Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 13115 ggr
zinnia
0

Kost/andlighet

Jag har ofta fått höra att man som vegetarian har lättare för att utveckla sin andlighet. Att rött kött försämrar förmågan.

Vad har ni för teorier angående detta?

szirius
0

oj, vi har haft en låååång tråd i detta ämne för inte så länge sedan…ska se om jag hittar den så kan jag lyfta upp den till dig!Kyss

Vad de flesta ansåg där var att kosten självklart har en del av det hela att göra, men att det hela är komplext.Det finns rent elaka, giriga, aggressiva renlevnadsmänniskor och det finns köttätare med stora, varma hjärtan.

Man kan också "börja i olika ändar"…de som börjar äta renare, nyttigare mat kan uppleva att det andliga kommer närmare, och de som arbetar med sin personliga och andliga utveckling brukar förr eller senare känna ett naturligt motstånd mot mat som inte är "ren".

Rött kött är ju en " tung energi" som vissa kan uppleva är en nackdel …men vissa kan å andra sidan behöva den för att inte " flyga iväg" för mkt…iaf under en period , tills man själv kan jorda sig på andra sätt.(Rotfrukter är också jordande…och träd!Oskyldig)

Kort och gott så handlar det väl ganska mkt om medvetenheten i sitt handlande, snarare än handlandet i sig…..

( jesus åt väl fisk…?Obestämd…och han var ju långt kommen…)

[Mariann]
0

Påsklamm åts också av Jesus enligt bibeln väl….?

jag undrar om det inte råder en hel del illsuioner i även detta ämne vad gäller kött/renhet.

För min egen del så har jag aldrig upplevet mig så ren i den fysiska kroppen som nu när jag äter lchf. När jag då är ren i den så lyfts/öppnas även de andra kropparna. Det är så jag upplever det hur som.

Så jag undrar om det verkligen är så att rött kött är "tungt", om det inte har uppstått en myt omkring detta, för när man uteslutar allt utom kött, fisk, ägg, fett så blir kroppen så ren att det knappt finns avfallsprodukter.

I min nuvarande syn på detta med maten, så tror jag man blir "skiten" av kombinationen av kött/fisk spannmål o socker. Lägger man ner att äta det som skadar oss mest dvs socker och spannmål så uppstår en inre renhet som få i dag fått uppleva som lever ett modernt liv.

Däremot tror jag det är mer än viktigt att om man äter kött/fisk så ska den vara mer än "humant" uppfödd och utfodrad. Dvs en kost som är artriktig och utan tillsatser av annan skit och slaktad under de mest skonsamma förhållanden som går. Då är köttet rent och lätt, dvs motsatsen till tung.

Detta är vad jag själv har kommit fram till efter 15 år som vegetarian och sedan 6 månader köttätare.

bluemary
0

En lite fråga, enbart grundad p g a min okunnighet.

Finns det olika sätt att slakta på ? Och på vilket sätt kan man göra
det skonsammare ? Det är ju helt klart att djur känner på sig när
de ska slaktas. Skrev ju ett inlägg om grannens grisar, när de
ska flyttas men skriker så jag inte kan vara ute när de flyttas
på samma sätt när slaktbilen är på gång.

Det skulle för min del, då jag inte äter kött  bl  a av etiska skäl. vara
bra att få veta hur de kan slaktas mera skonsamt. Tack på förhand !
(någon tyckte att mitt förra inlägg passar bättre på sidan om
djur, och det stämmer, men eftersom det togs upp här så  kanske
jag kan få svar på en fråga som jag undrat över.
Tack på förhand !

[Mariann]
0

Vilt exempelvis slaktas ju på plats, från en sekund till en annan.

Slakt kan även ske lokalt på gården eller i slakteri som ligger väldigt nära gården, det gör ju då att transporterna och trängseln/stressen minskas drastisk.

För att få tag på sådant kött krävs ju det att man söker reda på just denna sort och framförallt är beredd att betala för det.

Lynxx
0

Halal-slakt

…som har en religiös bakgrund - d.v.s. är förlegad & därför saknar legitimitet i dag.

Halalslakt (arabiska dhabiha) är den slaktmetod som måste användas för att köttet från djur (förutom fiskar) ska vara halal. Slaktmetoden som används är skäktning, vilket innebär att djuret utan bedövning avlivas genom att halspulsådern skärs av. För att slakten ska vara halal krävs också ett religiöst innehåll, nämligen att slaktaren innan han avlivar djuret yttrar basmalan "I Guds, den barmhärtige Förbarmarens namn!"

Knappast särskilt mycket bättre än en snabb död via slaktmask etc…

-----------

LCHF för hela slanten för mig iaf. Minsta påfrestningen på metolismen - skadar inte tarmar - såsom fibrer gör - & ger bästa, balanserade näringsinnehållet.

Man skall alltså inte käka mycket eller mer kött än tidigare - då detta e väldigt näringstätt per kilo vs vegetabilier - (som mest e vatten & olösliga fibrer) - & man inte behöver så stor mängd för att tillfredställa näringsbehovet. Därför käkar man, per automatik, betydligt mindre portioner. Man e helt enkelt inte hungrig, & inte lika ofta, som tidigare.

De som e viktigt e att ''byta ut'' kolhydraterna (socker/stärkelse) mot fett. Fett e mer än dubbelt så energirikt som Kolhydrater & Protein - därför behöver man heller inte käka så stor mängd för att få tillräckligt med energi & för att hålla sig mätt.

Fett ger heller inte övervikt, efter som det inte sätter sig på kroppen som kolhydrater gör (p.g.a. Insulin-/Blodsockerbalansen).

Fettet ger åxå bra omsättning av galla - vilket gör att det sköjs ut sådant som annars skulle bli kvar i gallblåsan och så småningom byggas på till gallsten.

Käkar man för mycket fett per tidsenhet - så kommer det ut i andra änden - väldigt snabbt dessutom! Därför gav man förr i tiden olja t barn som hade förstoppning. Funkar bra även på vuxna & barn i dag. Så käkar man mer fett än kroppen behöver - får man en tydlig indikation på detta i.o.m. att överskottet kommer ut igen - i expressfart!

/L

[Mariann]
0

#5 Bra förklarat Lynxx Skrattande

ja det går liksom inte att överäta fett, däremot går det ju att överäta kolhydrater och protein och isynnerhet kolhydrater….

och äter man då lagom mängd kött/fisk/ägg och lagom mängd fett så blir det knappt några avfallsprodukter vilket ju är ett tecken på att kroppen tillgodogör sig så gott som 90% av vad som kommer in. Oskyldig

Detta är den mest märkliga effekten, eftersom det florerar en myt om "slaggbildning" i tarmarna av kött, det är inte köttet som skapar problemen det är spannmålet.

Lynxx
0

Jepp - med tanke på hur så många människor - kvinnor i synnerhet, som har mycket underhudsfett av naturen, råkar ju mest illa ut - så gör alltså även ungdomar idag - man blir mörkrädd! Att se dem komma med stoooora flaskor Coca-Cola & chips - oavsett veckodag - e riktigt otäckt - när man själv vet vad konsekvenserna av detta kommer att bli för dem.

Ngt ja inte alls begriper e hur folk kan stå & rota i dessa ändlösa rader med lösgodisburkar - känner de inte hur det luktar syntetiskt lång väg av det? De luktar ju lösningsmedel - typ. Man blir nästan illamående när man känner den när man går förbi.

Diabetes & div hjärt-kärlsjukdomar etc. kommer att drabba dem redan i 30-årsåldern p.g.a. all konstlad bukfylla de stoppar i sig & som ersätter näringsriktig föda, det kommer att bli en katastrof framöver.

Man känner sig väldigt frustrerad av att se unga flickor/kvinnor - som har en i övrigt bra & normal kroppsbyggnad i övrigt - men, de har denna lilla bulan på magen sk ''sockermage'' som kommer av att de har fel kosthållning som orsakar svullet tarmpaket. De lider av putmage - trots träning!

Candida albicans - candidasvamp (m.fl. jästsvampar) ger denna svullnad av tarmpaketet. Å de kan ju svälta sig hur mycket de vill för att försöka få bort magen - utan att lyckas - så länge de göder svampen med kolhydrater (socker & stärkelse).

-----------

Den som vet hur maragrin tillverkas - äter aldrig det igen!

Man använder mängder av kemikalier i margarintillverkningen bl.a: bensin, kaustiksoda, fosforsyra, nickelrester och natriumetylat. Nam-Nam! Flört

-Extraktionsbensin för att utvinna fettet ur oljefröer.

-Aceton för att ta fram den del av oljan som har rätt egenskap.

-Syrabehandling med fosforsyra och neutralisering med lut där man tar bort bla lecitin och fria fettsyror.

-Blekning med blekjord som minskar mängden färgämnen.

-Deodorisering (med vattenånga) där man tar bort smak och luktämnen samt eventuella lösningsmedelrester.

-Vissa fettråvaror härdas eller omestras för att ge en önskvärd smältpunkt och konsistens; Genom behandling med vätgas och nickelkatalysator adderas väte till de omättade fettsyrornas dubbelbindningar varvid mättnadsgraden och smältpunkten höjs. Vid sk omesterifiering används natriummetylat och efter raffineringen kan små mängder av metanol förekomma…

Jämför med smör: "Man tar grädde så vispar man det länge. Voila!"

/L

[Mariann]
0

Jag kan inget annat än att hålla med dig i allt. Glad

Både hjärt o kärl sjukdomarna och diabetes 2 går ner i åldrarna, jag har själv en kusin som drabbades i 30 års åldern och han har alltid varit lite rund som liten.

Diabetes 2 som också kunde kallas för åldersdiabetes, kallas nu enbart typ 2 och det är nog eftersom det just är väldigt vanligt att få denna typ förhållandesvis ung.

Även typ 1 ökar drastiskt i antal drabbade.

Sedan som du nämner är candidan orsak till en mängd sjukdomar av mer eller mindre allvarligt slag, och detta är heller inte känt. Så därför går människor runt med psoriasis, reumatiska sjukdomar, fibromyalgi, autoimmuna sjukdomar mm mm, och det skulle inte förvåna mig om även neurologiska sjukdomar så som epilepsi och Autism hör till bilden med vad candidan kan skapa, åtminstone blir människor med dessa två sjukdomar mycket bättre i sin sjukdomsbild (om inte helt bra) när de äter en ketogen kost.

Det är väl egentligen bara att söka nätet för den som är intresserad och vågar vara nyfiken.

eller läs här

szirius
0

Så jag undrar om det verkligen är så att rött kött är "tungt", om det inte har uppstått en myt omkring detta, för när man uteslutar allt utom kött, fisk, ägg, fett så blir kroppen så ren att det knappt finns avfallsprodukter.

Det kan säkert stämma….att det är själva blandningen alltså som skapar tyngdenObestämd…för de flesta som bytt från kött till vegetarisk har ju upplevt att man blir mätt på ett " skönare sätt", man får inte samma " grötsvimma" som man säger på norrländskaFlört

Knappt några avfallsprodukter säger du…menar du att du knappt behöver gå på toa längre alltsåFlörtOskyldigTyst

Vad exakt är det i spannmål som skapar slaggprodukter då? Skäms Hur är det med bönor, linser etc som jag ju äter en hel del av?

Lynxx
0

Ja kan bara relatera t mig själv - så klart. Andra har sina upplevelser av vad de mår bra/inte mår dåligt av. Alla känner ju t.ex. till att veggisar lätt får B-12 brist. Varför? Jo de käkar en näringsfattig kost. Mycket fibrer som inte e ngn näring alls - eftersom människans matsmältningssytem inte e anpassat för detta & inte kan bryta ner dem & därför passerar opåverkade. Ända resultatet e att tarmen blir skadad & irriterad av dem - med IBS etc. som resultat.

----------

En bra effekt e att man inte blir trött (får paltkoma/grötsvimma) efter att käkat lågkolhydratmat - eftersom blodsockret (bs) inte ändras så kraftigt av denna kost. Man blir heller inte mätt på samma sätt - så att man känner sig ''bresvullen'' & däst, som man kan göra av typ: husmanskost eller mjölmat typ pasta - utan man kan forts. som innan måltiden utan att behöva ''vila på maten'' - man får ingen formsvacka av att bs åker jo-jo efter måltiden.

Vad innehåller palt & gröt - jo just vegetabilier - som e gjorda av?….mmm just det - cellulosa/stärkelse/ kolhydrater/socker i olika fornmer - som i sin tur ger högt bs när det kommer ut i blodet.

Bs har väldigt små marginaler att hålla sig inom för att inte ställa t skada i kroppen (vilket de med diabetes e väl medvetna om). Det i sin tur gör att insulinet måste frisättas för att korrigera bs - därav sjunker bs, men för mycket & blir för lågt i stället - & man blir trött & grinig i många fall. Samt att man blir hungrig igen eftersom bs e för lågt = kroppen signalerar ''mat - ja behöver få upp bs!''. Så e den onda cirkeln i gång…

Orsaken t diabetes på äldre dar e att vi förbrukat bukspottkörtelns kapacitet att tillv insulin - helt enkelt p.g.a. att vi tryck i oss mycket mer socker än vad evolutionen skapat oss för.

---------

Människan är inte fröätare av naturen och spannmålsprodukter har vi bara ätit i ca 10 000 år.

Mjölmat har i allmänhet högt glykemiskt index, d v s blodsockerstegringen efter måltid blir kraftigare än av många andra kolhydratrika livsmedel.

Spannmål är även rika på lektiner. Lektinerna misstänks kunna orsaka magkatarr och matstrupsinflammation. Möjligen är det därför som råttan, en äkta (genetiskt anpassad) fröätare, har ett tjockt skyddande keratinlager i matstrupen. Råttan har även förmåga att bryta ner fytinsyra i tarmen vilket människan inte har.

Det är värt att notera att de däggdjur (råttor, möss m fl) och fåglar (tättingar, struts m fl ) som i sin naturliga miljö är fröätare är motståndkraftiga mot åderförkalkning när de utfodras med spannmålsbaserad kost - medan icke fröätare (primater, grisar, marsvin, papegojfåglar m fl) är mer mottagliga.

----------

Vegetabilier e ''nödmat'' - typ ''blanda bark i brödet'' - det håller dig vid liv - men har div. negativa effekter på människans hälsa i längden. Typex. e ju potatisens betydelse för massor av människors överlevnad i våra länder när den introducerades.

Tyvärr så lever vi så pass länge trots denna undermåliga föda att vi hinner fortplanta oss - avkomman växa upp & klara sig själv innan vi blir så pass dåliga att det natuliga urvalet inte hinner sålla bort de som äter ''fel'' kost. vi lever åxå längre nu än förr via hjälp av läkemedel.

----------

Vi läser numera snart varje dag om att allt fler grödor som e GMO.

GMO-mat innebär okända hälsorisker

Ingen vet hur människor eller djur påverkas av att äta GMO-mat. Genmodifiering är ingen exakt teknik. Den medför alltid förändringar i den modifierade organismens naturliga genuppsättning. Trots att mycket få studier har gjorts av hälsoeffekter på människor eller djur har de redan givit en rad indikationer på möjliga problem med bland annat celltillväxt, immunsystem och vitala organ.

----------

Ex: Hösten 2005 rapporterades ett tydligt exempel på en sådan effekt från Australien. Man hade genmodifierat ärtor med en gen från bönor som producerar ett ämne som skyddar mot skadeinsekten ärtsmyg genom att blockera ett enzym i ärtsmygens matsmältning. Vid råttförsök orsakade de genmodifierade ärtorna en allergisk reaktion, men inte de bönor som innehåller ämnet naturligt. Forskarna kan inte förklara detta, men gissar att det beror på att genen hanteras annorlunda i ärtans proteinproduktionssystem än i bönans.

--------

FETA LÖGNER

Diabetiker typ 2 blir symtomfri på LCHF-kost

…& sen ere upp t dig att bedöma vad som e trövärdigt i detta Flört

/L

[Mariann]
0

# 10 Jösses vad du kan mycket! Glad jag läser och ser logiken och sanningen man kan aldrig kommahåg alla detaljer så jag själv sedan kan förklara så här bra. Skäms

#9 Jodå visst är det så, när jag åt så strikt som möjligt dvs 0 kolhydrater så fanns det knappt något som behövde komma ut. Dvs väldigt sällan på toa. Kanske 1-2 g veckan. Fisar exsiterar knappt.

Nu när jag äter mer kolhydrater igen så blir det en fis om dagen och toa besök med ca 3 dagars mellanrum. Så tydligen är det kolhydraterna med tillhörande fibrer som blir skit. Tyst

Jag kan inget annat än att tolka det som att när man äter kött, fisk, ägg och fett då från smör och kokosfett i mitt falll, så får kroppen exakt vad den behöver och använder 80-90 % av intaget. Det kallar jag energisnålt ätande och därmed miljömässigt bäst. Flört

man äter mycket mindre mat eftersom man blir mätt länge på mindre, matkontot är mindre, ja det finns massor med fördelar bortsett från den återvunna hälsan.

Ps, att skita och fisa så mycket som vi gör är alltså inte naturligt heller… vilket är underbart måste jag säga.

Så! Färdigt med skitsnack och ett ursäkta mig till de äckelmagade som ev sätter frukostkaffet i vrångstrupen…. Oskyldig

[Mariann]
0

ett litet tillägg ändå OskyldigTyst när jag åt rent vegetariskt sket och fes jag massor…. så det är inte i alla lägen kombinationen är den som är farlig. När jag jämför mitt 15åriga vegetariska ätande med mitt ettåriga lchf ätande, vet jag vad som är rätt för min fysiska kropp.

Jag önskar egentligen bara att fler vågade prova lchf och själva märka efter vad en fysisk kropp är gjord för.

[yodhe]
0

"ASG"  vilka härliga kommentarer…

Jätteintressant inlägg, stämmer väldigt bra med det ni skriver om spannmålen, även djuren har problem med det…min katt får eksem av det…

[Mariann]
0

#13 SkrattandeKyss

javisst har våra djur problem med samma saker… min katt exempelvis är numera mätt på mindre mat han med. Det torrfoder han nu får är Orijen och innehåller inte spannmål iaf, även om det fortfarande innehåller kolhydrater…. Skrikandes

funderar över att barfa katten men kan inte få tummen ur….

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla rara!

Katter e utpräglade köttätare - de skall absolut icke födas med ngt som innehåller vegetabilier!!! Ej heller ngn (rå) äggvita - den hämmar upptag av B-vitamin.

Rå äggvita innehåller avidin och antitrypsin, avidin binder B-vitamin Biotin och gör att kroppen inte kan ta upp Biotinet. Antitrypsin blockerar enzymet trypsin i tunntarmen, trypsin behövs för att kroppen skall kunna ta upp protein. Du kan däremot koka eller steka äggvitan, proteinen avidin och antitrypsin förstörs vid upphettning.

Detta gäller alla - alltså även t.ex. hundar & människor etc.

Ej mjölkprodukter t katt (liksom att man inte ger igelkottar mjölk) - bara vatten som gäller (såsom naturen menat).

Faaaast….ingen regel utan undantag - en liten jamare kan man väl tillåta? ;-)

/L

asvensso
0

Det dar med okad andlighet pga minskat kottatande ar mycket intressant Hittills ar det bara vegetarianer oich veganer som pushar for den asikten. Det ar ju intressant. Man maste ju tvivla nar folk bestamt havdar att deras matvanor gor dem andligare och gladare och lite "battre" an vi andra omnivorer.

En kompis till mig som numera inte ater rott kott av andliga skal havdar att eftersom hon ater ekologisk mat med mycket gronsaker och frukt sa slapper hon inte ut lika hemska avgaser som oss kottatare pga det hon vardslost kallar "toxiner". Ummm…lok, arter och bonor sager jag bara om det!

Lynxx
0

Jepp - M kanske kan bekräfta/dementera detta vad betr. andligheten i hennes eget fall - hon har ju gått fr ena ytterligheten t den andra vad gäller kosten? ;-)

--------------

Den gas som bildas i tarmen (Metan) e värre växthusgas än CO2.

Metan ger minst 20 gånger så stark effekt som koldioxid men utsläppen är betydligt mindre. Metan bryts efterhand ned atmosfärkemiskt med en halveringstid på ca tio år.

Tyvärr ger alltså de som käkar veg. betydligt större mängd - då de avger betyligt mer gas/person än vi som bara käkar Fett/Ägg/Kött - som knappt alstrar gaser alls/person.

Detta trots att ja käkar 2-4 ägg/dag. Tidigare, under övergångsperioden, knaprade ja rå vitkål + sammanlagr 6 ägg/dag te maten - varje dag! Inga gaser alls. Så det är ett totalt fel påstående.

Ja köper bara gräsbeteskött - alltså inget som käkat kraftfoder - bara gräs & ensilage. Detta bidrar ju bl.a. till att minska utsläppen - då inga transporter & landskövling för odling av gröda av kraftfoder sker t dessa. Huruvida kraftfoder bidrar t mer utsläpp fr kornas magar har ja dock ingen aning om.

Ekoägg/-smör ere som gäller f min del. Dyrt? Nja - ja vet inte - har inte kollat. Men…eftersom ja käkar betydligt mindre mängd/dag än om ja skulle käka grönt (som till största delen består av vatten & för människan olösliga fibrer - & alltså knappast bidrar med ngn näring - relatvt kött & ägg - som e de näringstätaste som finns.

Av veg blir ju mycket spill som bara blir kastat - skal, stjälkar etc. som inte äts + det som e skadat, ruttet el. på annat sätt oätligt.

Bönor & ärtor blötläggas för att få bort div ämnen som ger människan problem - detta vatten kastas ju i de flesta fall - slöseri med färskvatten.

Det enda som ja kastar e ju förpackningarna t köttet & smöret - samt äggskalen - inget spill alls av maten.

Quorn & likn e ju tillverkat/processat (alltså inte särskilt naturligt längre när det hamnar i frysdiskarna) - vilket medför div bidrag t neg miljöpåverkan p.g.a. drift av maskiner vid odling, transporter, drift av fabriker, restprodukter som skall tas om hand m.m. Detta vs att käka kött m.m. kan knappast vara trovärdigt ur miljöpåverkan.

/L

[Mariann]
0

Jodå, eftersom jag provat tre dieter så anser jag ha facit omkring dessas funktion i min kropp. Oskyldig

de dieter som jag provat är:

ala tallriksmodellen, vegetariskt med få inslag av fisk och nu då Low carb -  Hig fat dieten.

så kan jag konstatera att även att äta kött ur miljöhänsyn är en illusion…. skulle vilja att någon räknade på vad spannmål och överiga onödig (icke essentiell) mat kostar i miljöpåverkan. För eftersom jag äter långt mycket mindre mat och denna mat ej behöver fraktas runt jorden och mina utsläpp (enligt tidigare inlägg här i tråden) är reducerade till ett minimum få fått uppleva, så kan jag konstatera att jag har ett långt mycke mindre miljöpåverkan än tidigare.

Vad kostar det inte miljön att odla detta spannmål och ris, producera pastan och andra hel-halvfabrikat som gemene man äter dagligen.

Frukten som fraktas runt halva jorden och är inte ens nyttig?? Nästa år blir det bärplockning och in i frys…

här kanske kan finnas något att kontemplera över

Tride
0

Var o en efter sin näbb/mun/mage. Vi kan inte leva utan att något annat måste offras eller dö. Själv avstår jag gärna kött, men äter fisk, ägg och vissa mjölkprodukter. Håller ingen speciell diet, det får variera efter dagsformen.

Hur många små liv går åt när jag plockar ett blåbär?

Men jag är emot kött-industrin och sättet som djuren ofta hanteras.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[Mariann]
0

Nu har det kommit 19 inlägg efter #0, så nu skulle det vara intressant att höra om zinnia har fått ut nått av diskussionen och ävenom dina egna teorier. Glad

Lynxx
0

Hur har detta med kosten påverkat din andlighet M - du som har erfarenhet av olika koster?

----

''Kom i Kostervals - lägg din arm…..''

/L

[StaffanM]
0

visst är det så , att man har lättare att förnimma högre frekvenser om man undviker kött

Ens karma blir heller inte belastat.

[Mariann]
0

#21 Skulle nog säga positivt i såfall, för jag upplever mig renare i kroppen och därmed upplever jag mig mer öppen andligt helt ner i den fysiska kroppen. Eftersom kroppen är ren från ämnen som den inte vill ha och som inte är essentiellt så är ju den minimal "skiten", det är ju bara det som inte går att undvika, det som kommer in via huden och andningsorganen som nu tar sig in.

Det är min upplevelse av detta, precis som jag skriver i #2.

Lynxx
0

OK Glad

bluemary
0

Oerhört mycket intressant att läsa, ska vid rätt tillfälle sätta
mig ner och läsa, skriva ner och skriva ut.

Så mitt inlägg passar nog inte alls in här, utan se det som
en liten parentes. Men jag kan bara inte hålla tyst, även
om jag borde………..

Rubriken handlade ju om kost/andlighet. När det gäller den
kombinationer så är det ju många,  ex Martinus, som står
för detta med att vara vegetarian. Att äta kött är med andra
ord "att äta sin lägre broder". Och det är så jag känner.
Djuren har känslor o s v, så även empati.
 Så fort jag börjar gråta så kommer min golden
direkt och sätter upp tassarna i knät och mycket försiktigt
så sätter han kinden mot min och så står han där alldeles
stilla.Får även en mycket, mycket försiktig "puss" på
kinden. Så visst kan de känna empati.

Så att äta våra lägre bröder, vänner eller vad vi kan kalla
djuren, det kan jag bara inte.

Dessutom så känner de ju en oerhörd rädsla när de ska
slaktas (minns tiden från jobbet på slakteriet. Skulle ibland
gå ned med posten och det liv som det var där slakten skedde,
det glömmer jag aldrig. De var fullständigt skräckslagna)

Så för mig är köttet i köttdisken kadaver och inget annat.
Ordet kött låter bättre. Vem vill säga "att idag ska jag
lägga lite kadaver i ugnen, det ska bli gott.

Det var bara en liten parentes, hoppas att det var ok.

Med vänliga hälsningar !

Tride
0

Jag förstår dig, bluemary. Tack för ditt inlägg!

Tride.

Cani
0

Jag är själv veg men äter kött ibland eftersom min mamma lagar maten så man måste.

Hur som helst så var jag inne i köket nu o för dem som tror/vet om andlighet så kan människor känna efter vissa saker och jag tog fram en mandarin och kände på den den vibrerade skönt, sen tog jag fram en fet kött bit från frysen och dens vibration kändes dött i mitt hjärta.

Nu kan vissa tänka aa men de bara en tanka jag hade.. nej det är andligt sinne. ett vetande. kärlek får oss att vibrera mycket mer

och denna vibration finns i grönsaker/frukter. Så folk pratar om protein o kolhydrater. Det mesta av det är som en illution för mig. För det fysiska är det vi ser e de inte så?

Jag känner mig lika stark och så nu när jag är veg o använder utan kärlek energin o healing.

Så MITT SVAR ÄR JA, ÄR MAN VEG SÅ UTVECKLAS MAN FORTARE INOM ANDLIGHET.

Forska innan ni dömmer något, för det är människan så bra på.. DÖMMA utan att forska… (ignorans)

(Kärlek o Harmoniiiiii)!!!

asvensso
0

Vad harligt att bejaka en matvana sa pass att man ocksa tycker sig ha en storre andlighet. Vi som ater kottet runt er haller inte med om att ni ar mer medvetna och andligt utvecklade an oss andra. Manga vegisar ater dessutom agg (nasta generation hons) och anvander mejeriprodukter (kalvarnas mat oftast) samt har en massa plagg i ylle (i begynnelsen klippte inte manniskan faren hela tiden) och laderprodukter.

Om man ska fortjana glorian bara for att an ater vegeterisk mat sa maste man ocksa ta hansyn till alla miljoaspekter dvs transport av frukt och gronsaker som inte vaxer lokalt och helst inte drivs upp i vaxthus. Vad ater man da denna arstid - potatis kanske?Dessutom alla de manniskor i fattiga lander som plockar bananerna for en spottstyver…

Att saga sig ha uppnatt en hogre andlighet och sedan doma andra som ater kott ar mycket motsagelsefullt. Alla de hogre staende och andliga ledarna tillbringar mer tid pa att titta inat istallet for att titta pa hur andra gor. Nar man natt det stadiet av odmjukhet kan man borja beskriva sig sjalv som andlig.

bluemary
0

"28; Har jag förstått rätt så finns det väl ingen här som anser
sig "ha uppnått en högre andlighet och sedan dömer andra som
äter kött".

Jag tycker att det mera är fråga om en lugn och sansad
diskussion utan fördömande. Eller har jag helt fel ?

Tride
0

Håller med dig. Bluemary. Jag får heller inte uppfattningen att någon dömer andra, snarare att vi alla söker en balans i detta med andlighet/mat/visa djuren respekt. Själv anser jag att det är en svår etisk nöt att knäcka.

Tride.

Cani
0

#29 Jag mena inget illa om du syfta på mig.

Vad gör en mer andlig än den andra?? att jag kan se energi o en annan inte kan de. Är jag mer andlig då? förstod inte. intressant o veta

Tride
0

Människan är varken "mer" eller "mindre" andlig, som jag ser det. Men mer eller mindre medveten om att det också finns en andlig dimension. Det finns de som har en rent materialistisk livssyn, och de som tror, känner eller erfar att det här som vi kan se o ta på inte är hela verkligheten.

Tride.

Lynxx
0

Ja skulle vara väldigt glad om ja slapp hela den biten med att döda djur för att få optimal näring. Ja släpper ut flugor, getingar & spindlar som förirrat sig inomhus.

Tyvärr befinner vi oss på en nivå där det ingår som en del av naturen. Alla rovdjur (varav människan e ett) som jagar & dödar för att få föda - de andra djuren, som är bytesdjur, dör ju en fasansfull död - snacka om ångest. Samma sak som för våra matdjur. Men…så är det funtat helt enkelt - fast svårt för många att acceptera - som därför följer sitt samvete & väljer bort detta.

Absolut inget att förebrå dem för alls - alla gör det som passar dem.

Själv kan jag inte leva på vegetariskt utan att få näringsbrist m.fl. problem. Alldeles för krångligt att hitta & kombinera alla olika saker som krävs för att få tillräcklig näringbalans. Om inte kött vore en så bra näringskälla skull ju inte hela världens befolkning kämpa för att kunna få mer kött på tallriken - kolla befolkningen i andra, fattiga länder - de skriker efter kött - för att de vet att detta e bästa näringen. För dem e ju köttet alltid ngt som man tar fram vid festmåltider t.ex.

-------

Nu kommer ju detta inte att vara så länge till - om de som har koll - har rätt. Vi kommer ju att - enl dem - gå över i en annan dimension om ngr år - med början redan nu för vissa - & för flertalet om ett par år.

I den dimensionen behöver vi inte ens käka eller andas - än mindre göra illa -  för att existera. Vi får se, vi får se.

/L

Gaiatri
0

Jag tror inte att vegetarianer har lättare för att utvecklas andligt. Däremot kan det finnas aspekter inom den andliga utvecklingen som gynnas av att utesluta kött och fisk. Enligt Bailey (Esoterisk Psykologi 1) behöver man vara vegetarian i minst 10 år för att kunna arbeta riskfritt på astralplanet och tolka det som sker där. Det är inte alla som måste utveckla just denna förmåga och då behöver man inte vara vegetarian. Jag har fått uppfattningen att vi utvecklas inom olika delar av det andliga området och att det är därför som inte alla måste vara vegetarianer. Det beror på vilket andliga område vi inriktar oss på.

Vem vet…

Jag är själv vegetarian sen 15 år tillbaka och tror nog att jag behöver vara det har jag förstått.

#25 Jag håller med om att det finns mycket rädsla från djuren på slakterier. Djur verkar dessutom "känna in" mer sådana känslor från andra djur (och människor) än vad vi oftast gör.

jag vill passa på och säga tack! för en mycket bra sajt, eftersom jag är ganska ny här.

bluemary
0

Men om vi skulle äta kött så skulle vi ju vara gjorda för det.
Titta bara på rovdjuren, vilka tänder och klor de inte.
Inte kan vi med dessa kunna riva fram köttet på det döda
djuret.
Samma sak med våra tarmar, djuren är gjorda för att äta
kött och har därför en kort tarm och vi har en lång på c:a
4-5 meter.

Läste något om att en kos behov när det gäller marker är
lika stort som en hel äng, och hur mycket kan inte odlas
på den ?

Jag skriver i all vänlighet, avskyr ilskna diskussioner med
påhopp o s v. Så det är bara ett av mina skäl till att jag
inte äter kött.

[Mariann]
0

Enligt Martinus och esoteriken är allt liv, även mineraler och växter!

och lite som Lynxx indirekt säger man måste nog aceptera att man har en fysisk kropp och vad den behöver för att hålla sig så frisk det är den möjligt, då krävs det tyvärr kött och fett för många av oss.

När människor som är relativt svårt sjuka blir friska av att äta kött o fett (lchf), då måste vi anser jag fundera över vårt "moderna" sätt att äta.

[StaffanM]
0

Jag behöver inte kött ! Har inte ätit det sedan våren 88

Enl. Martinus så behöver vi inte kött.

Tride
0

Kött är det som jag lättast avstår från. Allt annar äter jag, inkl. fisk, ägg o annat från djur. Men tydligen mår vissa människor bättre av att äta kött än avstå från det. Hur som helst, anser jag också att det inte är min sak att bestämma över andras matvanor. Men köttindustrin, som den ser ut i dag, tror jag är onödig.

Tride.

[StaffanM]
0

#38 Onödig är ett understatement….köttindustrin är grym och brutal och helt utan empati och medkänsla.

asvensso
0

Jag alskar kott, speciellt en riktigt mor och valhangd biff som ar lite rosa. Garna med en bakad potatis och ett glas mustigt rodvin. De ganger jag unnar mig att njuta innerligt av att sitta ned vid en sadan maltid kanner jag mig bade spirituell och pa gott humor. Manga, langa diskussioner i vanners lag visar att jag har inte helt missuppfattat situationen.

Vi ar faktiskt omnivorer och inte herbivorer. Kolla matsmaltningsapparaten och alla grottmalningar. Inte forestaller de starka killar som drar upp morotter inte. Alla far valja vad de vill ata men vi ar inte herbivorer fran borjan. Att vara veggis ar ett modernt och ofta ideologiskt/politiskt stallningstagande. Att ata kott i Europa ar en del av var tradition/kultur/historia.

Om nu allt har en sjal och vi inte ska braka med vara broder kossorna och grisarna - tror veggisarna att gurkor och applen inte har kanslor??? Hur vet ni att inte tradet skriker nar ni plockar applet?  Ar det viktigare att ta hansyn till djurens sjalar an gronsakernas?

Varfor ater sa manga som kallar sig veggisar kyckling och fisk och agg och mjolkprodukter…? Fiskar har ocksa kanslor enligt samma resonemang. De kanske dessutom sager "Adjoss och tack for fisken!" en vacker dag.Flört

Alla far ata vad de vill och om de kanner sig andligare sa ar det val bra sa lange det innebar i jamforelse med hur de sjalva madde for ett tag sedan och inte i jamforelse med andra manniskor.Glad

Cani
0

Gillar era komentarer, kul o läsa. Men måste säga jag håller fullständigt med dig TRIDE med hur medveten osv.

Kan man lyssna på kroppen eller göra nått eller inget på nått nytt sätt tex  o kanske acceptera det som finns och en ny dörr öppnas för en.

aah en tanke bara =P

yogflame
0

elefanten är jättestark o den äter inte kött, någonstans läste jag att vegetarianer har bättre stamina, om det stämmer eller inte vet jag inte men när man äter kött blir man så trött av energin som går åt att bryta ner kött.

jag talar av egen erfarenhet för när jag åt kött vart jag så trött hela tiden och om man åt för mycket hade man full mage i flera timmar, vilket inte händer nu när jag inte äter kött. Hela familjen hemma nu är sjuka eftersom det går mycket nu.. men jag har klarat mig bäst i familjen då det inte bryter ut så vem sa att vi måste äta kött för att vara friska. Kött tex ska man inte äta om man har bakterier i kroppen eftersom det då kan bildas flera bakterier då köttet ligger kvar så länge o ruttnar.

Men  nu tycker inte jag att folk ska sluta äta kött om dom mår bra av det, varför sluta om man mår bra? Om sannigen ska fram så krävs det mycket för att sluta äta kött för mig gick det lätt eftersom min spirituella väg gjorde att jag tyckte det smakade illa, precis som ägg det har jag aldrig tyckt om  , tonfiskburkar  vet alla hur trött man kan bli på om man äter för mycket , eller kyckling hur torrt det kan bli om man bara äter det,,,,så smakar allt kött för mig nu och räkor smakar som något hårt.

Men man blir inte mer andlig för att man slutar äta kött utan det är snarare så att om man blir mer andlig så kanske man inte föredrar kött något mer, nu pratar jag för mig och jag vet att det är fler som känner så. Men jag talar inte för alla det kanske finns dom som är andliga som gillar kött. ta tex tibetanerna. Dom äter kött även om dom är munkar då dom säger att det behövs för att det är så kallt där , nu vet jag dock inte om alla munkar gör det men det finns vissa buddhister som gör det iallafall.(kanske har att göra med vilken slags förgrening av buddhist man tillhör).. Men det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder och munkarnas kläder är ju inte så varma precis, och dom kan ju inte heller sätta på sig en canada goose jacka hur lustigt skulle inte det se ut?

Så ni som gillar kött fortsätt att äta det , ingen ska tvinga någon att sluta äta och påstå att det är eller blir mera  andligt.  Dom som gör det är bara hycklare.

[Mariann]
0

Problemet är här att vi pratar olika saker (igen) när exempelvis jag nämner att äta kött äter man bara kött och fett och ytterst ytterst lite kolhydrater och det har 99% av människor idag i modern tid inte provat och kan därför heller inte uttala sig om hur det upplevs i kropp och sinne att äta kött på " rätt" sätt.

Då upplevs nämligen inget av det som nämns i #42

och assvenson har tyvärr rätt, man kan bara kika sitt eget matsmältningssystem. I alla fall mitt system ser ut som det alltid har gjort för människor i alla tider. Möjligtvis har andra människor ett annat system, men det har aldrig av några läkare eller obducenter sagt att det funnnits eller finns fysiskt levande människor med ett annat nytt sätt att smälta mat, som gör att vi  nu plötsligt kan tillgodogöra oss gräs och frön.

Andligheten syns  i viljan att tjäna, inte i hur man äter.

bluemary
0

Jag har arbetat inom sjukvården i 25 år, men aldrig någonsin
att jag har hört, eller upplevt att "människor som är relativt
svårt sjuka blir friska av att äta kött och fett" då kan jag bara
inte "hålla truten". Vad är det för konstigheter, och för mig
dumheter ? Ber i förväg om ursäkt,vill absolut inte att tråden
ska avslutas p g a att mitt inlägg skapar ännu mera ilska.
Det är det sista jag vill.

Men för mig är det hela rena rama vansinnet !

I all vänlighet, även om det låter elakt, det skrivna kan lätt
låta elakt även om man säger det mycket vänligt vid en
vanlig diskussion.

Aldrig någonsin att en relativt svårt sjuk patient har blvit
frisk av kött och fett. Skulle vara roligt med en förklaring
till detta Mariann.

[Mariann]
0

#44 Jag tycker då du kanske ska kika in på kolhydrater iFokus och där själv läsa människors berättelser om vad som kan botas med rätt kost.

De har en lång kategorilista med diverse mer eller mindre allvarliga sjukdomar.

"relativt svårt sjuka" är ett luddigt uttryck…. men min mor exempelvis tycker jag hör in där, högt blodtryck i 30 år och diabetes sedan 5 år tillbaka och med denna kost (liberal lchf) nu fullt frisk. Jag vet fler med svår diabetes som blivit friska.

När autisktiska barn och även epileptiker, folk med autoimmuna sjukdomar, reumatiker, neurologiska sjukdomar överhuvudtaget blir bättre om inte tom helt bra med lchf…. så inte vet jag…

Sök själv nätet på ketogenic diet och se vad den kan göra för många.

Sedan tror jag inte heller du stött på någon människa som ätit en sådan kost (protein o fett) en längre tid heller. De är få nämligen i denna moderna tid.

Cani
0

Måste hålla med 42#

Vill lägga till en sak där. Varje gång jag äter grönsaker och liknande så håller min energi i kroppen längre än när jag äter kött. Oftast när jag äter kött så går jag fortare till toan och får ur mig det mesta.
Sen en period när jag åt kött så blev jag helt plötsligt äcklad och det var perioden då min andlighet växte. Så det kanske beror på det.

Ser att ni prata om sjuka nu så ville lägga till att jag var hemma hos en kill kompis igår som bor tillsammans med sin tjej. Dem hade svininfluensan men jag brydde mig inte för jag tror inte på sjukdomar.
Ok det lät konstigt men dem finns sålänge man låter dem finnas i kroppen. Ämm, som jag nämnde tidigare att jag ser de som en illution. En vibrerande frekvens som man kan ta bort o lägg till kärleks energi istället och va frisk.

Jag tror inte jag kommer bli sjuk på länge om inte demoner är i krig med mig. :-)(

Folk kommer inte tro eller försöka ge healing o andlighet en chans. ial alla mina kompisar familj som jag healat och bevisat saker med. Det är en gräns i deras vänstra halv hjärna vilket e logik och höger me fantasi verkar helt avstängt =P

Därför kommer flesta bli rädda 2012 eftersom det är helt enkelt inte normalt för dem.

Håller med flesta som säger ät vad ni vill äta. Ät bajs om ni gillar de. men jag säger från min erfarenhet inom andlighet att kroppen vibrerar helt enkelt mer av att äta växter o liknande. Sen att bli healad av växternas blad o ingen jävla spruta (vaccin o liknande) som får en o bli mycke mindre andlig inom kroppens vibration.

Kärleeeek o Harmoniiiiiiiii

Marishi
0

Man blir inte andlig av att avstå från att äta kött, men ju mer man utvecklar sig andligt, ju mer förändras ens matvanor, så att man till slut avstår från att äta kött på grund av sin andliga utvecklingsnivå. Kött har inget fint i sig. Det är något som är dött, alltså det är lik/kadaver/as. Och för dem som inte har lärt sig varukunskap om kött i skolan vill jag säga att om köttet smakar segt, då är det dödsstelheten som inte har försvunnit än. Smaskens va.

Men som andlig människa måste man ställa sig fler frågor som t.ex. är mitt lidande om jag avstår från att äta kött större än djurens lidande som hamnar i djurfabriker och blir dödade där? Dessutom orsakar kötttillverkningen massor av växthusgaser. De som känner sig bättre av lchf kosten känner sig nog inte bättre på grund av att de äter kadaver utan för att de lämnar bort sötsaker och godis.

Marishi
0

Att följa lchf kosten innerbär ju inte att man måste äta kött utan att man får äta det. I listan finns ju så många saker som man får äta att man kan lämna bort köttet utan att det skulle uppstå några brister. Som andlig människa vet man nog vad som passar in i sin matsedel.

Lynxx
0

De e snarare så att de slutar vara lika sjuka när de käkar en kost utan en massa kroppsfrämmande innehåll - för det tar väldigt mycket av kroppens försvar & energi att hantera detta - med resultatet att annat - typ bakterier & virus - får en bättre chans att hinna etablera sig när försvaret redan e uppaget med annat. Man kan inte anv. limpsaxen som ett slags sopnedkast -  som så många gör i dag (avser med detta ej veggisar o likn).

Så att säga: Man blir inte frisk av detta - man slutar, i många fall, vara lika sjuk som innan man ändrade kosthållning.

Ja tror inte du frågat ngn av dessa du mött under dessa 25 år om deras kost består av enbart ägg, kött & fett till mellan 80-95%…eller? Ja tror inte heller att ngn av dessa skulle ha svarat ja på den frågan - då knappast ngn har gjort det tidigare.

Dessutom hamnar %-uellt färre av de som käkar så, på sjukhus, tack vare denna medvetna kosthållning - därför blir urvalet av de  som svarat ja ännu mindre. De belastar inte sjukvården med hjärt-kärlsjukdomar, dabetes etc. etc. - i lika hög grad som de som lever på ''vanlig mat''. De e dock alldeles för få (ännu) för att kunna märkas i statistiken.

Tyvärr har vi blivit så indoktrinerade av ''experterna'' betr. div. saker - vi har blivit uppfostrade att vara auktoritetstroende. Bl.a. denna ''fettskrämdhet'' som alla lider av i dag - dagens fettmaepidemi - som numera gär ända ner t barnen - beror inte på att man äter för mycket fett - utan för lite & dessutom fel slags fett - typ fleromättat som härsknar lätt vid kontakt med syre - vid härskningsprocessen skapas åxå mycket av de fria radikaler som e så skadliga för kroppen. Mättat fett (som e väldigt stabilt mot oxidation/härskning) e bäst - då det skyddar mot oxidation i cellerna.

Om vi tar Rosa (kossan alltså) som ex: De e vegetarianer av naturen & borde alltså få i sig det mesta fettet i form av omättade/fleromättade fetter via växterna - right?

Hur kan det då vara så att de mesta fettet i Rosa e mättat om de nu vore så farligt för kroppen? Tvärtom de e de mättade fettet som har bäst funktion för alla däggdjur (finns undantag - så bekräftar de bara regeln).

Att fiskar o likn. har fleromättat fett beror enbart på att de lever i kallt vatten & att de har en kroppstemp. som följer vattnets.

Skillnaden mellan fleromättat & mättat fett är bara att det fleromättatde har en betydligt lägre stelningstemp än mättat - ngt som är bra om man har låg kroppstemp. Därav är fleromättat fett fortfarande flytande när mättat stelnat för länge sedan.

Allt beror på att de nästa bara lever på kolhydrater av olika slag & i för stor mängd i förhållande t vad kroppen behöver för att få sitt energibehov tillgodosett. Kolhydrater bildar fett på kroppen då Insulinet korrigerar blodsockret - det omvandlar socker till fett & lagrar detta i fettcellerna.

Ett stort problem är att; När de fettceller som vi föds med - är fullproppade med fett - skapas det nya celler - för att kunna ta hand om den ständigt pågående inlagringen av insulinskapat fett som bildas. Men…skulle man sedan av ngn. anl. - typ svält (läs bantning) - minska på fettdepåerna - så försvinner inte dessa nya celler - utan dessa finns sedan kvar livet ut. Så när man sedan kommer ur svälten finns dessa extrabildade kvar att fylla på igen.

----------

Nu har vårat medvetande vidgats med hjälp av ett snabbt, världsomspännande informationsflöde via I-net - & det vidgas hela tiden - se bara hur otaliga har börjat utbyta effarenheter via div. kanaler - som Tvitter, Facebook, Linkedin - you name it.

Vi får ett allt mer diversifierat & uppdelat samhälle - allt eftersom vissa tar reda på & följer utvecklingen. Medan andra inte e intresserade - utan e nöjda som det är & hamnar på efterkälken när utvecklingen dra vidare.

T.ex; De e ju inte många som anser att Jorden e Universums centrum nu för tiden - & när Galileo bevisade att så inte är fallet så fick han hela Katolska kyrkan m.fl. på sig.

Ingen vill väl i dag påstå att de hade rätt bara för att de var många, starka & att ingen hade hört detta förut?

-----------

Vi är många som tar reda på saker & ting utanför institutionernas ''skyddade verkstad''. Vi får kontakt med ''vanliga människor'' som lever i verkligheten & får därigenom en samlad bild av sakernas verkliga tillstånd - inte en friserad & tillrättalagd version via myndigheter etc.

Du bör inte heller kalla det konstigheter/dumheter innan du tagit reda på fakta - då visar du bara fördomsfullhet. Mänskligheten skulle inte kommit ett enda steg framåt - om de som tar reda på saker & ting skulle lyssnat på de som säger att: detta har fungerat i hundra år tidigare - så varför ändra på det?

Kolla igenom nätet - googla på LCHF & bilda dig en egen uppfattning om detta - de e bästa sättet.

-----------

Ja e inte ett dugg arg - ja lovar. Ja smeker visserligen inte alltid medhårs heller…men står för det ja säger (iaf till ja blir motbevisad)

Man blir jättenäll av smör - prova! Flört

/L

[yodhe]
0

Vilket härligt inlägg Lynxx, tack för den, gillar det om fetterna..

Vet ni att hjärnan endast kan ta upp mättat fett..! något att tänka på??

[Mariann]
0

#50 kan det vara därför som många med neuroligiska sjukdomar blir hjälpta när det börjas ätas mättat fett i större mängd( lchf) än vad de alla flesta äter?

[yodhe]
0

#51 ja, vore väldigt logiskt, och inuitivt min känsla att det är så..

eftersom jag själv har gått på de allra flesta koster i mitt liv, även svält, kan jag uppleva en stor skillnad i tänkandet..numer äter jag en balanserad kost, dock ej rött kött, men mättade fetter och jag mår alldeles förträffligt i hjärnan..

Lynxx
0

#50 Flört

Tyvärr saknar ja konsten att vara kortfattad när ja skriver Skäms

/L

[Mariann]
0

#53 Ibland måste fakta föras fram i längre texter… så är det bara. Glad

yogflame
0

Ni tror inte att sjukdomar har med karma att göra då.( då menar jag ej förkylningar o såna bagatelliska sjukdomar, utan mera livshotande).

För vissa kan ju röka flera paket om dagen utan att få någon cancer eller kol. Medans vissa har sämre dna kanske man ska säga och får cancer av passiv rökning.

Får man tex svininfluensan och dör så var det ju meningen att man skulle dö, om man säger så.

Jag menar allt har ju sin mening.

Men sen är vi bara människor med begränsningar så att försöka förstå sig på allt vore inte enkelt.

[StaffanM]
0

Intressant att sjukhusens mat är full av glutamat och andra kemikalier som man bevisligen blir sjuk av.

Lynxx
0

Usch ja - om man nu kan kalla de mat - bukfylla kanske e mer med sanningen överensstämmande…

Man skulle säkert spara in pengar på vårdtid - om man gav pat. näringsrik mat - så att denne piggnar till snabbare. Bättre att maten kostar dubbelt så mycket som nu - & man kan korta in en vårddag på sjukan à ****-tusen kronor/pat.

/L

Tride
0

Vi väntar fortfarande på att det sunda förnuftet skall göra entré i vår värld . Obestämd

Tride.

[StaffanM]
0

Jaa, Tride , det är surrealistiskt att befinna sig i en civilisation som i stora drag inte vet varför vi finns och inte heller vill veta.

Så lydig och så ängslig vandrar människan fram på sina stigar….

[Mariann]
0

#58 Skrattande

asvensso
0

Det ar mest friska manniskor som pratar om karma och sjukdomar. Det gor ju att deras karma skulle vara ren och fin. Vi andra som fods med genetiska defekter har ju varit daliga inte bara en utan tva ganger - dalig karma som gav oss sjukdomen och sedan sakert nagot livsstilsval som gjorde att vi inte mirakulost blev friska.

Konstigt nog ar inte sjukhusen fulla av karmiska manniskor som kraver sin ratt att vagra levertransplantationer, starroperationer och cellgifter…hmmm.

Det dar tjafset om karma ger folk med allvarliga sjukdomar annu mer elande pa sina axlar. Inte nog med att vi har svara smartor och kanske rorelsehinder, manniskor i yogabrallor predikar och ska ge oss skuldkanslor for att nagot gick fel i ett tidigare liv, vi var elaka som tonaringar eller ater skinka pa mackan.

Det finns  t o m bocker om vilka synder man begatt eller vilken psykisk situation man gatt igenom som leder till alla olika sjukdomar.

De som aldrig haft nagot varre an ett kliande eksem borde istallet gora en god garning for att forbattra sin karma och sluta gora livet surt for sjuka manniskor. De kan t o m slita sig fran groddarna en stund och hjalpa en svart sjuk att handla eller ta en rullstolsbunden till parken. Sprid lite riktig karlek istallet for moralpredikningar. Har dessa maniskor aldrig funderat pa att deras karma som gett dem halsa ocksa forpliktar - den halsan kan man anvanda till att hjalpa andra manniskor som ar det svart.

Ett annat tips ar att i Storbritannien, dar det finns en mycket stor grupp hinduer kampar de for att fa upp andelen organdonatorer och blodgivning for den ar mycket langt under genomsnittet for andra grupper. I Indien far de kastlosa ge sina organ (de ar ju vardelosa i alla fall pga sin karma…)

Lynxx
0

De finns ngr artiklar i dagens SvD om nya vanor betr. kosten.

Köttets revansch

Mer läsning om kött

Restaurang Djurets osso buco

/L

Gaiatri
0

En annan intressant aspekt av köttisar, veggisar och kosthållning är blodgruppen. Blodgruppsdieterna var på tapeten för några år sedan. Jag vet inte någon som följde dieterna strikt, men de är intressanta ur kött och veg synpunkt.

De går ut på att:

blodgrupp 0 är köttätare och de mår dåligt av bl.a spannmål.           blodgrupp A är vegetarianer och mår dåligt av kött.                blodgrupp B kan äta både kött och spannmål.                        blodgrupp AB kan äta blandad kost.

Jag tycker faktiskt att stämmer in ganska bra på människor i min omgivning. Jag känner flera med blodgrupp 0 som försökt vara vegetarianer men mått dåligt av det. Jag känner också flera med blodgrupp A som mått bättre av att utesluta kött.

Kan det vara så enkelt att vi har olika kroppskonstitutioner och att det är därför vi upplever det så olika med vad som håller oss friska? Till och med dietisterna verkar ha väldigt skilda uppfattningar i frågan.

En viktig sak i matindustrin är alla dessa tillsatser. Det känns idag som att vi får kämpa för att få tag på mat med mindre andel tillsatser. Är vi inte medvetna och håller koll så slinker det in väldigt mycket onödiga tillsatser i kosten. Jag försöker laga mycket från grunden men det har jag inte alltid tid med.

Jag tror att bl.a tillsatser är en bidragande orsak till att vi idag har svårt för att "känna in" vad vi behöver genom kosten.

iddid
0

själv befinner jag mej i kaos eftersom jag har ätit på mej en övervikt sen många år tillbaka,pga nån oro i kroppen,jag är mycket andligt intreserad och har gått mediala kurser och även upplevt många saker som är otroliga isej. jag har även fått till mej vid meditationer m.m att jag är en känsloätare, och det innebär ju massa som ni vet,kan vara många tunga saker att ta i,men jag har aldrig fått till mej hur och vad jag ska äta,själv har jag alltid trott att vegetariskt måste vara det bästa för kroppen och renhet osv. jag måsste ju ner i vikt,för jag känner faktiskt att övervikten är i vägen på fler sätt,men jag blir knasig av allt tjöt om hur och vad man ska äta,jag är inte vegetarian men har testat det för flera år sen,jag har testat lchf nån vecka bara och det känns mycket konstigt att dra i sej allt fett och kött,hur ska jag komma över det motståndet?dessutom har jag alltid sett en själ ialla mina hundar jag hafft i livet ,så allt jag kan säga är väll att alla djur måste ha en själ eller,och ska man äta dom, visst jesus åt dom,ja jag fattar ingenting,som sagt jag är i kaos men jag vill både vara i form rent hälsomässigt och ha en klar kanal till andevärlden,hjälp du som kan. Diddi

[Mariann]
0

#64. Ja, vi fettskrämda människor tycker det är konstigt att äta så som lchf förespråkar, men icke desto mindre är det så vi bör äta…. tror jag.

Lynxx
0

Ja har: A Rh+ - & käkar inget grönt alls - endast: KRAV-Ägg, KRAV-Smör, Naturbetes-/KRAV-Rött kött & lite 34% ost + Aloe Vera- juice - samt 70%-ig choklad (lite veg där iofs Flört).

Kan inte känna att ja mår dåligt/sämre av detta än ja gjorde innan dock (chokladen ger dock fövärrat eksem (orsakat av amalgamförgiftningen) i fejan om ja knaprar f. mycket). När ja käkade pasta & annat gick ja upp i vikt hela tiden - trots att stor del av portionen var grönsaker & kyckling.

Sedan ja ändrade kost (2 år sedan) - så har midjan minskat fr 107 t. 90 cm (har ingen våg) längd: 1.76 - & då käkar ja hur mycket ja vill - d.v.s. orkar. P.g.a. sjukdom så har ja inte heller motionerat på tio år- så jag gör inte av med ngn energi den vägen - för att hålla vikten/midjemåttet.

Är alltså inte ett dugg intresserad av hur mycket - utan vad ja käkar. Ingen avsiktlig hunger (självsvält) p.g.a. ja inte får käka mer än en viss mängd energi - för att inte få i mig mer än ja förbrukar - alltså den gängse uppfattningen om hur man skall hålla vikten. Det säger sig självt att det är totalt omöjligt att balansera in- & uttag av energi för att hålla jämnvikten.

-----------

Ja e utbränd sedan 10 år & svårt kvicksilver-/tungmetallförgiftad av mina amalgamfyllningar - som hindrar mig att återhämta hälsan efter utbrändheten - så ja kan inte svara på hur ''friska'' människor reagerar på olika kostvarianter - utan detta är bara min egen erfarenhet.

----------

Att byta kosthållning e en långsam process - att byta fr ena dagen t den andra blir en chock f kroppen & metbolismen. Avrådes bestämt!

Man måste faktiskt vänja sig vid att käka mycket fett - vi är ju helt ovana vi det - både fysiskt & mentalt - sedan årtionden av att vara ''fettskrämda''. Men….som sagt, man vänjer sig så sakteliga.

Den måste få ställa om sig i små steg - över en längre tidsperiod -  om man ska komma igenom det så ''smärtfritt'' som möjligt. Att ändra t LCHF tar alltså tid. Bättre att ta ett steg i taget - minska på ngt enstaka & ersätt det med ngt annat.

T.ex: Minska på kolhydrater & ersätt stegvis, under ngr månaders tid, den minskade energimängd det motsvarar - med fett. Det är bra åxå för att gallan ska hinna vänja sig vid ett ökat fettintag. Alla vet ju att Julen e högsäsong för gallstensanfall av att vara ovan vid: mer & fetare mat, ägg & kål - än övriga året.

När man ser hur alla kommer med överfulla varuvagnar innan Jul, Påsk & Midsommar - undrar man ju inte på att de blir sjuka av detta frosseri! Konstigt att folk inte inser sambanden mellan livsstil & konsekvensen av denna. Det verkar som om man tar sjukdom som ngt naturligt; Man blir sjuk när man blir äldre & får hjärt-kärlsjukdomar etc. - eller t.o.m. dör i hjärtinfarkt vid 50+.

Om man inte äter särskilt mycket fett under året - så blir det ju alldeles för liten omsättning på galla. Detta i sin tur leder t att div små partiklar inte sköljs ur gallbåsan - vilket i sin tur leder t att dessa partiklar klumpar i hop sig med varandra & byggs på hela tiden. Att sedan vräka i sig en massa extra mat - som dessutom e fetare än annars, samt ägg & kål etc.- tvingar man ju gallan att öka flödet rejält - för att spjälka fettet - med känt resultat…

Så - inga plötsliga förändingar - utan ta det stegvis alltså. :-)

------

Så kan visa er på badstranden - i lika gott skick som denna damen på bilden Cool:

/L

[StaffanM]
0

#66 kan du inte göra någon detox för att få ut kvicksilveret ur kroppen ?

Gaiatri
0

#66 Jag är inte avundsjuk på din diet (slipper helst kött om det går), men funkar det bra för dig så är det ju toppen. Glad

Tråkigt med amalgamförgiftningen. Hoppas att det går att rensa ut på något sätt. Fett känns som en bra idé mot tungmetaller. Att byta ut gammalt fett lagrat med metaller mot nytt fett.

Lynxx
0

# 67

Jo - ja tar mycket antioxidanter för att binda tungematallerna t dem. Har börjat sanera tänderna - men har 9 av 11 fyllningar kvar - dyrt som s***n att sanera - inget för en fattig förtidspensionär. Just nu har ja inte råd - har just flyttat - med allt vad det innebär av kostnader & orkeslöshet efter detta. Tar åxå lång tid att återhämta krafterna - får se efter vintern hur läget e då - nu ligger ja i ide & kontemplerar - låter saker & ting stå ''Stand by'' t.v.

Dessutom måste det göras med långa uppehåll efter varje - då det blir en kraftig stegring av gift i kroppen när man rotar i det, det ökar ju giftmängden radikalt. Det tar väldig tid för kroppen att avgifta sig. Ja blev väldig dålig efter förra gången - det tog ett helt år att komma tillbaka till samma nivå som innan. Ja anv åxå healing för att stärka kroppen för att orka avgifta sig bättre.

Dessutom fylls det på fortare fr fyllningarna än kroppen hinner ta hand om - så det e en negativ spiral än så länge.

Knaprar antidepp f.n. för att hålla näsan över ytan - så den funkar som flytväst t.v.

Detta är ju alltså en del av min läxa denna svängen på Jorden - så de e bara att gneta på & ta det vidare så gott det går.

-------------

Jo erkänn - du e jätteavis! ;-)

/L

[StaffanM]
0

#69 Du får väl andningsskydd när du sanerar tänderna ?

Denna kommentar har tagits bort.
Tride
0

#69 FörvånadÄr vi inte alla? Avis, alltså. Flört

Tride.

Lynxx
0

Jepp - utsug, kofferdam-duk, koltabletter innan & efter - the whole shebang - oh yes sir! De rekommenderar t.o.m. att ta en rejäl sup strax innan eftersom alkoholen binder kvicksilverångorna - hick! Förvånad

Ja kan inte ta alkohol - blir tvärdålig av sådant - e snurrig så de räcker redan innan. Provade ''alkoholfri'' cider - ett glas - huvvaligen va hemskt innan den gick ut kroppen.

Man gav tidigare åxå C-vitamin intravenöst - med gott resultat. De förbjöd man så klart.

Skall efterhand söka upp de som kan detta för att hitta läkare som e lite insatta/införstådda i denna saken. Tyvärr inte lätt att spåra upp dem - då de är utsatta för förföljelse fr myndigheterna & riskerar att förlora leg. om de framhärdar.

Så det får gå via djungeltelegrafen & mun till mun-metoden. De hade ju en väldigt bra amalgamsanering i Uppsala - men den tvingade myndigheterna att stänga.

--------

#71 & 72

Jaha - ja ser de ja :-) Å du e dubbelt så avis som di andre tydligen Flört

/L

[StaffanM]
0

#73 Varför var amalgamsaneringen i Uppsala tvungen att stänga ?

Tride
0

#73SkämsAtt det skulle synas så tydligt!FörvånadFlört

Tride.

Lynxx
0

De använde inte metoder som var säkerställda, vetenskapligt eller genom beprövad erfarenhet - som det heter. Ett sätt för myndigheterna - typ Socialstyrelsen m.fl. - att hindra sådant de inte vill ska få finnas.

Du kan läsa lite om det här

De e livrädda att det skall bli allmänt krav att alla ska få sanera tänderna på samhällets bekostnad - inte bara de med uttalade besvär - å inte många av dem blir godkända ens. Nu har regeringen förbjudit all anv av kvicksilver - konstigt nog utom i medicin - typ influensavaccinet m.fl. Då ere helt plötsligt helt OK!

Samma sak händer gång efter gång - t.ex. med Asbest, blyad bensin etc. tidigare - man förnekar dess farlighet så länge man kan.

-------

Argusögat ser allt!

/L

[StaffanM]
0

De för alltså en politik mot oss som innebär att vi ska ha kvicksilver i våra kroppar trots den vetenskapligt belagda sanningen att det inte är bra för hjärnan. Har faktiskt en film där man kan se hur kvicksilvret angriper hjärnan, i kommentar nr 63 här

Det skulle ju kunna få en del att undra….Om de är kapabla till att göra detta….vad är det då mer de gör mot oss, och vilka syften har de förutom de ekonomiska?

De flesta väljer dock att blunda för faktum som dessa.

adnanas
0

Sananda framförde  år 1998 budskapet att de hade upptäckt att det  finns kvicksilver i kyckling..Och nämnde "Kortslutning"

Det pågår Uppstigningar i tiden

Tride
0

#76 Nu syns det inte längre!Skrattande

Tride.

Lynxx
0

Ja de ju samma sak med mobilstrålning, elkänslighet o.dyl.

De påstår ju t.ex. att blod-hjärnbarriären skyddar mot bl.a. upptag av kvicksilver till hjärnan. Att sedan strålningen skadar denna - & de oerhörda konsekvenser detta får - säger de inget om.

--------

Jag har inget smak- & allt sämre luktsinne sedan 12 år - efter en flunsa. Den enda smak ja känner e den del av smaksinnet som finns i munhålan: Sött - Salt - Surt - Beskt (det finns ett femte - som ja inte minns namnet på).

Jag pratade med en som åxå vart/är gravt skadad av kvicksilver - men som sanerat amalgamet. Hon säger att hennes smaksinne kom tillbaka efter att allt blivit sanerat. Å andra sidan blev hon väldigt elkänslig efter saneringen.

-----------

Det övriga smaksinnet går via näsan. I näshålans tak sitter de receptorer - som sedan skickar signalen t hjärnan via fina nervtrådar.

Via dessa nervtrådar tar sig kvicksilverångorna in i hjärnan (se översta länken nedan):

"Från slemhinnan i övre näshålan går fina nervtrådar upp genom silbensplattan i skallbasen till luktnervernas bulber. Vidare går från luktbulberna nervtrådar i luktbanorna, till uncus, som ligger i hjärnans tinninglob. Kvicksilverångor som frigjorts från tandamalgam, slår sig ner på slemhinnan i näshålan, varifrån kvicksilver absorberas och sedan transporteras längs med luktnervernas fibrer, till skallhålan och hjärnan. På detta sätt kan kvicksilver passera rakt upp till skallhålan och i mycket starkare koncentration, påverka hjärnans funktioner än när det har gått förbi den allmänna blodcirkulationen, med alla dess avgiftningsprocesser."

Ngr länkar:

Amalgamet når hjärnan!
http://www.kvicksilver.org/insandare/ins09_2-sanera_nu_.html

---------

Dykare öppnar blod-hjärnbarriären
http://biotech.idg.se/2.1763/1.240731/dykare-oppnar-blod-hjarnbarriaren

Man kan ju undra hur det då går för de som har massor av långa andningsuppehåll i sömnen - varje natt!

---------

Nanohuvudvärk
http://www.fof.se/tidning/2007/3/nanohuvudvark

Forskare har tidigare visat att möss som andas in kolnano-rör får kraftig lunginflammation och fibros i lungorna. Vi ska nu studera toxiska effekter på mänskliga lungceller av en rad olika nanopartiklar för att se hur den kemiska sammansättningen och partiklarnas yta påverkar giftigheten.

Partiklarna har till och med lyckats passera den annars så svårforcerade blod-hjärnbarriären.

-----------

Hjärnans dörrvakter - på gott och ont
http://www.nymedicin.com/news/2005/04/30/Hjarnans_dorrvakter_%96_pa_gott_och_ont.html

Industriella kemikalier kan hota barns hjärnor
http://www.nymedicin.com/news/2006/11/08/Industriella-kemikalier-kan-hota-barns-hjarnor.html

Såg ju senast härom dagen Bolidengruvans avfall skickats bort för att tas om hand av ngt utlänskt företag - nu blev det hela liggandes i utkanten av staden - utan att man gjorde ngt åt det. Barnen lekte i denna ''jättesandhög'' - nu dör/skadas de svårt av bly & andra tungmetaller.

----------

…& så kan man ju hålla på hur länge som helst.

------------

Nämen! Kan du trolla!? Förvånad

Har du kaniner i hatten åxå?

Ja har iaf tomtar på loftet ("Alltid något sa f-n när han såg Åmål")

/L

Tride
0

Det är inte jag själv som trollat, men jag har mina kontakter.Flört Jag tror fö. att den femte smaken skall vara "skarpt", alltså som peppar o sånt. Vad jag minns efter mina studier av de fem elementen enligt kinesisk aku-punktur. Tungan ute

Tride.

[Mariann]
0

jag skrev ett inlägg om att jag trollar tillbaka det… men vart det tog vägen vet jag ej… har vi ett hustroll som trollar här tro FlörtFörvånad Skrattande

[Mariann]
0

förövrigt är jag också A  Rh+ om jag inte mins fel…Obestämd

Tride
0

Bus-troll!Förvånad

Tride.

[Mariann]
0

Skäms

Tride
0

Fast nu trollade jag själv. Flört

Tride.

Lynxx
0

Aha! Du har en Insider som kan trolla.

----------

I morron ska ja trolla. Det finns ett slags magiska maskiner som kan rena kläder etc:

''Man stoppar in kläder o likn. dem - häller i nåt slags pulver & trycker på ngr knappar''. Sedan, efter cirkus en timme, kommer kläderna ut rena! Hepp! De har visserliger bivit blöta undr tiden - men de torkar ju. Vete 18 hur de går till? Nått ''skumt'' ere iaf…

----------

Ja känner ingen smak på t.ex. peppar - bara att det svider på tungan om det blir för mycket. Förvånad

Den jag menade heter Umami (& är den femte smaken) - smaken av protein.

''…är inte alls lika känd trots att den utnyttjas intensivt i livsmedelsindustrin. Umami är smaken av protein och dessutom skruvar den upp vår upplevelse av övriga smaker. Ämnen med smak av umamai kallas därför smakförstärkare och mest kända av dessa natriumglutamat''. Iiiiissssssssssschh! Skrikandes

/L

[StaffanM]
0

Natriumglutamat är ett exeitertoxin liksom aspartam, och orsakar hjärnskador vilket våra kriminella makthavare mycket väl vet.

Lynxx
0

Jepp! Vilket dagens överktiva barn e ett bra bevis på.

/L

Tride
0

Vad tyx om Stevia? Köpte en burk i Norge. Hade aldrig tidigare hört talas om produkten. Alltså ett naturligt sötningsmedel, som i Norge anses olämpligt för människor, men bra för djur, men som vi borde föredra framför aspartan. 0 kalorier och det behövs inte mycket för att strö på myslin, gröten mm.

# 87 De där maskinerna känner jag till. Brukar själv trolla där ibland.

Tride.

[Mariann]
0

jag gillar inte stevia, den har en bismak jag inte gillar, lite åt lakrits hållet.

Jag använder sukrin vilket också är 0 sockerhalkoholer, dvs höjer inte insulinnivån.

[Mariann]
0

…. de få gånger jag använder sockerersättning, verkar vara helt avvand med att allt ska smaka sött.Glad

Lynxx
0

Stevia e sötare - väldigt drygt i droppform (som åxå har mindre bismak) & går att anv i sådant som har egen smak - som döljer stevian. Stevian e inte tillåten i Sv ännu - men Coca-Cola m.fl. håller på att införa det som sötning av sina produkter. Stevia har varit tillåtet i Japan i massor av år, utan problem - där är syntetiska medel inte tillåtna.

Se lite mer om detta:

Cayote

----------

Sukrinet e bättre - men mindre sött - ca 75% mot socker - & dyrt som ***.

Ser ut och funkar som socker vid bakning o.likn. Du kan läsa lite om det om du vill:

www.lowcarbshop.se

www.funksjonellmat.no

/L

Cani
0

Det här med kost och andlighet. En sak jag tänkte på nyss och långt tidigare men vill ta upp nu o fråga om era åsikter.

Shampo, vad sägs om de på håret? jag menar är inte hår ett sorts magnetiskt motagare eller sändare? sen med shampo (kemikalier) så förstör man väl kontakterna på nått sätt. Eller? För mig låter det logiskt på nått sätt för man har ju sin kron chakra på toppen.

Vad tror ni ?

Tyst

Tride
0

Ang. Stevia: Jag tycker inte det har någon dålig bismak, däremot skall man akta sig att ta för mycket av det. En nålsudd räcker till gröten.

Tride.

Lynxx
0

Gröt!? Foten i munnen

Hoppas du skivar lite banan på den iaf?

/L

yogflame
0

ja man ska ju hålla sig ren och bada ofta som spirituell iallafall om man är yogi så att inte duscha håret verkar ju dumt, men vad dom använde förr i tiden som schampo där borta vet jag ej.

Cani
0

97#

Jo man de klart man kan hålla sig ren men mena själva (SHAMPOT)
som exempel rastafarierna använder inte shampo.

yogflame
0

#98 henna schampo menar du ? Det är ok, dock så blir håret stripigt efter man använt det, trasslar sig gärna också. Fast dom kanske använder nåt annat. Eftersom  jag inte är  en  rastafari  själv , så vet ej vad dom använder.. Men det finns vanligt hennaschampo i hälsokoster o sånt tror jag.

som jag sa blir håret trassligt osv iallafall då jag testade det. Fast det var ju 10 år sen och det kan ju vara så att det var tillverkaren som gjort det snabbt o fuskat  för att tjäna mer pengar , som sagt vet jag inget om sånt men antar att om man gör det själv blir det nog bättre.

Eller att det finns bättre alternativ i naturen.

Cani
0

det tror jag med. men de känns som att man inte har nått val just nu =P om man inte hittar något på sitt sätt. Som i turkiet använder dem en skrubba som dem använder mot kroppen så gammalt hud ska bort.

Men håret ingen aning =P

[Mariann]
0

#95 #96 Gröt OCH banan!!?? Tungan uteFlört

Lionadh
0

Hälsokosten har schampo som bygger på såpört, en löddrande ört som användes vid tvätt förr i världen. Det gjorde också Body Shops schampon förr - hur de gör nu vet jag inte. Man kan fråga på Lush också vad som är i deras schampon som ju är färska och inte innehåller konserveringsmedel.

Om såpört kan man läsa HÄR

Lycka till!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Tride
0

Ingen banan på gröten för mig, tack. Äter över huvud taget sällan bananer.Men ett o annat russin kan jag skrynkla ihop o lägga i tallriken.FörvånadGlad

Tride.

[StaffanM]
0

googla tvättnötterGlad

yogflame
0

100# ja skrubba använde dom väl i sverige förr i tiden med på dom flesta ställen antar jag.. men tvålen i turkiet är bra inte så mycket tillsatser fast i dagsläget vet jag ej men där är det mera tvål du köper medans i sverige har du märken som ska lukta gott osv.

Cani
0

Exakt, det är just det jag syfta på om sånt medel har en effekt mot huden o auran själv har jag testat o känna efter men jag känner inte mycket utav det genom andligheten så kan inte säga.

Men som ett exempel när jag använde vax för håret så hade jag en tom vax burk som jag då skulle samla kärnor från olika växter.

Men sen efter 2 - 4 dygn med kärnorna i burken så börja det växa mögel på kärnorna. Så därför har jag svårt o lita på kemikalier om inte jag känner efter me andlighet men kunde inte denna gång.

Aa jo, sen turkiets tuggumin är ju smaklös också =P det vikingarna tugga på.

Tiamat
0

för mig räcker det med att tänka: ät så naturlig och ren mat du kan.

strunta i hel och halvfabrikat. undvik helst vitt socker helt och hållet.

när man skurit bort allt detta…finns plötsligt inte så många matalternativ kvar….

fritt fram att äta det som blir kvar.

det funkar toppen på mig =)

yogflame
0

Vad för schampo använde dom i turkiet  förr i tiden vet du det?

Lynxx
0

SvD & DN 28 november 2009

Växthusodlingar sprider gifter

Stora mängder gift sprids ut i miljön från växthusodlingar, visar en undersökning som Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har gjort.

I bäckar nedströms växthusodlingar har halter av bekämpningsmedel som ligger uppemot tusen gånger högre än vad som är acceptabelt hittats, skriver Sydsvenskan. Inte mindre än 78 preparat som bland annat är svamp- och insektsdödande upptäcktes.

De flesta proverna har tagits i Skåne som rymmer mer än hälften av landets trädgårdsnäring.

--------

Tack så mycket!

Sedan dricker VI & djuren detta förgiftade vatten. De tar säkert vatten att vattna åkrarna med från åar där förgiftat vatten från dessa bäckar rinner ut - Kul! Kul!

Så ere med dessa fantastiskt bra livsmedel - grön-/rotsaker & frukt.

Potatis besprutas 12 ggr. Jordgubbar ännu fler ggr. Allt fler grödor kommer in som e GMO - Jippie!

Hur skall det då inte vara i andra länder där all respekt för både människor & djur saknas helt?

Tack för kaffet!

/L

Cani
0

Ingen aning.

yogflame
0

#110 kan man använda tvål som schampo? fast det blir nog stripigt då :)

Cani
0

Aa, kanske de =P

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.