En upplevelse
Vi hade en övning på utbildningen där jag går, idag. Vi fick diskutera, och tillsammans komma fram till någonting. Bli överrens om saker, se saker från andra synvinklar.
Vill dela med mig av en upplevelse jag hade.
Jag hade en stark åsikt om ett visst påstående. Jag sa det högt flera gånger, för att få de andra att lyssna. En i gruppen höll med mig, sa ungefär samma sak. De andra förklarade lugnt sitt synsätt, och det gick upp som ett ljus för mig.
"Aha!" Tänkte jag. Något snopet…
"Hade jag inte rätt?"
Blev faktiskt förvånad. Det är inte ofta jag är tvärsäker, men denna gång var jag det.
Jag hade fel.
Det var underbart. Genom att säga min åsikt, och sedan höra de andras respons på den, så gick det upp ett ljus inom mig.
Tänka sig, att människor kan göra så här… Som vi gjorde då. Med en lättsam stämning, dela på åsikter, och komma fram till ljuset. Det inger hopp.
Jag tror att detta är en tid för att lära av varandra. En tid att dela med sig av sin kunskap, sina åsikter, och på så sätt komma till insikt. Tillsammans.
Även själv, kommer man till insikt.
Men just under denna tid, så tror jag det är extra viktigt att utvecklas som en enhet. En för alla, alla för en.
Medvetenheten ökas på jorden. Medvetenhet är något man hör ofta nu för tiden. I alla fall jag. Det börjar nästan bli ett lite mode ord.
Till och med i reklam, så kan man se tendenser till detta. Man ser det över allt, om man ser efter. Denna tid är viktig för oss. Det är nu det gäller! Att samarbeta.
Vi är inte längre ensamma, vi kan inte se endast till våra egna behov. För då kommer också vi själva att gå samma öde till mötes, som dom vi ignorerar.
Nu har vi ett val. Lyssna, eller gå ett jobbigt öde till mötes.
Det är positivt! Vi har ett val.
Mvh
Niklas
Lite nyfiken på vad det var för åsikt du hade :-). Bra skrivet fö.
/Jesper
Tack! =)
Ämnet var hållbar utveckling. Då inom företagande. Jag läser till naturguide.
Vi diskuterade då om ett påstående som var ungefär:
att hela mänskligheten hotas, om vi inte ser till en mer hållbar utveckling.
Ungefär så var påståendet, kommer inte ihåg exakt.
Jag tyckte starkt att:
Nej, hela mänskligheten kommer inte att dö. Vissa kommer att överleva, men alla kommer inte att dö. De som kan klara sig själva, kommer att klara sig. De som inte är beroende av att konsumera, till exempel.
Men vad jag hade missat, var att påståendet sade att hela mänskligheten hotas, inte att den nödvändigtvis kommer att gå under.
Det är väl så att eftersom vi är beroende av varandra, så om en del av oss hotas, så hotas alla.
De andra fick mig att inse att jag missat en sak i påståendet.
Tycker egentligen inte att själva åsikten, och händelsen i detalj är av betydelse, därför tog jag inte med detaljerna.
Men nu vet ni =)
/Niklas

Insikter av alla dess slag är härliga! Grattis!
Härligt, Niklas!
Insikter är befriande! :)
Ja, insikter är både härliga, och befriande!