Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1807 ggr
theone2
5

Tidglas

Jag gör ett litet försök att berätta om hur jag utvecklas och även delar denna utveckling med andra. Inte nödvändigtvis likatänkande för det krävs inte. Skall förklara lite.

Första jag vill ta upp är medvetande då jag sett många använda betydelsen av medvetande här i många fall missbruka till o med misshandla. 

Att vara medveten: Det är när du vet något är fel men kanske inte gör rätt som att slå någon för att man är arg då är du medveten om att handlingen inte är bra. Detta skall inte förväxlas med medvetande ur högre perspektiv

Medvetande: Det är den del som är kopplat till dig utan fysiska eller kroppsliga förutsättningar. Det är det som kan nå det allvetande inom dig. När du är medvetande försvinner illusioner, du förstår saker objektivt det handlar inte längre om att förstå din handling utan allas handlingar oberoende av din handling. Ett exempel på detta kan vara att du möter någon som är arg, denne försöker få dig bli lika arg på en sak, eller person. Är du medveten nu förstår du att den arga personen inte är medveten i sitt handlande utan ser att anledningen till att denna är arg bygger helt på vad den känner inför det den är arg på. Vilket får denna person handla ologiskt och även vilja ha andra som handlar på samma sätt.

En medveten person kan också hålla sig neutral till dessa olika känslor folk ger varann. Då de förstår att en känsla kommer o går den är bara verklig under den tid personen föder egot för att försvinna för att sedan dyka upp igen. Alltså det finna inget slut på det. Kortfattat medvetet ser du helheten.

Sömn frågar många mig om är du medveten då, ja det kan du vara men om det är en dröm så är det något som inte finns utan skapas ur undermedvetna. Detta betyder itne du är medveten när du drömmer det kan inte styras utan bararullar på och finns inget stopp på det. Dock kan man lära sig av en dröm, för i drömmar kan du inte dölja känslor och ilska. Så du kan se dig själv i dem.
Sova och vara medveten, då drömmer du inte då kan du styra vart du är och vet hela tiden vart du är, du förstår vad som sker och inget sker bara av en händelse. Du minns vad du gjorde och förstår varför. Detta tillstånd är mycket träning o komma in i. men det går.

Tro - Är det bra o tro? Nej tro är aldrig bra. Men naturlig del hos djur med mindre medvetande elelr som inte använder medvetande. Tro bygger på en trolig anledning till olika saker. Alltså mer eller mindre en tolkning. Denna tolkning delar man till andra, som sedan blir lika blinda i sin tro. Istället för att dela tro, ta reda på sanningen. Får då ofta frågan vad är sant då? Det vet du när du når den OM du når den. Många kommer aldrig nå den i detta liv utan bara gå o tro. De kommer dö lika ovetande som de föddes då de valt o leva på en tro o tro kräver inget jobb bara övertygande.

Dimensioner? Ja jag har varit i flera av dem och är även vid skrivandens stund.

Vilka är de olika? Då vill jag först ta upp kroppar du har 7 olika kroppar:

Dimensioner - Kroppar

Atmic              Atman                 Kallas även själen

Buddhic           Buddhic Kroppen

Causal            Causal kroppen

Mental            Mentala kroppen

Astral             Astrala kroppen

Etheriska Kroppen

Fysiska Kroppen

Sedan finns det sol och mån kroppar men då går vi långt ned i detta behöver inte göra det svårare än vad det är. Men grunden är denna. Det finns så klart mer dimensioner som nirvana men dessa är de som är kopplade till olika kroppar. Det var det jag ville visa alltså inte så djupt.

Ego vad är det? Många tror att ego är att vilja ha något eller att vilja ta något från någon annan, Detta är sant men ego finns i nästan allt du gör. Om du inte är medveten men vanligen är du långt ifrån medvetande. Känslor är ego. Skall förklara. 

Tycka synd om någon som inte mår bra är att sätta sig över denne, du jämför med dina krav på att må bra o på så vis tycker synd om den. Detta gör att du troligen ser bara dig själv inte den du pratar med. Vilket problem en än har.
Bli arg - ego reaktion stark sådan med. Den byhehr på att något sker som du inte vill o du reagerar inte medvetet utan med ilska.
Bli glad över en present ja jag kan fortsätta med miljarder olika saker men vart sitter då dessa egos?

Du har 5 centra känn efter själv får du se.

1. Det är hjärta o mage - Emotionella, en känsla så som ilska, glad, ledsen, oro ja känslor kortfattat

2. Huvudet - Tankar, så som att prata med sig själv elelr tänka på en låt eller reagera på säg emotionella känslor o vilja ge igen allt sker här.

3. Axlar ovre rygg - Rörelse, så som att du slår någon, springer ifrån något eller liknade det sätter sig här även lögner.

4. Nedre delen av ryggen - Instinkt, rädsla för olika aker spindlar o liknade.

5. Mellan benen - Sexuella, starkaste drivkraften hos djur o det påverkar alla centra. Detta betyder dock inte att du inte skall ha sex utan mer i vilket syfte och hur.

De olika centra kan spridas genom varann, du blir arg, tänker en tanke o slår ned någon då har du aktiverat 3 och om du gör det av svartsjuka och för en partner så är sex och även instinkt med så alla 5 är aktiverade.

Många säger jag har blivit av med mina egos kommit jättelångt. Det troligaste är att de har inte det. Sluta röka = börja äta mer för att ersätta egot. Många lindrar syptomen men tar inte bort "sjukdomen" att ändra inställnig är inte samma som att ta bort problemet.

En del säger till mig jag har slutat bli arg och ledsen, det är inte troligt du har det då ljuger du för dig själv. Men du kanske inte blir rasande idag men irriterad så egot är inte borta bara mindre stark. Många missar detta o tror att de klarat av bli av med egot.

Sedan är en vanlig del för folk att de i grunden inte förstår varför de är arga, de har bara en känsla av ilska, glädje, irritation mm mm och reagerar på detta.

- Men om jag är glad då, är jag då inte fri jag är nöjd?

- Okej det är bra du är glad, men vad gör dig glad?

- Mina barn, min partner, mina djur, hus, vänner jag har det jättebra.

- Jättebra du trivs med dem, men frågar dig då om din man går dina barn dör och dina djur försvinner ditt boende brinner upp och dina vänner vänder dig ryggen skulle du vara lika glad som nu?

- Nej men så kan man väl inte tänka, jag skulle må jättedåligt.

- Det jag menar din glädje är din största sorg, du är inte fri om din glädje inte kommer från dig. Vad som än händer dig. Allt beroende glädje, sorg är samma det är egot som lurar dig.

Du föddes ensam, du dör lika ensam det du gör mellan är det som kan lära dig något. De flesta här på jorden gör inget de gör samam som sina förfäder o ger deras barn samma problem, värderingar och ovetande.

Men har inte människan utvecklas, vi har bättre teknik, mer information och kan nå alla?

- Klart men med mer information kräver en mer medvetande. Infromation är inget värt om du inte vet källan och förstår den. Att citera något som står i en tidning, hört på tv eller kompisen är itne en grund för vetande det är information vetande är när man vet det är så och inte en tolkning. Mest troliga är det tolkningar. Vad folk tycker om saker, känenr för saker och vill uppnå. Så teknisk utveckling är inte = mänsklig utveckling.

Nya tiden då? 2012?

Jo folk har alltid genom alla tider viljat ha undergång elelr utveckling helst utan att själv utveckla sig bara vänta på den skall komma i deras knä. De hittar anledningar till att få detta med. Så länge det kräver så lite jobb till så mycket avkastning det går. Mayafolket som själva gjort denna man pratar om nu fattar inte detta, det är något västvärlden startat. Finns inget som tyder idag på ändring..

De som pratar om ny energi på jorden då?

Energi kan hämtas för de som kommit en bit vart man vill, den bygger inte på hur många varv jorden gått runt solen eller runt sin egen axel. Den är tidlös jobba för att nå den så kommer du troligen en bit.

Tid vad är det?

Tid är i 3D värld inte som man kan tro en rak linje, den är för mig en spiral, detta gör att flera saker kan ske parrarellt, jag kan möta en ande som lever på jorden men för den är det 1700 talet. Så det kan ske saker olika tider men i samma tid.

Sker allt av en anledning?

Nej och ja, du kan inte säga att genom att skita i att förstå och utveckla sig så var det meningen att denne skulle dö genom att kasta sig framför en bil. Nej det var för denne inte förstod och visst är det en anledning men inte högre anledning.

Har vi skrivit våra liv innan vi föddes?

Nej absolut inte, om vi skall utvecklas bygger detta på att när vi föds är vi säg på en skala 2 av 10, alltså vi förstår inte mer än en person som går i 2:an hur skall den förstå vad som finns i 10? Om den fatta det innan skulle den inte komma hit o lära sig. Så en som är 2 komemr ned med vetande 2. Den kan dö med vetande 1 om det är olyckligt eller med 10 och då kommer ny skala 10 - 20 som exempel.. Så det kan gå åt båda håll.

Andar som kommer tillbaka är väl bra att de stöttar?

Ja klart det kan vara bra men troligen mer skada än bra. En ande är inte mer vetande när den dog som när den levde så det du får är en ande som bara kommer med sitt ovetande o tro. Detta kan skada eller hjälpa beroende på om det som sker av det ger mer förstående.

Kan man leva utan att vara ledsen?

Ja man kan det, men det kräver massa medvetande o lite ego men ja det är möjligt, de flesta människor är levande döda, föds ovetande dör ovetande och gör om denna procces om o om igen. Men självklart finns en grund att leva och bryta karma och förstå allt ur högre men då får man jobba för det inte sitta o vänta på det.

Så det var det korta o inte så djupt FRÅGOR?

[trewq]
1

Du skriver att det aldrig är bra att tro. Passar in i sammanhanget du beskriver, men tro kan användas som en positiv kraft även om man vet vad sanningen är.
Så länge man är människa kommer osäkerheter, och saker som inte går att veta säkert.

theone2
0

Men det är för du i skrivandes stund inte vet mer än så. Men framåt med förståelse o mer medvetande kan du släppa tro och bara ta reda på vad som är sant.. Tro är farligt den kans skada, skapa krig och få folk att hamna fel.. Vetandet är objektivt och skadar inte..

[trewq]
1

Vi kanske menar olika slags tro. Skrev en tråd om tro i vardagen, den skadar ingen. I dina exempel så skulle lika gärna vetande kunna skada. De som uppfann atombomben, vapen använder säkerligen vetande. Nu menar jag inte att smutsa ned ordet vetande, men då du skriver att tro kan skada, men inte vetande.

[trewq]
0

Hur släpper man tro då?

theone2
0

Vetandet av atombomben är inte problemet utan tron att den skall vara bra i krig och användandet visade strålning hade man vetat det innan hade de troligen inte använt dem. Nu visade det sig att man trodde inte resultatet skulle bli långvarit..

Så det bygger mer för hur du ansvaraf för vetandet än själva vetandet i sig.

Men tro har aldrig skapat gott med sig, tro på religion, tro något om någon, tro att det är ätligt men är det inte.. Tro kan du inte ta ansvar för riktigt på det sättet för det är att inte veta…

Så det är viktig skillnad o veta och ansvara för det o tro…

Gaiatri
0

Tack för att du delar med dig av dina tankar om andlig utveckling theone. Glad

Om du kollar in vad som skrivs på sajten så är det du skriver om här inte ett så alternativt sätt att se andlig utveckling än det som ofta diskuteras här. Flört Och det är självklart intressant med fler tankegångar om olika aspekter inom det andliga.

Du skriver:

"Sedan finns det sol och mån kroppar men då går vi långt ned i detta behöver inte göra det svårare än vad det är. Men grunden är denna. Det finns så klart mer dimensioner som nirvana men dessa är de som är kopplade till olika kroppar. Det var det jag ville visa alltså inte så djupt."

Detta är en djup sajt så du får gärna utveckla detta om sol- och månkroppar. Gärna i en ny tråd (nytt inlägg) om detta.

sia1348
0

Vill du utveckla lite om kropparna som omger oss, läste någon gång i Blavatskys, Hemliga läran, men måste erkänna att det var för svårt för mej.

Fysiska,etheriska, astrala, mentala, causala. buddhic, atman.

[trewq]
0

#5 Du gör det tydligt att tro är oundvikligt. Man kan inte veta allting i den form du menar.

[trewq]
0

Kom bara att tänka på denna text som jag läste för ett tag sedan, men har inte läst den igen. Handlar dock om vetenskap http://www.messagefrommasters.com/Osho/osho_on/osho_on_albert_einstein.htm

theone2
0

Svarar alla i ett inlägg här.

Självklart kan jag gå in mer på detta med olika kroppar, det är ett ganska svårt ämne och kräver lite förståelse om olika ord o så. Men jag skall göra det så lätt det bara går.

En person kan jobba bort all tro inom sig, frågan är bara om den förstår hur den skall detta. Inte om den kan för att säga en person inte kan det är samma för mig som att säga något i tro. Det mest troliga är att den som tror detta inte vet mer än vad den tolkar och ser idag. Med mer vetande kommer också mindre tro och mindre ego skapas. Men det är svårt, lång väg.

Det var en bra text du skicka 9…

[trewq]
1

Tack så mycket.
Jag skulle säga att det sker naturligt, allt är en process i att arbeta bort karma. När man har förankrats i sig själv, då vet man att allt är denna process och att man sedan bör bli tömd. När alla är tömda så kommer fullständig upplysning i den totala, och sammanvarande Kroppen. Himmelen på Jorden, med flera namn. Och ja, det är ett gammalt namn men tills dess kan nog ingen vara totalt fri. Vilket skulle vara en tro jag har, men dock så viktig för mitt ego att få ha tills…

theone2
1

Ingen rörelse sker utan aatt gå, du kan inte sitta och vänta på att saker sker du måste jobba för det. Annars sitter du bara på samma ställe..