New Age
Hej,
Jag är ny här, eller ny och ny, men jag har varit här inne förut, men inte skrivit något.
Jag ska skriva en uppsats om New Age (vilket är roligt, för är väldigt intresserad) och jag skulle gärna vilja veta lite fakta som är bra att veta om New Age. Jag har möjlighet att fråga min mamma eftersom att hon tror på det, men tänkte att det är bra att höra andra personers uppfattning också. Tror även jag på New Age, men är ju relativt ung så har inte hunnit läsa så mycket om det än. Mamma har pratat mycket om New Age så det är därifrån som jag fått inflytande. Skulle även vilja ha lite tips på bra bas-böcker om New Age. Är väldigt intressarad av andlighet och skulle vilja lära mig telepati.
Så om ni vill så kan ni gärna skriva lite om eran uppfattning om New Age, men gärna tips om böcker också.
Skriv gärna länkar till bra hemsidor som är bra hjälp till min uppsats. Ursäktar om jag har skrivt lite rörigt men jag är väldigt stressad.
Är väldigt tacksam för svar! 
(Visste inte vilken kategori som jag skulle placera inlägget i så jag tog övrigt, om det är fel får medarbetarna flytta på det)
// Matilda
Vad för slags uppsats handlar det om?
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Det handlar bara om "grundfaktan" om New Age. Hur den uppstod, vad man tror på, etc.
Det är ju lite svår att skriva ihop en text när New Age är så brett (alla tror ju inte på samma sak) men gärna lite gemensamma drag inom tron. 
// Matilda
Jo, men i vilket sammanhang? skriver du i skolan eller på universitet eller för en tidning? Vem skall läsa?
Tride.
Kanske är det så att man inte kan skriva eller säga så mycket om New Age…Det är helt enkelt Den Nya Tiden…Skall man skriva eller säga något om den behöver man kanske säga allt.
Det som kan kan sägas vara allmänt och grundläggande, är väl att man vill öppna sig för den andliga sidan av livet.
Men redan här tycks det dela sig, då en del söker Själen och visdom inom, medan andra söker andar och väsen på andra sidan….Sedan fortsätter olika grenar och olika sökanden ut…i det blå?
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Jag tror att själva begreppet kommer från teosoferna, Alice Bailey och Helena Blawatsky, som menade att den nya tiden skulle innebära ett nytt medvetande hos mänskligheten. Tex andlighet, men inte religiös sekterism, större medmänsklig kärlek, förståelse för att vi re-inkarnerar etc.
Men trådskaparen efterlyser ju också någon bok eller litteratur som kan förklara eller belysa det hela. Eller hemsidor. Det finns så mycket där att det är svårt att hitta någon speciell titel
För mig är new age bla att vi släpper gamla auktoriteter och mer vågar lita på vår egen själskontakt med det universella/gudomliga i oss själva och varandra.
Tride.
När jag var ung så åkte jag utomlands, torremolinos, för att träffa nya människor, och träffade en New agekille. Han hade varit tonåring i Blackpool, varit agent (ung 22 år ….) för de flesta rockbanden i trakten, Hollies, Kinks, Millie, Cilla Black..och alla andra, och började sälja smycken på festivaler, åkte till Sydamerika och gick med i en indianstam, gifte sig där. Jag träffade honom när han skullle till sydamerika. Han skriver böcker om det; Gå in på facebook och Clive Kelly. Jag har just beställt en bok. Det är bara på engelska eller portugisiska. Hälsningar
Tride och retep - Det är en uppsats till skolan jag ska skriva. Jag är ledsen över att jag inte svarat tidigare, men jag har inte haft tid. Jag ska bara skriva en liten text om historia och sånt, men det är inte bråttom. Det svåra är när det gäller att skriva om New Age är att försöka bilda en uppfattning.
rose-m - tack för tipset! Ska kolla upp det. 
// Matilda

Tänker lite som Tride, att det kom som något frigörande i motsats till stela dogmer, en möjlighet att finna sin själsliga och andliga utveckling genom ett slags smörgåsbord -astrologi, tarot, stenar, meditation, trumresor,reinkarnationstanken med karma etc- ta det som tilltalar dig och som skapar resonans, strunta i resten ungefär
. Min högst personliga tanke som "ploppar upp" av ordet new age.
I antroposofiska kretsar så anser flera att det är fult med new age och vill inte alls förknippas med det, "det är oseriöst" typ. Men jag kan inte hålla med. Antroposofi är ju en esoterisk gren och esoterism ingår väl i New age?
New age- den nya tiden. Att söka det holistiska, vi är mer än en fysisk varelse.
Fler tankar om detta, tack- det är ju intressant att se hur vi tolkar detta begrepp!
Jag tror att det bästa du kan göra är att googla, kolla youtubeklipp och låna böcker på bibblan. Detta är ett STORT ämne att sätta sig in i - lycka till
Tack så mycket szirius! Ja det är ett enormt ämne att forska i men otroligt intressant! Vill gärna veta andras tolkning, så att man kan skriva ihop något iallafall. 
// Matilda