Varför så krångligt??
Kan man inte utvecklas andlingen utan att gå en massa kurser?? Som både kan vara hutlöst dyra och av mindra bra kvalitet??
OM det nu är så att man redan har en förutsbestämd plan i livet, låt säga att vara andligt utvecklad, en plan som man redan innan födelsen bestämt. Eftersom jag i mitt liv tror på att vi med Gud har en uppgjord plan innan vi föds, vi går igenom de saker i livet som vi redan bestämt att vi måste utveckla oss i, lär vi oss inte i detta liv så återkommer vi igen och lever om det vi behöver för att växa som själar. Jag kan se i mitt eget liv att jag levt i cirklar, gjort om samma misstag till jag lärt mig att lösa problemet på ett annat sätt.
Kan man inte utan alla dessa dyra kurser ändå få kontakt med andevärlden, ge healing osv?? Varför måste det alltid finnas någon annan som ska ge mig vägledning? Borde jag inte genom mina andliga guider få den vägledningen? Om jag bara öppnar mig inför detta.. ??
OM jag har en inre tro, borde jag då inte intuitivt "veta" hur jag ska göra?? åtminstone vara mottaglig för en inre vägledning, nästan som medfödd??
Jag har med intresse läst här i flera trådar och jag tycker mig se en viss tävlan om vem som vet mest osv.. då det andliga egentligen finns till för oss alla bara vi tar emot det med ett öppet sinne?? Varför ska allt krånglas till ???
Så bra skrivet och varför ska allt vara så krångligt som egentiligen är så enkelt/ kram Bappi
Ps Inte gått kurs utan endast tror
Att det är krångligt ligger lite i betraktarens ögon…
Nej, jag tar allt med en ro, men dom mesta påpekar vidden med att gå en kurs och utveckla sig!!!!!!!
/kram Bappi
#0 Jag har funderat lite på det där jag också.
Många har ju andlighet/medialitet i arv, mamma, mormor, mormormor var synska t.ex. Dom gick inga kurser.
Men… jag vet inte, man kan ju utvecklas och bli bättre, eller….

Jag tror att många har tron och vetskapen inom sig från födseln, men så som mycket annat kan man finslipa sina förmågor. Sedan om man gör det via kurser, läser böcker eller söker det på annat vis har nog ingen betydelse.
Ingen ska känna sig mindre för att man inte har gått de "rätta", finaste och dyra kurserna. Mycket beror på hur långt man har utvecklas som själ, hur man vill framhäva sig själv. Inom alla områden finns det olika "personligheter" och det kan vara så att den som är tystast sitter inne med den största kundskapen.
..vore det lätt,
var det inte lika spännande.. :- )
jag går på "många" föreläsningar,känner av kursledare
på olika mässor
du ska inte gå någon kurs med/av någon du inte känner
förtroende för, (intuitionsövning)
jag tror,att det är svårare att helt på egen hand utvecklas,
några skriver om att de har haft sin mamma eller mormor med sig
det kan vara lika bra som en kurs.
Jag känner att jag behöver andra
för att utvecklas
dels för samtal,bara byta ord o erfarenheter och få stöd
nu har jag iofs lärt känna flera på samma våglängd via
föreläsningar,än på kurser .. :- )
(det är mycket ..revirpinkeri mellan olika kurser oxå ) :- /
och,Jo,det "ska" vara krångligt
det är bara du som kan finna DIN väg
annars kopierar du bara någon annans
det är ju DIN andlighet du utvecklar
men,vi ska alla åt samma håll
så några likheter delar vi alla *ler*
hmm,mjoo,EN grej som kan vara bra/viktig att få hjälp med
via andra(?)/kurs,
är att öppna OCH kunna stänga sig
OM du nu inte redan lärt dig :- )
penke
(som med detta debuterar på AU
först nu,även om det var här jag läste först) :- )
Jo men jag skulle själv kunna gå kurs, men det är för att jag inte är medial, eller i alla fall inte har det utvecklat, eller hur man säger 
det är klart att det inte är något måste att gå kurser i andlig utveckling,healing mm. det är något man väljer själv,för min del har jag fått ut väldigt mycket av dom kurserna jag har gått.
på kurser träffar man oxå andra med samma intresse,men jag ser bara kurserna som en liten del i hela den andliga utvecklingen.det är ändå man själv som måste utveckla sej och få nya insikter. kurserna gör inte jobbet.
det kan oxå finnas en risk att man fastnar i "kursfällan" och blir beroende av kurser, så det är viktigt att man samtidigt lär sej att lita på sin egen förmåga att kunna utveckla sej tycker jag. lagom är bäst.
~ mayolica ~

Naturligtvis är det så att klokskap och utveckling kommer med den mognad livet ger. Det kostar sällan nåt att gå i livets skola, mer än möjligen en viss hjärtesmärta.
Vill man lära sig om esoterik kan det vara lika bra att läsa böcker. Eller varför inte av de gratis och översatta artiklar som finns här på sajten?
Men jag har fått ut mycket av de kurser jag går och tror att jag har växt av dessa. Det är givetvis mitt val.
Man väljer sin egen väg. Tar till sig av det man vill ha och lämnar resten.
Här på sajten sätter vi inte likhetstecken mellan att vara medial och att vara andligt utvecklad. Man kan vara medial utan att vara andlig och man kan vara andlig utan att vara medial.
Så ser jag på det.
Det enkla rådet är - som alltid - "Följ ditt hjärta."
Väl mött och lycka till på din unika väg!
Kram Maud 
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
#0 Antigona
Varmt välkommen hit!
och
då ansluter jag mig till Lionadhs inlägg och vill bara gör ett litet förtydligande ala Mariann 

Andlig utveckling handlar ju som sagt om själsintegrationen och den sker i livet genom lidandet och andra svårigheter osv och öppenheten inför själen och Gud. I den spänningen i mötet det inre och det yttre sker utvecklingen.
När andlig utveckling sätter in på allvar så märks det i synnerhet genom viljan att hjälpa andra och att göra skillnad på Jorden, i landet, i gruppen, i familjen osv.
Andlig utveckling handlar minst om andevärlden, medialitet, healing osv.
Dessa delar kan givetvis finnas med, men det bör inte kallas för andlig utveckling egentligen. Andlig utveckling = Själsutveckling = viljan att tjäna andra.
Så ser jag det i alla fall, jag vet att den synen inte är särskilt vanlig här i Sverige eftersom esoteriken/teosofin inte är så framträdande i detta land.
Att läsa böcker och se tv-prpgram och att bara se och lyssna plus att lyssna till mitt eget inre säger mig att jag är på rätt väg. Bara att hitta sajter (i Fokus) där man kan uppdatera sig allt eftersom är också en uppbyggnad och en säkerhet till det man själv känner är ett så viktigt budskap.
/kram Bappi
#6 Penke du ska också känna dig varmt välkommen hit i din debut 

nedan allmänt inlägg i tråden:
Jag har ju själv gått en hel del kurser främst i esoterik och Världstjänar utbildning. Under 15 år har jag nog vistats på kurs flera gånger om året.
Det är som fler säger här att kurser kan behövas ibland och ibland inte. Man går när man känner att man inte kan låta bli. Vi har så många liv bakom oss och en del framför oss, att vi med garanti har studerat förut och säkert kommer till att göra det i ett framtida liv. Så panik ska man inte ha. Kusern som drar i en har inte dykt upp om man inte känner den inre viljan att gå. När "mina" kurser dök upp hade ingen/inget kunnat hålla mig hemma…
Så följ man sitt hjärta och sitt inre (som många också säger här) leder det oftats rätt.
Kloka visa Marianne har talat 
Tack Maud för dina ord som också känns så rätta liksom den som startade tråden. Vad är rätt och vad är fel det kan du endast själv avgöra. Så ingen här har egentligen fel!
/ kram Bappi
#13 jag
jag smalar för mycket ibland… i synnerhet om det som ligger mig varmt om hjärtat… 
och jag håller helt med dig bappi i det du säger. 
Jag skulle jättegärna vilja gå kurser, men jag har helt enkelt inte råd. Man kan utvecklas själv, men det går nog lite snabbare och smidigare med kurser.
Ja pengar, pengar men vi alla kan inte heller stå på samma nivå för då skulle ingen utveckling eller sporring finnas, så tänker jag.
/kram Bappi
Ps Tillsammans blir vi starka och visa

"Här på sajten sätter vi inte likhetstecken mellan att vara medial och att vara andligt utvecklad. Man kan vara medial utan att vara andlig och man kan vara andlig utan att vara medial."
"Andlig utveckling handlar minst om andevärlden, medialitet, healing."
Härligt att hitta några med samma inställning som jag själv har.
Det är inte något jag har anammat för att jag har läst det i någon skrift eller fått det till mig av någon ledare. Det har vuxit fram som en insikt ur min egen utveckling genom åren.

# 0
"Kan man inte utan alla dessa dyra kurser ändå få kontakt med andevärlden, ge healing osv?? Varför måste det alltid finnas någon annan som ska ge mig vägledning? Borde jag inte genom mina andliga guider få den vägledningen? Om jag bara öppnar mig inför detta.. ??"
Vad som är dyrt resp. billigt är relativt.
Självklart kan du få kontakt med andevärlden och ge healing utan att gå en massa kurser. De som håller kurser vill förmedla den kunskap som de själva har så för dig gäller det att ta reda på om du kan få ut det som du förväntar dig av den kurs som du har tänkt att anmäla dig till. Annars kan det bli dyrt.
När det gäller andlig vägledning kommer man inte undan. Vägledning kan bara ges av den som har gått vägen före dig. Sen gäller samma sak här som ovan, du bör åtminstonde ha ett hum om vart du vill för att kunna få vägledning som för dig till ditt mål. Du kan få tips och råd och t o m kunskap och insikter av alla omkring dig men vill du utvecklas andligen så är det konkret vägledning som gäller.
Det är mycket som man tycker att man borde få men det sättet att tänka leder tyvärr ingenstans. Det finns mycket att säga om s k andliga guider och hur de arbetar men det skulle bli ett alldeles för långt svar om jag går in på det här.
En första fråga man "bör" ställa sig innan man börjar sin andliga utveckling är om man vill bygga sin utveckling på vetskap eller om man nöjer sig med att tro…(det är inget fel med att tro men mellan tro och vetskap är det en avsevärd skillnad som är direkt avgörande för var man hamnar i sin utveckling.)
För mig är tro en vetskap hur riktigt tänkte du här Perla?
/kram Bappi

# 19
Tänker man på det sättet så förstår jag att det jag skriver kan upplevas som provocerande men faktum är att tro (oavsett vad det är man tror på och om) aldrig är detsamma som det man har vetskap omkring.
Tro bygger alltid på föreställningar om hur saker och ting är beskaffade oavsett vilket område det gäller.
Vetskap bygger enbart på fakta och kunskap om verklighetens beskaffenhet. (Det är lätt att blanda ihop vetskap med vetenskap men är inte riktigt samma sak eftersom man i vetskap inte utgår ifrån överensstämmande ur en serie experiment.)
Perla hur kan du säga att du vet att allt är sant i din vetskap?
Tron kommer alltid till plus den innersta känslan men du kan inte säga att du vet eller att det finns dokumenterad vetskap för då är allt verkligen revolutionerande *fniss*.
Jag ska inte orda för eller emot för vi får ha olika åsikter och jag säger det igen, vem har rätt och vem har fel? Huvudsaken är väl att allt känns rätt och att man tar till sig kunskapen allt eftersom i sin utveckling här på jorden.
Detta fina redskap som heter internet med sina olika sajter bidrar en hel del till att utveckla människorna och det finns till och med dom som tycker så mycket om ljusets väg så att dom delar med sig av sin kunskap gratis.
/kram Bappi
#19 Tro är inte en vetskap.. Tro är som namnet säger någonting som man tror på och är ofta abstrakt, medans vetskap är någonting som är baserat på logiskt "resonemang".
Även om man tror att man har rätt betyder det inte att man har det?
Tro är någonting man tror på helt enkelt. Det väljer man helt själv, och ingen har rätt att klonka ner på en då…
Bara så ni vet…

"Perla hur kan du säga att du vet att allt är sant i din vetskap?"
Här ser det ut som att du har läst något som jag inte har skrivit.
"Tron kommer alltid till plus den innersta känslan men du kan inte säga att du vet eller att det finns dokumenterad vetskap för då är allt verkligen revolutionerande *fniss*."
Det finns oändligt mycket i vår värld som är baserat på tro och föreställningar men det finns också oändligt mycket som vi faktiskt vet. Varje ny upptäckt som går utanför ramarna för det som vi redan vet är revolutionerande eftersom den tar oss bortom våra begränsningar.
"Detta fina redskap som heter internet med sina olika sajter bidrar en hel del till att utveckla människorna och det finns till och med dom som tycker så mycket om ljusets väg så att dom delar med sig av sin kunskap gratis."
Det finns en hel del på Internet som är helt felaktigt och totalt saknar all relevans i vilket sammanhang som helst. Går du en kurs så betalar du (delvis) för den tid det har tagit för kursledaren att skaffa sig den kunskap som du själv vill ha. Alla former av betalning för varor och tjänster är eg. ingenting annat än ett utbyte av energier.
Perla jag klankar inte på dig och dina tjänster som alla kan köpa!
Det finns lärdom att ta till sig också som är seriöst ute på på www.
Falsk information finns spridd överallt och sen så kanske alla bra kurser o.d. finns längre bort i Sverige och kostar en hel del att nyttja. Det finns faktiskt folk som av någon orsak inte har råd typ: arbetslösa, sjuka, pensionärer, låg inkomst osv….
Vilket råd ger du då till dem för att kunna utveckla sig?
/kram Bappi
Ifall jag får komma med rådet
så är meditation (på ett högre ljus/själen) ett utomordentligt bra råd och gratis att skriva ut från sajten 
kram på dej själv bappi 
Precis så Marianne
/kram från mig till dig och alla andra som gör sajen så ljus och fin.

Hmmm…jag trodde faktiskt inte att du gjorde det heller. Jag svarade bara på dina frågor.
Mariannes råd är f ö så gott som något.
Annars ger jag inga generella råd. Varje individ har sin egen väg att följa i sin egen utveckling och måste själv komma fram till vad som är viktigast för just henne eller honom. (Det är det som vägledning handlar om.)

Jag instämmer i #25.
Rådet att börja meditera är bra. Att lyssna på själen en stund ger klarhet och kontakt med det inre ljuset.
Dessutom är det gratis, det kostar inget. En bok om meditation kan man låna på biblioteket.
Jag avslutar med detta påstående:
Det man behöver göra är att ta sin andliga utveckling på allvar och ge den lite tid. Lyssna inåt kostar bara lite tid. Och din inre Mästare, Själen, jobbar helt gratis för dig!
God Jul! Maud 
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
att inte ha råd…..
handlar egentligen inte om pengar…
Har du inte råd så är det bara en sak som du tror att du saknar….
Det du saknar är följande.
Ett råd hur du får råd.
Hur just du får detta rådet till dig är personligt för att passa dig.
Om du ber om ett råd, bli då inte överraskad när svaret kommer.
Se svaret och om du har svårt för att ta emot svaret.
Be svaret upprepa sig på en mängd olika vis tills du slutligen ser igenom ilusionen av att du inte får några råd.Om detta tar flera år, låt det då ta flera år. Även tålamod är någonting som vi ofta ar svårt att lära oss. Om vi tror att vi har svårt för det så kommer vi att behöva träna på det ett bra tag framöver tills vi ser igenom illusionen av att tro att vi behöver just tålamod. Det enda det betyder är att vi behöver förstå att det handlar om att tåla modet.
Tålamod och upprepning leder alltid till en lösning.
Våga stå kvar i din frågeställning tills du har fått ditt svar.
Det är när vi förflyttar oss bort från frågan alltför snabbt som vi stoppar det flöde som är på väg till oss i form av ett svar.
Hur ska svaret komma till dig om du tankemässigt har flyttat dig från platsen du ställde frågan från?
Våga stå kvar.
Eftersändning fungerar inte i detta fallet.
Du har liksom bytt tankeadress och då kan det gamla svaret inte når dig om du byter ut din uppfattning om hur svaret ska bli.
Om du önskar dig en grön ny bil i månader och sedan ändrar dig till en blå istället.
Den gröna bilen kanske var bara 4 timmar bort från att nå dig. Kanske var det den där lotten du skulle köpa som skulle ge dig bilen?
Men istället så ändrar du dig och eftersom vi lever i ett manifesterande universum så har du i samma ögonblick skrivit om datorprogrammet. Du tryckte på DELETE knappen och bad istället om en ny sak.
Tillbaka till ruta ett.
Våga vänta på det du ber om.
Att skapa datorprogram som ger oss känslan av att inte ha tillräckligt av någonting är också ett sätt att programmera sig själv.
Det enda du kommer att ha tillräckligt av i det datorprogrammet är tillgången av otillräcklighet.
Innan du frågar är svaret klart.
Är du tålmodig nog att vänta tills svaret kommer till dig?
Eller behöver du öva på ditt tålamod ännu ett tag?
Det finns mening med allt vi gör.
Jag var ivrig och tvivlade på min förmåga och min självkänsla.
En kväll beställde jag en kurs till helgen och samma natt köpte en kurs på distans men jag fullföljde det aldrig.
Meningen var att jag ska använda dom här pengar till böcker istället för kurser.
Nästa natt såg jag ljus i min dröm och nu vet jag att min GÅVA är tillbaka det enda som krävs lite tålamod.
Jag tycker inte att man ska slänga tusentals kronor på andras predikan och sen gå hem med tum hjärna och börja tvivla på sin förmåga .
Vi är alla utvalda och gåva sänks ovan på bestämd tid. När våra själar är mogna att ta emot det.
Kram till alla och TRO på er själva

#29 låter som the secret, att om du tänker fel så blir det fel , om du tänker rätt så får du allt du vill ha.Jag ser livet så mkt mer komplext, det är lätt att dessa tankar bara får människor att känna sig misslyckade.Kanske missuppfattar jag dig? I så fall ursäktar jag.
"Akta dig för vad du önskar dig- för det kan slå in" sjunger nån i en sång.Ibland får man saker man bett om, utan att förstå innebörden av det.Ske din vilja,kan man i stället be- det är ett annat slags tålamod.Och då försvinner även tron att något fattas en.
#30 Vilken underbar bild/ kram Bappi
Ps Har nyss läst i en annan tro att man får gåvan allt eftersom och man ska inte jäkta på som du också säger #30

Man kan utveckla sin andlighet själv men det kan vara svårt om man inte vet var den finns, så att säga. En lärare kan hjälpa till att visa vart man ska titta för att hitta den, och hur man kan göra för att få en starkare kontakt med den. Och i fallen med initieringar, även skapa en starkare kontakt åt dig.
Du behöver inte alls be om ursäkt.
Rätt och fel existerar bara om du tror på att ingenting är sammanlänkat. Att allting är separerar. Det tror inte jag. Jag tror att allting är sammanlänkar.
Om allting är sammanlänkat så kan det inte separeras i rätt eller fel. Då är rätt och fel ett med varandra.
Om man observerar rätt och fel från ett perspektiv där allting är ett så finns det ingen separation.
Om man observerar världen från det perspektiv som så många gör idag. Nämligen från perspektivet att det finns rätt och fel. Då blir det även en mängd olika uppfattningar om vad som är rätt och fel.
Jag tror inte att det fungerar på det viset.

Vad bra att denna intressanta fråga tas upp!
Det finns en uppsjö av kurser - en djungel?!!!!
Olika priser - vilka är bra?
Kan man betygsätta en kurs? Blir det lättare då att hitta den kurs som passar mig?
Har själv gått 2 kurser, som var ok, fast på helt olika vis.
Känner mig nu "mätt" på kurser…
Har läst MASSOR av böcker! För mig har böckerna varit mest betydelsefulla plus meditation!
Jag tror alla har en alldeles egen speciell väg framåt/uppåt, det som känns rätt med hjärtat, blir rätt!
Att kunna slappna av och våga lita på att min väg - oavsett - är rätt väg!
/moonflower

Intressant.
Min uppfattning är att ur ett objektivt perspektiv existerar inga rätt eller fel men i vårt vardagliga liv, där vårt subjekt spelar en stor roll i våra relationer och vårt samspel med andra människor så har rätt och fel en stor betydelse.
Om man drar din tankegång till sin spets så är det så att skulle rätt och fel vara satta ur spel så skulle det t ex vara helt ok att inte bidra till samhällets fortlevnad och låta bli att betala skatt. Det skulle också vara ok att stjäla, begå incest, misshandla eller mörda någon för att denne inte tänker och reagerar eller agerar som man själv vill.
På det subjektiva planet behöver vi regler att hålla oss till för att vårt samhälle (lokalt och globalt) ska fungera. På det objektiva planet kan man se att "myntet har två sidor" som bildar en enhet, dvs att allt har ett samband som bidrar till utvecklingen.
Vill man gå kurser för att utvecklas och möta andra likasinnade så ska man ju göra det, känner man å andra sidan att man lika bra kan utvecklas på egen hand så gör man det. Men jag tror att vi behöver andra människor omkring oss i vår utveckling på vägen, hur ska man annars lära sig nytt ?
Amor Vincit Omnia

#34 jag skulle kanske ha skrivit " rätt"/ "fel".För mig är dessa ord nämligen inte laddade på något sätt, jag kan i stället använda de buddistiska uttrycken medveten/omedveten, för det är vad det handlar om.Med den synen får rätt/fel ingen laddad bedömning, det bara ÄR.
För mig är det tex "fel" -dvs omedvetet att mörda, även om det kanske är just vad den människan ska gå igenom i det livet .Däremot vet jag inte om jag kan tro att det är "fel"( dvs omedvetet) att inte ha pengar.Å ena sidan tror jag på universums överflöd och tankens kraft, men jag tror även på varje människas individuella syfte.Kanske man inte ska ha allt…och accepterar man det, känner man heller ingen brist! Det tror jag är mer nära medvetenhet ( att sakna bristtänkande) än att kunna dra till sig miljoner.Du påstår ju själv att det finns en brist, dvs " ett fel", när du säger att hon saknar något.Även det är egentligen en tanke som har med separation att göra….eller?
att inte ha råd med en kurs man vill gå brukar offtast handla om vad man väljer att prioritera. tex bil,resor,nöjen,dyr mat,nya kläder mm.
om man verkligen vill gå en kurs riktigt gärna så brukar det oxå kunna bli möjligt.man kanske måste leva snålt och spara ihop pengar en tid,lever man redan på svältgränsen finns det ett antal fonder och stiftelser som man kan söka pengar ifrån.
jag tror att om det är meningen att man ska gå en kurs så får man möjlighet till det på något sätt,hur omöjligt det än verkar.
man kanske inte behöver gå den dyraste kursen det är inte säkert att det dyraste är det bästa,men man ska heller inte ta en kurs bara för att den är den billigaste. det är viktigt att man känner att kursen känns rätt.
känns det inte som kursen är tillräckligt viktig så väljer man bort den,det är absolut inget man måste gå för att kunna utvecklas.
~ mayolica ~
#29 Om livet vore så skulle jag bara totalt äga. Tyvärr ser inte världen ut så, även om man skulle vilja det. Dessutom så säger det att man inte kan utvecklas om man önskar någonting.
Önskan är något som människor fått för att utvecklas vidare.
Om helheten är ett perspektiv och delheten är ett annat perspektiv.
Svara då inte från delheten när du värderar helheten. Då värderar du från ett separerat tillstånd och försöker att göra det till ett icke separerat tillstånd. Det blir inte logiskt om man ska resonera på det sättet.
Det är din tolkning. Att svara på en fråga som är ställd ur ett dualistiskt perspektiv kräver att svaret kommer från samma våningsplan dvs från ett dualistiskt separerat perspektiv åtminstone inmledningsvis.
Det skulle vara medningslöst att försöka byta perspektiv och svara från ett prespektiv där allting är ett åtminstone inledningsvis. Det skulle enbart röra till svaret (åtminstone inledningsvis) eftersom det skulle kräva att alla som läser dessa inlägg även skulle behöva vara insatt i vad skillnaden är.
Därför svarar jag från ett dualistiskt perspektiv till at börja med.
Om du läser vidare i texten så kanske du även ser att jag även svarat ur ett allt är ett perspektiv.
Det finns ingen separation mellan dualitet och icke dualitet. Det är enbart en illusion och det är detta vi är här för att lära oss. Att vi alla är en. Att seprationen är ett verktyg vi valt för att kunna uppleva separationen. En dag så kommer vi alla att bli mer medvetna om detta. Det har ingen betydelse vem som får denna insikt först. Det har enbart betydelse ur ett dualistiskt perspektiv.
Du äger allt ur ett perspektiv.
Ur ett annat perspektiv så gör du det inte.
Varför skulle man inte kunna utvecklas om man önskar någonting?

# 39
Pengar är en sak som kan vara ett hinder, men det finns fler vilka man inte kan söka stöd från olika fonder.
Det finns fler aber när det gäller pengar och det kan vara så att man inte är ensam utan man har familj och då går det inte att snåla och leva knappt. Man kan inte kräva att t ex barnen ska minska på mat och eventuellt avstå från nya skor pga de gamla gått sönder, för att mamma eller pappa ska gå på kurs i andlig utveckling.
Hälsa och handikapp är hinder som kan vara svårare att kring gå. Är du allergisk mot olika saker t ex parfymer och mat blir det genast mycket svårare att vara på en kurs. Sitter du i en rullstol eller går med hjälp av en rollator så är inte alla lokaler handikappanpassade.
Var och en måste hitta sin egen väg för att hitta det man söker eller vill utvecklas i. Då finns inget som är fel eller mindre värt. utbildningar.
Det är väl genom att önska lära sig nytt och önska en viss kunskap som vi faktiskt lär oss..?
Att önska känner jag är att ha ett intresse för något liksom.
Amor Vincit Omnia
Den vise Marianne har talat längre upp här tråden och det håller för mig vad denne visa kvinna har sagt och allt behöver inte kosta skjortan
/ kram Bappi
# 46 Jag tror inte heller att allt måste kosta en massa pengar.
Den största utvecklingen sker inom oss och är alldeles gratis.
Kram
Amor Vincit Omnia
#44 jag tror inte att det är meningen att alla ska gå kurser,vi är alla olika har olika behov och prioriterar olika saker.
när barnen är små kanske det inte är läge att gå kurser,men åren går fort. det var inte att tänka på att gå någon kurs för min del när barnen var minderåriga,men för många går det bra att kombinera.
problemet med mat och doft-allergi känner jag mycket väl till hur det är att leva med.det går att gå kurser ändå fast det krävs mycket mer planering,det gäller även andra handikapp.
jag håller helt med att var och en får hitta sin egen väg att utvecklas på och alla sätt är lika mycket värda, men väljer man att gå en kurs har kursen ett personligt värde för den som går.
jag tycker inte att någon behöver ha ont av hur andra gör sina val,utan alla väljer vi vår egen väg.
~ mayolica ~

håller med ovan, var och en finner sin bästa väg!Det går inte att säga vad som fungerar "bäst", eftersom vi fungerar så olika.En person kan få ut mest genom litteratur,medan en annan genom kurser.Om bokälskare kan acceptera kursälskare och vice versa så har vi väl gjort världen lite godare ; )
för mej finns det inget antingen eller,jag trivs bäst med att kombinera böcker och kurser.
djur och natur kan oxå ge många andliga insikter och upplevelser som ger en andlig utveckling. jag har alltid gillat att ströva omkring ensam i skog o mark,eller på klipporna vid havet,eller ligga och titta upp mot himlen och molnen och uppleva att man är ett med allt. för mej är det en stor del av den andliga utvecklingen.
hur man än väljer sin andliga resa måste man hitta sin egen inre andliga utvecling och ha tillit till sej själv.när man kan känna den inre harmonin och acceptera sej själv brukar man också kunna acceptera andra och deras sätt att välja utan att fördömma.
våra andliga resor är väldigt olika, krångligare än så är det inte.
~ mayolica ~
#43 Persepektiv finns det gott om men det som ÄR finns det bara ett av.
Här diskuteras det minsan! 
Vägen till andlig utveckling går alltid genom hjärtat. Hjärtat är dörren!
Finns (oftast) inga som helst möjligheter att hoppa över hjärtchakrat och gör man det så är risken 100% att det blir en utveckling längs vänsterhandsvägen.
I denna tråd skulle det passa att uppmana till läsning av artikeln urskiljning på den andliga vägen och kanske också artikeln om solänglar.

Tack för det,Marianne! Saxat ur urskiljningstexten:
"Ibland kommer ett "oljud" i förhållande till vår andliga längtan eller inre urskiljningsförmåga bli en stadig påminnelse om att vi skall nå fram till att förstå vad som i det aktuella universumet som är i disharmoni med det vi söker. Det är just där som livets undervisning i urskiljningsförmåga kommer in, för ofta visar det sig att det är en väldigt långvarig och svår process att nå fram till en sober och objektiv förståelse av vad exakt i den aktuella gruppens, litteraturens eller lärarens universum som inte motsvarar det vi söker."
URSKILJNINGSFÖRMÅGA är ett begrepp man kan meditera kring länge …jag känner att det innehåller just den här slitningen jag kan känna…motstånd…eller tvivlet inför om det handlar om motstånd eller om det är hjärtat som talar om att man ska gå en annan väg…puh…att försöka ha urskiljningsförmåga.
Nån annan som hamnar på dessa kämpiga trösklar emellanåt?Kaoset som kan utbryta när man väljer att "lämna" en lära som börjat kännas för snäv tex?
Till Antigona.
Nej, att utvecklas andligt behöver du inga kurser till… För skulle andligheten finnas i en bok skulle inte alla ha tillgång till den. Med andra ord kommer kunskapen inifrån och inte utifrån :)
Men för att lära sig heala behöver man oftast kurser, tex för att bli initierad i reiki och för att lära sig olika healingstekniker osv, och då betalar man oftast för lärarens tid och för arbetsmaterialet, eftersom han eller hon även behöver inkomster för att själv kunna överleva. Och inte för den andliga utvecklingens skull.
Att utvecklas andligt innebär alltså inte att man blir en bra healare eller att man samlar på sig kunskaper om ett speciellt ämne, utan om inre insikter över den sanna verkligheten som man får genom ett tomt sinne, dvs när förståndet är tyst på tankar. Det är inget som någon kurs kan ge dig utan något du måste erfara själv. Kurser kan i vissa mån endast användas som hjälpmedel för den egna andliga utvecklingen, genom tex reiki öppnar man sig för livsenergin, liksom man gör vid qigong osv, och denna livsenergi kan hjälpa en med att få andliga insikter. Men det gör även meditation, som i sin tur inte kostar något alls. Där handlar det bara om vilken väg man väljer.
Fast vad som inte bör glömmas att nämna är också det faktum att dom flesta kurser som finns, i alla fall här i västvärlden är kurser som hålls av människor som inte kommit särskilt långt i sin andliga utveckling, dvs människor som ger ut färdiga koncept och teorier som dom tror att beskriver något av andlig betydelse, men som i själva verket endast beskriver deras egna föreställningar och fantasier.
Så om du bestämmer dig för att delta i någon kurs, undvik dom med stort intresse att missionera andra sin egen tro. För dom vägarna leder dig inte närmare sanningen utan endast på villovägar…
Och till sist vill jag ännu skriva att om det skulle finnas en förutbestämd plan för dig att bli en healare eller för att utvecklas andligt så tror jag nog att "dom där uppe" leder dig på ett eller annat sätt in på rätt väg förr eller senare i alla fall :)

Tack Shakti, du utrycker dig så att det känns väldigt rätt för mig.
Haltalotta