Annons:
Läst 3021 ggr
Seerina
2/22/13, 8:27 PM

Meditation

Jag har mediterat i några år men lyckas inte finna "källan". Jag blir så djupt avslappnad att jag inte längre känner min kropp och jag får hyfsat lugnt på tankefronten. När jag mediterar känner jag energier kring hjässan som stickningar och pirrningar.

Om jag vill uppleva den där inre friden som jag hört talas om är det något jag då bör säga eller göra i min meditation eller kommer det av sig själv? Är det jag som "styr" meditationen eller ska jag hellre vara den som "blir styrd" från ovan/inifrån?

Ska man aktivt söka svar i meditation eller bara vara ett lyssnande öra för eventuella budskap som kan tänkas dyka upp?

Just nu känns det bara som om jag vilar när jag mediterar men det kanske är det som är syftet?…

Är meditation bara till för att boosta vår andliga utveckling så kan jag lika gärna vara utan den för jag har inte bråttom någonstans, jag vill ju känna något högre som jag tror min kropp längtar efter. ❤️

Annons:
daga
2/22/13, 11:41 PM
#1

_Seerina
_

"Jag blir så djupt avslappnad att jag inte längre känner min kropp och jag får hyfsat lugnt på tankefronten. När jag mediterar känner jag energier kring hjässan som stickningar och pirrningar." skriver du och det är bl a syftet med meditation. Att meditera 30 minuter motsvarar flera timmars sömn. Meditation är bl.a till för att förändra ditt medvetande, tysta dina tankar och komma i kontakt med ditt högre jag

_Det finns olika sätt att meditera, du kan sitta ensam i tystnad, i grupp med eller utan stilla musik eller en vägledd meditation. Det är olika vad man föredrar. Du ska inte aktivt söka svar bara följa med i energiflödet och vad som sker.
_

"Är meditation bara till för att boosta vår andliga utveckling så kan jag lika gärna vara utan den för jag har inte bråttom någonstans, jag vill ju känna något högre som jag tror min kropp längtar efter."  Jag tror att man genom meditationen stillar sinnet från stress och oro, utvecklar dig som människa, få insikter om livet och genom meditationen kommer i kontakt med  andevärlden.

Seerina
2/23/13, 10:42 AM
#2

Tack så mycket för ditt svar Daga. 

Jag har redan genomgått en stor medvetandeförändrig där jag blivit medveten om vem jag är och min kropp har också lastat ur sig en massa bagage. Jag väntar nu på nästa steg men antar att jag måste ha tålamod. (Har vilat från meditation ett par år för det hela blev för mycket för min kropp).

Tidigare har jag aktivt sökt i min meditation men eftersom jag nu funderar över om detta är fel metod (jag hittade ju inte det jag sökte) så ställde jag frågan här inne.

Jag har nyligen börjat meditera igen men nu när jag slutat söka i meditationen så blir det bara en svart vila.

Jag ville bara veta om jag var på rätt spår.

Tack.

retep
2/25/13, 5:43 PM
#3

"Källan" kommer vi alla i närheten av och nuddar varje dag, även att vi inte är medvetna om det! Det sker spontant när vi skiftar medvetandetillstånd mellan de olika tillstånden vakenhet sömn och dröm. Sinnet har av naturen två riktningar, varav den ena är utåtriktad mot aktivitet. Den andra är det motsatta d.v.s. vila, stillhet och oaktivitet. Så meditation som enligt mig har till syfte att leda till "källan", att transcendera alla aktivitet. Sådan meditation behöver då vara fri från tankar och föreställningar om att behöva göra något, tänka något, fråga något. Vara fri från förväntning och bedömning. Känslor och tankar kommer spontant och naturligt i meditationen men det är inte de vi ger uppmärksamhet. Den lätta, frigörande uppmärksamheten är att tillåta sinnet och kroppen att gå bortom och för ett ögonblick låta sig översköljas av "källans" rena Varande. När dessa ögonblick är regelbundna blir de också längre och djupare. Det ligger stort värde i att bli medveten om att "Källan" är ett Transcendentalt medvetande tillstånd som vi kanske vanligtvis inte är medvetna om. En "Källa" som är tom och i det samma oändligt fylld av allt som manifesteras i våra liv och i hela skapelsen. Föreställ dig också verkligheten att "källan" är förutsättningen, förutsättningen för allt vi kan bli medvetna om och utvecklas till. Själslig, andlig medvetenhet och vidare.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Seerina
2/26/13, 5:30 PM
#4

Tack så mycket för din förklaring retep. 

Jag ska i kväll i väg på gruppmeditation och jag ska tänka/göra som ni sagt. Jag är så himla ovan vid att inte visualisera som jag gjort tidigare och då blir allt så konstigt tomt men det kanske är i tomheten som varandet ligger utan att jag har förstått det?

När jag började meditera för att lära mig denna konst så fick jag lära mig att fokusera på inre bilder som jag skapade (en skön plats i skogen tex). Jag lyssnade också på avslappningskassetter där det berättades om himlens moln som sänkte sig över mig och tog bort oro, bekymmer m.m. Detta skapade naturligtvis också bilder inom mig.

Att inte skapa bilder som i sin tur ger goda känslor är främmande och och ovant. Det hela blir på gränsen till "tråkigt" när jag inte kan jobba med sinnet samtidigt.

Men tomheten kanske döljer något djupare som jag ännu inte lyckats se för att mitt sinne varit upptagen med annat?…

retep
2/28/13, 8:15 PM
#5

Ja, tomheten döljer något djupare och det är aktiviteten i sinnet som förhindrar erfarandet av Varandet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: