägledning och hjälp på traven för att veta hur man gör och vad övningarna ska syfta på. Så det är egentligen inte för andligheten som dom betalar, utan för en annans tid och möda som dom lägger ut för att lära människorna någonting. Andligheten och utvecklingen är förstås helt gratis.
Men det finns många där ute som har en massa titlar och certifikat och som marknadsför sina tjänster som bilförsäljare, som bara har som intresse att tjäna så mycket pengar på så kort tid som möjligt. Tex finns det dom som säljer alla Reikigraderna samtidigt och som säger till folk, att hos mig kan du bli Reikimaster på en helg eller två och då handlar det ju mer om pengar än att om att verkligen lära andra Reiki från grunden.
Healing kan man nog också lära sig utan att besöka en kurs, men jag måste säga att jag själv inte vet om jag hade kunnat lära mig healing helt på egen hand, utan en Reikilärare vid min sida. Jag tror att det hade tagit flera år för mig att förstå vad Reiki är och hur det fungerar. När jag blev initierad i Reiki satte det igång energier i mig som jag inte ens var medveten om att existerade och efter den andra graden sattes en process igång som jag i min vildaste fantasi inte hade räknat med. Reiki är alltså så mycket mer än bara handpåläggning, utan det handlar mycket mer om andlig utveckling och för det kan det ibland vara bra att ha en erfaren människa vid sin sida som hjälper en att förstå vad som händer inom en och som kommer med goda råd och vägledning när man har frågor man funderar på. Men dessa har ju heller inte tid och ork att hjälpa en helt gratis, så därför är man för det mesta tvungen att betala för den tid som de ger en. Annars hade de kanske varit tvungna att ha ett helt vanligt jobb och hade inte haft tiden att lära andra Reiki och det hade ju också varit synd.

PS.
Nu lät det kanske som jag var negativ till just reiki, det är jag inte. Dels så vet jag inte mycket om det, dels så finns det människor jag litar på som utövar Reiki.
Det är klart att vissa saker är svåra att lära på egen hand.
Däremot finns det vissa typer av saker där man får betala som jag vet inte behöver det. T ex TM. Det är ju en affärsmodell bakom det.
Eller folk som kör igenom alla grader av nån viss kunskap, typ Reiki, och sen lägger det på ett cv och kör bilhandlarmodellen : ”jag är medium, kbt-terapeut, zen-coach, yona-massör, reiki master , yogalärare, föreläsare, parterapeut, empatisk lyssnare, polaritetsomkopplare, manlighetscoach och privatjurist - jag kostar 1500 kr i timmen”
- Redigerat 2021-09-03, 15:05 av testbilden

#11:
Jag ser det på samma sätt som Fata Morgana. Man måste verkligen se upp att inte hamna hos en som bara säljer reiki graderna. Initieringarna i varje grad sätter igång en utvecklingsprocess, som man måste "hänga med i". Det är processer som varar i månader och åratal. Många reiki elever är ivriga att få göra graderna så snabbt som möjligt. Det är förstås bra för reiki lärarens ekonomi. men en ansvarsfull reiki lärare måste bedöma om eleven är mogen för nästa grad och kunna säge "nej, du är inte mogen för nästa grad ännu" och avstå från pengarna tills vidare.
Jag hade en gång 2 elever som var erfarna i annat energiarbete. En av dom var äldre än jag och utövade shiatsu i många år. Hon hade en egen mottagning och ansåg sig vara väldigt andligt utvecklad. Efter att de gjorde den andra graden, ville de göra den tredje graden redan efter en månad. Det skulle ha varit fina pengar för mig, men jag sa nej och hade möda att övertyga dom att det är för tidigt. Argumentet som övertygade dom var att jag sa att om dom gör mästargraden redan nu, saknar dom erfarenheterna med den andra graden, för den tredje graden är helt annorlunda.
För mig var det inget problem att säga nej till pengarna, för jag hade ett "vanligt jobb" och var inte tvungen att leva på reiki. Men dom som väljer att leva på att lära reiki är i en helt annan situation. Det är svårt att kunna leva på det och många är tyvärr så ansvarslösa att de bara säljer graderna, utan hänsyn till elevens bästa.
#13: Så negativ tycker jag inte att du lät. Jag förstår din skepsis med tanke på hur den ena kursen efter den andra marknadsförs idag och att den esoteriska branschen kryllar av folk som vill sälja både det ena och det andra.
Man kan säga att det finns seriösa saker man gärna kan betala för och sen finns det en massa som inte är det minsta seriösa.
TM känner jag inte så mycket till. Det ända jag vet är att man blir tilldelat ett mantra av någon som man sen ska upprepa under sin meditation. Men man kan också meditera på mantrat OM (eller AUM som det också skrivs), som också är ett kraftfullt mantra. Att meditera på OM kan man göra hemma utan att betala för det och så kan man meditera utan ett mantra också. Så visst somliga saker kan kännas lite onödiga som du säger. Men å andra sidan känner jag en som blev hjälpt av TM och som tyckte om den metoden. Men att meditera hemma, med eller utan mantra behöver man egentligen inte betala för. Så jag vet inte varför just det har blivit en sådan affärsmodell.

Här hittade jag en bra länk, där charlataner kritiseras:
https://m.facebook.com/groups/kallkritik/permalink/978418009349072/
Problemet är ju att dessa charlataner stänger dörren till himmelriket för folk genom sitt vilseledande. Skulle det bara handla om deras personliga tro skulle jag inte bry mig särskilt mycket, men när de använder sig av andliga termer och talar om uppvaknanden och om annat som förekommer inom det andliga, så hindrar dom ju bara folk att utvecklas andligt.

#17:
Jag har iaktagit att kommentarer där det bara står saker som "Far dit pepparn växer du snackar massa goja" får stå kvar under hans klipp, men saklig kritik som träffar pukten tas omedelbart bort.

En som kommenterade att alla borde ta vaccinet, besvarade han med "den sortens information är inte välkommen här. Nu är du avstängd".
Hur är det nu med yttrandefriheten? Vilken otrolig hycklare!

#19:
Det är fascinerande vilka mekanismer pandemin väckte i människor - och att frågan om vaccinet verkat tagit sig ganska djupt in i vissa new age-kretsar.
Där märker man hur idéer sprids och formas om till hybrider . Det verkar vanligt att de gamla amerikanska new World order -tankarna går in i vaccinationskritik och i en jargong om upplysningen , se sanningen osv . Så att tämligen fromma rörelser smälter ihop med reaktionära .
Jag är själv en vanlig människa som tagit mina vacciner och inte var några starka åsikter om hur andra gör och tycker inte den debatten är spännande.
Men det är intressant att se vilka starka krafter det väcker hos vissa . Och var den känslan tar vägen .

#20:
Man ser ganska tydligt att det är folk som är manipulerade av sekter som QAnon som prider ut dumheter om vaccinet och försöker att få folk att tro att de är "speciella" om de tror på dumheterna som sprids. Speciellt högfrekventa och uppvaknade, bara för att de tror på dumheter. Vi som inte går på dom och som är tillräckligt vakna för att se att "sanningsrörelsen" manipulerar fakta till osanning, anser dom "inte ha kommit så långt" och vara "lågfrekventa". Vansinnet har inga gränser, men pandemin visar tydligt hur många mäniskor som är mottagliga för manipulation.
Att tala ur Nuet om förståndet, om andliga erfarenheter och om vår sanna natur är inte samma sak som att tala ur förståndet om dessa saker och ting.
Här ser vi en kvinna som talar ur Nuet. Se punkt 1 i huvudinlägget.
Hon är i harmoni, talar lugnt, har avslappnade ansiktsmuskler och en stillsam blick. Hon är helt närvarande i Nuet.
Hon talar tyska. Så jag vet inte om någon här förstår henne. Men man behöver egentligen inte förstå orden, utan det räcker att bara se på henne och höra hur hon pratar. Hennes närvaro i nuet smittar riktigt av sig. Se gärna på henne en stund ändå, även om ni inte förstår vad hon säger.
Här har vi en man som talar ur förståndet. Han är stressad och är hektisk i sitt tal. Han har spända ansiktsmuskler och hos honom finns ingen inre stillhet och harmoni. Talar om snubben i den blå t-skjortan som kallar sig själv för uppvaknad.
Inlägget är borttaget

#23:
Vilken skillnad till kvinnan i förra inlägget. David Icke uttrycker kaoset och vansinnet som han har i sitt huvid i kroppsspråket.

#22: kan inte ..tyska(?), men ser ju kropsspråket att hon Framstår som nån som bottnar i sig själv.
Eckhardt Tolle som ju är väldigt populär tycker jag också framstår som väldigt avslappnad.
Jag har varit lite försiktig av ren princip inför honom, han är ju så stor
men hans uppsyn av en sömnig sköldpadda tror jag är autentiskt och jag hittar inte nåt tesdrivande eller auktoritärt i hans ord .
#26: Jag måste säga att jag inte har lyssnat så mycket på just Eckhardt Tolle. Men jag har också förstått att han är väldigt populär och jag tror nog att han är en som man skulle kunna kalla för en äkta andlig vägledare trots att jag inte känner till honom så bra, med tanke på de citat jag läst av honom och efter vad jag hört om honom. Vi har nog alla våra egna favoriter skulle jag säga. Själv lyssnar jag nuförtiden mest på Mooji av de som talar engelska. Han är också bra. Han har både sköna vägledda meditationer och satsangs på Youtube som man kan titta på. Men som sagt, Tolle tror jag nog också att är en vis och autentisk man.
#0: "De ger er inget mål att sträva efter, eftersom de vet att det just är strävandet som blockerar vägen till sig själv". Ett litet sidospår kanske, men: Jag har läst detta förut och det gör mig så förbryllad. Hur ska man förhålla sig till det - att inte sträva samtidigt som man ju vill framåt? Om jag t.ex. anmäler mig till en kurs av något slag, eller om jag läser en bok, eller på annat sätt vill testa något i syfte att uppnå ett mål, då har jag per definition satt käppar i mina egna hjul. Hur ska man hitta sig själv om man inte ska "göra" något? Tolle pratar om att vara i nuet, eftersom det är allt vi har, men man kan ju inte sitta och glo hela dagarna liksom…
Sen en annan grej, angående pengar och andlighet. Ibland får jag ryck och vill gå kurser i mediumskap och liknande. Jag anmäler mig till något gratis webinarium och tänker att jag ska ge det en chans. Ganska snart börjar ledaren prata om kostnaden för utbildningen. Låt säga 7000 kronor för 6 kurstillfällen. Men om jag anmäler mig inom 24 timmar - då kostar det minsann endast 5000 kronor. Och så håller det på så där. Jag får mail-påminnelser - Du glömmer väl inte att anmäla dig till kursen? Just nu, endast 5000 kronor. Då tappar jag liksom respekten. Det blir för mycket tv-shop över det hela och jag börjar dividera 7000 kronor på 6 tillfällen, börjar räkna vad det blir för vinst per gång, och så multiplicerar jag det med typ tjugo deltagare och helt plötsligt är det jättemycket pengar som jag inte alls vill unna ledaren. Sen får jag dåligt samvete och tänker- jo men det är klart att de ska kunna leva gott på detta och vem är jag att missunna något pengar. Ja, och så håller jag på sådär, som Gollum och pratar med mig själv om att de ömsom är egoistiska lurendrejare och ömsom faktiskt vill sprida sitt budskap till så många som möjligt med bästa förutsättningar, och så vidare. Hur ska man tänka egentligen? Är det okej att bli rik på andlighet?

#28:
I det vardagliga livet är man tvungen till att sträva, för man måste ju leva och lära hela livet. Det där är saker som man behöver ett förstånd för och det är förståndet som strävar.
Men när det är på tal om andlig utveckling och upplysning, är förståndet i vägen. Förståndet bildar en rökridå som hindrar oss att erfara vår sanna gudomliga natur. Förståndet upprätthåller vår inre dialog och det behöver inte vara ord eller tankar, utan det är en omedveten process, när förståndet bedömer och klassar alla våra sinnesintryck. Förståndet skapar oväsen som gör att man inte hör den tysta musiken som hjärtat spelar.
I meditation kan man tysta ner förståndet, men man ska inte meditera för att uppnå tystnaden eller att uppnå upplysning, för i så fall strävar man och kommer ingen vart. Man ska meditera bara för meditationens skull, för att det är skönt att erfara stillheten.
Men religioner, sekter och charlataner ger folk någonting att sträva efter. De kristna strävar efter att komma i himmelsriket och somliga charlataner ger folk saker som den femte dimensionen eller höga frekvenser att sträva efter. Men i vår sanna natur består vi av det som uttrycker alla frekvenser och dimensioner. Där finnst finns inget högre eller lägre. Det är bara förståndet som klassar folk i "högfrekventa och lågfrekventa" människor. Det är mer en fråga om vad vi just uttrycker. Vi kan uttrycka alla sorters frekvenser, beroende på hur det just ser ut i vårt inre. Agerar vi utifrån hjärtat, uttrycker vi högre frekvenser än om vi just agerar utifrån egot.
Tittar man på charlatanernas videoklipps, utrycker de mest deras ego. Det handlar om JAG är en ljusarbetare. JAG är högfrekvent osv. Men de pratar mycket om kärlek och sanning, utan att leva det. De är omedvetna om sig själva och reflekterar inte över sig själva.
Om nån skulle hålla på så med priserna som du beskriver, skulle jag också vara försiktig, för de hänger ju ut ett bete som folk ska nappa på.
#28: Det som Tolle menar, handlar inte om att man inte "ska" göra något, utan det handlar mer om att vara här och nu i allt man gör. Man kan även göra saker ur nuet. Att ha full fokus på det man gör när man gör det man gör ger ett bättre resultat än om man är någon annanstans med sina tankar, som t.ex i framtiden. Som någon vis person sa en gång (minns inte vem); När jag går, går jag och är inte redan framme vid målet. Om man inte är här och nu när man går är risken större att man faller och stöter sig än om man är här och nu när man går. Resultat kommer av sig självt bara genom att göra det man gör, dvs när man går kommer man per automatik fram till vägens slut och när du läser en bok kommer du per automatik fram till den sista sidan. Så läs inte en bok och gå inte på en kurs för att uppnå någonting och inte för att bli någonting, men vi kan läsa en bok för att vi tycker den är intressant och gå på en kurs för att vi är nyfikna och vill lära oss någonting. Att gå på en kurs för att testa ut något kan du gärna göra, men ha inte en morot framför ögonen som du försöker att sträva efter, utan gör din kurs utan att ha ett specifikt mål, om du förstår vad jag menar. Annars, säg gärna till, så jag försöka att omformulera mig.
#28:
Kom att tänka på lite till.
Det där om att sätta käppar i hjulen för sig själv genom strävan och en vilja att uppnå saker och ting tror jag nog att är väldigt vanligt och något som de allra flesta gör på den andliga vägen. Jag vet inte hur ofta jag kommit på mig själv att sträva efter någonting. Det är bara att iaktta sig själv eller så som Buddha sa, att det är självobservation och meditation som är vägen. Om vi alltså observerar oss själva, dvs iakttar våra tankar när dom dyker upp, våra begär när dom finns där inom oss och vår strävan när vi har den och mediterar och filosoferar över det här, så har vi också möjligheten att upptäcka och bli medveten om hur vi sätter käppar i hjulen på oss själva för att sedan kunna ta bort dem. Det får oss att utvecklas.
Vad som gäller andlighet och pengar är det ingen enkel fråga det där. Om vi tar Tolle som exempel, så har han säkert tjänat en massa pengar. Men jag tror inte att han har gjort så mycket reklam för sig själv och jag tror inte heller att han har lovat folk guld och gröna skogar, utan han hade helt enkelt bara en djupgående andlig erfarenhet. En erfarenhet som kallas för andlig upplysning. Sen skrev han en bok som såldes i en massa exemplar och blev berömd. Folk ville ha honom som föreläsare på olika events och folk ville ha intervjuer av honom och på sätt blev han sen rik. Och det är väl okej tänker jag. Hans andliga erfarenheter har säkert hjälp en massa människor på sin andliga väg och det utan att han på något sätt skulle ha placerat ut morötter framför näsan på folk.
Att hålla kurser och lära ut andra någonting kostar förstås också både pengar och tid. Något som vi gärna kan betala för. Tar vi en kurs i yoga som exempel är det okej att man betalar för att går på kursen och lära sig yoga. Men är det en kurs i yoga ska den också presenteras som en kurs i yoga och inte marknadsföras på ett sätt som får en att tro att man bli upplyst om deltar i kursen eller att det skulle handla om något unikt som man bara där och hos dom kan lära sig.
Och exemplet som du kommer med, om att anmäla sig inom 24 timmar och allt det där, låter för mig med mer som tv-shop än som något seriöst.
#31: Tack för svar :-)
#29: Klokt!