Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4694 ggr
[Mariann]
0

SHAMBALLA

(Sanskrit) Bakom det stora vita Broder/systerskapet finns ett annat center, som vi i väst inte har något namn för, men som i öst kallas Shamballa. Kanske västerlandets namn för detta center är Shangri-La, ett namn som finner förståelse överallt och som står för ett center där lycka och syfte råder. Shamballa eller Shangri-La är det ställe där Guds vilja är fokuserad och varifrån hans/hennes gudomliga syfte dirigeras. Det är härifrån de stora politiska rörelserna, rasernas och nationernas öde och framsteg bestäms, liksom de religiösa rörelserna, kulturella utbredningar och andliga ideér sänds ut från detta hierarkiska ljus och kärlekscenter. Politiska och sociala ideologier och världsreligioner, Guds vilja och Guds kärlek, det gudomliga syftet och planerna där detta syfte verksätts blir alla fokuserade genom detta centrum vi alla är en medveten del av, mänskligheten själv. Det är därför tre stora andliga center på denna planet: Shamballa, den andliga Hierarkin (Det stora vita broder/systerskapet) och mänskligheten.

Det finns klara bibliska hänvisningar till det högsta av alla center, Shamballa. I kritiska ögonblick i Kristus jordiska liv läser vi att en stämma talade till honom, Faderns röst hörde honom bekräfta honom som son av Gud och bifallde hans handlingar och verkan. I det ögonblick blev det en fusion mellan de två andliga centrum - Hierarkien och Shamballa, gudsriket och andens värld - och därmed var andlig energi utlöst på Jorden. Vi måste komma ihåg att uppgiften för alla världslärare och frälsare (kristus m.fl.) är primärt att verka som förmedlare av gudomlig energi och som kanaler för andlig kraft.

Denna inströmning av energi manifesterar sig antingen som impulsen bakom en världsreligion, drivkraften bakom en ny politisk ideologi, eller principen i en vetenskaplig upptäckt av betydelse för människoandens växt. Det är på det sättet religionerna, regeringerna och civilisationerna blir motiverade. Historien har igen och igen visat att dessa framsteg är resultatet av att stora människor på en hög utvecklingsnivå har stått fram och har handlat. De som framträder som lärare, frälsare eller grundläggare av en ny religion kommer från Hierarkien och är av den högsta graden av andlig fullkomlighet.

De som förmedlar Guds syften till människorna genom nya ideologiska begrepp är ännu inte av så hög ordning, för människan är ännu inte redo för den högsta framställningsformen. Mycket ska ännu läras och mästras av människan, och andliga utbredningar går alltid före, för det yttre uttrycket i mänskliga och sociala förhållande; därför kommer världsreligionerna först och skapar betingelserna som gör härskarnas arbete möjligt.

De som kommer från det andliga centret, Shamballa, har emellertid stor makt. Spår av deras inflytande kan ses tydligt genom historien i form av stora deklarationer som Magna Charta (Det stora frihetsbrevet), självständighetsförklaringen  och Atlanthavets-förklaring (?). De som kommer från Shamballa eller Hierarkien för att befria och vägleda mänskligheten har framkallats av människors önskningar och krav, för det är ett andligt samspel mellan Hierarkien och mänskligheheten, och mellan dessa och Shamballa. Sådana budbringare utformar den gudomliga syftet.

liten påminnelse att alla inlägg som finns i ordförklaringar och är skrivna med versaler kommer från KENTAURNET

[Mariann]
0

Min syn på Gud ser ut som ovan + denna tråd  o f: LOGOS

Gud för mig är alltså milslångt ifrån den Gud som allmänt predikas om i alla kyrkor…

Men det ÄR ändå samma Gud även för dom som för mig.

Jag själv hade ett  e n o r m t motstånd på alla ord som används i kyrkan, dvs Gud, Jesus, Kristus, Maria, Helige Ande osv…

Men efterhand som jag fick rensat ur mina gamla fördommar och dömmanden, för det är det det handlar om. kan man sätta sig över sina gamla programmeringar som ju finns där pga våra många tidigare inkarnationer där vi ju alla känner historien, så det behöver jag väl inte nämna.

All denna illa behandling som kyrkan har stått för och vissa fortfarande sysslar med, så har vi med rätta dessa blockeringar.

Men som sagt när dessa lyfts bort genom inströmning av ett högre ljus dvs själens ljus o Gud (som vi kanske hellre ska säga universums hjärta till pga dessa blockeringar som finns). Eller vi ska säga sollogos. Läs då gärna min länk till LOGOS här ovan.

Återigen kan jag också hiva fram artikeln urkiljning på den andliga vägen, för denna artikel berör hela alltet, som vi ska träna urskiljning i dvs. alla religionerna filosofierna mm.

Så nu kan jag mkt väl använda dessa ord, de har en helt annan innebörd fär mig nu, jag upplever att jag ser och förstår bakom orden, den riktiga förståelsen so to speak, riktig inom citat, för vem vet vad som är riktigt o sant till 100%

Men jag vet inom mig.

Hoppfull
0

Ja jag förstår vad du menar med detta.

Problemet som jag ser det är den förståelse orden har hos andra… genom att använda dem får de en automatisk koppling till den religiösa innebörd vi är uppvuxna med, och skapar således en ganska kraftig missuppfattning om vad det är du talar om (som ju skiljer sig ganska radikalt från kyrkans inskränkta synsätt).

Jag tror att din uppfattning om Logos eller Gud går obemärkt och oförstådd förbi de flesta om du använder de ord och begrepp kyrkan lagt beslag på och förstört (min egen åsikt). Om det nu inte är så att du enbart vänder dig till de som har intresse nog att sätta sig in i den här synen på Gud som detta representerar förstås. Men det är ju bara min tanke.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Den dagen smärtan är djup nog av andlig ensamhet, så förstår man….

Det finns inga andra ord (mej veterligen) än de jag brukar använda Universumshjärta, Gud,  Sollogos… Sollogos är djupt esotersikt, alla som studerar esoteriken känner det ordet. Gud vet ala om men har olika innebörd. Universums hjärta, kan ocksp ses i olika djup…. Men kanske är det ordet det bästa i dagens tid….

Hoppfull
0

Jaa, jag menade inte Sollogos och/eller universums hjärta, det tycker jag är jättebra uttryck. Jag tänker på de klassiska som Gud och kristus. Särskilt kristus som kyrkorna snott och i mina ögon vantolkat något alldeles bedrövligt.

[Mariann]
0

Ja, det är sant. Ibland kallas han för Maitreya…

gyllenehjartljuset
0

Håller med, jag har åxå haft de problemen att prata om Gud,saga vad det är jag tror på, har alltid slingrat mig omkring ämnet och sagt att jag tror på ngt större mm mm. Men jag har nog rensat bort en del av det, inte allt, jag pratAR inte med vissa om det (ex såna isläkten som alltid har ett eller annat att säga om allting,ifrågasätta). Jag har inte alltid alla svar när jag blir ställd mot väggen de kommer några timmar senare. Men tror på Gud, sollogos det gör jag,tycker åxå att kyrkan har mycket att stå till svar för när det gäller hur kristendomen blev blir tolkad.Cool

[Mariann]
0

#6 Japp.. dvs prästerna/människorna som tolkade…

men någonstans var det nog meningen att den skulle bli tolkad så också, för man visste att människan inte var där ännu. Man viste hur snedvriden den skulle bli, man visste att människan inkl prästerna inte var redo för den mer rena förståelsena v Guds Kärlek… förrän NU… 2000 år senare…

man tog det med i beräkningen , precis som att Buddhismen också har sin förvrängning och Islam har sin…

allt får sin förvrängning när det ska nertransformeras till fysisk förståelse…

Kristus skulle ju visa oss/komma isamklang med Gud som Kärlek och om 2000 år till om jag inte är ute o cyklar, blir det att komma i samklang med Gud som VILJA!!!

Hoppfull
0

Ah, har du förklaringar på allt du Mariann Flört Cool??

Att det är människornas tolkningar som är åt skogen det har jag fattat för läääänge sedan. Det som är problemet tycker jag är att de är så aggressiva i sina tolkningar. Jag är ju som ni väl vet vid det här laget uppvuxen i en frireligiös familj och jag blir rent rädd när jag hör hur de resonerar och domderar, fördömer och förvränger! Deras tolkningar är så inkrökta så jag måste verkligen bita ihop käkarna för att inte hamna i gräl med dem. Kyrkornas företrädare i stort tar sig friheter som ligger på en nivå som är bedrövlig tycker jag och det gör mig såååå ledsen eftersom det avskräcker så många från vad kärleksbudskapet egentligen handlar om.

[Mariann]
0

Där håller jag med dig 110%,  kyrkans företrädare är gräsliga (ibland) men de har väl inte kommit längre i sin utveckling av hjärtchakrat… och dvs då förståelsen av den mer rena "religionen"..

jag vill iaf gärna ha svar på allt…. Räcka ut tungan Kyss

Hoppfull
0

Det är säkert så att de inte har kommit längre i sin utveckling och det är ju det som är det tragiska! Budskapet kommer ju bort i alla dessa oändliga ritualer som inte har ett enda dugg med budskapet att göra, utan som bara finns till för att få människorna att känna sig meningsfulla i en situation de inte riktigt förstår!

[Mariann]
0

Njae… ritualerna har en djup esoterisk betydelse… iaf nattvarden … nu är jag nada kunnig i detta med ritualerna i kyrkan.

men det är som med frimurarna, i ritualerna finns det förborgade hemligheter… för de som är öppna för det kan nog läsa ut vad. Och i frimurarnas ritualer och steg/invigningar är det mkt gömt, som när tiden är inne och de rätta människorna träder in i logen och kan öppna- frilägga dessa hemligheter…

det är vad jag hört… om det är sant.. vet ej..

men ett som är sant iaf är att vi är på väg in i Vattumannens tidsålder och den är 7 stråle och den har sina nyckelord ordning, organisation, ceremoniell magi …

Så att ceremonier kommer att bli vanligt i den nya tiden är säkert! Ceremonier och ritualer för att skapa detta samarbete mellan inre och yttre världar, som tillsammans gör att ljus/kärlek strömmar ut över världen till gagn för allt och alla.

så ser jag det!

[Mariann]
0

Ceremonier med vit magi!

Hoppfull
0

Jag tänkte på de ritualer som kyrkorna omger sig med som i mina ögon är helt irrelevanta för utövandet. Som att resa på sig och sätta sig i bänkarna otaliga gånger mellan sångraderna.

Alltså för mig blir även detta en form av uteslutande av de icke invigda, man måste gå i kyrkan regelbundet för att platsa och hänga med och alla vi andra göre oss icke besvär. För mig är det ett sätt att få människor att känna sig obekväma och utanför.

Vi kanske (förhoppningsvis) inte talar om samma sak. Jag gillar ritualer som har en mening och ett syfte. Inte ritualer för ritualernas egen skull.

[Mariann]
0

Där slog du huvet på spiken inga ritualer för ritualernas skull!!!

jag håller med dig helt vi snackar om samma…

Hoppfull
0

Trodde väl det Glad såg det när jag läste 7 stråle-inlägget med!

Annars är ju ritualer både vackra och mäktiga och inte minst sammanhållande och nödvändiga.

[Mariann]
0

jaaa.. jag har helt klart 7 stråle i mig!!! Älskar dessa ljustjänster som är en ceremoni SÅ MÄKTIGT!! isynnerhet GRAALSTJÄNSTERNA

[Mariann]
0

kanske denna kan vara läsvärd för nya….

[Mariann]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eskilds bild av Shamballa

Telos
0

Hej Mariann.

Tack för fina artiklar och samtal som vi alla får ta del av.

Har dock en undran över tidsåldern vi är på väg in i. Jag har informationen att det är den fjärde strålen som är på väg in, Harmoni genom konflikt.

Med kärlek

Telos

[Mariann]
0

Hej och jätte välkommen hit! Kul att du finner inlägg och artiklar och även våra samtal intressanta! Du är mycket välkommen att delta när helst du önskar.

Angående strålen du nämner så sägs det mer att den kommer att vara mer talande om ca 20 år, det är den stora konstens stråle. man menar på att då kommer det mycket ny kosnt, ny musik och även ny arkitektur. Spännande om man får uppleva det!

Den tidsålder vi är på väg in i och kommer att vara helt inne i om ca 100 dvs  Vattumannens tidsålder den är en 7 stråle tidsålder och har nyckelorden cermoniell ordning och magi! Läs gärna mer om strålarna i våra artiklar om dem. De sju strålarna den är i tre delar. Vi har även en mycket intressant artikel om Vattumannenstidsålder. Om man nu är intresserad av mänsklighetens utveckling bör även denna nämnas Mänsklighetens första invigning.

God läsning!

Telos
0

Hej igen Mariann,

vad förbryllande detta är, min källa (metafysiker) säger att vi är på väg från den tredje komsiska strålen till den fjärde. De ny energierna påverkar sakral chakrat och visar enighet och inre reflektion.

Tack

Telos

Hoppfull
0

Jag vill oxå hälsa dig hjärtligt Välkommen hit Telos Glad

Telos
0

Hej Hoppfull,

tack så mycket för det varma välkomnandet! Jag ser framemot samtal som speglar den inre vetskapen från vårt sanna jag.

Telos