Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3651 ggr
Huygens
0

Varifrån kommer tanken?

Ibland läser vi att vi ska "vara försiktiga med vad vi tänker" för det kan skapa negativa tankeformer som antingen belastar vår karma eller slår tillbaka mot oss senare.

Ibland kommer jag på mej med att tänka en ganska elak tanken mot någon jag tycker varit upprepat taskig mot mej, trots att jag försöker att inte vara elak. Ibland kan det bli en hel tankekedja som är svår att stoppa, precis som om jag är omedveten/drömmande om vad jag tänker.

Ett lite allmänt exempel:

"Jag har varit i ett sammanhang där någon säger något taskigt mot mej. Den taskige personen får med sej någon annan. Plötsligt har jag två personer mot mej och blir lite ställd och finner inte ord eller rätt sinnesstämning. Jag befinner mej i en kamp jag inte kan vinna något på. Sedan går jag hem och scenariot spelas upp för min inre tanke. Men för varje gång jag repeterar scenen blir den aningen bättre för mej. Jag finner bättre ord att slå tillbaks med och scenariot ändras och jag får bättre dräpande kommentarer. Men samtidigt blir jag den som är elak tillbaka."

Jag måste här aktivt bli medveten om vad jag håller på med och skarpt säga åt mej själv att stoppa med scenariocykeln.

Så frågan är varifrån kommer den första tanken att starta cykeln? Jag verkar inte ha kontroll över detta.

Det kan t o m gå så långt att scenen ändrar sej till oigenkänlighet och det mest är själva känslan/obehaget av situationen som jag kämpar mot. Och detta är rätt mystiskt då scenen är så ändrad att jag inte vet var den kommer ifrån längre.

Jag funderar verkligen över var dessa negativa tanker kommer från, som kommer plötsligt och där dom kan skena iväg innan jag lyckas ta mej i dom och stoppar scenen. Det känns inte så konstruktivt.

Gaiatri
0

Vi har olika tankemönster eller tankesnurror som vi kan gå in i ibland. Dessa tankeformer som vi har skapat en gång  i tiden upprepar vi gång på gång. Olika sätt vi lärt oss att "lösa" ett problem som uppstår men ibland kan tankeformen göra att vi fastnar i ett beteende.

I exemplet ovan så kan man tex försöka byta ut scenariot med att personen säger något positivt till dig och att nästa person också säger något bra och att du bemöter det med något positivt.

Samtidigt är det svårt att inte gå in i gamla tankemönster och det kan ta lång tid att bryta ett mönster men att bli uppmärksam och medveten om det är viktigt för att kunna förändra det.

Tankeformer (en slags elemental) bygger vi hela tiden och vissa blir ganska "stora och starka" vilket gör att de drar till sig energi för att vi ska upprepa samma tankegångar. Tankeformer kan också bli så pass starka så att vi blir salvar under dem. 

Det är bra att bli medveten om de tankemönster som vi av upprepad vana går in i och att arbeta med dem även om det det tar lång tid att bryta en vana som vi antagligen också har med oss från tidigare inkarnationer. 

De tankeformer som vi bygger upp om andra personer eller grupper färgar både oss själva och de personer vi tänker på. Så om jag tänker negativt om en person och dessutom bygger in negativa känslor i detta påverkas min aura negativt av det och den andra personens aura negativt av det också.

Det blir en slags energi som går mellan parterna som den andra personen svarar på och så byggs det felaktig energi mellan parterna. Den negativa energin behöver bytas ut mot positiv och kärleksfull energi för att bryta och transformera situationen. Detta kan endera eller båda parterna göra oavsett vem som startade det från början eller om båda var delaktiga.

Huygens
0

Kanske är det lite så, att jag "bränt in" tanken som ett gammal hjulspår. Fast jag undrar varifrån tanken kom från början? Knappast från mitt överjag? Bildade jag själv tanken eller har jag ett "underjag" som producerat den?

VoxCelesta
0

Jag tror mycket på det här med tankens kraft. Jag känner till och med människor som har botat sina egna sjukdomar med endast en tanke om att aldrig mer bli sjuk. Detta har ibland rört sig om bland annat cancer.

[Mariann]
0

I vissa lägen kan säkert tankenskraft fungerar, men i andra inte. Här hänger det ihop med vad som är syftet med inkarnationen och syftet det styr solängeln över.

Jag ser det också som #1 ser det, vi har helt enkelt program som går igång. Bryta dem hör till den största lärdom vi kan dra och också den svåraste. Liven syftar till att kunna bryta dessa negativa mönster bla, tillslut förr eller senare lyckas vi.