Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4131 ggr
[andtic]
0

Martinist

undrar om det är någon här som vet något om Martinister. Allt jag vet är att dom skall vara en kristen esoterisk order. Dom verkar vara inspererade av frimureriet i sina ritualer. och ha influenser ifrån rosenkorsarna. Men vilka är dem? Vad lär dem ut?

har läst lite om dom på deras hemsida http://www.ordrereauxcroix.org/

Har insett att Martinism har inget med Martinus kosmologi att göra.

Känner att jag har en viss dragningskraft mit Martinismen. så det skulle vara trevligt att få veta lite mer om dem.

[Mariann]
0

Jag kan tyvärr inte något om dem, skulle gärna själv vilja vet mer. Första gången jag hör talas om dem dock nu genom ditt inlägg.

Om du eller någon annan finner mer så posta gärna här i denna tråd. Skrattande

Jag är intresserad. Glad

[Mariann]
0

Här och Här hittar jag lite på svenska

[Hukanson]
0

Intressant med frimurare , vad gör de förutom att granska vad själen innehåller av tankar , bilder , känslor och fritt välja vilka delar av dem själva som skall stärkas resp transformeras . Kunde läsa att ett av deras motton är : "stolthet är ondskans källa " .

Aldebaran
0

Det är väl samma sak som frimurare? Tycker mig se detta i dom länkar som finns…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Mariann]
0

Som jag har förstått det så har frimurarna bevarat gamla hemligheta kunskaper om de riktiga invigningarna i sina invigningar och ceremonier. Vet de om det ? vet ej….

[Hukanson]
0

Martinisterna verkar vara stora i Sverige och Norge , och de verkar vara mycket hela och rena och ordentliga . Hur blir man "medlem" och varför skulle man vilja bli det ? Andtic - vad har du kommit fram till ?

Aldebaran
0

Ta kontakt med dom å fråga adirekt Hukanson….

[Hukanson]
0

Delaintesåviktigt ville bara snacka litet om det okända förstårdu ??

Aldebaran
0

Japp de gö ja, vet lá du!!Flört

[andtic]
0

Tänkte först svara på varför jag dras till Martinismen. Vad jag har förståt så är målet för en martinist att få återfödas hos Gud. Jag tolkar det som om att födas in i himmelen. Min personliga tro är att himmelen är återföreningen med Gud. Då vi åter blir ett med Gud!

Har i många år varit en andlig sökare. Problemet har varit att jag inte har kunnat precisera vad det var jag sökte. Kände bara att mitt andliga tomrum måste fyllas med något. Men mer och mer börjar det gå upp för mig att det inte är ett sökande utan en saknad jag kännde/känner. En saknad av Gud.

Och jag tror inte att Kyrkan är den rätta bäraren och förmedlaren av guds lära om hur man kommer närmare honom. Kyrkan är mer intresserade av sin makt över oss människor, och att vi människor skall komma till kyrkan istället för Gud.

Visst jag tror att det inte finns en rätt väg till Gud, det finns många rätta vägar. Det gäller bara att hitta någon av dem.

Det här med medlemskap kan jag inte svara på. För det verkar finnas flera ordnar och dom har alla olika antagningskrav. Men jag tänker skriva till några av dem och fråga.

[andtic]
0

Frimurare är ett spännande område. Jobbar med en som är frimurare. Och allt är väldigt hemligt. Dom har sina ritualer och ceremonier. Fast man kan nog inte dra alla frimurare över samma kamm. För det finns olika frimurerisystem i världen. Dom svenska frimurarena har ett eget system av grader och även vissa egna ceremonier.

szirius
0

Jag hade en gammal släkting som var frimurare, en härlig typ! Hemlig är bara förnamnet - men han började prata om utomjordingar med mig en gång, typ " du vet väl att de är mitt ibland oss" och sånt.Man kunde aldrig riktigt veta om han skämtade eller menade allvar, hihi

Aldebaran
0

En i TS-logen Göteborg är frimurare i Danmark…

Hon är även min sekreterare i denna Loge

[Mariann]
0

Det finns fler frimurare i de esoteriska och teosofiska sällskapen i Danmark och säkert också i Norge jag känner till en iaf

Aldebaran
0

Ja hon är med i en i Köpenhamn, för hon bor i Lund..

[andtic]
0

Om man börjar studera esoteriska/ockulta ordnar inser man att många har sina grundstenar inom frimureriet. och många som är medlemmar i någon order som AMORC eller Golden Dawn till exempel brukar även vara medlem i Frimurarna.

yogflame
0

Jag tyckte det lät som folk som dricker martini :)

Tricolori
0

Det kan ju bero på att frimureriet har hållt på lite längre än t.ex Antroposofi, Teosofi etc….