Missförstånd - Sanningar
Missförstånd är att en mäsnniska som uppnått andlighet och förverkligat sitt Gudomliga Jag, automatiskt kommer att få uppleva välstånd, perfekt hälsa och aldrig sviktande tur. Om så skulle vara fallet skulle Jesus och Buddha vara bevis på andligt misslyckande.
Det berättas om människor som gjort underverk och andlig läkekonst (healing) antingen på sig själva eller andra. detta är resultatet av en occult, alltså inte andlig förmåga och alla occulta förmågor tillhör medvetandets och då inte Överjagets sfär, som är Atmans.
Acceptera att man kan uppnå andligt medvetande och ändå inte förfoga över någon annan läkekraft än den primära kraft som kan läka människans själ, hjärta och sinne. Vänta dig inte att alla människor som lever i anden, åtnjuter en god hälsa eller är i stånd att ge andra den.
Du närmar dig sanningen steg för steg och ytterst långsamt. Den materiella världen är en värld av både lidande och glädje. det är en förgänglig värld som har en början och därför också ett slut.
Paul Brunton säger att man kan ha trott på att något varit sant i 20 år, men om man tror så starkt att man inte kan tvivla, är det fel. Då är det en dogm! Man måste hålla alla möjligheter öppna och om Sanningen skulle komma och säga att detta inte är sant, måste man kunna ge upp dessa idéer.
Man måste vara försiktig att inte bli bunden av dogmer. Jesus-Kristus sa: Av deras frukt skall man känna dem. Vetenskapsmannen arbetar på samma sätt. Människan lever på 2 plan: ett yttre och ett inre känslomässigt mentalt.
Hennes yttre handlingar är helt enkelt resultatet av hennes inre tankar och känslor. Människan tenderar att uttrycka sitt inre jag genom sina yttre handlingar. Ödet (Karma) är helt opersonligt och helt universiellt.
En människa skapar sitt egna öde genom sina tankar, känslor och handlingar och förr eller senare får hon tillbaka vad hon givit ut. (som du sår får du skörda)
Du är här för att lära dig vem du är! Livets upplevelser är de läxor som till sist kommer att lära dig förstå. Oftast lär man blint och omedvetet, men ändå får man lärdomar.
Ditt öde som du tjänat ihop under tidigare liv bildar ramen för ditt nuvarande. MEN, du kan själv bestämma över din reaktion över dett ditt öde. (dvs. i detta liv)
När det gäller en adept (lärljunge) så måste han acceptera sitt nuvarande öde, men inte skapa ny karma. Din fria vilja skapade en gång ditt nuvarande öde, och den skapar något nu också.
Det personliga jaget, egot, är din fiende men det kan bli din vän, när du kan säga: Ske din vilja, inte min. Du kommer aldrig att finna anden om du inte är villig att ge upp din personlighet.
Låt oss accepteraSanningen för dess egen skull, antingen den för med sig svåra problem eller god hälsa. Occulta förmågor har ingenting att skaffa med andligt sökande. De är "bara" mentala krafter!
Om du vill finna himmelriket , så måste du ge upp ditt personliga ego. Fåfänga är den första av de fallgropar som väntar på dem, som till en del utvecklat occulta förmågor.
"Magiska" krafter är ett lägre uttryck för Överjagets högre krafter eftersom det ytterst endast existerar en enda kraft i hela universum, liksom det endast finns ett enda medvetande.
Det största underverk en adept kan göra är att hjälpa andra (utan minsta tanke på egen vinning eller belöning i någon somhelst form) att uppnå en förändring av medvetandet, därför att det påskyndar deras uppvaknande från illusion till sanning.
Överjaget finns överallt, det är allestädes näravrande. Det är grunden till allt och det uppfyller allt. Kom ihåg: En del av den eviga anden lever i dig
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Mycket intressant! Satte ju i alla fall mina hjärnceller i aktivitet en stund.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
Amen. Kan vi nu alla försänka oss i eftertanke och inte låta egot styra. Som sagts…vi har en lång väg att vandra så varför så bråttom…

Instämmer. Några kommentarer bara. Det är inte vad man förmodar mentalt eller antar vara sant och därför tror på som sant, som genererar en andlig tillväxt hos individen utan det är vad man själv med sina nyuppvaknande extrafysiska sinnen finner vara sant genom direktupplevelse. Det är detta personliga konfirmerande av sanningen genom egen perceptiv utveckling ( etermedvetenhet, astralmedvetenhet,mental kausalmedvetenhet osv), som både utgör och stimulerar andlig utveckling. Naturligtvis förutsätts ett oförtrutet arbete med karma och karaktär för att den nya vibrationsförnimmelsen över huvud taget ska bli möjlig.
Som grundprincip kan väl ändå sägas att ju större grad av genomströmning av kausalenergier genom den tyngsta fysiska kroppen desto bättre hälsa och livskvalitet. Det finns en rad omständigheter som kan förklara att det inte alltid är fallet men i princip gäller det.

Nej precis, inte vad man tror och antar… Jag brukar säga till min teosofiska grupp att det är skillnad på att läsa teosofi/esoterik och att leva den.. Och det är en lång vandring.. jag har varit med i TSsvängen under ca 30 år, och jag kan inte säga att jag klättrat något som helst steg. Men det ger väl sig en dag.. 30 år é långt för oss men knappt en blinkning på "högre" plan…
Väl talat, bra sagt. Sanning, öde, karma, ego, himmelrike. Vi har vårt arbete för att lära känna en ny kropp och inegrera den i kollektiva erfarenheten.
Träffade på en ny sorts healing som renar på dna-nivå de reinkarnatoriska problem som tar upp all tid och energi. Här blir man lovad att bli av med onödig reinkarnationsproblematik och därmed förändras och förbättras förmågan att göra arbetet på ett bra sätt. Det kanske är vad många skulle behöva - en blindtarmsoperation …
Healing på dna nivå??… ja jösses än har man inte hört det underligaste… allt för att hiva in pengar o lura stackars människor som önskar genvägar…
genvägen uppenbarar sig först när själen/Gud anser att den ska vara där.
Då kan den uppenbara sig vid en dna healing eller vid vilket annat tillfälle o annan healing som helst. Även vid ett besök på Lourdes…

Lyfter fram denna text lite, med tanke på Facination av fenomenen. Med medvetandets sfär i texten ovan så tolkar jag att Paul Brunton avser det astrala medvetandet. Möjligen med inslag i det mentala medvetandet (alltefter hur långt du kommit i "medvetandet")

Dom 3-4 första styckerna torde väl lugna alla som känner isg efter bara för att dom inte besitter en massa "magiska/övernaturliga" kunskaper. Det andliga sträcker sig eoner och ljusår bortom detta…