medicin?
Hur tänker Ni angående användning av medicin, både för fysiska och psykiska sjukdomar?Kan den begränsa vår tillväxt eller kan den vara ett nödvändigt verktyg? Hur vet man vad som är vad?
Det här är komplicerade frågor, men jag står mitt i detta och känner mig lite vilsen.Jag ser det som att en sjukdom ofta kan vara en signal på att man tänker/ handlar i motsats mot vår natur, och då reagerar kroppen.Kan vi hitta dessa mönster och förändra dem kan vi också läka våra sjukdomar.Men i vissa fall är detta inte möjligt, kanske då det är meningen att sjukdomen ska få oss att öppna upp.Men för att hantera den kanske man behöver medicin.Medicin som kanske förändrar en och ger biverkningar.Men försvinner då växandet?
Jag känner sånt motstånd mot medicin, men min värk påverkar mitt liv så negativt så att jag inte klarar det längre.Jag har "stått ut" i flera år och försöker både fysiskt, själsligt och andligt att läka detta.Nu känner jag mig liksom " trött".Och har äntligen hittat en medicin som fungerar.Men jag funderar mkt på detta.Det känns obehagligt på nåt sätt att äta medicin.Jag har inte accepterat det.
Jag skulle hemskt gärna dela dessa tankar med andra, för jag vet att jag inte är ensam på forumet med andligt intresse OCH som bär på olika sjukdomar.
Jag förstår din känsla men ibland är det enda sättet att "överleva" att kombinera medicin med alternativ behandling såsom healing. Först då får man fullt resultat!
Ibland tror jag det är bättre att acceptera. Känn dig glad för att du äntligen hittat en medicin som funkar.
Jag tror oxå att när din smärta äntligen försvinner, med rätt medicin, har du ork att fokusera och ta tag i ditt "växande".
Kram
Medarbetare på Tarot
Jag har sett vad medicin gör med folk och pga det har jag en ganska negativ syn på medicin. Oftast, enligt min erfarenhet, behandlar de ett problem men orsakar ett annat. Så man tar ett piller till för att behandla det problem det första pillret skapade. Och efter ett tag har man ytterligare ett problem pga att det ANDRA pillret skapade ytterligare ett osv osv… Människor i min omgivning som i 30-40 års ålder var normala och friska äter vid 50 års ålder uppåt 10-20 piller om dagen för en massa olika problem orsakade av bl a medicin.
Till exempel:
En frisk människa börjar ta medicin mot någon värk i kroppen och slutar upp med ett pillerberoende och en kropp som mår väldigt dåligt. Har sett det ske allt för många gånger. Det gäller då framför allt folk som är från början friska och istället för att kanske träna upp ryggmusklerna (om man har ont i ryggen), ändra kost osv för att bli av med smärtan så går de och tar ett piller. Med andra ord, istället för att BEHANDLA smärtan BEDÖVAR man bara den. Nu säger inte jag att det gäller alla men en hel del som jag har stött på.
Jag själv är ett bra exempel, men jag jobbar på det. Jag VET att jag en dag kommer vara smärtfri, frisk och hälsosam. Det kommer inte vara tack vare alla piller jag idag tvingas ta utan för att jag ändrat min kost och tränat upp min kropp. 
Jag har också burit på samma känsla mot medicin och jag tror det bottnat i att inom alternativrörelsen så ska allt kunna botas med örter eller positivt tänkande, absolut inte använda den klassiska medicinen bara. Inom samma röresle säger man att ca 75% av sjukdomar är spykosomatiska.
Jag har kommit till andra insikter de senare åren. Efteratt lusläst och studerat litteratur om mänsklighetens barn/ungdom och våra olika ursprungsbefolkningar, så är sanningen snarare den att 75 % av våra sjukdommar beror på felaktig kost.
Jag har också dragit den insikten att denna felaktiga kost fyller en viktig funktion för att hålla oss i lidandets grepp.
Jag själv har ätit mig ur vissa "degenereringar", vet många andra som också gjort det.
Att äta medicin eller inte?
Förstår din känsla av motstånd, men ibland så kanske det bästa är att ta medecin för att lindra symtomen bara för att överhuvudtaget kunna släppa kampen, som det innebär att leva med smärta,,
Även smärta kan hämma tillväxten inom oss, för tillslut finns ingen ork kvar till själva livet,, smärtan tar för stor plats och smärta i sig kan göra oss kraftlösa och vi tappar motivationen och lusten för livet.
Det måste ju gå att kombinera
,, så känner jag spontant i skrivande stund.
Du skriver att du inte har accepterat tanken på medicinen,,,
Jag undrar vad det är som bromsar dig i den tankegången? Vilka känslor triggar igång när du tänker så?
Du behöver inte alls svara mig,,
Kanske har du bara glömt bort att fråga dig själv varför du känner som du gör inför denna fråga…..Medicin eller inte??
Kram
Utan medicin hade ja varit död för länge sedan - så valet e enkelt 
Tyvärr förstörs livsmiljön för främst vattenlevade pga rester som kommer ut via avloppsvatten fr reningsverk etc.
Så "onödiga" läkemedel - som t.ex. P-piller - som inte har ngn direkt lindring/bot för sjukdom - men gör fiskar tvåkönade & sterila pga bl.a. östrogenrester i vattnet - gör mig mera tveksam till dess existensberättigande öht.
Att sedan livssituationen skapar sjukdom som måste behandlas med medicin - är ju rena vansinnet. Alla sönderstressade som knaprar antidepp - människor som skulle varit friska i övrigt - om inte varit för detta.
De e samhällssitutionen som e sjuk - men knappast ngt man botar med kemiska medel/medicin. Nu petar man även i tiotusentals unga antidepp - mediciner som inte ens e utprovad på unga - unga som inte skulle behöva anv dem om livssituationen vore människovänlig - & inte som nu - rent fientlig!
/L
Lite OT, men vill säga det ändå. Mycken smärta kommer av kamp. Vi behöver lära oss att ge upp.
Jag har också haft ett stort motstånd mot mediciner men har sett att ibland är det enda utvägen. Jag tror att det är som det mesta att man får använda det med urskilljning och måtta. Behöver man äta medicin så är det bra att vi har tillgång till det och kan bli friska eller hålla oss på en förhållandevis smärtfri nivå.
Jag tror inte att det behöver begränsa vår tillväxt men att ändå fortsätta att se till grundorsaken om det går att läka också på något annat sätt. Det måste inte vara antingen eller, utan det går kanske att kombinera alternativa metoder med mediciner och utgå från det som behövs just nu.
Jag håller med om det som Mariann säger… "så är sanningen snarare den att 75 % av våra sjukdommar beror på felaktig kost"
Nu när du "äntligen hittat en medicin som fungerar" tycker jag att du skall fortsätta med den. Det betyder inte att du alltid skall eller måste fortsätta med den!
Om du alls tror att det i grunden har med kost och levnads(o)vaner att göra, vill jag rekomendera dig att konsultera en Ayurveda expert.
Peter Ljungsberg , Dr Vinay Vora är bland de kunnigaste i landet, http://vedalila.se/ Det finns även duktiga ayurveda konsulter på andra orter i Sverige.
Vänlig hälsning / Peter
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Jag har svår migrän, har provat att ändra kost, har provat auyrveda, kiropraktik, naprapat, healing,KBT, massage,sjukgymnastik,akupunktur, affirmationer, böner, pilates, yoga, spikmatta, homeopatisk medicin, antroposofisk medicin, kinesisk medicin, gaah, ska jag fortsätta ;)?
I mitt fall är det hormonstyrt, men även mkt pga inre stress, så visst sitter det mkt i att själv arbeta med denna stresskänslighet som jag har.Jag bär på mkt saker som behöver helas, det är ett stort arbete.Men att ha migrän gör att jag inte kan fungera, så är det bara.Nu äter jag en medicin som också är mot epilepsi och har läst mkt dåligt om den :(, så då blir jag orolig.
Jag är fortfarande så rädd helt enkelt, så jag tar bara varannan dag, fast då har jag ont i stället och när jag sen tar en tablett så tänker jag" VARFÖR plågar jag mig så, när jag kan må så mkt bättre med en tablett?".Plötsligt känner jag mig som en människa, trycket försvinner, tankarna blir klarare.Men jag är rädd för att bli beroende, rädd för allt möjligt…jag tycker att det här är svårt….
Kanske denna och denna läsning kan ge inspiration?
Läs gärna kommentarerna under också, många gånger får man veta mkt av de olika människorna som kommenterar. 

I Esoterisk läkekonst (Bailey) står tydligt på flera ställen att den vetenskapliga medicinen (skolmedicinen) ska vara en del av behandlingen avseende fysiska sjukdomstillstånd. Eftersom psykiska sjukdomar i regel genererar fysiologisk obalans, tolkar jag det som att en balanserande medicinsk behandling är att rekommendera även för dessa tillstånd.
Dock säger boken att mediciner och andra fysiska terapier endast lindrar/botar på det fysiska planet, medan sjukdomens upphov måste angripas eteriskt, det vill säga med kompetent healing. I detta perspektiv måste nämnas att orsakerna är komplexa och ofta kan härledas flera inkarnationer tillbaka.
Rekommenderar verkligen denna bok för alla som har intresse av sjukdom och dess helandeprocesser!
Fair Winds and Following Seas!

szirius. fina tankar, O din oro för medicin kan jag också först, Men så som jag ser det så skall man lyssna på sin kropp den säger vad man skall äta..O nu har du fått medicin som gör att du får livskvalitet o det är viktigt för dig o din omgivning..sen att du har en livsfilosofi som säger att du bara skall äta det naturen ger dig..Då förstår jag att du inte mår så bra.För nu går du ju i mot din tro…Men snälla för sök att tänka om o på att du slipper lite värk…bara lite tankar från mig…
szirius!
Enligt min erfarenhet är Ayurveda inte något man provar…det är något man lever och har med sig i sin var dag.
Min migrän har genom åren avtagit och ändrat karaktär…och kommer numera sällan och så betydigt mycket mildare. De få dagar per år som migränen numera kommer upplever jag stakt som ett resultat av, där jag blivit hjälpt av Ayurveda. Ännu större betydelse har daglig TM meditation som jag också har integrerat i mitt liv sedan många år.
Kanske skulle migränen ha get med sig "av sig själv" med tiden, åren? Men det är inget jag tror på eller skulle välja…om.
Du är välkommen med frågor här eller via PM
/Peter
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Den största healingen är att acceptera eller förstå att vi alla ska lämna våra fysiska kroppar, även jag med mina medelålders krämpor. Jag kan inte föregå mitt karma även om min önskan är att lämna detta jordeliv. Förmodligen kommer jag att hänga kvar ytterligare 30 år. Healing är ett begrepp som är svår defienera. "Healing" , helig, hela eller hel kommer av just ordet hel. Vid vidare förståelse om man ytterligare utökar referens området till chakran kan man jämnföra healing som ett balanserande av chakran eller ett stabiliserande av sinnet. Hur? Detta är individuellt,vad som bör göras är att hitta en egen väg. Min väg till förståelse, genom grundliga studier, hängivenhet och en sak till. Buddha sa lyssna men tro inte dra dina egna slutsatser.

Hej!
Personligen gillar jag antroposfisk medicin vår husläkare är både vanlig läkare men även antropsofisk skulle aldirg byta ut honom mot en vanlig läkare då han ger så mycket hjälp, kommer ihåg att jag hade bihåleinflammation som ung och fick då den antroposfiska medicien berberis quartts på en vecka försvann den och sen dess har jag inte haft den Mvh Himlen
Hej,
Jag har haft hormonstyrd migrän i ett par år och fått starka mediciner för det. Jag försökt undvikt att ta då det bara egentligen tar bort symptomen. Har provat en del annat också. Men när jag uteslöt kaffet nu i april (jag var inte sugen längre) så har jag inte fått någon huvudvärk längre. I samband med avslutet hade jag den värsta huvudvärken någonsin. Nu dricker jag koffeinfritt te istället. Jag har druckit kaffe i mer än 35 år och jag tror en del kan vara känsligare än andra.
Jag hoppas att det löser sig för dig, szirius!

När jag äntligen accepterat att jag är född med brist på vissa signalsubstanser och börjat medicinera har många andra kroppsliga symtom blivit bättre. När jag någon gång då och då får präktiga migränanfall brukar jag inse att jag levt över min förmåga dvs stressat eller oroat mig för mycket.
Tror att vi kan äta medicin men att man alltid ska ifrågasätta varför.

När jag äntligen accepterat att jag är född med brist på vissa signalsubstanser och börjat medicinera har många andra kroppsliga symtom blivit bättre. När jag någon gång då och då får präktiga migränanfall brukar jag inse att jag levt över min förmåga dvs stressat eller oroat mig för mycket.
Tror att vi kan äta medicin men att man alltid ska ifrågasätta varför.

tack för allas tankar och att ni delar med er. Ja, det är inte lätt det här.
Jag provar just nu att acceptera att jag äter den här medicinen, samtidigt som jag försöker lösa de djupare, eteriska orsakerna på problemet.
Det som "skrämmer mig" är att jag mår så himla mkt bättre med medicinen. Jag känner mig " som mig själv". Med mindre värk försvinner mkt spänningar och då kan jag vara mer öppen.
Och utan den ständiga krampen i huvudet, så lyckas jag tex meditera, tänka positivt,känna mer lust till livet. Och det i sin tur kan ju också läka mig på ett sätt…
Så bra att du mår bättre av medicinen szirius. 

Hej!
Vanlig skolmedicin har ställt till med mycket skador vi behöver mera allternativ medicin / Himlen
#19 Jag gissar att det Är Lyrica du fått och vissa människor upplever den medicinen som underverk
Personligen skulle jag bara tacka för det för då kan du koncentrera ditt "friska" liv på annat som är viktigare för dig.
Annars finns exempelvis Zoomig eller Imigran som man bara tar vid behov just när huvudvärken kommer men det kanske du redan har testat.
/Maria

Har ställt mig själv samma fråga pga olika mediciner jag är tvungen att ta pga bl a högt blodtryck. Valet för mig är enkelt, och jag försöker vara så restriktiv med mediciner som möjligt, men kan inte undvika dem helt. Och hoppas att de inte påverkar alltför mycket den andliga utvecklingen.
Men.. jag tror också på att mycket kan avhjälpas med våra tankar. Om man tänker efter är våra tankar också upphov till många sjukdomar.. vi formar vår egen framtid med vårt sätt att tänka, detta gäller även sjukdomar. Ta ett exempel. En person som hela tiden talar om olika sjukdomar och kanske är rädd för att få en viss sjukdom.. får den också, bara genom att han ofta tänker på sjukdomen i fråga, vilket är detsamma som att han ger den energi att utvecklas. Tankens kraft är mycket större än vi tror.

Hej!
Vanliga skolmedicier har mycket negativ effekt på sikt därför behövs antroposofiska mediciner och allternativa mediciner / Himlen
#24 Absolut så är det värt att prova alternativmedicin i första hand men man får inte skuldbelägga människor som är behov av medicin som faktiskt kan vara en livräddare i många fall.
/Maria

Jag har ätit antroposofisk medicin under lång tid, men utan verkan.Till slut sa min läkare att vissa måste äta "skolmedicin".
"23 visst är det så. Det är just såna saker man kan arbeta med, jobba med sina tankar osv. Men med hemskt värk så " fungerar " inte huvudet. Därför känns det just nu som att jag " når " möjligheten att göra detta själsliga/ andliga arbetet bättre.Man får inte identifiera sig med sjukdomen.Utan se sig frisk, om och om igen. Efter ett tag höjs ens energier och det blir verkligen bättre.Men det är en ranglig väg att gå på…ständig övning krävs

"26" det är definitivt ingen lätt väg, självklart måste man ta mediciner också när de behövs. Men att långsamt men säkert förändra sitt sätt och tänka, se sig som frisk och harmonisk, känna den känslan i kroppen, sända den tanken till varje liten cell, trots att det inte verkar vara sant just då.. ska verkligen försöka vara övertygad om att allt är bra. det tror jag är det som bäst förebygger alla sorters sjukdomar.

Hej!
DFå jag ätit antroposofisk medicin hjälpte det direkt jag minns när jag hade bihåleinflammation för många år sedan fick då antroposofisk medicin sen gick det över direkt har inte haft det sedan dess / Himlen
#28 Nu är det ju en viss skillnad på att medicinera mot bihåleinflammation eller en kronisk sjukdom.
/Maria

Hej!
Det finns många som får hjälp på Vidarkliniken jag känner en del som jobbar där då jag själv är antroposof, jag har varit inom rörelsen i över 41 års tid och sett hur mycket hjälp denna medicin ger, man har givetvist mågna behandlingar där bla läkeeurytmi etc / Himlen
Jag tror på ett KOMPLIMENT (moderna sjukvården contra alternativa hälsovården).
Det ena förtar inte det andra. Jag ser det som pusselbitar som hör ihop… när den ena biten inte finns så saknas det en värdefull del.
Tack för ordet
... och du... take care out there!
Inga-Britt I-B Gustafsson
Priset miljön får betala för medicintillverkningen är mycket, mycket högt!
------------
Priset för våra billiga mediciner
http://www.va.se/nyheter/2010/09/09/priset-for-vara-billiga-mediciner/
"En stolt regering ser varje år till att den svenska staten sparar uppemot 7 miljarder kronor på billigare mediciner. Men det sker samtidigt till priset av en bortglömd miljöskandal på andra sidan jordklotet."
"I decennier hade det i det tysta pågått en miljöskandal orsakad av läkemedelsindustrin, en bransch som sällan omnämns i de här sammanhangen.
I testerna från reningsverket Patancheru Enviro Tech Ltd låg halterna för ett dussintal läkemedel mellan 100 och 30?000 mikrogram per liter. I Sverige finns det högst några få mikrogram läkemedelssubstans per liter i renat avloppsvatten. Joakim Larsson fann antibiotika, medicin mot högt blodtryck, allergier, depressioner, magbesvär och mycket annat i halter som till och med är högre än vad som finns i blodet på patienter som behandlats med läkemedlet.
Utsläppen i Patancheru var en miljöskandal som vi - liksom många gånger tidigare - snabbt skulle kunna förpassa till glömskans inre hörn om det inte varit för att vi i Sverige i allra högsta grad varit medskyldiga.
Joakim Larsson och hans forskarkolleger hittade 242 läkemedel på den svenska marknaden som innehöll någon av de nio mest frekventa substanserna i vattnet i Patancheru. I 74 av produkterna, nära en tredjedel, kom den aktiva substansen från tillverkare i Patancheru, enligt hemligstämplat material från svenska Läkemedelsverket. Samtliga substanser var generiska, det vill säga sådana som funnits på marknaden så länge att patentskyddet löpt ut och priset hunnit falla rejält."
"Två sjöar som inte hade någon tillförsel av vatten från floden längs industriområdet i Patancheru visade höga halter av läkemedelssubstanser - liksom prover från brunnar med dricksvatten i sex närliggande byar. Det signalerade att utsläppen även förorenat grundvattnet. Illegal dumpning kan också ha spelat en roll i sammanhanget.
Många av dessa dricksvattenbrunnar används fortfarande och enligt en rapport från Greenpeace finns en rad sjukdomar överrepresenterade bland lokalbefolkningen, men än så länge saknas statistiskt säkerställd oberoende forskning."
-------
Så kan man anv. annat att lindra/bota med - så är det verkligen ngt man ska prioritera - men….de e pengarna - dvs de multinationella företagen - som styr. 
/L
Hej!
Jag är övertygad om att när kroppen behöver medicin så tar det inte skada på det mediala. Men äter man medicin, missbrukar det, så är det en annan sak.
Spår själv sedan några år tillbaka och jag äter massor med mediciner för min sjukdom. Är tyvärr tvungen att äta det annars kommer jag inte överleva tillslut. Jag mediterar och ser "saker" runt mig hela tiden.
Jag frågade när jag mediterade för några år sedan, då det var en lite pause med medicinerna, om det skulle påverka min andlighet på något sätt och svaret blev som jag skrev innan.
Äter man medicin för man behöver det så går det bra men missbrukar man så funkar inte det mediala.
Även om man äter medicin ska man naturligtvis söka efter andra allternativ tex healing!
Mvh Drömmaren

Hej!
Den antroposofiska medicinen går in på djupet bla annat i väsensleden / Himlen

# 33 jag har fått samma "svar". Att just nu finns en medicin som hjälper mig och då ska jag ta emot den med öppet hjärta och säga tack. Att göra motstånd försvårar bara förmågan att samtidigt försöka läka på de andra planen.

Hej!
Jag använder nu två antroposofiska mediciner som verkar mycket bra på mig, jag mår mycket bättre med dom / Himlen