Annons:
Etikettandlig-utveckling
Läst 476 ggr
FataMorgana
2021-06-18, 18:32

Guldkorn ur bibeln

Är inte kristen, men tycker ändå att det finns några guldkorn i bibeln som man kan ta vara på 😊 Här är ett par exempel:

"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga – du som har en bjälke i ditt öga? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders."

Det här citatet visar på hur viktigt det är börja den andliga utvecklingen och det inre arbetet med sig själv. Det är inte meningen att vi ska peka finger åt andra och tala om för dem vad de har att jobba på, utan meningen är att vi först och främst ska bli medvetna om våra egna fel och brister, de som vi ofta förtränger och som vi inte vill veta av hos oss själva. Sen först när man jobbat på sig själv kan man hjälpa andra.

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som rengör utsidan av bägaren och skålen, medan de inuti är fulla av vinningslystnad och omåttlighet."

Ja inte ändrar ju sig något i ens inre om man talar vackra ord eller klär sig fotsida kläder för att ge ett gott intryck i från sig.

Hur är det med er? Har ni några älsklingscitat eller ställen ur bibeln som ni vill dela med er av eller som ni funderar på eller har någon form av tolkning på, så dela gärna med er. Men glöm inte, att här tolkar vi bibeln utifrån det andliga perspektivet och inte så som religionerna tolkar den. För mig är bibeln och kommer alltid att förbli, en sagobok, men som dock innehåller ett par visheter.

Annons:
FataMorgana
2021-06-18, 19:05

Enligt Osho dog Jesus inte på korset.

FataMorgana
2021-06-18, 19:46

Här förklarar Mooji vad uttrycket "ingen kommer till fadern utom genom mig" betyder för honom.

mörkaögon
2021-06-26, 00:58

Intressant ämne! :)
Att "älska sin nästa så som sig själv" är mycket tänkvärt.
Likaså citatet om att vända andra kinden till.

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

Condor
2021-06-26, 12:33

#3:

När jag var barn, prövade jag ut vad Jesus lärde folk. När en annan kille gav mig en smäll, slog jag inte tillbaka utan vände den andra kinden till. Sen fick jag en till smäll på andra kinden. 😁

Att älska andra så som sig själv innebär också att man älskar sig själv, så som man är och inte så som man vill se sig. Nästan alla människor har förträngda egenskaper och dessa projiceras sen på andra människor. Att älska sig själv som man är innebär en hel del psykologiskt arbeta på sig själv.

FataMorgana
2021-06-26, 17:28

#4:

Det där om att vända den andra kinden till, tror jag man ska tolka symboliskt och inte ordagrant 😁

Som att man inte ska slösa sin energi på att hämnas och reagera och på ilska och strider.

Osho förklarade det ungefär så här; Precis som att din kropp lever på luft, vatten och mat, så får även själen sitt dagliga bröd, dvs en speciell näring av Gud, en spirituell energi. Den gudomliga energin som oavbrutet flyter genom och över oss alla. Och nu kan var och en själv välja vad han gör med denna energi, om han använder den till att vara kreativ eller till att vara destruktiv. Om du använder den destruktivt, då missbrukar du den, det är våld. Om du använder den på ett kreativt sätt kan det bli din väg till Gud. Då börjar den växa i dig, ta dig till högre höjder, ger dig fyllnad. Men om energin inte blir använd på rätt sätt, utan blir bortslösad med sinnlösa och destruktiva aktiviteter, då slutar inte Gud att upp att ge dig energi och du slutar inte upp att slösa bort, utan att du vet vad det är du slösar bort 😊

Vidare förklarar han, att miljoner av människor blir inte uppmärksamma, inte ens i slutat av sina liv. De slutar helt enkelt inte upp att leva sinnlöst och destruktivt och lär sig på det viset aldrig att känna sitt "dagliga bröd", dvs diamanterna som Gud ständigt överflödar dig med. Du kan uttrycka energin i ilska eller i kärlek. Det är samma energi. Vi har alla valet att välja vad vi gör med energin. Om vi vill slösa den på att hämnas och slå tillbaka och fortsätta strida, eller om vi går iväg och uttrycker energin genom kärlek.

(ur boken: I Say Unto You: Jesus: Son of God or Mystic

I Say Unto You: Jesus: Son of God or Mystic? (OSHO Classics) | Osho International Foundation, Osho | ISBN: 9781938755002 | Kostenloser Versand für alle Bücher mit Versand und Verkauf duch Amazon.
Condor
2021-06-26, 17:39

#5:

Som litet barn tänker man inte så långt. Man lär om Jesus i skolan och sen tänkte jag att jag testar ut att göra vad Jesus säger. Men som litet barn lärde jag att om man inte slår tillbaka, kommer killen om och om igen och slår till en. Slår man tillbaka, kan det hända att man får mer stryk, om killen är större och starkare. Men han kommer inte att slå till igen.

Annons:
FataMorgana
2021-06-26, 17:46

#6: Med andra ord, bör vi inte tolka bibeln bokstavligen 😊 Men det visste vi väl redan.

FataMorgana
2021-07-03, 13:03

När ni ber skall ni inte göra som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att människorna skall se dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. Nej, när du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det fördolda. Då skall din fader, som ser i det fördolda, belöna dig.

Det här stycket får mig att tänka på hur viktigt det är att inte sträva efter andras beundran och att inte ställa sig själv i rampljuset. Det får mig att tänka på alla självutnämnda ljusarbetare och vilseledare som det kryllar av på jorden just nu. Men gör inte som dom, för de har redan fått ut sin lön. Strävar man efter prestige får man prestige, strävar man efter beundran får man beundran. Nej, gå i stället in i dig själv och sök efter ditt eget inre ljus som gömmer sig i det fördolda, så höjer sig chansen för dig att upptäcka vad som verkligen finns i ditt inre

• Redigerat 2021-07-03, 13:08 av FataMorgana
Condor
2021-07-03, 13:11

#8:

Bortsett från att de får beundran av dom som tror på smörjan som de sprider ut, får dom en massa klicks på deras youtube klipps, som de tjänar pengar på. Jo, dom har redan fått deras lön.

FataMorgana
2021-08-18, 17:56

"Sannerligen säger jag er: om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni överhuvudtaget inte in i himmelriket."

Det här fick mig just att tänka på hur vi är när vi är som små barn. Som barn har vi inte så många föreställningar. Vi frågar oss inte så ofta varifrån vi kommer och vart vi går och vad meningen med livet är. Som barn är vi mer här och nu. Som barn leker vi mer och tänker mindre efter. Grubblar inte så mycket över det som varit och morgondagen existerar ännu inte. Det är det som vi gör just nu som är det mest intressanta. Det är på den leken som vi för tillfället leker som vi har vår uppmärksamhet på.

Sen blir vi äldre och börjar fundera mer och ställa oss en massa existentiella frågor. Vi vill få reda på allt, veta allt och förstå oss på allt och tar blicken mer och mer bort från det som vi för tillfället är sysselsatta med. Vi grubblar över det som varit och gör oss sorger om framtiden och våra huvuden blir långsamt fulla med föreställningar. Med föreställningar som vi inte hade som barn. Som vuxna tänker vi efter mer och är mindre här och nu.

När Jesus alltså sa att vi ska bli som barn för att komma in i himmelriket, så menade han nog, att det just är alla dessa föreställningar som vi som vuxna blivit fulla av som vi ska göra oss av med igen och att vi ska börja vara mer här och nu som barnen. Och framför allt, menade han inte himmelriket som de kristna tror kommer efter döden, utan han menade himmelriket som man kan erfara här på jorden, när man släpper alla sina föreställningar och som man endast här och nu kan erfara.

• Redigerat 2021-08-18, 17:56 av FataMorgana
Condor
2021-08-18, 18:04

#10:

Det finns ett ordspråk som heter att man bara kan hälla någonting i ett glas som är tomt. Vuxna människor brukar inte ha ett tomt glas, utan de är fulla om föreställningar som de har fått av andra människor, som de tror på. T.ex. ger religioner, sekter och andra vilseledare folk beskrivningar om vad gud är, vad som händer efter döden och hur de måste leva för att det ska komma något fint. Det är det fulla glaset och när de söker gud, söker de den guden som religionen beskriver.

Barn brukar att ha ett tomt glas. De är mer öppna för att erfara sanningen.

[snowymountains]
2021-08-21, 19:09

Det var ett tag sedan jag läste genom denna tråden så minns inte riktigt om detta "guldkorn" från Bibeln redan har tagits med. Men tänker på något som Jesus kanske ska ha sagt (jag har egentligen knappt läst Bibeln, men). I alla fall så tänkte jag på uttrycket:

"Att inte kasta pärlor åt svinen."

Tolkar det som exempelvis om man berättar för någon att man hade den mest otroliga andliga upplevelsen och allt var ljus och kärlek…och den personen kanske bara säger åt en att ta in på psyket, eller blir halvt förbannad för att man tror att man är något :D
Då kanske man gör lika bra att vara tyst i stället i det läget…

FataMorgana
2021-08-21, 19:51

#12: Det har jag ofta erfarit. Att det hade varit bättre att vara tyst 😁

Annons:
[snowymountains]
2021-08-22, 05:35

#13: Det kanske lätt blir så, och egentligen är det synd att man ska behöva vara tyst. Men alla kan ju inte ha den förståelsen man hade kunnat önskat.🙄

[snowymountains]
2021-08-22, 05:59

Och nu dök ett till guldkorn från Bibeln upp i mitt huvud som jag tänker på ibland, nämligen ungefär:

"De ödmjuka skall ärva landet."

Och detta kanske talar för sig själv.
Båda två jag tagit upp här verkar komma från något som kallas bergspredikan, om man googlar citaten…

• Redigerat 2021-08-22, 06:00 av [snowymountains]
FataMorgana
2021-08-22, 12:35

#15: Det här hittade jag på den tyska yogawiki sidan om ödmjukhet.

"Ödmjukhet är en djupgående blygsamhet, en anspråkslöshet, en vilja att tjäna. Ödmjukhet är inre hängivenhet, ofta också en djup hängivenhet till Gud. Ödmjukhet är en slags tyst kärlek. En som vilar i sig själv kan känna djup ödmjukhet. Han behöver inte blåsa upp sig själv, han behöver inte låtsas vara något han inte är. Ödmjukhet innebär också respekt för andras färdigheter och bidrag."

Condor
2021-08-22, 12:45

När det talas om ödmjukhet, tänker jag alltid på vad Don Juan sa till Castaneda gällande ödmjukhet:

"Krigarens ödmjukhet är inte detsamma som tiggarens ödmjukhet. En krigare böjer inte sitt huvud inför någon, men samtidigt tillåter han inte att någon böjer sitt huvud inför honom. Tiggaren å andra sidan faller på knä i en blink och sopar golvet för alla och envar han håller för uppsatta personer, men samtidigt begär han att någon som står lägre ska sopa golvet för honom. Det är därför jag inte vet hur en mästare känner sig. Jag känner bara krigarens ödmjukhet och den tillåter mig aldrig att bli mästare för någon. (Berättelser om makt sid 29) Krigarens självförtroende är inte samma sak som vanliga människors självförtroende. Den vanliga människan söker visshet i betraktarens ögon och kallar det självförtroende. Krigaren söker otadlighet i sina egna ögon och kallar det ödmjukhet. Självförtoende betyder att vara säker på sin sak, ödmjukhet innebär otadlighet i tankar och känslor. (Berättelser om makt sid 16) "

Och nu citerar jag mig själv ur mitt inlägg "att leva som en krigare":

". En krigare är inte beroende av andras åsikter och hans ödmjukhet relaterar till hur han "står där för sig själv". Detta förvandlar ödmjukhet till styrka, eftersom han inte behöver andra människor för att bekräfta sig själv och sina handlingar. Han behöver inte spendera någon handling eller energi för att avsiktligt ge en viss bild till sin omgivning eller för att bekräfta denna bild för omgivningen."

Med andra ord, ödmjukhet ger/är styrka!

[snowymountains]
2021-08-22, 14:01

Det var två förklaringar av ödmjukhet som är bra. Själv känner jag som att ödmjukhet är något slags förhållningssätt (att vara "mjuk inför sitt och andras öde", öd-mjukhet). Lite som i FataMorganas förklaring, att förhålla sig till sitt och andras öde med kärlek, men inte för den sakens skull låta någon trampa på en, lite som i Condors förklaring.
Jag har en känsla vad ödmjukhet kan vara…men det var inte lika lätt att sätta i ord 🙂

Tänker på Jesus. Han var ju ödmjuk, men hans ord uppfattar jag ofta som rätt hårda (och rättvisa), han handlade i kärlek, men lät ingen och inget trampa på honom.

Condor
2021-08-22, 14:29

#18:

Jesus höll sig till sanning. Om sanningen är hård, blir också orden hårda. Annars är det ingen sanning.

Lussan20
2021-08-22, 14:40

Högmod går före fall!
Att vara stor och styv i korken och skryta , ja det går ofta före fall, som Kejsaren som var naken…

Annons:
Condor
2021-08-22, 14:49

#20:

Kejsaren kan inte ha varit smart. Om tyget bara är synligt för de kloka, måste han ju räkna med att om han tar på sig dessa kläder, att han är naken för en hel del människor.

FataMorgana
2021-08-22, 15:22

#20:

Ja det är också ett vist ordspråk. Att högmod går före fall och därför behöver vi egentligen inte göra så mycket alls om vi upplever att någon är stor i korken och skryter. För ödet eller karmat kommer nog att ta hand om det. Så i den bemärkelsen, att när vi ser någon vara mycket högmodig, är nog det bästa rådet att ignorera det. Vem som skryter väldigt mycket gör ju ofta bort sig själv till slut.

Men för det mesta används termen högmod i syftet att förolämpa andra. Om vi inte gillar andra och inte kan skylla på dem för något specifikt kan vi åtminstone kalla dem för högmodiga. Så därför ska vi också vara försiktiga med att beteckna andra som högmodiga. Människor har olika uppfostran, olika vanor och kommer från olika kulturer, vad som kan leda till att de uppfattas som högmodiga. Ofta projicerar vi också våra egna negativa egenskaper på andra och ser andra som något dom inte är.

[snowymountains]
2021-08-22, 19:56

#19: Jo, visst är sanningen hård och kall ibland.

Condor
2021-08-23, 11:43

#23:

Jag tänker t.ex. på saker när han kallade de skriftlärda för hycklare, som själva inte går in i himmelsriket, men som inte släpper in andra heller. Eller när han kastade ut handlarna ur templet. Kritik är helt enkelt kritik.

[snowymountains]
2021-08-23, 13:18

#24: Ja, det är nog så jag uppfattat honom också, det lilla jag läst av vad han ska ha sagt och gjort 🙂

mörkaögon
2021-08-25, 00:57

"Älska din nästa såsom dig själv"

För mig betyder det att man ska älska sig själv och andra lika mycket och det är en fin och logisk tanke i min värld att älska andra och sig själv på samma vis.

Condor
2021-08-25, 12:18

#26:

Att älska sig själv innebär också att bli medveten om sig själv och att acceptera sig själv med alla sina fel och brister, som människor ofta tenderar till att förtränga, för att kunna se sig själva som de vill se sig. Först när man inte längre förtränger vad man inte vill se och älska sig med dessa fel, kan man acceptera andra människor med samma fel och brister. Det som man inte accepterar på sig själv, accepterar man ännu mindre när det uppträder hos andra människor.

Många människor älskar bara föreställningen som de har av sig själva och av andra människor och inte det som de är på riktigt. Det där är egentligen psykologi, men det är också en viktig del av den andliga vägen.

Annons:
FataMorgana
2022-09-25, 12:19

Hittade en fin tolkning på yogawiki sidan som jag inte kunde låta bli att skriva ner här:

”Omvänd er. Himmelriket är nära.”

Den lysande kraften i oss är obegränsad. Ändå fruktar vi ljuset. Men som Jesus sa: Var inte rädd. Var ett ljus på berget! Ingenting kan begränsa oss förutom rädslan för vår eget ljus, för vår egen storhet. Sanningen är att vi har vänt livet ryggen. Livets starka ljus lyser bakom oss och framför oss skapar det skuggan av oss själva.

Om vi ​​vänder oss om finns det bara ljus. Det är precis vad som menas med omvändelse: att vända sig bort från sin egen skuggtillvaro till ljuset.

[snowy_]
2022-09-25, 15:13

…Då kommer jag att tänka på något jag hört som Jesus ska ha sagt:

"Låt era ögon vara centrerade, och er kropp kommer att bli fylld med ljus."

Den som citerade detta menade att Jesus ska ha syftat på en yogaövning där man centrerar ögonen uppåt mot tredje ögat.
Ljuset kanske kan syfta på den lycksalighet man upplever av att gå bortom, till det transcendenta.
Eller så syftade han med ljuset på den frid som vi egentligen är.

Kan inte så mycket om Jesus historia, men sysslade inte han med yoga? I alla fall ett tag.

• Redigerat 2022-09-25, 15:14 av [snowy_]
Condor
2022-09-25, 15:48

#29:

Troende kristna skulle aldrig säga att Jesus sysslade med yoga. För dom är yoga och allt annat som har med österländsk filosoi och religion att göra någonting som kommer från djävulen. Men det finns saker som talar för att det skulle kunna vara så, att Jesus var i Indien och lärde österländska tekniker.

Det finns också uttalande av Jesus som Buddha gjorde hundratals år före Jesus. Det finns också saker som talar för att Jesus överlevde korsfästningen och gick till Kashmir. Där fanns en helig man som kallades "Yuz Asaf", som ligger begraven där. Yuz Asaf betecknas i somliga antika böcker som "Josefs son" och i andra "den renade, den helade". I gammal Arabiska literatur finns den beteckningen också för Sidharta Gautama.

Baserat på Kashmirs muntliga traditioner sägs Yuz Asaf vara Jesus från Nasaret som flydde till Srinagar i Kashmir, där han bodde till sin död vid 120 års ålder.

https://web.archive.org/web/20080123152012/http://www.geocities.com/Athens/Delphi/1340/jesus_in_india.htm

Tänk om man skulle öppna graven och göra DNA tests som visar att mannen kommer från Israel. Då skulle hela det kristna trosystemet rasa ihop.

FataMorgana
2022-09-25, 16:02

#29: Jag kan så lite om yoga att jag inte känner till sådana övningar, men det hade varit intressant att läsa hela bibelversen där det där citatet förekommer, men jag hittar det inte 🤔

[snowy_]
2022-09-26, 10:06

#30:

Mycket intressant. Ska läsa mer i din länk vid tillfälle!
Säkert skulle kyrkan göra allt för att det DNA-testet inte skulle kunna tas, i så fall 😬

#31:

Jag fick inte citatet, av citatet, helt rätt. Se nedan från denna sida https://aypsite.org/56.html :

"Jesus sade: 'If your eye be single, your body will be filled with light.' --blev inte bra när översatte--

Detta tas vanligtvis bildligt för att betyda, om vi är enhetlig i vår hängivenhet kommer vi att fyllas av Guds ljus. Detta är verkligen sant. Vi har betonat vikten av hängivenhet på den andliga resan. Utan målmedveten hängivenhet till andlig förvandling och handling i form av daglig praktik kommer inte mycket att hända.

Dessa Jesu ord har också en bokstavlig betydelse - en mycket bokstavlig betydelse. Om din uppmärksamhet centreras i ryggradsnervens enda kanal och tar den (--uppmärksamheten--) till punkten mellan ögonbrynen om och om igen, kommer din kropp att fyllas med ljus. Så går det till."

Även, vet inte exakt vad detta är för sida här nedan, men hittade detta som verkar vara ur Matthew 6:22 (källa https://biblehub.com/matthew/6-22.htm )

"American Standard Version
The lamp of the body is the eye: if therefore thine eye be single, thy whole body shall be full of light."

Jag är inte alls bibelkunnig, men tänker också att allt Jesus har sagt finns nog inte med i bibeln. Sedan är det ju inte säkert att det som bibeln säger att Jesus ska ha sagt är exakt rätt heller, alltid.😊

Advanced Yoga Practices _ Easy Lessons for Ecstatic Living
Condor
2022-09-26, 10:24

#32:

Vad jag har läst tidigre, vägrar myndigheterna i Kashmir att öppna och undetsöka graven. Det sägs att jungfru Marias grav också ska befinna sig i närheten, fast i Pakistan. Den graven har blivit undersökt av arkeologer, men resultatet har inte blivit publicerat.

https://udayton.edu/imri/mary/m/murree-shrine-of-marys-grave.php

Somliga tror att Jesus tillsammans med sin mor vandrade ut till Kashmir efter korsfästningen.

[snowy_]
2022-09-26, 15:23

#33: Okej. Var det inte ni som lade ut en video där Osho lade fram en "teori" om att Jesus överlevt korsfästingen? Eller har jag sett den på YT själv.

Här är nog videon i alla fall.

Annons:
Condor
2022-09-26, 15:44

#34:

Jag minns inte om vi någonsin har ställt in ett sånt klipp, men jag har för mig att jag har hört det där av Osho förr.

I alla fall, tack för klippet.

mörkaögon
2022-09-28, 00:31

De tio budorden tycker jag är väldigt kloka.

I övrigt anser jag att bibeln är överskattad. En text skriven av enbart män för 2000 år sedan och som översatts oräkneligt antal gånger. Jag kan inte tro på att bibeln innehåller Guds ord utan den är en tolkning av dåtidens mäns syn på Guds ord utifrån den tid de levde i.
Men visst finns det en del guldkorn som funkar än idag.

Condor
2022-09-28, 10:02

#36:

Det tror jag också, att budorden uppfanns av människor (Moses). T.ex. att man inte ska ha begär till sin nästs slav kan väl inte komma från en gud och det nämns i samband med sin nästas oxe, åsna eller hustru. Och hur är det med kvinnor som har begär till sin nästas man? 😁 Hoppsan…. har man glömt att kvinnor också är människor?

Sen ett citat ur det första budordet: "Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig".

En hämndlysten straffande psykopatisk gud var väl föreställningarna som människorna hade på den tiden och kanske det behövdes en sån "gud" för att styra människorna. För hur ska man annars få dom att bli snälla?

Sen har man ju ändrat och anpassat budorden, för man har väl insett att det där inte kan komma från en gud. Men det är fortfarande människor som är ansvariga för ändringen.

Guldklimparna i bibeln kommer i första hand från Jesus,som var upplyst och vis, men dessa uttalanden ska inte tolkas så som religionena tolkar det. Jesus insåg t.ex. att det inte ändrar på en människas inre om han bara därför inte begår äktenskapsbrott bara för att han är rädd för guds straff. Han sa " Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.". Det tolkar kristna som att Jesus skärpte budorden.

Sen det där med himmelsriket. Jesus menade något helt annat än att man kommer i himlen när man dör om man är snäll. Han menade att upptäcka gud inom sig och jämförde himmelsriket med ett senapskorn som växer i en.

Det var bara ett par av många exempel.

mörkaögon
2022-10-01, 01:03

Icke desto mindre är det de tio budorden som ligger till grund för rättssystemet än idag.
Men ja, kvinnor räknades ju inte på den tiden. Helt rätt. Och kvinnors begär och sexualitet har väl alltid tystats ned, vad jag vet.
Teorin om himmel och helvete anser jag vara en mänsklig uppfinning för att hålla "de stora massorna" i schack, liksom en svartsjuk och straffande Gud.

Condor
2022-10-01, 11:40

#38:

Just det! Idag är det en del av rättsystemet att man inte ska stjäla, mörda osv. Men när Moses vandrade i öknen med Israeliterna, fanns det inget rättsystem och ingen polis som skulle kunna övervaka det heller. Därför behövdes det en straffande gud, som man tillskrev mänskliga svagheter och brister som t.ex. svartsjuka och som folk måste frukta om dom inte är snälla.

I de största religionerna är det män som har uppfunnit fundamentet och än idag är det religioner som förtrycker kvinnor. Det visar ju tydligt att det där inte kan komma från en gud.

Sen det där med himmel och helvetet…….. 😄 Helvetet exiseterar inte ens i bibeln. Där är det på tal om ordet "Gehenna". Det var en dal i närheten av Jerusalem, där judarna straffade människor för deras synder och de blev kastade i en eld. Detta gav sedan upphov till den populära uppfattningen att denna plats var avsedd att vara en plats för straff för de israelitiska brottslingarna som skulle straffas vid den sista domen. Så småningom låg ingången till helvetet där, och Gehenna blev det vanliga namnet på platsen för straff för de ogudaktiga efter döden.

goat11_maya13
2022-10-10, 15:22

"Älska din nästa såsom dig själv".
Frågan är vem är själ-vet?
Tvetydigt älska sin personlighet
eller älska sin själ-vet.

goat11_maya13
2022-10-10, 15:39

Dagens rättssystem är av romerskt ursprung.
Det existerar en gudomlig lag eller en natur lag
den är icke manipulerbar. Gud är inte dömande
människor uppfann dömande.

Annons:
Condor
2022-10-10, 15:40

#40:

Att "älska sin nästa" härstammar egentligen från den tredje Moseboken. Där står:

"Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren."

Bortsett från "vem ska man älska", så är ju redan uppmaningen att älska inte någonting som man kan utföra per kommando. Eftersom folket i Israel inte var kollektivt upplyst, så var de ju inte medvetna om deras sanna gudomliga natur, så dom kunde bara älska andra människor pga deras egenskaper och människor med dåliga egenskaper kan man inte älska "bara sådär". Men i ett säger vi "upplyst tillstånd" ser man det gudomliga i alla människor och då älskar man, precis som Jesus, även sina fiender.

Ja, det var människor som uppfann den "dömande guden".

goat11_maya13
2022-10-10, 15:44

Det som kallas helvetet eller elakhet existerar i oss alla
det är upp till oss själv hur hantera detta.

Condor
2022-10-10, 16:09

#43:

Ja, så ser jag det också. Det där är saker som bara existerar i människor, precis som mycket annat som somliga tror på.

snowy00
2022-10-14, 20:47

"Låt de döda begrava de döda"

• Jesus

PS. Vet inte var jag snappat upp vad Jesus sagt, har i stort aldrig läst bibeln. Men är kanske sånt man hör, och lägger på minnet.

• Redigerat 2022-10-14, 20:47 av snowy00
Condor
2022-10-15, 11:31

#45:

Det står lukasevangeliet.

Hela meningen: "Till en annan sade han: "Följ mig!" Mannen svarade: "Herre, låt mig först gå och begrava min far." 60 Jesus sade till honom: "Låt de döda begrava sina döda, men gå du och predika Guds rike".

Kanske han menade de som inte har erfarit sin sanna natur och deras eviga liv?

snowy00
2022-10-15, 13:05

#46:

Ja, säkert. De som är "döda" för sitt Själv.

• Redigerat 2022-10-15, 13:05 av snowy00
snowy00
2022-10-17, 14:24

"När den vänstra handen inte vet vad den högra gör"

• Redigerat 2022-10-17, 14:24 av snowy00
Annons:
Upp till toppen
Annons: