Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3132 ggr
white lady
0

Inga andra Gudar

Jag har funderat mycke på detta Citat. Du skall inga andra Gudar hava jämte mig.

Vad menas med detta?

Kanske finns det någon som har en förklaring. Jag är väldigt kluven när det gäller Kyrkans uttalande.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Olivergb]
0

Det är nog som det låter.Att budorden talar om att de inte vill dela med andra gudar.Att bara tillbe en gud.

Gaiatri
0

Ja, det är lite märkligt. "Du skall inga andra Gudar hava jämte mig" tycker jag låter som att det finns andra Gudar.

Det står på ett flertal ställen i Bibeln om andra gudar. Länk

Ett märkligt citat:

5 Mos 28:64

Herren skall skingra dig bland alla folken, från jordens ena ände till den andra. Där skall du tjäna andra gudar, som varken du eller dina fäder har känt till, gudar av trä och sten.

[nidlo_1]
0

Har för mig att det menas att man inte ska tillbe avbildningar av Guden?

Tride
1

Det finns de som menar att det handlar om Israels gud, som lovat att befria dem ur slaveriet i Egypten. För att detta skulle lyckas, måste israelerna lyssna på sin gud, ingen annans.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

allhealing
2

Du ska inga andra gudar hava jämte dig själv.

För om alla är gudar hur ska då rädsla kunna existera?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

suddis
0

I lilla katekesen första budord står det "Jag är herren, din Gud.Du ska inte ha andra Gudar jämte mig.

Vem är då herren, har man personifierat Gud i bibeln.bibleQ tolkningsfrågan vem som menas.

suddis
0

Mer förklaring Gudsnamn, Sebaot.

[Olivergb]
0

#3 Eller var det konkurrens bland gudarna.Kanske var det därför det kom på pränt av en av dem.

[rore]
0

Människan i sig har väl haft en egen önskan om avguda dyrkan, till sig själv. Genom skapelsens gång.

Maktkamp och fejder där överheten velat bli betraktade som Gudar av folket.

Folket i sig tror inte på sin egna duglighet sin egna inre styrka och tar inte ansvar för sina liv, utan lägger det i händerna på andra osv,,

Förekommer än idag.

Där av orden Du skall inga andra Gudar hava jämte mig. Det är min teori då,, och den är inte teologiskt riktig kanske,, men ändå. Det var de tankar som jag fick när jag läste här.

[Kathja]1
0

Först måste man se skillnad på Gud och gud i bibeln. Gud med litet g står mer för herre. Och "du ska inga andra gudar hava jämte mig" är inte kyrkans ord utan Guds ord. Ordet Gud betyder " det högsta väsendet, styrka, majestät, värdighet" - som jag uppfattar det så handlar uttalandet inte om så mycket mer än att sätta det Gud står för (kärlek och ödmjukhet) först i livet! Inte så krångligt egentligen. Har enligt min uppfattning inte med avgudar att göra, eller om man får avbilda Gud eller ej. Men det finns nog lika många svar på det där som det finns troende! Tungan ute

Tilläggas kan väl oxå att eftersom Gud är allt, allts ursprung och intimt förknippat med allt, torde det vara svårt att sätta något före Gud! Hur sätter man något före något som är ALLT? Flört

[rose-m]
0

Jag är Rose-m som gjort inlägg längre ner. Jag tror att det menas; Tro på kärlek, kanske det ger betalning längre fram. Kanske om 1000 år om man inkarnerat  så långt, att man kan komma in i en himmel. Kanske man kan komma till en bra värld om man klarar vissa prov.

[nidlo_1]
0

#8: I mitt inlägg #3 syftade jag nog mest på denna rad (från #2) "Där skall du tjäna andra gudar, som varken du eller dina fäder har känt till, gudar av trä och sten."

white lady
1

Tack alla som skrivit.

Har nu tagit in det ni svarat Glad

GUD är så stort.

För mig är det mer en förkortning på kärlek o ödmjukhet..Typ en energi som funnits sedan skapelsen.Därför har jag så svårt för att den skulle tillhöra någon rätt Gud.

Om vi alla är en del av Gud,,,ska vi då inte lyssna på någon annan,,utan lära oss lyssna på våran inre röst.

Risken med det är ju att egot tar överSkäms

Hur som ,här är min förkortning på GUD. En kraftig Energi

G  enom

U rminnes

D ynasti

yamher
2

kanske för att det finns mer än bara änglar och en gud. Det kanske är ett bevis på flera existerande gudar.

Vi som civilisation var kanske tvungna att ta steget att bara tillbe/tro på en gud för annars skulle vi kanske inte ta de nödvändiga stegen i vår utveckling? Eller ett litet experiment från vår Gud att se hur vi människor, skulle reagera o bärahän om vi bara valde/hade en gud?

Sedan kan man följa tolkarna genom tiderna vad människorna då trodde. Idag är det inne att säga att vi själva är gudar, att gudomligheten finns i oss, att vi ska tro på oss själva.

Av min erfarenhet som medial, vad jag har stött på och sett, så känns det budordet som ett tydligt tecken på hur det faktiskt ser ut på andra sidan. Du skall icke hava andra gudar jämte mig - det finns fler gudar och nu har denna guden gjort någon form av deal till en grupp människor i utbyte mot eget land o en framtid för just dem, ska de bara vända sig till honom.

Alis volat propriis Oskyldig

retep
4

… i vår föreställning om att det finns fler gudar, förvillar vi oss bort från vår uppmärksamhet på Gud och ser i stället till mångfalden i skapelsen…alla gudarna.

Gudarna som alla är olika uttryck av Gud.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[nidlo_1]
0

#15: Vilket på något sätt knyter ihop mitt tidigare påstående om "om att man inte ska tillbe avbildningar av Guden".

[magicadehex]
1

Kan det vara så att Guden/enhet/icke uppdelning är den "högsta" formen av alla de "övriga" Gudarna/Gudinnorna (vilket kanske är ett lite opedagogiskt sätt att uttrycka det på eftersom de övriga Gudarna/Gudinnorna tillsammans bildar den ende Guden (människan ingår förstås också häri). Tillber man eller riktar sig till någon specifik av Gudarna/Gudinnorna så blir det ett indirekt sätt att föredra någon/något, när ju alla i själva verket har samma värde eller inget värde alls. De olika gudarna brukar ha någon särskild egenskap/individualitet, medan den ende Guden innehåller alla kvaliteter och egenskaper, men har ingen form i enhet. Det är i uppdelningen som Guden kan ta form, där kan ett "jag" bildas.

/Magica

[nidlo_1]
0

Samma här skulle jag säga. Att vända sig till Gud är Meditation. Den slutgiltiga Döden!

[Hukanson]
0

Om man bara sitter sitt ego i "meditation" kan det bli dött. Men i verkligheten har vi en relation med vår Skapare i vårt Högre Själv i livets "meditation" som det faktiskt kallas även i Gamla Testamentet.

Många ber till den allsmäktige I Am That I Am , den store JAG ÄR dvs i vår religion Jesus Kristus uppstigen att sitta på Faderns Tron i himmelen.

Hur kan man ha någon vid sidan av Honom?

Omkring år 1000 var det många i Skandinavien som dyrkade gudar av trä (representationer i trä) och asadyrkare gör det än idag.

I England fanns gudomliga stenrepresentationer och i Indien fanns det förr bara stenstatyetter av den hinduiska gudaparnassen.

Att lägga människans gudomlighet utanför människan är farligt.

Ifall det verkligen är en gudomlig ande, en Helig Ande , så skall den vara ett med människans högre aspekt, ingen skillnad.

Människan är Guds Barn och kan inte hava någon annan Gud men falska människor kan vilja få makt över andra människor.

Det gäller att se upp. Så finns det andar också som vill påpassligt ta tillfället i akt och föra vilsna sökande människor till slaveri och fångenskap.

retep
0

Varför dessa RÄDSLOR ?!

[nidlo_1]
0

#19: Döden kan vara egots död. Då blir faktiskt livet till Meditation i Kärlek. Fina ord med stor substans.

Jag själv har inget emot tro, men ser att man lätt med den kan sätta gud utanför Människan. Då främst med att dyrka bibeln, Jesus, eller andra avbildningar.

Hela mänskligheten är ett maktspel. Det går inte att undvika. Livet är en kamp, och Meditationen skall ligga utanför livet. Alla är falska, då social komunikation är ett skådespeleri.

Det är ju inte så ofta man bara är med varandra. Förutom om man kollar på TV kanske. Men då är ofta sinnet någon annan stans.

Jag undrar som Peter; Varför dessa rädslor?

retep
0

Sorry Niklas men min kommentar, fråga gäller också det du uttrycker här ovan!

allhealing
0

Vem är Niklas som du refererar till?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[nidlo_1]
0

#22: Visst kan det vara så att jag är lite rädd för mig själv, och för mitt eget uttryckande.

#23: Jag skulle säga att jag egentligen är en själ som spelar rollen av Niklas.

[nidlo_1]
0

Eller att jag är Niklas som spelar rollen av en själ.

Gaiatri
0

För mig är det självklart att det bara finns en Gud. Det är så jag ser på alltet och ursprunget till allt liv. Men bibeln är mångbottnad och det står om andra Gudar. Finns det bara en Gud så talar man så klart inte om andra folks Gudar. Om andra folk vänder sig till Gud och använder andra namn på guden så är det ändå Gud man tillber eftersom det bara finns en GUD.  

"Du skall inga andra Gudar hava jämte mig" är omöjligt eftersom det inte finns någon annan GUD.

Men det finns gudomliga väsen/entiteter och det finns ärkeänglar…

Dessa stora uttryck för Gudomlig medvetenhet kan ibland kallas för Gud. Ibland kan man med Gud mena det väsen som uttrycker sig genom solsystemet som vi utgår ifrån och är en del av. Vårt solsystem är ett centrum i ett ännu större gudomligt väsen.

Nationer och folkslag har också stora devor som beskyddare och "Guider". Israels Gud som det står om i bibeln är troligen en sådan Gud som är/var deras gud/beskyddare men inte den stora enda GUDEN.

retep
0

Att tro på en gud eller olika gudar kan vara det samma. Är det enbart en förstånds och känslomässig uppfattning. En sinnlig upplevelse av det gudomliga och inte en närvaro av Gud i direkt erfarande, då är det inte heller av betydelse om det är ”den enda guden” eller vilken annan gudomlighet som helst.

Det betyder inte att de olika gudarna och de gudomliga uttrycket är oviktigt. Det är genom att se det uttryckta som vi kan inse att Gud är En och bortom.

[nidlo_1]
0

Peter, kan du förklara lite mer om detta?:

Att tro på en gud eller olika gudar kan vara det samma. Är det enbart en förstånds och känslomässig uppfattning.

Eller har du redan gjort det?!

retep
0

Ja jag gav en förklaring och det kan ges fler förklaringar. Förklaringar som likväl inte kan ge erfarenheten av att erfara Gud.

white lady
0

Vad tycker ni om detta…

Ska detta vara mästare eller ?

RAFAEL betyder ”Han som Gud helade”, representerar den läkande kraften och du kan se honom med en stav.
Ljus: Grön.
Hjälper: Att hela motsättningar mellan nationer, att hela sårade och kränkta människor.   MIKAEL betyder ”Han som är lik Gud”, väger onda gärningar mot goda och avbildas med ett svärd.
Ljus: Blå.
Hjälper: Att hela självförtroende och komma i kontakt med din själ, ger trygghet vid rädsla och fara.   GABRIEL står för hopp och kärlek, ”Gud är min styrka”, avbildas med en lilja.
Ljus: Vit.
Hjälper: Att skapa ordning både känslomässigt och praktiskt.   URIEL betyder ”Elden av Gud” och är naturens ängel, siarkraften och visdomen som avbildas med en bok.
Ljus: Vinröd och guld eller rubinröd.
Hjälper: Att hela problem i relationer och i det förflutna, att ge inre frid.   JOPHIEL betyder ”Skönheten av Gud”.
Ljus: Gul.
Hjälper: Att rena platser från negativ energi, ger visdom och vägledning.   SAMUEL betyder ”Han som såg Gud”.
Ljus: Rosa.
Hjälper: Att se ditt eget värde, utveckla kärlek och se Gud i dina medmänni-skor.   ZADKIEL betyder ”Rättmätighet av Gud”.
Ljus: Violett.
Hjälper: Att känna glädje och att förlåta.

yamher
0

det e några av ärkeänglarna

white lady
0

Med andra ord då,

Dessa 7 ärkeänglar bildar då GUD ?

yamher
0

det finns ca 300 ärkeänglar. av min erfarenhet av andra sidan har dessa inget med att vara Gud eller någon annan gud överhuvudtaget…

[Hukanson]
3

För att Gud skulle slippa styra mänskligheten direkt skapade Han änglahirarkin som en övervakande beskyddarskara. Det ingår i Den Fria Viljans arrangemang.

Änglarna hjälper planeten, världen och människorna hela tiden men de kan bara gripa in i enskilda individers öden om de blir direkt inbjudna att göra så genom bön eller invokation.