Musik vid meditation?
Hej ni alla :)
Är lite nyfken på vad ni lyssnar på för musik när ni mediterar? Känner att jag behöver lite nytt :)
Annars önskar jag er alla en God jul & gott nytt år :)
Här har jag ett litet tips på vad jag lyssnar på när jag mediterar!
Tänker att all stillsam, harmonisk musik kan bidra till en mer meditativ känsla. Sen finns Indisk Gandharva Veda musik, anpassad för olika tider på dygnet. Som mångårig meditatör så skulle jag endå säga att meditation som riktigt skall går på djupet, använder man inte sig av musik.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Håller med Peter, men innan man har vant hjärnan att slappna av naturligt..kan det vara bra att få något mjukt följsamt att lyssna till för att öka konsentrationen..
Jag lyssnar för det mesta på Deva Premal..väldigt skön musik..hon sjunger bara på sanskrit..
Meditation för mig är dock helt utan koncentration!
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Jo..men som ovan i det..är det svårt om man inte konsentrerar sig..vi som har gjort det i många år ..glömmer hur svårt det var att hålla fokus i början..så menar jag..
Jag förstår att de som har hållt på med detta i många år så är det vardagsmat för er, men jag har precis börjat, och jag har ADD som gör att jag har väldigt svårt att koncentrera mig om det inte är väldigt väldigt tyst. Då är det skönt att kunna lyssna på avslappnande musik som får en att bara flyta iväg.
Tack för tipset!
Jag brukar lyssna på dessa två, men då har jag inte mediterar så jätte många gånger ännu :) har också väldigt svårt med att koncentrera mig
"En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor."