Annons:
Läst 2719 ggr
sveavännen12
9/4/14, 2:51 PM

Kundalini

Hej!

Jag undrar vad ni vet om Kundalini och om någon har har upplevt det? Hur vanligt är det egentligen?

Jag går en mediumutbildning nu o min lärare viftade bort min fråga o menade att det är väldigt ovanligt. Jag har tidigare gått i meditationscirklar o inte heller där har någon nämnt detta. Så därför undrar jag; Vad vet ni o har ni någon erfarenhet av det?

☀️

Annons:
hellowithin
9/6/14, 11:25 PM
#1

Jag har upplevt många symptom… Önskar inte någon de upplevelserna jag hade… Jag trodde jag höll på att dö. Hade aldrig hört talas om kundalini när det satte igång. Jag kom i kontakt med meditation, chakrahealing, andlig utveckling, kristaller osv efter det pågått i ca 8 månader. Tog ett bra tag innan det lugnade sig. Sen om det är kundalini eller inte kan jag såklart inte svara på…

[niklaeri02]
9/7/14, 10:03 PM
#2

Hej sveavännen12! Det är sagt att man inte vill väcka kundalini för tidigt eller för snabbt. Men jag har för mig att kundalini är som livskraft och att det alltid finns där. Detta finns rätt utförligt förklarat på sidan jag länkade till i tidigare tråd, under lektionerna. Mediterar man och tränar man yoga efter AYP får man rätt bra teoretisk förståelse för detta. Du kan läsa om mina erfarenheter och vad som varit ett uppvaknande eller rensning, hur man nu vill kalla det i en tråd här på forumet. http://andligutveckling.ifokus.se/discussions/53ed18b6ce12c41967010b91-min-andliga-tid-pa-jorden?discussions-1 Mvh, Niklas

Hunabku
9/24/14, 11:29 PM
#3

Hej!

Det som man normalt kallar "kundaliniresning" är inte kundalini!!!  Det väldigt få som vet är att man kan uppväcka denna kraft negativt, och det är det som är det vanliga inom nutida yogaskolor, tyvärr.  För att uppväcka den positivt så krävs en hel del förberedelser som kan ta flera år och när det väl händer så är det något väldigt naturligt, sunt men ändå trascendentalt.  Kundalini är livskraften och är förbunden med sexualiteten, och går bara att uppväcka genom Tantra och ett kärleksförhållande mellan man och kvinna där man transmuterar de sexuella energierna istället för att förlora dem.  Kundalini reser sig sakta genom ryggraden och ger många vakra själsförmågor när den utvecklas. Kundalini är vägen till självförverkling, sann upplysning och lycka. Jag kan bifoga en bok om detta om du är intreserad av att läsa mera.

[niklaeri02]
9/25/14, 8:57 PM
#4

#3 Du skrev: "Kundalini är livskraften och är förbunden med sexualiteten, och går bara att uppväcka genom Tantra och ett kärleksförhållande mellan man och kvinna där man transmuterar de sexuella energierna istället för att förlora dem." Att kundalini endast går att uppväcka genom tantra och ett mänskligt kärleksförhållande tycker jag låter osannolikt… :) ville mest poängtera det. /Niklas

Älvan
9/25/14, 10:48 PM
#5

På kundalini.se kan man läsa om de negativa aspekterna av detta. I bla läkartidningen finns uppvaknad kundalini beskrivet som en diagnos "meditationspsykos". Vi i västerlandet har från öst tagit hit och själva utvecklat olika metoder som vi har dålig kunskap och erfarenhet om. Man bör faktiskt vara varsam med vad man utsätter sig själv för. Att som västerlänning exv meditera i timmar är rent vansinne. Många yogaövningar är dessutom väldigt kraftfulla för uppväckandet. Man måste vara kritisk till alla möjliga metoder. Forcerad andlig utveckling kan verkligen vara farlig.

[Ladymoon]
9/26/14, 12:08 AM
#6

Jag läste en bok om Kundalini, skriven av Dr B S Goel.  Den boken "kom till mig"  precis när jag hade börjat meditera och öppna mig på riktigt.

-Första tiden var ett helvete när nerverna skulle brännas bort. Jag tänkte att jag borde varit inlagd och bältad. Detta var det värsta jag varit med om.  Efter solarplexus stannade det upp en tid. Sedan var det inte så farligt . Jag kände av när hjärtchakrat öppnade sig, även halschakrat (trodde att jag hade fått struma).

Det mest fantastiska var dock när pannschakrat öppnade sig, det tredje ögat. Först smällde det i skallen och sedan fick jag de mest fantastiska syner och den mest fantastiska upplevelse som inte går att beskriva i ord.

Det hela började 1997 och pågår tydligen ännu. Pannchakrat öppnades för 4 år sedan.

Annons:
[niklaeri02]
9/26/14, 7:36 PM
#7

Jag läser nu lektioner i Yoga och kom nyss till denna där kundalini nämns: http://www.aypsite.org/199.html Kanske kan vara till hjälp utöver annan hjälp i tråden.

[rara]
9/27/14, 3:11 PM
#8

http://www.kundaliniawakeningsystems1.com/downloads/kundalini-the-evolutionary-energy-in-man_gopi-krishna_(89pg).pdf

"Suddenly, with a roar like that of a waterfall, I felt a stream of liquid light entering my brain through the spinal cord. Entirely unprepared for such a development, I was completely taken by surprise; but regaining my self-control, keeping my mind on the point of concentration. The illumination grew brighter and brighter, the roaring louder, I experienced a rocking sensation and then felt myself slipping out of my body, entirely enveloped in a halo of light. It is impossible to describe the experience accurately. I felt the point of consciousness that was myself growing wider surrounded by waves of light. It grew wider and wider, spreading outward while the body, normally the immediate object of its perception, appeared to have receded into the distance until I became entirely unconscious of it. I was now all consciousness without any outline, without any idea of corporeal appendage, without any feeling or sensation coming from the senses, immersed in a sea of light simultaneously conscious and aware at every point, spread out, as it were, in all directions without any barrier or material obstruction. I was no longer myself, or to be more accurate, no longer as I knew myself to be, a small point of awareness confined to a body, but instead was a vast circle of consciousness in which the body was but a point, bathed in light and in a state of exultation and happiness impossible to describe."

Älvan
9/27/14, 3:36 PM
#9

#8 Det där har jag känt ett par gånger, men inte lika intensivt.

[rara]
9/28/14, 10:29 AM
#10

#9

Så härligt :)

Upp till toppen
Annons: