Vad är visdom?
Det är inget tvivel om att visdom är något av det viktigaste vi människor kan använda oss av så att vårt liv kan få djup och mening.
Det ligger i själva ordet en förvissning om att det är för sinnet vad vatten är för blommorna eller vad solen är för kornet på marken.
Visdom är en högt skattad egenskap och den tycks vara nära förbunden med de höga etiska kvaliteter vi värdesätter och värnar om. Men vad gömmer sig bakom detta viktiga ord?
Huvud och hjärta
Visdom utvecklas när huvud och hjärtats egenskaper förenas. Man kan använda en bild och säga att huvudet ger bredden och hjärtat djupet. var för sig är de viktiga men tillsammans skapar de ett nytt fält som rymmer ljus och värme. Visdom är således ett fågelperspektiv med överblick och utsikt och samtidigt en inre förbundenhet med allt levande och livets helhet. Det är en djup kunskap som är förbunden med medkänsla och identifikation med helheten. Därför är visdom knuten till både hjärta och huvud, empati och förståelse.
Läs vidare i artikeln här
Så fint beskrivet ordet sanning blev/ kram Bappi
Tack Mariann! Det tar jag verkligen till mig. Kram
" Var nära naturen - var när dig själv "
Synd att texten är på danska för då är så svårt att ta till sig hela budskapet på rätt sätt.
Snygga bilder det var i artikeln!
/kram Bappi
Joo, man får läsa sakta, det är så jag gör i alla fall… men det är klart nu börjar jag bli van och fått kläm på många av orden som inte är lika våra…
Tack Mariann för vackra och insiktsfulla ord.
(Synd att min danska inte är bättre! Artikel var väldigt fin).
Kramar Namaste.
#5 Tack! 
Träning ger färdighet 
Kram från Mariann