Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 8531 ggr
Zynell
4

Hur ber man om hjälp?

Jag har funderat mycket på det här, om hur man ber om hjälp från sina hjälpare/skyddsänglar. Själv är jag lite av en fegis och vågar inte riktigt, mest kanske pga att jag vet inte HUR jag ska be om hjälp. Meditation är inget för mig som det är just nu. Kanske någon gång senare i livet.

När min hund sprang iväg för några dagar sedan, bad jag om hjälp genom att prata högt och inte tänka. Då fick jag också den hjälp jag bad om och efteråt kändes det som att de hurrade, glada över att jag faktiskt tog mod till mig och frågade … men det kan lika gärna varit något jag intalade mig.

Mitt liv, som det är just nu, skriker efter hjälp. När jag ber om hjälp i mina tankar tycker inte jag att det sker särskilt mycket, även om det gör det. Men jag vågar inte riktigt använda min röst och be om hjälp, känns lite pinsamt.

Sedan känns det ibland som att jag HAR kontakt, men inte på den nivå jag önskar att det var. För som det är just nu känner jag mig bara väldigt förvirrad och vilse. Jag kan vara omringad av nära och kära men känner mig ändå fruktansvärt ensam. Har känt så så länge jag kan minnas.

Hur fungerar er kontakt med era hjälpare? Hur tydligt hör/ser/känner/märker ni dem?

[Mariann]
0

Precis! Man behöver inte egentligen göra på något särkilt sätt. Glad

saken är ju ändå den att man får ju hjälp men inte alltid på det sätt man själv (personligheten) vill. Flört

retep
0

Jag tänker varför betonar du detta om det inte… "Meditation är inget för mig som det är just nu. Kanske någon gång senare i livet".

Kanske har du provat och blivit besviken…Kanske har du inte en meditationsteknik som tar dig bortom, transcenderar och visar dig vägen, hjälpen och kontakten du söker.

/Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Zynell
0

#2 Livet är helt enkelt för stressigt och besvärligt just nu för att jag ska kunna slappna av tillräckligt för att kunna meditera. Jag har för många störningsmoment omkring mig för att kunna ta en timme någon gång i veckan till det.

retep
1

Det är du och alltid du som väljer när i ditt liv det ena eller det andra får ta tid och plats. Kanske är det ditt sökande efter kontakt med hjälpare/skyddsänglar som tar ogynnsam tid och plats! Visst kan det vara så att det är många störningsmoment och visst kan det vara så att det bara är en dålig ursäkt!

Själva syftet med och nyttan av att meditera regelbundet varje dag är just att skapa de gynnsamma och harmoniska (o)omständigheterna i ditt liv som du behöver.

Som du märker är jag "rakt på sak" eller vad du vill kalla det?

I alla fall vänlig /Peter

[magicadehex]
0

Du väljer alltså stressen i ditt liv framför lugnet?

Vänligen.

Zynell
0

Varför kan ni inte bara svara på frågan istället för att kritisera mig! Bara för att jag inte mediterar betyder inte det att inte söker lugn och ro.

#4 Vad då ogynsam tid? Hur kan du möjligtvis veta hur mycket tid jag lägger ned på det? Jag är en sökare, kan man säga. Vad är för fel med det?? Ingen dålig ursäkt … det är så livet är för mig helt enkelt …

#5 Försök leva mitt liv en dag så får du se hur roligt det är. Jag försöker hela tiden ta mig ur stressen, men det är inte så lätt.

Döm mig inte … Jag vill bara ha svar på en enkel fråga och ni börjar på en gång på en annan visa. Jag skrev om detta med meditation just för att slippa få det uppdraget här i tråden.

[magicadehex]
0

#6: Förlåt! Jag dömer dig inte. Det jag ville peka på är att man måste välja de bra sakerna till sig själv i sitt liv. Det är ingen annan som kommer att ge dig utrymme för den tiden som meditationen tar (om du skulle vilja meditera). Den tiden måste du ge till dig själv. Det var inte meningen att låta nedsättande eller så. Jag ville bara hjälpa dig. Jag förstår att du har det jättestressigt och känner att det är svårt att finna tid för meditationen i din vardag. För mig är det så att jag väljer bort andra saker, för jag anser att jag är värd den tid meditationen tar. Jag resonerar också så här: Om inte jag ser till att jag mår bra.. hur ska jag då kunna vara bra för andra? Om jag stressar tills jag blir sjuk, då kan jag definitivt inte finnas där för andra människor, t.ex. de i min närhet. Istället för att se på teve så kan man välja att lägga den tiden på att meditera. Man kan säga nej till vänner och bekanta som vill träffas, då får man lite tid till att meditera. Att säga nej är förresten en av de viktigaste sakerna vi måste lära oss för att kunna utvecklas andligen. Att släppa taget är en annan lika viktig sak att lära. Kanske du kan släppa taget ocm städningen lite grann och lägga den tiden på att meditera. Det finns många olika kombinationer för att kunna utvecklas andligt. Men jag tror att dessa två som jag just nämnde är de som de flesta har svårast att lära sig, samtidigt som de är grunden för att en ska kunna må bra och utvecklas.

Kram!

Zynell
0

#7 Jag vet vad jag vill med mitt liv. Jag vet vad jag strävar efter och jag går långsamt men säkert mot det målet. Tyvärr är det inget som kommer att ske över en natt och ja, jag prioriterar annat just nu framför meditation för att få ordning på de saker som stressar upp mig. Meditation lär knappast ordna upp de åt mig, såvida meditationen inte kan påverka på det fysiska planet. Men för varje problem jag avlägsnar desto lugnare och mindre stressfull blir jag. Så det är en slags meditation för mig, kan man säga.

För mig är det tvärtom, om jag väljer bort andra saker och prioriterar meditation kommer allt att falla samman, så som det är idag i varje fall.

Jag gör alla dessa saker (som måste göras) just för att få ordning på mitt liv så att jag en dag KAN meditera. Det är inte städningen som är problemet, även om det är ett problem. Huvudproblemet är tyvärr MYCKET större än så.

[magicadehex]
0

#8: Ja, du vet ju själv vad som är bäst för dig.

retep
0

Att jag ville tipsa dig om meditation är för att jag"uppfattade"att det är just det du behöver och kan ha hjälp av i den situation du beskriver!

Jag dömer dig inte bara för att jag menar att du kanske har en dålig ursäkt eller att ditt val kanske är ogynnsamt.

Nu när jag endå…vill jag gärna tipsa dig om TM meditation http://tm-meditation.se/ alternativt Source-meditation http://www.skand.org/

med någon av dessa meditationstekniker kommer din vardag som du beskriver den  "Försök leva mitt liv en dag så får du se hur roligt det är. Jag försöker hela tiden ta mig ur stressen, men det är inte så lätt" att snart se helt annorlunda och mer harmonisk ut.

Du kanske tror att du bara ställer "en enkel fråga" men det gör du inte!

Det är därför jag vill ge dig detta…hjärtligen /Peter

Zynell
0

Tack för tipset. Ska ta mig en titt på det.

Hur ska jag veta om jag ställer en enkel fråga när ingen svarar på mina frågor? Hur ska jag annars lära mig? Allt jag kan är ju bara det jag själv har läst mig till. Och när jag ställer en fråga här, hoppas att kanske någon har en erfarenhet av den frågan så får jag istället motfrågor. Inte särskilt kul.

Detta om meditation är dock väldigt OT på denna tråd då tråden inte handlar om meditation. Du råkar inte ha något tanke eller fundering om just själva frågan jag ställer?

retep
0

Om det är dessa frågor du vill ha ett enkelt svar på…

"Hur fungerar er kontakt med era hjälpare? Hur tydligt hör/ser/känner/märker ni dem?"

…så har jag inte så mycket sådan erfarenhet eller svar att bidra med. Har inte intresserat mig eller känt behov av hjälpare eller att kommunicera med dem.

De är diskreta och hjälper mig endå.

Mitt svar gällde dig och de behov, de frågor jag uppfattade att du ganska desperat ställer och behöver finna ett genomgripande svar på.

Tänker att det är "andra svar" du behöver först, innan du kan få framgång, lugn och riktig glädje i din kontakt med dina hjälpare… och dig själv

Vänligen/Peter

Zynell
0

#12 Du svarar ju på frågan. Glad Du är inte särskilt intresserad av det men får ändå hjälp.

Det finns många vägar att gå inom det andliga och våra vägar är inte alls detsamma, verkar det som. Du är inte intresserad av denna tråds ämne medan jag är. Meditation intresserar däremot inte mig särskilt mycket, inte just nu i varje fall.

retep
0

Jag är intresserad av livet, av andlig utveckling och då även av trådens ämne. "Hur ber man om hjälp?" Kanske ber man inte om hjälp på det viset…kanske skrämmer du bort dina hjälpare/skyddsänglar när du glömmer eller inte tänker på att de lever i en mycket högre vibration och förfinad tillvaro…kanske gör du dem paralyserade och stumma i din iver.. Kanske läge för ett mer ödmjukt sätt?

"Mitt liv, som det är just nu, skriker efter hjälp. När jag ber om hjälp i mina tankar tycker inte jag att det sker särskilt mycket, även om det gör det. Men jag vågar inte riktigt använda min röst och be om hjälp, känns lite pinsamt.

Sedan känns det ibland som att jag HAR kontakt, men inte på den nivå jag önskar att det var. För som det är just nu känner jag mig bara väldigt förvirrad och vilse."

…kanske läge för rannsakan?

Meditation är inget jag vill eller kan övertyga dig om…det kommer ev. när du är mottaglig och mogen för det. Jag kan och vill bara göra dig uppmärksam på möjligheten. /Peter

Gaiatri
0

Jag har mediterat dagligen i 10 år, men att be om hjälp känner jag mig ganska ny på och funderar också på detta. Jag börjar inse att man behöver vara ganska specifik. Ofta är man inte tillräckligt tydlig i tankarna. När man säger vad man vill eller tex skriver ned det så blir det tydligare. Det verkar som du börjar komma på vad du ska göra. Lita mer på din intuition och utgå från det som verkar fungera för dig. 

Jag vet inte så mycket om hjälpare och skyddsänglar men jag tror att det beror lite på vad för slags hjälp det är du behöver. Sen kanske det man tror man behöver hjälp med inte är det som man egentligen behöver och det gör det komplicerat.

Zynell
0

#14 Jag tror du missförstår mig. Ja, jag vill ha hjälp (och det får jag) men det är inte på det sättet du beskriver det på. Varifrån får du dessutom att jag är ivrig, bara för att jag skrev att jag skriker efter hjälp? Är det så fel då? Jag vet ju inte hur jag ska gå till väga för att få kontakt. Jag har aldrig haft någon lärare, förutom mig själv. Chansen att man lyckas väl är ganska liten då. Men om jag inte prövar, hur ska jag annars gå till väga för att veta vad som är rätt och vad som är fel metod? Jag tvivlar att jag är särskilt besvärlig då jag knappt vågar tala med dem. Istället försöker jag tolka och förstå mina drömmar. Se om det finns något där.

Dessutom tvivlar jag på att vi kan skrämma iväg dem genom att vara lite ivriga. Det krävs nog mycket mer än så. De vet ju precis allt om oss (vad jag har förstått) och borde i sådant fall förstå min reaktion. Vad jag har förstått så kan vi bete oss hur dåligt eller bra som helst och de överger oss inte. Att de har ett otroligt tålamod med oss. Vi är ju bara människor här och i denna värld lever vi för att lära oss förstå rätt och fel, tror jag.

Teskedsmamman
0

Hur man ber om hjälp?!

Man öppnar munnen och talar om det Cool

Andlighet behöver inte vara krångligt, riitualer osv… jag har alltid "freestyleat" andligheten och är en kaosmagiker, ingen ritual är den andra lik, man bara gör…. olika från gång till gång…

Att prata med sin/-a hjälpare som man pratar med en kompis, högt eller i huvudet, tycker jag fungerar alldeles utmärkt.

Zynell
0

#15 Jag har alltid varit intresserad av det andliga, framför allt "den andra sidan", drömmar, upplevelser samt skyddsänglar. Attraktionslagen är också något nytt som jag ser som intressant.

Det är nog som du säger. Jag tror jag börjar förstå hur detta fungerar, men har nog fortfarande en väldigt lång väg att gå. Samt, som du ocksä säger, att jag inte riktigt förstår deras begränsingar dvs vad de kan hjälpa till med och vad de inte kan hjälpa till med. Därför ställde jag frågan "hur ber man om hjälp?" Skrattande

Zynell
0

#17 He he. Rakt på sak.

Nej ritualer, att säga böner osv är inte heller min grej. Det känns bara konstigt.

retep
0

"Dessutom tvivlar jag på att vi kan skrämma iväg dem genom att vara lite ivriga. Det krävs nog mycket mer än så. De vet ju precis allt om oss (vad jag har förstått) och borde i sådant fall förstå min reaktion. Vad jag har förstått så kan vi bete oss hur dåligt eller bra som helst och de överger oss inte. Att de har ett otroligt tålamod med oss. Vi är ju bara människor här och i denna värld lever vi för att lära oss förstå rätt och fel, tror jag"

Du har säkert mer eller mindre rätt i detta.

När jag säger att de lever i en mycket högre vibration och förfinad tillvaro, betyder det också att kommunikationen är mycket mer förfinad och subtil.

Om du tex. högt ställer en fråga kan svaret komma tydligt eller otydligt. eller om du ställer en fråga och inte får svar på den nivå du önskar dig. Då är det mer på grund av din (o)förmåga att vara stilla nog, lyhörd nog att kunna ta emot kommunikationen.

Deras hjälp och stöd är ett konstant kärleksflöde och de känner din fråga innan du hunnit ställa den. Svaren du får och hur, det är helt upp till dig!

Har du för mycket av "Försök leva mitt liv en dag så får du se hur roligt det är. Jag försöker hela tiden ta mig ur stressen, men det är inte så lätt", (menar inte att vara ovänlig även om det provocerar dig) och för lite stillhet, öppenhet, lyhördhet och det som gör flödet, kommunikationen möjlig, då är det du som hindrar den.

Angående intresse för Attraktionslagen, får du gärna bidra till att detta forum växer http://thesecretforum.se/

/Peter

Zynell
0

#20 Håller med i din tankebana. Ett svar kan komma på många olika sätt. Och jag är väl medveten om att jag antagligen hindrar det själv pga min stress osv. De senaste tio åren har varit väldigt tuffa för mig och jag har märkt att jag varit väldigt låst pga det. Nu på senare tid har jag börjat få möjligheten till mer andligt liv, men det är, som sagt, inget som sker över en natt. Jag jobbar med det hela tiden. Framför allt i mina tankar och lite praktiskt. Så även om det är långt kvar till mål så kommer jag dit en dag. Det är jag helt hundra på. Dvs nöjd med mitt liv, glad, harmonisk osv.

retep
0

Önskar dig all lycka på vägen…/Peter

Zynell
0

#22 Tack.

Trollvind
0

Att "be om hjälp" tror jag inte behöver vara så svårt egentligen. Det gör du nog av dig själv genom dina tankar och dina ord.

Att "ta emot" brukar däremot vara det stora problemet. I det ingår att "höra svaren, se tecknen osv". Om du önskar dig "annan nivå" så kanske du missar den nivå dina hjälpare i själva verket befinner sig på eller svarar dig på.

Skogsfrost
0

Kanske är det här hjälparna ger dig svaren,man vet aldrig…

szirius
0

Hmm, svårigheten - så som jag upplever det - är just att det är svårt att uppleva deras kontakt när man själv är väldigt stressad/ojordad/ ocentrerad.Man kan inte höra dem då, man måste först tysta babblet i sitt huvud.Änglar trivs i harmoniska miljöer och försöker man skapa detta runt sig så mkt som möjligt så stärks banden till änglarna och man kan höra och känna deras närhet och stöd bättre.

detta är alltså kruxet - för oftast behöver man ju dess hjälp just när man är sådär förvirrad/uppjagad/rädd/ frustreradFlört

Fast : de FINNS där ändå! Bara det att man inte kan ta till sig det,för man är "stängd".

Detta är mina högst personliga upplevelser.

Och jag förstår dig angående meditation.Jag har mediterat i många år men har fortfaraande perioder då jag helt enkelt inte kan slappna av.Då tröttar jag ut mig genom långa promenader i skogen då jag störtgråter, simmar och dyker djupt och skriker allt jag kan i vattnet, dansar till hög musik och stampar i golvet , ja frustrationen måste helt enkelt uuut.SEDAN finner jag lugnet och kan meditera.

Vi fungerar alla olika.

Och jag tror att du lagt ribban lite högt.En timme är lång stund, varför inte börja med 5 minuter innan du ska sova?

Varför så många av oss kommer in på meditation i denna tråd, är just för att det hör ihop mkt med din fråga, hur man kommer i kontakt med sina hjälpareFlört.

Zynell
0

#24 Det är nog som du säger. Det är inte så lätt att förstå vad som är tecken och vad som inte är. Lätt att man börjar se tecken där det kanske inte ens finns några.

#25 Kanske. Flört

#26 Man kan tycka att det är inte underligt att det fungerar på det sättet. Dvs att ju mer stress osv desto mindre "hör, ser" man med tanke på hur denna värld faktiskt fungerar! Det är svårt att leva här antagligen för de flesta på ett eller annat sätt och sådant bidrar ju ofta till stress, negativa tankar osv.

[GunillaR]
0

Jag har inte läst alla inläggen här men jag kan berätta om mig själv.

Livet har alltid varit väldigt "påtagligt" för mig. Men det är egentligen jag själv som ville ha det så. Att det sedan blev lite krångel, förvecklingar och situationer, det hade jag inte tänkt på. Vad jag förstår nu är att jag skickade ut signaler till Universum om vad jag ville, och jag fick så.

Men får det man ber om.

Men det var inte det du undrade.

Förr i tiden så hade jag väldigt svårt för att be eftersom jag trodde att det var väldigt högtidligt och mycket allvarligt. Och så tyckte jag att mina böner kanske inte var så starka och viktiga som böner från människor som är i nöd, som verkligen är i behov av hjälp.

Därför drog jag mig för att be. Någon gång tog jag Bibeln till mig, och lade mig på knä framför sängen. Men fick inte fram ett ljud.

Några gånger var jag förbannad på Gud för att allting gick fel, men det skrek jag rakt ut i luften!.

Allting förändrades när jag blev andligt medveten och började meditera. När jag förstod att jag kunde ha kontakt med min guide och be om tjänster. Då visste jag att det fanns någon därute som verkligen lyssnar och försöker hjälpa.

När jag ber nu, om det är något som är så starkt, då skriver jag ner bönen i en bok som jag har för detsamma.

Men jag har märkt att det räcker faktiskt att känna sina önskningar, tänka dem räcker inte, man måste känna dem djupt ner i hjärtat. För gör man det så skickar man ut vad man ber om till Universum.

Om man är upprörd eller ledsen över något så är det inte alltid så lätt att formulera sig rätt, men det är inte orden som Universum hör, utan känslan.

Skogsfrost
0

Tycker om det Morgaine skrev. Det är nog så det måste gå till att önskningen måste bli en känsla och känslan måste ner till det djup där känslorna försvinner och allt är frid. Träning ger färdighet!! Dessutom är det roligt .

szirius
0

Jag tror mkt på det Morgaine skriverGlad. Det viktiga är att kunna visualisera sin bön, se det som att det blir så. Om jag är galet trött på sjukdomar, relationsproblem, pengabekymmer, allt vad det kan vara, känslan av ensamhet och förvirring, så kan man först och främst finna en ro i att kunna visualisera en annan bild starkt inom sig. Se sig själv frisk och trygg, känna känslan inom sig, se kärleken flöda från sitt hjärta och se andras hjärtan flöda likadant.Se sitt hus varmt och skönt på vintern, ett fyllt kylskåp, vad det nu är.

Detta är vägen som har givit mig mest fungerande " resultat". Något förändras i energierna.

Sedan fungerar det självklart inte på allt, och då är det ju meningen att man inte ska finna det just då, av nån anledning. Flört

Mentis
0

Hej!

När jag ber om hjälp, kallar jag på min andlige vägledare sedan knyter jag mina händer. Sedan ber jag om hjälp antingen pratar jag högt eller tänker jag det ja vill ha hjälp med. Enkelt.

Mch Tommy

Daniel521
0

Hej!

Jag har en fråga angående Skyddsänglar och guider.

Jag har börjat att meditera varje dag i kanske 1 månad nu, Och nästan varje gång så får jag syn på ett "vitt litet runt ljus" villket jag kan se med öppna ögon också. Kan det ha varit min Skyddsängel eller Guide?. Jag kommer ihåg att jag sa Hej! och då så fick jag en känsla av att den varelsen ville prata med mig, Och den sa också var inte rädd!. Sen kände jag mig stel i hela kroppen på något sätt. Och jag ville fort öppna ögonen efter som jag blev lite rädd.

Gaiatri
0

#32 När man mediterar så sker ibland en förening mellan energin från pannchakrat och huvudchakrat och då kan man ofta se "ljuset i huvudet". Det gestaltar sig på olika sätt. Energi från och kontakt med den överskuggande själen kan man känna av vid denna förening.

Daniel521
0

Tack för ditt svar Gaiatri.

Så när jag ser detta ljus sken då betyder det att jag mediterar på rätt sätt och att jag får min meditation eller.?

Jag skulle också vilja fråga om någon vet om det är min skyddsängel jag fick kontakt med när jag då bad till henne. Jag kände mig i alla fall iakttagen efter min bön. Hon brukar också skicka vita små fjädrar är det ett tecken på att hon vill ha kontakt?. När jag säger hon då menar jag skyddsängeln för jag e 100% säker att det är en Hon.

hm06
0

jag kom att tänka på en sak jag läste för många år sen.

Det var en kvinna som behövde hjälp av sin andliga guid.. men fick inte den hjälpen hon önskade.

Hon ifrågasatte detta vid ett senare skede när hon hade kontakt med sin guid och guiden svarade" du bad om hjälp det hörde jag… men du talade aldrig om vad du ville ha hjälp med"

NiklasEri
0

Mina erfarenheter är att ens guider hjälper en, även om man inte rakt ber om hjälp. Men för att kunna få hjälp, så är det en bra sak att vara öppen för den. Det är ju oftast det man gör när man ber om något, om man tänker efter. Man öppnar sig.

Ett enkelt: "Hjälp." kan nog räcka långt. Att vara tacksam när man tycker sig få hjälp, till och med annars… Tacksamhet är även det ett sätt att öppna sig, och leder till ödmjukhet, och förundran. Tacksamhet kommer oftast från hjärtat. Det gör ingen större skillnad att tvinga sig själv till tacksamhet, har jag märkt.

/ Niklas

Skogshumblan
0

#0 jag är väldigt ny på det här området och är som du feg, rädd och väldigt osäker.

Det som funkat för mig är att fråga eller be rätt ut rakt i luften om hjälp och vara tydlig med hur JAG känner mig trygg med att de visar sig eller också hur jag vill att de visar sig så jag kan  förstå, våga tro eller vad det nu rör sig om. Har bland annat bett den som jag då trodde var min guide att bekräfta att denne är min guide och att vi hittat rätt genom att be att om så var fallet skulle en viss sak hända inom ett visst tidspann. Kan säga att min önskan blev långt bortom mina önskningar bekräftad.

Så våga stå för hur du känner ohc säg det. Jag tror att de uppskattar att du vågar visa dig sårbar, är ärlig och att de ser dig och vill möta dig på ditt sätt.

Det där med meditation och hur man söker ro, ledsen att du fått så många ord om det som du tog illa vid dig av men jag kan bara hoppas och önska att du på ditt sätt och i din tid har dina sätt för att få ro. För mig är meditation ett sätt, stryka tvätt eller promenera själv ( när dottern sover i vagnen oftast) andra sätt. Allt gott och lycka till!Skrattande

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.