GUD, hon, han eller bortom?
Gud - kvinna ? man? Eller bortom alla könsroller och ytliga föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt?
Är det inte det mänskliga egot och kontrollbehovet, som vill ge gud ett fack, en tillhörighet, en kategorisering?
Är det inte vårt eget kontrollbehov som vill sätta mannen ovanför kvinnan eller kvinnan som den kärleksfulla?
Är det inte detta kontrollbegär som folk har använt sen tidernas begynnelse för att tillskansa sig en särställning i förhållande till omgivingen, i fler frågor än denna?
Och var är GUD i allt detta? Skulle Gud ha som huvudsyfte att vara verktyg i en lågfrekvent dold maktkamp?
ELLER är Gud så neutral och så bortom våra förstånd evig, hel och intelligent att vi ÄNNU ej kan identifera oss själva med gud? Och att vi i brist på förmåga att identifiera oss med detta väsen försöker ge det ettiketter som vi KAN identifiera oss med?
Det svåraste för människan är kanske ändå att acceptera det som inte går att värdera.
mvh Rymdfararen
Intressant! Verkligen intressant.
Jag kommer ju ganska nyss från ett kyrkligt liv och sammanhang så för mig har Gud fram tills nyss, varit en manlig form av väsen. Varför vet jag inte men det är väl så kyrkan presenterar" honom".
Nu när min andliga resa tagit tvärt en annan vändning så ser jag oss alla som en del av Gud. Ett väsen utan kön och annat " tjafs" men ett väsen som vi alla på något sätt tillhör och är en del av. Jag ser nog mer Gud som en jättelik form av medvetande, kärlek och ren omtanke som vi alla är en del av. Är inte alls klar med denna gudabild än men lite löst sådär så kan man likna det jag tror mig tro på numera så i alla fall.
Tack för att du väckte tanken hos mig kring detta, jätteintressant som sagt!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Tack för ditt svar och intressant att höra om din nya väg/utveckling!
Som jag ser det börjar vägen till högre förståelse innifrån, genom att om och om igen granska oss själva och våra föreställningar, genom att veta vad som är vårat och vad som vi bara plockat upp för att det är normer.
Den går även genom att inte vara rädd för att vidareutveckla en tanke som ej har tänkts av tänkaren i fråga förrut.
Självkännedom och uppmärksamhet kan solla bort sånna bilder som tillhör lägre strukturer och inte har någon verklig förankring i andligheten.
Men var och en gör det när de är redo förståss. Många kan slåss för sina gamla föreställningar för att de känns trygga och de har inte tillit nog att släppa taget.
Den var en fin energi i ditt svar så det var roligt att få!
kärlek/ R.
Jag är född i en katolsk familj, vilket innebär att Gud tolkas som en Han. Det fanns bilder och tavlor av Gud i familjehuset precis i varenda rum. Det kan nog ha påverkat min syn på Gud som idag är långt ifrån den som bibeln pratar om.
Idag tror jag att liksom #1 att Gud är ett väsen med högt utvecklat intellekt, är kärleksfull osv. Dess form, utseende har aldrig spelat någon större roll, men jag tror nog att Han/hon kan anta en fysisk form likväl en energiform.
Lite liksom #1 så tror jag också att Gud inte tillhör något kön - men samtidigt känns det som att detta väsen är ett mer maskulint väsen än ett feminint.
Rymdfararen, tack själv. Det var oerhört berikande och intressant att få tänka till kring din fråga för mig.
Kul att mitt svar gav god energi, det var bara med kärlek och tacksamhet jag skev det.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag tänker att Gud är allt och därmed både hon och han i förening.
Polariteten finns där inom Gud men på ett sätt som vi ännu inte kan identifiera oss med. Vi kan identifiera oss med vissa aspekter av Gud som vi försöker sätta ord på som hon, han, kärlek eller liv.
Men jag tror att den del av Gud som vi känner och upplever är en liten del av det som Gud känner och upplever. Den identifikation av Gud som vi kan känna är på en mycket lägre nivå än där Gud befinner sig.
Det är inte Gud som förändras, det är vi!
Vi utgår så lätt från oss själva och vår föreställning om allt detta vad Gud är och inte är.
Den föreställningen förändras när vi förändras och vår medvetenhet utvecklas.
Framförallt förändras den när vi ser att mer än en verklighet är gilltig.
Gud är både Gud, hon, han och bortom.
Bortom Är Gud Enhet
I hon och han är Gud seperation
Den som upplever Guds seperation, lever illusionen av vad Gud är
Den som erfar bortom, vet… att vara förEnad med Gud
Den som är förenad med Gud och som känner seperationen, den ser igenom illusionen och är Upplyst.
Föreställningen och identifikationen är inte längre din måttstock utan den oändligt expanderande erfarenheten av Gud i Kärlek och lycksalighet.
_Peter
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Det finns både en Fader GUD och en MODER GUD i vår skapelse. De skapade denna blå skapelse tillsammans,
sedan finns det fler GUDAR i vår skapelse..gudar som aldrig har blivit uppdagade…förrän nu i dessa dagar när början på slutet och tillbakagången till ursprunget har börjat….då kommer sanningen om allt att bli uppdagat..vi är snart där.
#7 Intressant! Det har jag också hört talas om. Vilka gudar syftar du på?

#8 Jag syftar de Gudar som finns i vår skapelse..det är inte en Gud allena. De skapades ifrån början som ett "par" som skulle skapa denna skapelse..så vår Gud fick den Blå färgen att skapa med därför kallar jag vår skapelse för den Blå skapelsen..men varför den kallas så finns en mycket djupare förklaring till som jag inte kan eller skall gå in på nu. Det finns även några till "par" kan man säga…. det är 3 stycken "par" Och även några till som hör till paren som barn skulle man kunna säga.
Det finns en skapelseberättelse……en annan, än vår Bibel som finns på några ställen i vårt universa.!!!!