Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2521 ggr
[Mariann]
0

Fascination av fenomen

Jag grunnar över när det är dags för gemene man att kunna släppa fascinationen av fenomen och att gärna vilja utveckla lågpsykiska förmågor?

Tyvärr så kommer vi att få se att detta eskalerar och att det fördjupas innan människorna kan gå vidare och utveckla den högre intuitionen. Eftersom den 7 strålen kommer öppna mer för psykism/fenomen och fler o fler inkarnerar som har experimenterat med energier och chakarna/kundalinin och därför fått skapat revor i den beskyddande hinnan omkring chakarna.

Vi bör ju i och för sig också se ett ökat antal människor som vet att inte utveckla detta och inte innehar fascinationen.

Det är inga leksaker att hålla på med energier, men det är ju en efarenhet rikare som gör att när man inkarnerar efter att ha fallit i "gropen" några gånger kommer göra människan väldigt mycket mer försiktig senare.

Problemet är fascinationen av fenomen som jag ser det.

Stille
0

HejsanGlad

Håller med.

Det är nog lätt att fastna i sin andliga utveckling under lång tid om man går in för mycket i dessa fenomen.

Olika mästare och Gurus brukar alltid varna för denna återvändsgränd där egot kan få ytterligare en arena att hänga fast vid.

Det är detta ego som så småningom ändå måste transcenderas för att man ska kunna gå djupare in i sin egen verkliga essens.

Satchitananda -Självet - Atman - Den sanna naturen inom oss - Högre jaget eller vad nu man vill kalla det.

Mavios
0

Huuu, jag har nog inte förstånd till att vara ofascinerad (finns det ordet, tro?), men jag har väldigt stor respekt av någon anledning och vill inte alls befatta mig med sådant. Som yngre, var ju allt sådant spännande när man läste om det - men att springa på det i verkligheten hade nog gjort att jag fått byta byxor mycket snabbt.

Hur vet man att man har skydd runt chakrana och hur kan man stärka ett sådant skydd?

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

doddel
0

Sen finns det något som heter träning.

Själv kan jag göra massor av roliga saker med energi. Så och lär mig faktist varje dag. Visst kanske inte är någon lek men hur lär man sig? Jo man prövar och leker. Klart man får en näsbränna ibland. Men det är bra bra man lär sig för varje gång.

Jag håller inte alltid med dig man skall faktist våga tycka sakerna man klarar är häftigt det är det som driver många framåt och visst gör man fel men vad då det är naturligt.

[Mariann]
0

Det är just därför som jag brukar säga var försiktig. För näsbrännor kan bli mer än näsbrännor. De kan just skapa dessa stora revor i beskyddet omkring solar plexus och att ha ständig/okontrolerbar ingång till astralplanen vill man inte.

Att ligga på psyk för att man har ett obeskyddat chakra är nog inte vad man förväntar sig och önskar sig.

doddel
0

Jag håller med dig det är fruktansvärt men vet du, hade jag fått chansen att göra det igen hade jag gjort det. Så det är inte farligt man får bara se till att ta tag i sitt liv. Självklart skall man inte bara kasta sig ut men man får inte skrämma folk såhär..

Folk blir ju rädda. Det onda kan gömma sig i det goda skriver du. Nu har jag lite självförtroende så jag tror jag klarar det men du får tänka på folk som just börjat. De kommer inte våga öppna sig. Du får en så fin värld låta som dålda gropar överallt.

[Mariann]
0

Det finns dolda gropar överallt. Jag skräms inte, jag är bara ärlig om vad som kan hända och det bör man veta. Man bör inte romantisera femomen och magi. När någon gör det så måste det faktiskt komma en en balans iform av att man bör få lov att känna till fallgroparna också. man bör få ha hela kartan av informationer innan man leker.

doddel
0

Självklart men tänk på att de nya läser vad du skriver och det ända du skriver är allt som kan gå fel. Alltså så har du inte givit hela kartan. Du vill bara visa upp allt som går snett. Vilket jag tycker är synd.

Aldebaran
0

Kolla denna länk: http://kundalini.se/svbrosch-1024.html

Allt naturligt är inte så "häftigt" som många tror. Att leka lite är imånga fall inte så farligt, men saken är ju att man inte riktigt vet när "starkströmmen" helt släpps på i kroppen.. Jfr att slå om strömbrytaren på datorns baksida från 230 Volt till 110Volt och se vad som händer.. Ungerfär samma sak kan ske med era kroppa om ni inte är försiktiga och vet vad ni håller på med..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
0

#7 läste ditt inlägg innan det togs bort. I inlägget sa du att det var ett problem, en mara etc.. sedan längre ner i kommentareran så var det häftigt.. Hur skall du ha det?

Jag menar du skriver att du fick ångest å att du åkte in på psyk, sedan skriver du längre ner. "Vad är det att vara rädd för"  Hmmm jag skulle vara rädd för att få ångsest å åka in på psyk i dessa sammanhang..

doddel
0

Ja visst håller jag med men man skall inte bara se det dåliga. Klart men det finns ju fara i allt du tar dig för.

Du kör säkert bil, sitter du och är livrädd hela tiden där? Tror inte det. Bra för det är då du är farligast. Men slappnar du av så visst kan du krocka av någon anledning.

Skall man se som er skall man sitta som ett nervrak i en bil och vara rädd för en smäll. Slappna av lite och låt känslorna styra man måste våga det. Självklart använda huvudet med det finns stoppskyltar men kom igen…

doddel
0

Maran ja, jo jag tror jag faktiskt var mer rädd än vad jag behövde.. Det var så jag menade. Hon kan inte skada mig om jag inte låter henne få makten över mig…

Aldebaran
0

Nu menar jag inte mytfiguren maran utan dom riktiga krafterna bakom..

Aldebaran
0

Läs nu på länken å se vad detta kan ställa till med. Bilda dig en egen uppfattning..

Aldebaran
0

Å du åkte in på psyk för att egentligen inte behövde det?

Eremitha
0

Tror att vi kanske måste skilja på äpplen och päron här. Och för att kunna göra det behöver man ha en viss kunskap om vad som är vad.

Att "leka med energier" i bemärkelse manipulera den fysiska materian via exempelvis magenetisk attraktion, tankekraft och så vidare, är enligt min mening inte något som är farligt. Som att dra till sig en hink som fallit i vattnet, till exempel.

Att leka med astralvärldens energier, väsen, andar, är däremot att leka med sitt eget liv och psykiska/andliga hälsa.

Man behöver vara väldigt tränad och ha en extremt god urskiljningsförmåga på intuitiv nivå för att "umgås" med det astrala, som lurar skjortan av de flesta av oss hur lätt som helst om vi inte vet vad vi har att göra med. Även tränade medier och duktiga magiker gör misstag!

Om man vill utveckla färdigheter inom området bör man verkligen se till att ha en erfaren, seriös lärare och mentor, som definitivt inte lägger vikten vid häftiga fenomen och upplevelser, eftersom det är i dessa illusionen lever.

Alla råd av ovanstående slag är naturligtvis inget annat än just råd.
Att ta till sig eller förkasta.

Fair Winds and Following Seas!

doddel
0

Jag förstod det. Men det är som med allt annat, ju mer du låter dem komma in i dig ju mer makt har den. Om du kan se till att koppla bort dess energier över dig så kommer den inte ha makten längre. Du kan aldrig bli mer skadad än vad du låter det onda få göra dig…

*egen erfarenhet*

Choklad
0

Man får väl ta det i den takt som man känner att man är mogen för? Tror inte heller det är så bra att påskynda utvecklingen. Det är väl som det står i en annan tråd ..man kan inte börja på universitet  om man inte gått i gymnasiet först, man måste vara redo…om man går alla klasserna vet man vad man ska vara försiktig med. Sen kan man ju aldrig vara garanterad att allt blir smärtfritt.

U R us

doddel
0

Tack det var bra skrivet i sin egen takt.. Som sagt allt går inte utan problem så är det. Men man lär sig även av dem…

Farwuq
0

Den ohämmade fascinationen av fenomen är väldigt farligt, det är som att vara fascinerad av vilda djur på den afrikanska savannen, visst är de fina och intressanta, men…

Om man inte vet vilka de är och vilka egenskaper de har så kan man råka illa ut, ens hälsa står på spel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Eremitha
0

"Men det är som med allt annat, ju mer du låter dem komma in i dig ju mer makt har den. Om du kan se till att koppla bort dess energier över dig så kommer den inte ha makten längre."

Just det!
Din egen vilja, ditt eget val.
Men hur vet man alltid vad som är mitt val, när olika viljor existerar samtidigt?

Om man med en del av sig själv är oerhört fascinerad och hänförd över det som sker, kanske den del som vill kunna koppla bort det hela har lite svårt att göra sig hörd.

Där kommer tanken in. Det sakliga övervägandet, som ska leda till beslut. Vill jag eller vill jag inte detta? Vilka är konsekvenserna för det ena respektive det andra? Tar jag ansvar för dessa konsekvenser, oavsett vad jag väljer?

Tanken är alltid överordnad känslan. Om vi inte har kontroll över våra tankar, kan känslolivet (det astrala) utöva anarki och ställa till det ordentligt. Det är aldrig fel att tänka igenom saker, att ge tankelivet avgörandefunktionen. Man ger då sig själv friheten att välja vilka astrala energier (egna känslor, annan astral påverkan) man accepterar.

Man ska naturligtvis inte låta rädslan styra. Detta handlar om att utveckla sunt förnuft och högre intuition.

Att inte ha varken koll eller kontroll över huvud taget, är att vara som ett ensamt träd som vinden kan slita och dra i hur som helst. I värsta fall blir man en rotvälta. Och det tar lång tid att växa till ett nytt träd.

Önskar bra pannlampa, karta och kompass till alla som söker verklig upplysning!

Aldebaran
0

Det finns inga "astrala energier"!! det finns bara en energi och det kommer ifrån den högste. Allt annat är en romantisering av Astralvärlden, som är en mellanvärld där man vaknar upp i för att sedan ta klivit in i mentalvärlden.. och upp i saligheten…

[Mariann]
0

Hoppas de som finner ämnet intressant läser i den artikel är på G och heter Astralkroppen ( ur serien människa känn dig själv) och vad det lider så kommer en del av artikelserien Döden och som behandlar astralvärldarna (det är 7 st nivåer i den världen).

Håll utkik efter dessa vänner. Glad

Sedan kan ni ju medans ni väntar på dem läsa den nyaste artikeln om högre o lägre psykism, där astralvärldens beboare genomgås lite kort. Oskyldig

Eremitha
0

En liten annan vinkling på saken är att vi alla under vår inkarnationskedja ska tillägna oss alla sorters upplevelser. Det måste rimligtvis ligga i den tanken att någon/några inkarnationer fokuseras (åtminstone delvis) på fascination för fenomen.

För att kunna släppa måste man nog först hålla.

Alltså: att förstå vikten av att inte bländas av fenomen kan man kanske först göra när man faktiskt har erfarenheten av att bländas.

[Mariann]
0

#23 Där tror jag som du. Gillar ditt "Alltså:…" Skrattande

Aldebaran
0

Erfarenheten kan man ju få på många sätt. Alla måste ju inte få problem för att upptäcka saken ur dess rätta ljus. Jag menar att se vad som finns bakom/att inte bli bländad…

[Mariann]
0

Jag tror nog till viss del (kanske tom stor del) att erfarenheter skapar kunskap och även en inre varningsklocka som sätter igång när man hör och ser vissa saker.

Jag tror nog att många av oss som får upp ett rött ljus frmför ögonen när lägre psykism kommer på tal, har gjort sig sina näsbrännor och därför vet i sitt inre genom egen erfarenhet vad som kan hända.

[Mariann]
0

Vill bara peka på att Nu är astralkroppen ut. Läs gärna den.

VarEdu
0

Svarar återigen på en äldre artikel men hoppas på omtänksam vägledning.

Om man nu inte klarat av att hålla dessa energier på avstånd från de lägre planen, hur gör jag då?.

Jag får massor med hjälp men vill ju kunna leva som alla andra.

Chakrabalansering? Mariann du pratar om solar plexus, kan jag göra något här?

Tacksam för svar snälla varelser!

[Mariann]
0

Du kan arbeta med beskydd av solar plexus, be om en 5 uddig stjärna manifesteras framför chackrat och denna måste du "hålla vid liv" genom att då coh då fokusera på att den finns, dvs lite mental magi Flört. Du kan också be böner om sådan hjälp till ärkeängeln Mikael och hans änglar som är den som står för beskydd och som man kan vända sig till.

Du kan också be om att få gå i en pelare av beskyddande ljus och då hänger det på om du kan visuslisera den och upprätthålla den visionen.

Detta är vad jag själv har arbetat med och lyckats med.

Glad