Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 5232 ggr
busnissan
0

Släppa Kontroll

hur ska jag kunna släppa på kontroll så jag kan slappna av så jag lyckas meditera. Det känns som om jag så himla gärna vill klara av de så att de blir de enda jag tänker på när jag ska försöka. Har provat med vägledda meditationer oxå men lyckas ändå inte. Varför har jag detta kontroll behovet jag vill inget hellre än att bara kunna släppa taget och gå in i meditation för att lära om mig själv. Något som jag vet är att jag tänker alldeles för mycket och är välldigt analytiskt söker mening i allt.Någon som har något tips som kan hjälpa mig att tagga ner? Tack på förhand

Amon
0

Arbetar du mycket med huvudet - eftersom du har svårt att slappna av? Vad är det du försöker kontrollera?

Börja med att släppa alla krav på prestation. Bara vara och upplev!

Försök att få en stund alldeles för dej själv regelbundet - och gör det som passar dej bäst för att rensa sinnet - tex en långpromenad i naturen, ett varmt bad med levande ljus och/eller avslappnad musik. Se till att vara helt ensam och stäng av alla telefoner och annat störande - och gör sådant som befrämjar din egen avslappning.

Använd gärna en särskild vrå eller plats i huset - som är din alldeles egen avslappnande plats. Klä dej bekvämt. Sitt eller ligg och lyssna till tex ljud från vatten eller en brasa (finns på cd), lyssna på dina andetag, titta på ett levande ljus osv. Ett annat tips är att lyssna till: cd:n Thomas di Levas: "Mantra Miracles". Gör detta till en regelbunden vana - tex varje kväll vid en viss tidpunkt - så går det lättare efter hand.

Rom byggdes inte på EN dag! Alla nya vanor tar lite tid och övning i anspråk för att - fungera riktigt bra! Och när du har kommit in i en bra rutin - så kan du börja prova vägledda meditationer!

Hoppas att dessa råd ger dej något! Just så här års med mörka höstkvällar är det en bra tidpunkt att börja med meditation - om man inte gjort det förut!  Glad

retep
0

busnissan!

Du kan få många liknande och bra tipps från mig också. Men du kan också få det som jag alltid brukar ge…

Lär dig en riktig meditations teknik

http://tm-meditation.se/

alternativt

http://www.skand.org/html/meditation.html

som har samma ursprung

Vänlig hälsning / Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

busnissan
0

Tack så jätte mycket för era råd. Kyss

[Tunridan]
0

Hej busnissan (kul alias! :-)

Du skriver:_
"hur ska jag kunna släppa på kontroll så jag kan slappna av så jag lyckas meditera."_

Ju mer du försöker släppa kontrollen, ju mer biter sig behovet av kontroll fast. Det är verkligen en paradox, men så är sanningen. För, du försöker kontrollera ditt kontrollbehov.

Ser du det komiska i det hela och hur fruktlöst det är? Sagt i all välmening förstås, för jag känner så väl igen mig!

Det är som att stå med en brännande het potatis i sin knutna hand och säga till sig själv;

"Jag måste släppa den här potatisen för att kunna läka min hand, jäklar vad ont det gör!
Jag kan inte släppa potatisen, men jag måste det för att kunna lägga om ett förband. Fan vad ont det gör!
Jag måste släppa potatisen, varför kan jag inte släppa den"?

Ser du hur du går i cirklar? Ju mer du fokuserar på att släppa taget om potatisen, ju mer krampaktigt håller du fast i den och ju jobbigare blir det. Moment 22.

En liknelse bara, men en bra sådan. Att "släppa kontrollen" går bara när det sker av sig själv. När du inte längre försöker.

Tillåt dig för det första att vara okej med ditt kontrollbehov. Du gör inget fel. Det är helt normalt att tänka som du gör, det finns många många som tänker så. Tro mig!

Slappna av lite i dina funderingar kring detta. Gör ingen stor sak av meditationen, du behöver inte ens kalla det för meditation om det gör att du känner att det blir svårt.

Kalla det:

"Sitta ner på en stol och blunda och andas lugnt."

Börja där och ha tålamod med dig själv. Du är på rätt väg.

Kram, Åsa.

[magicadehex]
0

Busnissan: En bra sak kan vara att du är lite trött när du ska meditera. Gör gärna någon fysiskt krävande aktivitet som tröttar ut dig innan du sätter dig för att medda. Det här kan hjälpa dig så här i början. Sedan när du kommit igång med meddan och kontrollbehovet har släppt så behöver du inte vara trött när du ska medda. Då behöver du ingen förberedelse innan.

Mitt andra tips blir att observera alla de situationer där du försöker kontrollera i din vardag. Märker du att du vill t.ex. kontrollera någon arbetskamrat på jobbet så tänker du bara stilla för dig själv: Varför vill jag kontrollera den här andra människan? Försök att observera det här så mycket du kan (de flesta människor försöker omedveteet kontrollera andra). Stress föder kontroll. Försök att inte stressa i din vardag. Du måste ge utrymme för dig själv och släppa på alla göromål.

Lycka till. Vänligen/Magica

busnissan
0

Tack så mycket för era råd. Känns verkligen som att de är rätt tid nu. Jag måste helt enkelt avsätta mer tid åt mig själv.

retep
0

Jag tror att du skall vänta med all healing m.m. tills du känner dig lugn och stabil igen.

Zonterapi kan vara till stor hjälp vid behandling av tinnitus

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

busnissan
0

De kanske är bra tänkt att stanna upp lite  blir ju lite av en stress att lyckas med detta oxå. Ska nog lära mig att varva ner ordentligt och slappna av annars finns vällan risken att det blir värre med stressen.

Zonterapi de kan ju faktiskt va något de.

Tack för tipset Peter.

Bemydream
0

Så här har jag gjort avslappningsövning.

Varje kväll när jag hade gått och lagt mig för att sova, så blundade jag och tänkte på att det var som flytande lava i min kropp… Alltid olika färger. När det inte "kom" någon färg så bestämde jag mig för lila, för det är min favoritfärg=) Jag började vid fötterna och tänkte mig att lavan flöt uppåt i kroppen, fyldes på. När jag började slappna av med den övningen så var jag mer specifik på kroppsdelarna, att lavan nästan flöt saktare. Började vid lilltån ex. och lavan flöt tå för tå.

Detta var iaf en bra övning för mig att börja med, då jag oxå hade svårt att "koncentrera" mig.

Du kanske kan testa att gå med i någon grupp med vägledda meditationer. Ihop med andra? Eller det kanske bara stressar dig mer?

Lycka till!!!

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

NiklasEri
0

En del i att meditera är just att lära sig släppa kontrollen, och slappna av. Så det är nog första steget för dig.

Man får inte ge upp, det är lätt att bli frustrerad. Mediterar man ofta (helst varje dag) så kommer man att komma vidare. Det är bara fråga om tid.

Så lär dig först att släppa kontrollen, via meditationen, sedan kan du gå djupare… =)

Yoga är bra att göra innan meditation. Yoga tekniker är ett slags förberedande inför meditation, då man får kroppen i tillräcklig balans. Om kroppen är i obalans, så kommer sinnet vara det också.

Har du testat att träna någon form av yoga, innan meditation?