Försvårar allt
Jag läser alla dessa inlägg och alal som söker svar. Det är klart vi alla söker har vi alltid gjort. Finns många falska profeter och folk som trott sig själv så pass mycket att det är deras liv som är ända sanningen.
Folk tar sitt liv för "sanningen", folk har blivit mördade för "sanningen". Det finns sekter som har som ända uppgift att tillförställa en persons tro.
Folk läser en bok och tror på den starkare än sig själv.
Istället för att leta efter din sanning i andra varför inte leta i dig själv efter din sanning. En bok är bara författarens sanning.
Läs gärna en bok men tro inte det är din sanning för då tappar du dig själv.
Nej jag tror den ända gången du hittar en sanning om ditt liv är när du går in i dig själv. Inte letar utanför dig.

Så viktigt och rätt det du skriver! Även om man söker kunskap, eller kanske impulser till kunskap, i böcker eller annat utanför sig själv, så kan man aldrig göra den kunskapen till en visshet inom sig själv bara genom att "tro" att den är sann.
Många vishetslärare talar om "det inre vetandet".
Och betonar att man är skyldig att söka sig fram till den inre vissheten, den som inte kommer utifrån, utan den som växer inombords efterhand som man lyckas göra sig lyhörd för sin egen själs viskande röst.
Det man tror kan vara sant måste förankras genom att man själv konstaterar det som sanning, genom sina egna sinnen och genom den djupa, högre intuitionen.
Läs gärna under rubriken [Om sajten](Buddha har sagt: att vi inte får tro på något som har sagts bara därför att det sagts, eller på traditioner för att de förts vidare från forntiden. Vi får heller inte tro på ryktena som sådana , eller de vises skrifter för att just visa har skrivit dem, eller på infall som vi kanske misstänker har inspirerats av en deva (dvs förmodad andlig inspiration). Inte heller får vi tro på slutsatser dragna utifrån något godtyckligt antagande som vi gjort, eller på sådant som tycks vara en analog nödvändighet, eller enbart lita till våra lärares och mästares auktoritet. Men vi ska tro när skriften, läran eller uttalandet bekräftas av vårt eget förnuft och medvetande. ), där just detta uttrycks med ord från Buddha.
Tack för att du tog upp och aktualiserade detta.
Det är viktigt att belysa, gång på gång.
Fair Winds and Following Seas!
Visst är det så men jag själv ser detta som ett forum där
vi diskuterar, frågar, vänder och vrider. Och vad är det för
fel med det ? Jag själv är inte särskilt kunnig i det hela
vilket gör att jag bl a läser böcker. artiklar och inlägg.
Och visst är kanske det rätta att hitta sanningen inom
sig själv. Men om man inte gör det utan då bara står
och stampar och så kommer man ifrån alltihopa. Det
är så det blir för mig i alla fall om jag inte läser vad
andra har skrivit. Jag har inte kommit så långt så jag
behöver därför lite hjälp från andra. Det är väl bättre
än att glömma bort det hela och bara låta egot och
världen omkring styra ? Att läsa vad andra har skrivit
gör att jag fortfarande håller mig kvar.
Böcker, vad är det? Mänskliga röster, liksom våra inlägg här på sajten, liksom våra samtal när vi möts eller om någon håller föredrag. Försök till kommunikation, som jag ser det. Det kan aldrig uttrycka annat än författarens sanning. Men just den kan intressera mig, som en annan människas sätt att se på tillvaron. Böcker kan ge inspiration, de kan ge eftertanke, de kan ge upphov till protest och opposition. Visst finns en fara i att överskatta det skrivna ordet! En sådan påminnesle är alltid berättigad. Själv har jag haft perioder när jag tänkt, att analfabeter står närmare det gudomliga än skriv-och-läskunniga. Det senare leder ofta, tyvärr, till det vi känner som fundamentalism.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Skulle vilja tillägga att jag inte tror att så många bara tar till sig allt man läser som sanningar.
För mig handlar det som sagt om att bekräfta. Konstatera att någon satt ord på något som jag länge anat.
Sådant som jag ännu inte har någon uppfattning om, eller inte "känner igen", brukar jag lämna öppet. Tänka att "det kan vara så här, men det kan också vara på något annat sätt".
Men för mig har esoteriken beskrivit tillräckligt mycket som jag själv kan konstatera via mina sinnen och egna upplevelser, att jag finner det troligt att även annat stämmer, även om jag inte själv har kommit så långt att jag har uppnått en subjektiv bekräftelse.
#2 Rent allmänt tror jag - detta är min uppfattning - att vi, som människor, befinner oss i en fas, där vi lär oss kommunicera med varandra. Ur vårt inre, dvs ur djupare mänskliga aspekter/skikt som vi just nu håller på att medvetandegöra. Där är naturligtvis det skrivna ordet en av alla möjligheter, liksom det talade ordet, bilder, meditation både ensamt och i grupp. Det är ju inte en fråga om blind tro, men att kunna få vissa uppslag, om uttrycket tillåts.

Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Så får vi inte glömma att detta att ta avstånd från auktoriter, att inte vilja ta till sig undervisning varesig via andra människor, gurus eller böcker eller annat, att det enda som gäller är det som kommer infrån, det är ett mycket viktigt steg i utvecklingen av oss alla… det är en process i indivudualisering, av att lära sig tänka själv osv.
Så just därför går det inte (återigen) att generallisera utvecklingen. Alla är vi i olika processer och lärdomar…

#0 Tack det var uppfriskande!
Har reflekterat mycket över detta!
Har även läst en hel del olika böcker!
Vill hitta "min egen" andlighet och inte hamna i något fack - utan jag vill vara helt FRI!
Har dock märkt på mig själv att jag ibland söker bekräftelse - som att mina andliga upplevelser skulle vara mindre värda än någon annans - tillit till mig själv är något som jag jobbar med mycket nu.
Känner på mig att det är enklare än vad jag själv tror - ALLT finns inom var och en av oss - Gud finns i oss, universum finns i oss och tror det handlar om att följa hjärtat och kärleken, den heliga graalen är vi själva - med fantastiska möjligheter!
Dock tror jag en alltför stor maktelit som sätter pengar på pedistalen inte vill att människan ska hitta sin egna kärna/storhet - för vi kanske inte blir lika stora konsumenter av prylar då…?!
Kram till alla här på andlig utveckling - känns bra att vara här!
/moonflower
moonflower Roligt du gillade det. Jag tror som dig att det handlar oftast om pengar eller uppmärksamhet både nyheter och de som skriver en bok. Nu är ju inte det fel i stort att söka uppmärksamhet för det man gör eller för den delen tycka pengar är viktigare än att leva med varann inte styra varann.
Jag skall håla kurser den 24:e i Linköping, självklart gratis med healing och medialt. Dessa kommer jag under kursens gån försöka hålla bort allt vad papper är. Uppgifter man kan träna med klart man skall få på papper och kanske lite stöd men vill man inte följa papper och tycker det är jobbigt behöver man det inte.
Jag tror inte på "lagar" inom det mediala eller healing. Jag tror inte heller på dessa "regler" som finns tillhörande detta forum. Regler är för att styra en viss mängd folk till att hålla sig inom vissa ramar vilket är bra i ett samhälle där alla skall sammarbeta. Men inte där man skall ha en personlig tanke eller utveckling.
Tyvärr söker vi regler för vi tror det är lättare då, sant det är ju lättare på ett sätt slipper tänka själv men du kommer inte heller utvecklas mer än vad reglerna tillåter.
Nu skall jag göra sådant man inte får gör som liten människa på ett forum men jag gör det lite med glimten i ögat.
Ta en person som Mariann hon har sitt tänk klart som jag förstår det då jag läst hennes trådar hon vet vad hon tror på, detta är jättebra hon känner sig trygg i det. Men så läser man vad hon tror på så är det en viss filosofi, då börjar jag undra tror man på den som skrev dessa ord eller på filosofin. I båda delarna är du helt utlämnad till en viss persons grundtankar. Fördelen med detta som med bibeln och koranen är ju att du har flera anhängare att skydda sig bakom OCH du har en "bok" som kan förtydliga detta. Du behöver bara tycka som filosofin så har du en sanning som du gjort till din lätt och bra.
Inget fel med just det kan tänkas men om man vill utvecklas finns det möjlighet till det? Nja du är fast vid vad filosofin säger. Så då kan man tänka sig att den som tror på en viss sanning inte kan utveckla sig. Detta skulle de förneka sägga det är bara stolpar på vägen resten är upp till mig. Detta är att lura sig själv då du tror på något du har läst tagit till dig det och sedan utvecklar dina tankar runt det och tror att det är din tro. Grunden är inte din tro du har bara lurat dig själv.
Långt inlägg här men jag tror ni fattar varför jag är negativ till alla dessa *läror*

Hej JanOlsson!
Det du skriver är intressant, och jag håller med dig om mycket, precis som jag berättat i mitt tidigare inlägg. Jag tycker också att det behövs kurser sådana som du erbjuder, med intuition och känsla som främsta redskap och utan texter eller pekpinnar. Huvudsaken är ju att man i möjligaste mån vet vad man håller på med, oavsett hur man väljer att dela med sig.
Men jag undrar lite vad du menar när du hänvisar till regler på detta forum. Vi har ju inga andra regler än sådana som alla forum på iFokus har - skrivreglerna. Och dessa handlar om att man ska uttrycka sig anständigt och att man ska hålla sig till ämnet. Man går ju inte in och skriver om andlig utveckling på Hittekatter, till exempel.
Detta forum handlar om den andliga utveckling som beskrivs inom esoteriken/teosofin, men utifrån det kan man naturligtvis diskutera och reflektera i ett brett perspektiv. Alla frågeställningar som berör andlig utveckling är välkomna här. Ingen måste ta till sig det som står i våra artiklar som den enda sanningen!
Men det vore väl konstigt om inte vi själva, som arbetar med sajten, uppfattade att esoteriken beskriver en väldigt trolig livs- och världsåskådning.
Jag har till exempel konstaterat att eterkroppen existerar, genom att jag ser den och känner den både hos mig själv och andra. Då är det en subjektivt verifierad sanning. När jag då läser en beskrivning om eterkroppen i en text blir det naturligtvis en bekräftelse på något jag redan vet. Om sedan texten beskriver andra fenomen som jag själv ännu inte uppfattat, finner jag det ändå troligt att även det stämmer. Men jag säger inte att det är sant för mig, förrän jag konstaterat det med egna sinnen, alternativt uppväckta minnen.
För mig är det inte någon nackdel utan tvärtom, att få klart för mig hur energin fungerar, efter att tidigare konstaterat att den gör det (healing, telepati mm.)
Ingen ska någonsin TRO på något bara för att det står skrivet!
Vi är alla på olika vägar men mot samma mål, och jag tycker det är olyckligt om man tar avstånd från andra människors vägar så länge ingen skadas, tvingas eller förtrycks. Och så tror jag ändå inte att du tycker att det fungerar här på AU. 
Frid!

# 8 Hej JanOlsson - vad härligt att du ska ha kurs - lycka till!
Var vi än är - i vår andliga utveckling - så är det bara att gratulera - det är ju VÄGEN - ALLAs våra vägar är LIKA ok! Att det får vara så ÄR kärlek för mig iallafall.
Återvänder hit till Andlig Utveckling då jag känner att jag är respekterad även om jag inte studerar esoterik (även om jag är lite nyfiken!) och kan känna värme här och öppna sinnen!
Kram
/moonflower

Tack, moonflower! Det känns väldigt skönt att höra det, för om sajten ger något annat uttryck än det öppna, respekterande, reflekterande måste vi ju börja fundera på varför.