Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2599 ggr
Aldebaran
0

Vad är Gud?

Under 1800-talet började man undersöka religionerna och upptäckte 100-tals gudar som tillbads av olika primitiva och civiliserade folk. Man drog då den slutsatsen att människan skapar Gud till sin egen avbild.

I Centralafrika finner man bilder av en Gud med ett fruktansvärt ansikte som blickar ned på människorna. I en del kyrkor kan gud dyrkas som en ande dvs. formlös och ogripbar. Aldous Huxley beskrev gud som en "rik känsla i maggropen".

Alla dessa gudar kan väl inte vara den ende sanne guden, eller???

Det kan bara finnas en som man med Gud menar den högste skaparen, Gud som skapade Universum.

I Indien gäller frågan: En personlig eller opersonlig Gud.

Barnet föreställer sig oftast en personlig Gud som man kan tala med och be om något. Som vuxen kan denna bild ha ersatts med en kraft som uppfyller universum. Man måste upptäcka Gud inom sig. Vetenskapen har upptäckt att det finns liv överallt i varje atom av materia i hela universum. De föreställer sig Gud som en gränslös kraft och livsström.

Just ditt gudsbegrepp är beroende av var du står i just din utveckling. Man kan säga: Det begrepp som passar just dig bäst är det som hjälper dig mest.

Människan känner inte Gud som han verkligen är utan som hon föreställer sig honom. Vi har funnit vad vi tror vara verkligheten, men inte den sanna verkligheten.  Den kraft som människan funnit i religionen och som hjälpt och lyft henne, har kommit från hennes eget inre..

När människan så tröttnar på att vara ett barn, kommer hon inte längre att lura sig själv, DÅ skall hon se Gud inte längre i någon särskilld form utan i alla former, inte på någon särskild plats, inte inom någon särskild lära, kult, religion, byggnad eller person UTAN ÖVERALLT. Gud är LIV, intelligent livskraft. Skapelsen kan inte vara större än Skaparen. 

Universums skapare måste vara gränslös, en kraft, en energi, energi utan gräns. Universums källa är en enhet. Mångfalden av föremål/fenomen och krafter runt omkring oss har uppstått ur denna enhet. Man måste vända sig inåt mot sitt eget jag för att kunna nå fram till Guds Kraft.

De äldsta lärorna förkunnar att Gud, Solen och Ljuset är synonyma. Gud skapade först Ljuset liksom en spindel väver ett nät från sin egen kropp. De gamla egyptiska prästerna ocg druiderna etc. betraktade solen som livets källa, inte Gud själv, men hans verkställande kraft.

Nutida forskare bekräftar att all materia är ytterst en förtätning av strålkraft, dvs, av ljus. I laboratoriet kan man omvandla ljus/strålning till materia och materia till ljus/strålning. Ljuset självt är Gud. Dvs. livskraften i ljuset. Den högste Guden är opersonlig och universell.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Mariann]
0

För mig både immanent och transcendent!

[Mariann]
0

måste få skriva något som jag gillar att tänka på Skäms

Vår sol är den fysiska manifestationen av Sollogos hjärta!

Gillar å tänka på det när man ligger och solar sig…. jag solar mig i Sollogos hjärta….

evrekaw
0

Så… Indirekt är alla som tror på Gud enl. kristendomen eller Islam lurade? Vi ska återgå till ex. fornegyptisk soldyrkan men i ett vidare perspektiv - solen som upphovsenergi till allt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Mariann]
0

Nej så ser inte jag det, att någon är lurad.

Var och en har ju den tro som passar in i utvecklingen. Skulle tro att om jag pratar med en 4 invigd så har h*n en annan tro/förståelse  än jag osv.

Solen som upphovet finns ju nästan överallt, Apollon var ju Sol Guden i Grekland. Jag tror att man intuitivt bland de högre utvecklade i dessa gamla kulturer har vetat om att solen har en central roll i hela skapelsen.

T o m samernas gamla religion innehöll en solgud. Romarna hade en tid en solgud. Inca folket hade sin osv.

Men nu som du säger förstår vi i ett vidare perspektiv. Ett mer universellt perspektiv.

evrekaw
0

#4 Jo, religionshistoria har jag plöjt så det räcker…Glad

Menar kanske inte "lurad" i den bemärkelsen - snarare det att de som troget följer exempelvis bibeln, sk. bokstavstrogna - för dem borde ju denna syn på solen bli som en form av avgudadyrkan…

och sett ur det perspektivet kan en bokstavstrogen aldrig se helheten, inte som fundamentalist… För att se helheten måste man först bryta sig ur konformiteten som ex. den kristna läran förespråkar…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mads
0

En intressant text med många kloka ord men ssta stycket där det står att forskare skulle kommit fram till att Gud är ljuset ställer jag mig en aning skeptisk till. Gud finns i allt överallt men inte kan nån forskare eller någon överhuvudtaget bevisa det….eller ?

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

Nej, det står " Nutida forskare bekräftar att all materia är ytterst en förtätning av strålkraft, dvs, av ljus."

Därefter är det en punkt… Det esoteriska säger sedan att ljuset/strålningen är GUD.

Mads
0

Tackar för förtydligandet Glad

Amor Vincit Omnia

Aldebaran
0

Man kan spinna vidare på detta. Om ljus och strålning. Såg ett program på Discovery Channel om Hwakings fysikern i Oxford som sitter i rullstol och forskar på Big Bang teorin. det kom ju lite nya uppgifter om detta under det programmet av han och hans team. Dom har ju hela tiden hävdat att universum från början var oändligt litet,  fixarad i en enda punkt med en oändlig massa och oändlig tyngdpunkt. Tills då det stora Big Bang inträffade och skapade vårt universum som vi känner till.

Under programmet erkänner Hawkings genom en Medarbetare att just det där innan med en enda liten punkt, med en oändlig massa osv, verkar dom vilja överge för att det inte stämmer på något sätt. Men vad det är kan dom ännu inte sätta fingret på. den sk. bakgrundsstrålingen som har antagits vara en rest från just Big bang och som nu omger oss alla är i allra högsta grad levande på något sätt.. Väldigt intressant att seriösa forskare börjar tänka i andra termer. Vidare så är det ju heller ingen hemlighet att Albert Einstein läste i hemliga läran och en hel del annan esoterisk literatur, för mig visar det att det trots vissa kritiker ligger något i detta..

[Mariann]
0

Vi har en artikel om det (nog snart lättare att nämna vad vi inte har artiklar om) alltså om Einstein och hemliga läran Cool. Missat den kanske?

Jag har också sett han i rullstol, det går mycket intressant program också på kunskapskanalen om liknande. Jag upplever att de blir mer o mer esoteriska ju längre fram i tiden vi kommer, de däringa programmen om vetenskap…

[Mariann]
0

Här är artikeln Einstein

Aldebaran
0

Professor Hawkings har varit en flitig besökare i Teosofiska sammanhang på den tiden han var mera vital (innan han drabbades av ALS)

[Mariann]
0

aaha intressant upplysning. Skrattande

[andtic]
0

På tal om ljus. Ett citat från Tomas evangeliet .

"Det som du hör i dina öron, predika det från taken på era hus. För man tänder inte ett ljus och sätter det under en skäppa. Inte heller sätter man det på en dold plats utan man sätter det i ljusstaken så att de som går in och går ut skall se dess ljus."

[Mariann]
0

Skrattande

Howliten
0

Jag är en del av Gud.

Gud är en del av mig.

Vi är ett.

Gud = ljuset, energin, kraften…

Det betyder att vi allihop på detta sätt hör ihop. Den tanken gillar jag. (Du står mig nära, hur kan jag då skada dig eller inte hjälpa dig?)

Jag gillar också tanken på att jag har kraften, ljuset, förmågan i mig. Att vi alla har det. Det ger mig handlingskraft, tro på mig själv och andra.

Och de stunder då jag blickar upp mot en stjärnklar himmel och lugnt tittar på det underbara så överväldigas jag av tanken för en hundradels sekund. Efteråt känns det som jag fått en insyn och kunskap som "klickade" till inom mig men som jag inte riktigt lyckades hålla kvar och förstå riktigt. Men hjärtat skiner och glädjen är stor och jag känner mig trygg och lycklig.

I de stunderna känns det som om ingenting är omöjligt. Skrattande

Jag är glad. Är du?