Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 7567 ggr
Nella2
0

Är detta normalt?

Generellt sätt känner jag mig mycket lyckligt och glad och ibland får känslan att jag är större än jag själv (svårt att förklara men tror att någon kommer att förstå hur jag menar)

och känner till och med eufori där jag spricker av lycka och glädje. Jag har sett en hel del sedan jag börjat meditera, allt från mina andliga guider, döda människor, färger, såg mig själv där jag mediterar och någon slag av en svart dimma går ur min kropp, ibland kan jag se mig själv där jag spottar ut en stor svart boll. Sista gång jag mediterade hamnade jag så djup i meditation att jag tror att jag till och med slutade att andas under en kort period. Jag såg mig själv som en liten ljusboll som exploderar som fyrverkeri och alla gnistor samlas igen i den lilla ljusbollen. Det var häftigt upplevelse och för det mesta det känns bra att meditera. Det som har hänt några gånger efter meditation oroar mig och skrämmer mig så jag funderar på att sluta att meditera.

Vid något tillfälle efter att jag mediterat har jag haft stark panikkänsla och det var riktigt obehagligt. I vissa fall var det ren panik och i visa fall var det panikångest som jag inte viste hur jag ska hantera. Mitt huvud som sagt blir "bedövad" och vid ett tillfälle satt jag på T-bana på väg till jobbet och blundade och medan jag blundade "såg" jag en person sätta sig bredvid mig.När jag tittade var platsen bredvid mig förstås tom dock hade jag känslan att den person satt där bredvid mig. Denna person har efteråt dykt upp i mina meditationer och jag har alltid varit rädd och bet den att lämna mig i fred viket den har respekterat. Jag har läst om en del olika sidoeffekter av meditation där man nämner panik, ångest, psykoser, förnimmelse, vanföreställningar etc. och detta har skrämt skiten av mig. Har inte mediterat i ett par dagar dock gjorde jag det imorse och halverade tiden för meditation. Tycker att skulle vara synd att sluta eftersom jag för det mesta mådde riktigt bra men jag är rädd att jag blir galen. Vill bara säga att jag inte använder några mediciner och vid det tillfälle jag konsumerar alkohol hoppar jag över meditation även dagen efter och tar det riktigt försiktigt.

Någon som vet vad händer och om de saker jag går igenom är normala eller är jag på fel spår?

Tride
0

Det är helt normalt, men kan vara svårt att hantera. Hur mediterar du? Använder du någon speciell teknik?

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[magicadehex]
0

Nella2:

Om du ska fortsätta meditera eller inte kan bara du svara på eftersom du är den som känner dig själv bäst och som vet hur du fungerar. Jag har upplevt många av de saker du räknar upp, under mina meditationer. Dock så fungerar vi människor olika och vad som skrämmer en kanske inte är skrämmande för en annan. Det finns ju många som varnar för kundaliniresning, se länk: Kundalinilänk och jag tror att det är bra att vara medveten om vad de varnar för. Nämnas bör även att många inte skadas av en kundaliniresning.

Vänligen/Magica

Navajolady
0

Dt är inte helt ovanligt att man får ångest eller jobbigt efter meditation.Vi bär ofta mycket inom oss som vi under årens lopp lagt locket på för och meditationen brukar kunna börja lösa upp dom knutar vi har därav att vi känner ångest,men det kan även röra sig om någon andlig person vi känner in hur han hon mådde under sin livstid.

Viktigast är att man själv trivs med meditaton och måste själv avgöra om man vill fortsätta eller inte och som magicadethex nämde här kan tex kundaliniresning vara oerhört jobbig och för sin egen skull kanske ta det lite lugnare om man vill fortsätta meditera.

Men det du skriver är vanliga reaktioner som nog dom flesta upplevt någongång under meditation sen måste du själv avgöra om du vill fortsätta Glad

Tride
0

Ett bra knep om man blir orolig vid meditation är att försöka sänka sin uppmärksamhet till det lägsta chakrat.

Tride.

Gaiatri
0

Jag har bara fått sådana reaktioner (jag menar panik och ångest) när jag mediterat på nån kurs och meditationen haft en mer astral känsla. Det jag tänker om detta är att försöka komma i kontakt med själen innan själva meditationen. Eller i början av meditationen så att själsenergin styr mer än det astrala.

Prova att använda denna affirmation innan du börjar meditationen.

Jag är Själen

Jag är det Gudomliga ljuset

Jag är Kärlek

Jag är vilja

Jag är bestämd avsikt

szirius
0

Du har fått bra svar, jag tänker som #3, att via meditation kan man börja låsa upp knutar, saker flyter upp till ytan som man låst fast i sitt undermedvetna, och det gör ont såklart och kan vara jobbigt, men det är en slags rensning. Om du vågar titta på de känslor som kommer upp och sedan omfamna dem så kan de läka.

Kanske du ska meditera i hemmet i stället för på buss och tunnelbana, så att du kan känna dig tryggare?  Är du en känslig person så antar jag att du helt enkelt absorberar andras energier bland folk.

Lycka till!

Nella2
0

Först och främst vill jag säga att jag är oerhört tacksam för alla svar jag har fått på min fråga. Saken är den att jag inte var rädd för min upplevelse innan jag fick läsa om kundalini och dess ev. negativa effekter. Jag tror att det var det som skrämde mig, jag är rädd att den kommer att aktiveras innan jag är bered och orsaka massor av problem för mig. Jag har precis börjat utöva meditation och tror att jag kastat in mig ganska naivt utan att veta vilken enormt kraft meditation har. Har läst en hel del den senaste tiden och fått lite mer uppfattning om tekniken. Det känns befriande att veta att ni också har haft liknande upplevelse och att det är en del av processen för lösa upp knutar. Egentligen tror jag inte att det var nånting annat, den upplevelse har uppstött bara några enstaka gånger och var kortvariga men som sagt blev jag mer skrämd av ev.biefekter. Jag använder mig av TM teknik dock har jag inte börjat via TM kurser utan läst en hel del om tekniken och börjat utöva den själv. Jag har mediterat 2x20 min per dag, morgon och efter middag under ca 3 veckor. Meditation resulterade i många positiva effekter bortser från de några gånger när panik eller ångest känsla kom i efterhand. Det känns som att jag behöver en personlig guide som kan hjälpa mig på traven och följa upp utvecklingen på rätt sätt. Jag är lite skeptiskt mot själva TM organisation som finns i sthlm eller överhuvudtaget i världen för de nämner inte nånstans ev. problem som man kan råka ut för utan framhäver endast de positiva effekter vilket känns lite oseriöst med tanke att man kan råka riktigt illa ute. De positiva effekter är utan tvekan helt fantastiska och frågan är hur går man vidare med dem och undviker de negativa effekter?

Finns det något sätt kontrollera kundaliniresningen?

Tack för alla tipps,kommer att använda dem:-)

mvh//Nella

[magicadehex]
0

Nella2: Nej, en kundaliniresning går inte att kontrollera, men jag tror att om man är redo för den så skadas man inte av den och har lättare för att ta emot den.

Vänligen/Magica

Nella2
0

Tack Magica!'

Hälsningar//Nella

Nella2
0
rimbaud65
1

Jag är ny här på iFokus och det är mig främmande att råda dig till hur du skall göra fast jag skulle vilja nyansera bilden något från den som hittills kommit.

Du är alltså ensam med dina meditationer, och har inget stöd eller någon guide i det du håller på med. När jag läser dina beskrivningar reagerar jag på dem som något utöver det vanliga, dvs inte det som normalt eller alltid följer på TM-meditationer. Jag mediterade en period på 1980-talet, ungefär som du gör nu och hade ingen kontakt med TM-rörelsen utan hade bara läst böcker och blivit intresserad. De fick snabb effekt för mig med fast inget som du är med om nu, utan det kom ett lugn och ganska fort i meditationerna upplevdes ett djupare medvetande som i grunden var fysisk, och som förstås var det som beskrivs som transcendens. jag är ganska säker på att det var därför som de var så populära, att de gav nästan omedelbar effekt för de som ägnande sig åt det. Med tiden blev jag personligen mer skeptisk till TM och slutade med de meditationerna helt. Skepticismen kom sig av att jag förstod att det var mycket lurendrejeri i TM-rörelsen och att effekterna i hög grad var begränsade. Mantran som används är inga neutrala ljud som kanske antyddes, eller kosmiska energier som skulle vara avpassade efter varje person, utan var direkt kopplade till hinduismen och gavs ut efter ett simpelt ålderssystem. Dvs det var en lista med åldrar så var du 14 när du började fick du ett mantra, samma som alla andra som var 14, osv. Jag vill bara säga det angående TM och jag är säker på att det stämmer det jag säger här.

Jag skrev att jag inte skulle råda dig, fast jag skulle ända vilja påpeka möjligheten att kanske prova på lite andra meditationsformer och för tillfället ta en paus från TM. Om du bara hållit på i 3 veckor så finns det ingen anledning till att du inte kan göra det. Jag har själv ägnat mig åt kristna böner och meditationer och även zazen, dvs sittställningen i zenbuddhismen. Jag vet inte var du bor men om du bor i Stockholmstrakten finns det Stockholm Zen Center att gå till.

Jag tror det kan flöda upp mycket ur en person som påbörjar meditationer av slaget du ägnar dig åt och dessa bagatelliseras gärna av anhängare till dem, vilket jag menar inte är vare sig bra eller hälsosamt. Börjar det hända saker med en som du beskriver tror jag inte meditationerna skall ses eller behandlas för sig utan ses i ett större personligt sammanhang. Kanske behöver de bearbetas professionellt hos en psykolog som är öppen för dylika erfarenheter, möjligen en jungianskt inriktad, eller så behövs måhända hjälp och stöd hos en större grupp människor med liknande erfarenheter.

Huvudsaken är att du inte fortsätter som du gör på egen hand.

Tride
0

Det ligger mycket i det som rimbaud skriver. Själv har jag mediterat enligt vipassana-metoden, dvs klassisk buddhistisk meditation. Jag skulle tro att det finns bra lärare i detta i Sverige i dag. Jag har också praktiserat zazen, som ligger nära vipassana. ett annat bra sätt att komma tillrätta med oro vid meditation är att böra träna qi gong eller tai chi.

Tride.

retep
0

Eftersom jag har lång erfarenhet av att meditera med TM tekniken…och deltagit i TM rörelsen framväxt på nära håll. Kan jag vänligt men bestämt säga att…Man kan inte läsa sig till eller lära sig meditera TM på ett rätt och tryggt sätt!

Allt sådant exprimenterande är bara dumdristigt!

Anledningarna att det kostar att lära sig meditera TM är flera och alla seriöst grundade. När man genomgår TM kursen får man också förklarat vad som händer och hur…får den grundläggande och nödvändiga förståelsen.

Mantrat har inget ting med Hinduism att göra!

Och det är absolut olämpligt att hitta på ett eget eller använda sig av ett man läst, hört eller fått av någon annan!

Mantran för meditation är naturliga ljudvibrationer som finns i ett mindre antal och fördelas olika till män, kvinnor och barn av en välutbildad TM lärare, baserat på en lång Vedisk kunskapserfarenhet.

Nella2…om du inte vill lära dig meditera TM på riktigt och få det på ett tryggt sätt…Så kan och vill jag endå ge dig några goda råd.

Använd inte ett okänt mantra, som du inte vet eller känner effekterna av! Meditera utan mantra!

Meditera hemma i en lugn och trygg miljö!

Sitt bekvämt och bli stilla i kropp och sinne!

Låt meditationen och tankarna komma och gå spontant och oansträngt utan koncentration!

Kom långsamt ur meditationen, ligg gärna ner  och vila 10 minuter.

Halvera tiden eller meditera bara ett par minuter…efter att du blivit avslappnad och stilla i kropp och sinne…känner du obehag…ligg ner och vila i stället….också med tanke på kundalini.

_Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Gaiatri
0

#7 Nella

Det är inte så vanligt med kundalinireaktioner som man kanske kan tro när man läser på denna sida….

De reaktioner du haft kan ha med andra saker att göra men jag tror ändå att det är bra att ha en erfaren lärare i början. Speciellt eftersom du har haft så mycket upplevelser på kort tid så är det bra att stämma av med en lärare vilka slags upplevelser som är vanliga eller ovanliga vid just den meditationstekniken man använder. 

Jag tror också att det kan vara bra att prova andra tekniker under överinseende av någon lärare för att prova sig fram till vad som är bra för en själv och vad man gillar.

Du skriver i #0 att ditt huvud blir "bedövad". På vilket sätt?

Nella2
0

Grejen är att jag faktiskt måde riktigt bra av själva meditationen, jag var verkligen full av energi, jag gick runt och låg, jag fick massor med nya ideer på vad jag vill göra i livet och börjat ta steg i den riktningen (1 års utbildning i personlig utveckling), jag var lycklig från morgon till kväll. Ibland kom denna ågnest och panik känsla efter meditation. Jag fick uppleva ganska mycket under den perioden jag mediterade 20 min/2gg per dag och eftersom jag är oerfaren så undrade jag om det var normalt. Jag kände mig stark och jag kände också att jag inte var ensam utan att jag hade hela universum med mig.Jag slutade vara rädd för döden som jag var i hela mitt liv. Känslan var obeskrivlig. Det verkar som att jag har förmöga att hamna i djup meditation ganska fort, jag har också testat att meditera utan mantra och jag går snabbt i meditation dock jag vågar inte "släppa taget" och gå så djupt som jag gjorde för ca 10 dagar sedan. Jag har också kortat tiden för meditation.

Det var mest mitt huvud och händerna som jag kände var bedövade, kanske inte riktigt utryck men för det mesta kände jag energi som cirkulerade just i de kroppsdelarna. För det mesta kändes det som värme fast en gång var mina händer iskalla och det var lite ovanligt i jämförelse med alla andra tillfällen. I det hela stora det kändes bra att meditera och jag måde bra. Sedan läste jag om kundalini och fick kallafotter, jag blev så skrämd att det skulle hända mig.När någon är nybörjare som jag då är det svårt att veta om den upplevelse jag haft är ok eller inte. Antar att jag måste ta lektioner och ha någon jag kan dikutera med.När det gälller TM som i första hand fick mig intresserad av meditation har jag fått helt olika åsikter och eftersom jag är inte insatt vet jag inte vem/vilka ska jag tro på. Även på internet finns både possitiva och negativa åsikter om TM vilket gör mig inte klokare. Det är ändå en dyr kurs och man vill ändå vara säker att det är värt att investera i.

Jag vill inte sluta meditera, jag har fått smak för det och jag vill förtsätta dock vill jag göra det på rätt sätt. Det finns så många olika tekniker och jag har lite svårt att veta vad skillnaden är melan dem, det verkar som att de flesta ändå har samma grund. Jag kan i alla fall skriva vad det är jag vill uppnå med meditation så ni kan komma med de bästa förslag:-)

- Jag vill först och främst hitta till mig själv och ta reda på vem jag egentligen är. Det känns som jag var bortrest riktigt länge och glömt bort vem person är som åkte i väg.

-Jag vill vara en bätre människa den jag är idag

- jag vill hitta inre fred

- jag vill utvecklas personligen och jobba med nånting nyttig, hjälpa andra människor på något sätt.

det finns flera mål, de som jag nämner är iaf huvudmålen:-)

Så, vad tycker ni?

P.S. Tack för all feedback hittills!

Hälsningar//Nella

[magicadehex]
0

Hej igen, Nella.

Det var inte meningen att skrämma dig med kundalini-länken, men jag tycker att alla som mediterar och yogar behöver känna till lite om kundalini.

Jag själv mediterar TM och har gjort det i 6 år. Det har bara givit mig positiva upplevelser. Visst har det varit så, att det vissa gånger har känts det jobbigt och ångest kommit upp och så, men jag ser det mer som att det är saker som rensas bort från mitt system. För mig har TM varit kanonbra.

Vänligen/Magica

Nella2
0

Hej Magica,

du har inte skrämt mig med länken eftersom jag har sett den innan du skickade till mig och darför blev jag skrämd:)

//nella

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Shakti
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om man vill få kunskap om kundalini borde man söka kunskap från andra håll än från den där länken. Den stjälper mer än hjälper eftersom den skapar rädsla hos folk som läser den. Och rädsla är kundalinins värsta fiende. Man gör ingen en tjänst om man länkar dit. Människan som har plublicerat detta har inte förstått mycket om kundalini.

Shakti
0

Oj förlåt. Det var inte meningen att massposta något. Jag lyckas heller inte att ta bort kommentar. Kanske det finns buggar här än?

[magicadehex]
0

#20: Det tror jag inte. Martinus var en av dem som förespråkar att man bör vara försiktig med kundalinin… men du kanske vet mer än Martinus? I så fall vill jag att du berättar vad du vet, för då tror jag att både jag och många andra har missat något grundläggande. Vänlien/Magica

retep
0

Nej det är inte så vanligt med kundalinireaktioner. Så vi skall och behöver inte skrämmas av det. Som jag ser och upplever det så är kundalini en god kraft och energi som styrs och regleras genom Naturlig Lag.

Den är verksam och rör sig i oss alla som en naturlig del av livets flöde.

I meditation och Yoga kan denna energi i ovanliga fall resa sig i en kraft som kan orsaka destruktiva effekter.

Därför är det viktigt att inte utöva meditation och yoga utan att först ha fått en trygg och djupare kunskap och förståelse.

- När jag och andra som mediterar och gör TM-Sidhiprogrammet och då använder oss av sutror -Patanjalis Yoga Sutras-, speciellt med sutran för yogic flying. Då reser sig kundalinikraften naturligt som en del av den koordination och koherens som sker mellan hjärnhalvorna, i nervsystemet, sinnet och kroppen.

Här är kundalini verksamt på ett högst kraftfullt, men balanserat och gynnsamt sätt.

Som en del av meditationen och utövandet av TM-Sidhi teknikerna ingår det att alltid ligga och vila 30-60 minuter efter programmet, samt läsa och lyssna till Samaveda och Rig Veda, för att på så sätt harmonisera energierna.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Shakti
1

Nu vet jag inte vem Martinus är, vad han vet och vilka egna erfarenheter han har av en kundaliniresning.

Men när jag går in på den där länken kan jag läsa om fallgropar och risker, om strategier vid en aktiverad kundalini, om besatthet, om människor som hamnat in på psykiatriska kliniker osv. Precis som om kundalinin är något man bör kämpa emot och något man måste vara rädd för.

Av egen erfarenhet kan jag säga att när jag läste den där sidan fick jag ännu mer panik och det gjorde saken bara värre. Jag blev verkligen rädd för min kundalini och ju räddare jag blev ju värre blev smärtorna. Jag fick rådet  att sluta med att läsa skräckhistorier om kundalinin och att bli vän med den i stället. Att inte kämpa emot min kundalini, utan att se det som den gudomliga kraft det handlar för att heala och läka mig själv och för att utvecklas andligt.

Det var först när jag släppte min rädsla som smärtorna försvann och jag kunde för första gången verkligen njuta av min kundalini. Nu ångrar jag inte att jag aktiverade den, utan jag älskar verkligen min kundalini och känner dagligen av dens gudomliga energi. Det enda som jag ångrar är jag att gick in på den där sidan, för det som jag läste gjorde mig verkligen rädd. Och att det just är rädslan som skapar dom största smärtorna hade jag heller ingen aning om, på tiden som jag aktiverade min kundalini.