Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3402 ggr
Farwuq
0

Leva på ljus

För några år sedan kom en bok som hette "Leva på ljus".

Den var översatt till svenska av Curt Jonsson. Författaren är en kvinna i Australien som lär ha praktiserat och forskat kring att leva på ljus sedan 1993, hon kallar sig Jasmuheen.

Vet någon något on detta? Är det bara båg eller…?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Mariann]
0

Nix det är inte båg, jag vet att Ingrid Krianon levde på ljus under flera månader och det gick bra.

Jag har också en text att tillgå om en dansk som gör det. Ska se om jag kan hitta den.

luckyboy
0

Jag har läst "Leva på ljus" av Jasmuheen och jag tyckte den gav ett mycket seriöst intryck så jag tvivlar inte. Mycket fascinerande faktiskt!!

evrekaw
0

Menar ni att hon inte ens drack vatten…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Mariann]
0

Ingrid Krianon drack nog vatten i alla fall, om jag minns det rätt.

HÄR kan man läsa om den danske man som lever på ljus.

molly57
0

Jag har också läst och hört om detta. Tror till och med att det har varit på tv. Ljus är ju också energi (som allting annat) och vad jag förstår,hon läst sig att omvändla ljuset energier,så det tas upp i kroppen.Men det mkt få människor som kan detta.Men visst är det intressant.

Åsa

mayolica
0

Jag har läs en artikel om det i tidningen hälsa för några år sen. Den var väldigt intressant,har tänkt köpa boken men det har aldrig blivit av.

Det ska tydligen gå att ställa om kroppen på nåt sätt,men det är inget man ska ge sej in på hur som helst.

~ mayolica ~

Farwuq
0

Jag totade lite i bokhyllan och fann dessutom Curt Jonssons egen bok om hur det gick till för honom. Jag hade lite e-mail kontakt med honom om detta när det begav sig för ca 7-8 år sedan.

Initieringen förefaller vansklig enligt mig, man ska bland annat total fasta, dvs. även vätskefasta i en hel vecka.

molly57
0

Det står visst lite om detta i boken " Den flytande elden" av Lennart Lidfors. Men jag kom inte riktigt i håg vad.Men jag vet att jag läste om det första gången (för mig)

Åsa

szirius
0

jag vet att jag läst en bok om detta för länge sedan och då förklarades det så "bra" så att det kändes fullkoligt möjligt.Just att ljus också är energi och om man hittar en förmåga att tranformera den på något sätt så…

Men jag vet inte om det ska vara meningen att man ska använda ett helt liv åt att finna ut det mysteriet…kanske vi alla kommer att vara där tids nog, genom att "långsamt" arbeta oss fram genom liven? Så tror jag.Det var inte det här livet jag valde att finna ut hur iafFlört.Eller…man ska aldrig säga aldrig, vem vet vad man lever på på ålderdomshemmet, hahaha!

Freja15
1

Jag hamnade spontant i ett sådant läge under våren 2008. Jag slutade inte helt att äta och dricka men nästan, bara nästan. Det var en del kraftiga andliga händelser som triggade igång en massa i mig och jag fann plötsligt att min fysiska hungerkänsla nästan försvann. Det var en märklig upplevelse men inte alls obehagligt. Detta pågick i cirka en vecka och sedan pockade mitt vanliga vardagliga liv på *L* Känslan var euforisk, hela jag var som ett svävande väsen. Mycket märkligt och mycket härligt var det.

Farwuq
0

#10 Jo. något liknade var jag med om försommaren 2000.

Det varade i tre-fyra veckor och jag tappade som bieffekt ca 15 kg (som jag har hemtat hem med råge sedan dess).

Ylva-Mia
0

Det har hänt mig också vid ett par tillfällen. Under 4-5 dagar. Jag behöver inte så mycket sömn under den perioden heller. Ett par timmars per natt kanske - max. Det är helt andra energier vi talar om då. Lätta och underbara.

szirius
0

hehe, nämner ni detta för en psykolog kommer de säga att ni är maniskFlört.Frihetskänsla, lätthet, inget behov av mat och sömn, man vill krama hela världen.Han ville ge mig litiumFörvånad.Sedan blev jag lite försiktig med att berätta om mina "andliga upplevelser"Tungan ute.

Farwuq
0

#13 Ja det stämmer Szirius, man ska var väldigt försiktig.

Det är en av orsakerna till att många här i världen skriver under pseudonym.

Flört

evrekaw
0

#13 Vilka tråkiga manier om de bara varar 4-5 dygn… Flört

Mig får de å andra sidan lägga in på narkos emellanåt, trots lithium.

Det är lätt att tänka att en bipolär som har kontakt med andra sidan bara är galen eller psykotisk…

Faktum är dock att just problematiken vi har i frontloben gör att vi är mera mottagliga och öppna. Det fanns en tid när jag trodde på läkarna - att alla mina upplevelser var fantasifoster av en galen hjärna… Vid det här laget vet jag bättre. Har fått konkreta bevis på flera saker…

Personligen är jag öppen med både min diagnos och syn på livet. Om någon reagerar negativt så föredrar jag detta framför att de tycker om mig bara för att de inte vet vem jag egentligen är…

subtil
0

Den som påstår att det går att leva på enbart ljus är ren och skär bluff !!! Våran mage och tarmar är till för att ta hand om och spjälka maten som vi måste inta för att tillföra alla näringsämnen som den fysiska kroppen måste ha i den här dimensionen. Om vi inte äter fysisk föda så svälter du ihjäl så enkelt är det.

Freja15
0

Tja, bluff eller inte. Det går ju inte att ta ifrån folk deras upplevelser, eller hur!? Glad

subtil
0

Problemet är ju att dom inte kan ha upplevt det fysiskt för då skulle dom inte vara i livet. Det måste vara en psykisk upplevelse och då kan man uppleva precis vad som helst!

[Hukanson]
0

Håller med er vad som sägs , tillägger att tex Buddha levde på ytterst litet föda i sex år enligt legenden . Han var ju intresserad av ljus .

När man hamnar i alternativt medvetandetillstånd , dvs högre än det vanliga egot , så ordnar andeenergierna det så att man är det man är och behöver inget mer . Så får vi den insikten att vår ande är överordnad och den som kör bilen egentligen .

subtil
0

Jesus åt och drack som alla andra, men han kanske var mindre utvecklad?

Freja15
0

Vem sa att Jesus levde på ljus? Det har inte jag läst…

# 18 Grejen är ju att varken du eller jag verkligen vet om någon levde helt på ljus och även om man upplever något psykiskt så är det ju i verkligheten rent fysiskt. Hur skulle det annars gå till undrar jag?

subtil
0

Nä men snälla EvaLeva, tror du verkligen att nån kan överleva på enbart ljus i denna fysiska värld. Varför har vi då blivit skapade med alla våra inre organ som måste ha fysisk föda för att fungera.

Aldebaran
0

Nej våra kroppar klarar inte det.. Inte ännu. Hurvida Jesus, Kristus, Buddha eller någon av dom andra mästarna kan det beror ju på att deras kroppar får energi från högre plan..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

subtil
0

Varken Jesus, Kristus, Buddha kunde eller kan överleva på den här planeten utan fysisk föda eftersom dom hade fysiska kroppar med allt vad det innebär. Dom jobbade och åt som alla andra innan dom fick sina uppenbarelser.

evrekaw
0

Kan man inte tänka sig, exempelvis ang. Buddha, att han fick energi från andra nivåer samtidigt som han gjorde av med mindre då han mediterade timtal…

Aldebaran
0

Jo det kan man tänka sig… Det finns ju eremiter idag som lever på knappt något…

subtil
0

Ja men, vi pratar väl om att leva på ljus allena eftersom tråden handlar om det. Sen om det finns eremiter som lever på knappt något så lever dom ju på något?!

Aldebaran, vilka eremiter menar du?

Aldebaran
0

det var ett reportage i discovery om indiska eremiter upp i Himalaya..

tror att dom stora mästarna typ Buddha var mycket längre kommna än dessa eremiter..

subtil
0

Reportage från Discovery (no comments) är det trovärdigt?

evrekaw
0

#29 Tja, humlor flyger trots att det rent teoretiskt är omöjligt…

subtil
0

Vem har sagt det att det är teoretiskt omöjligt, tvärtom det finns ju fysiska bevis! Dom flyger ju!

Aldebaran
0

#31 Eftersom jag saknar pengar å åka å kolla själv så får jag nöja mig så här… Med Discovery…Flört

Jag är Teosof och har läst i otaliga litteraturer ang detta.. Mycket av det ligger ute här på sajten.. Kolla Vägen till självkännedom t.ex..

Söken och I skolen finnen som det så vackert heter.. Läs och kommentera i trådarna för varje artikel.. Det blir lättare för bägge parter då.. Lite jobbigt att skriva samma långa inlägg hela tiden…det mesta du frågat om finns som sagt som artiklar…

[Hukanson]
0

Söken boken och I skall få veten . Jasmuheen överlevde i alla fall och skrev en bok så vi får tro att hon levde på ljus i australien .

Om man tolkar det symboliskt så är det en trend att leva för och i och genom ärkeänglaljusen , åtmindstone längs amerikas västkust .

Solen skiner på både onda och goda och låter allting finnas och växa med fri vilja . Vi lever alla av ljus .

subtil
0

#32  Jag skall försöka att läsa igenom lite trådar, men det är så ofantligt mycket att ta sig igenom för att veta om ämnet inte har varit uppe förut.

Jag tycker bara att det så ofantligt roligt och givande att diskutera dessa frågor, det är inte så ofta man hittar personer som är inne på samma tankebanor.

Ha en bra dag !

Aldebaran
0

Jo det förstår jag…Glad  Men eftersom mycket info redan finns nedpräntat under stor möda så tycker jag det är onödigt att skriva den igen, hoppas att du förstår å inte tar illa upp Glad

Jag svara gärna på frågor utifrån vad jag vet/tror eller känner om du kollar igenom och frågar i artiklarna. Blir lite enklar för alla parter då.. Tror jag…

Ha en bra dag själv…

[Hukanson]
0

Fundering …håller med om att det kan vara en övermäktig känsla av total 60 poäng inläsning att komma ny på sajten .  Föreslår en tråd för nytillkomna där man kan prata sig ifatt liksom . Dessutom vore det bra med en fikatråd som de har på utomjordiskt . Tack för ordet , goeftermidda !

evrekaw
0

#36 Instämmer… Det borde finnas både "nybörjartrådar" och trådar för de som kommit längre! Det tyckte jag själv inledningsvis… Fortfarande ibland…

Framförallt alla nya ord, terminologin, försvårar och gör det svårt att forcera alla texter och samtidigt klara av att upprätthålla en hög läsförståelse - som är ett måste om man ska begripa och lära.

Mariann sa en gång att det bara är att läsa vidare, att det är genom att läsa det som ligger över ens nivå man lär sig. Det finns dock en diskrepans där… Om svårighetsgraden ligger allt för mycket högre än vad man med sina förkunskaper kan hantera gagnar detta inte inlärnigen alls - tvärt om faktiskt…

subtil
0

#36 och #37 jag håller med, men #35 om vi inte kan diskutera det som redan har tagits upp eller beskrivits så finns det ju snart inget att diskutera om?

Det är väl kul när det kommer upp nya vinklingar och teorier om saker som redan har beskrivits. Eller är det "skrivet i sten" Själv så är jag tacksam för alla nya människor som bidrar med deras erfarenhet, eller har jag fel.

cillaj
0

# 38 Tycker jag absolut att du har rätt i, det är alltid bra med nya vinklingar, vi är ju olika människor, men jag tror Aldebaran menar att för att förstå helheten av vad vi disskuterar på den här sajten kan det vara bra att läsa det som tidigare har skrivits.

Glad

subtil
0

cillaj, ja visst är det så! Det finns lika många sanningar som människor brukar man ju säga.

Sen tror jag inte att man ger sig in i en sån här djup diskution om man inte vet vad det handlar om för då är man snart ute på svag is.

Men visst är det roligt och givande för alla parter tror jag.

Aldebaran
0

eller kanske lika många tolkningar av sanningen som det finns människor, skulle jag vilja säga..

subtil
0

Ja så är det nog…..

evrekaw
0

Ja, absolut är det bra med nya vinklar… Man lär sig dessutom rätt mycket på att följa andras tankar och resonemang.

Det ena behöver inte utesluta det andra… Det finns väl plats för både en nybörjartråd och vidareutvecklingstrådar…

Att höra olika åsikter är bara intressant. Om alla alltid tyckte exakt lika vore det allt bra trist…

cillaj
0

Vad bra att vi är så rörande överensFlört

Freja15
0

Jag har precis köpt boken och ska nu läsa den med öppet sinne Glad Och det man tror tror man även om det kan te sig uppåt väggarna för någon annanFlörtEller hur?! Vad är rätt och vad är fel? Vem bedömer det?

Aldebaran
0

Givetvis…