Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1875 ggr
Aldebaran
0

Kunskap - Visdom

Ett jordiskt ordspråk lyder: "kunskap är makt": Det ordet äger sin riktighet på jorden, och visar samtidigt att kunskap är jordiskt. Andens ord lyder istället: "Visdom förpliktar" Det är en jätteskillnad mellan dessa ordspråk, i det att "kunskap är makt" är själviskt krävande, och då "visdom förpliktar" är givande och osjälviskt. Visdom är därför så oändligt svår att nå för jordens barn. För att förvärva visdom behövs ej jordiska kunskaper. Ofta är det lättare för den olärde än den lärde, kunskapsrike. Men lika stora möjligheter har dom båda, om hjärtat är rent och sinnet ödmjukt inför Gud. Ty visdom som har evighetsvärde, nås enbart genom osjälvisk kärlek, alltså den kärlek som inte fordrar för sig själv, den kärlek som alltid är redo att hjälpa vän som fiende, den kärlek som gör människan rik oberoende av sociala förhållanden så att hon alltid har något att ge sin beträngda nästa, den kärlek som är dörren till de himmelska sfärerna, den kärlek som förmår leda den sökande människan på vägen till visdomens kärna, som är den fulla sanningen om allt som lever och rör sig i himmel och på jord.

Människan måste för att nå denna visdom ha vunnit ett förlåtande sinne, som aldrig verdgas, aldrig känner bitterhet och agg. Ty så länge där pyr en aldrig så liten gnista av bitterhet, är den ett hinder för att nå full förståelse för sin nästas svårigheter och skröplighet.

Ur Anna Barnewitz bok "NYCKLAR"

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Pirkkolino]
0

Nja, jag måste välja jordiskt ordspråk. Skrattande

Aldebaran
0

Det måste vi nog alla om vi inte skall hamna på gatan i detta samhälle..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

cillaj
0

Så sant så, vi är ju inte mer än människor på jorden.

[Mariann]
0

Hmmm… jag väljer andens ordspråk, som en vision, som ett mål att sträva efter.

För mig är det viktigt att inte bara "slå sig till ro" med att anta det jordiska ordspråket, för mig är det viktigt att sträva uppåt.

Självklart är vissa på väg ner och ska anamma det mänskliga och jordiska ordspråket.

Men på vägen upp, måste det väl ändå vara meningen att vi mer och mer efterhand ska/bör skifta ut det jordiska mot andens ordspråk….

cillaj
0

#4 Ja, det är ju en önskan man har, men kan ju vara väldigt svår att efterleva.

"Ty så länge där pyr en aldrig så liten gnista av bitterhet, är den ett hinder för att nå full förståelse för sin nästas svårigheter och skröplighet."

cilla.

[Mariann]
0

Absolut, men om önskan finnes är hälften vunnit, brukar jag tänka…