Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1038 ggr
[Kotten110]
0

Kors00

Även om detta inte är sant kan det vara av sanningshalt:

Hade en syn och i den synen låg jag fastspänd på en bädd med en man sittandes bredvid mig. Kroppen rörde sig och anden såg på.

Det blev mörkt och som att sova. Mina armar var som i ett kors fastspänd för att dö där på "korset"…

Vaknade upp ur mörkret och där blev man visst lossad från "korset"! Men i mörkret minns jag inget förrän faktiskt  går djupare.

Min undrarn är vad som sker när kroppen dör av ålder. Minns man inget då man föds igen?

Ha en bra natt!

MVH

z12
0

Det är ett visst mönster, och det är inte bara en själv som bestämmer. Att man föds och får en chans att hjälpa nån eller några eller älska etc är en utmaning. Det är så det är helt enkelt. Man får hoppas att det blir ett lyckligt slut.

lizaohman
0

Du verkar ta för givet att du kommer att återfödas, det är alls inte säkert. Alla verkar inte göra det. Dessutom verkar det vara sällsynt att man återföds på jorden, men det finns många dimensioner/världar att välja på. Hela RE-inkarnationstanken är på väg bort med bättre/fler kontakter med Andra sidan, är min tro. De jag hört från Andra sidan säger att de inte känner någon som återfötts till jorden. MEN det är inte omöjligt. Däremot är inkarnation vanligt. Snårigt? Fråga gärna på www.spiritualism.ifokus.se så får du bra - och många - svar.

Alla får tro vad de vill, så detta är inget försök att omvända dig. Jag vill förstås att du ska komma till botten med din fråga.

Ifall man antar att du inkarnerar i en annan värld, vilket gäller i min begreppsvärld, så har du troligtvis inget minne av tidigare liv. Varje inkarnation lär vara en ny läxa och då har man ingen nytta av tidigare bagage.

PS. I en del fall då människor mints tidigare liv, genom hypnos eller meditation, så har det visat sig vara deras andlige ledares liv…

retep
1

Om vi beaktar vad som framkommer här http://andligutveckling.ifokus.se/discussions/4d716000b9cb4622210708ab-reinkarnation då verkar det tvärtom vara så att vi för vår utvecklings skull återförs just på Jorden om och om igen… Det är också min uppfattning.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[samebutdifferent]
0

Det logiska med reinkarnation tycker jag är just utvecklingsdelen och att man följer en sådan utvecklingsspiral eller väg. Men att man faktiskt hamnar på Jorden igen direkt har iaf jag svårt att se.Kanske för att det är bekvämast så.

Man gör ju vad man kan.

retep
0

Menar inte att man återvänder till Jorden direkt! Det kan som jag förstår gå hundratals eller nåt tusental år mellan inkarnationerna. Vår utveckling genomgår mycket också mellan liven, på en lägre eller högre astral nivå…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[samebutdifferent]
0

Hej igen

Vi kanske inte delar riktigt samma uppfattning i så fall. Min känsla är att alla delar samma öde och utvecklingsväg men det tanke sättet börjar nog bli föråldrat.

Gaiatri
0

#0 Det vanligaste är att man inte kommer ihåg sina tidigare liv.

Det är också möjligt att man vid hypnos upplever minnen från andra personer och blandar ihop det med sina egna "tidigare liv". Det beror på att man kommer i kontakt med akashakrönikan och ser händelser som man själv inte varit med om.

Gaiatri
0

Det finns ju många teorier om återfödelse och hur, som vad, och såvidare. Enligt en del esoteriska idéer så återföds inte personligheten. Det är istället en ny personlighet som själen skickar ned eller sänder ut. Själen bygger en ny personlighet med lite andra förutsättningar och med en ny uppsättning av personlighetens kroppar (mental, emotionell, fysisk).

Det kan finnas vissa tendenser som man byggt upp i tidigare liv, men det finns också ofta fokus på annat än i det tidigare livet. Detta p.g.a. att man behöver en jämn utveckling och utvecklar olika kvaliteter som själen drar erfarenhet av. En matematiker i ett liv kan i nästa liv vara intresserad av trädgårdsodling och den matematiska ligger då latent och är ganska ointressant för trädgårdsodlaren. Här menar jag då att själen har byggt två olika personligheter som den uttryck sig genom och dragit lärdom av (under olika perioder av själens liv).