Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2443 ggr
[Mariann]
0

OT: Bröd

Jag hoppas ni hälsosamma människor har goda och nyttiga brödrecept att dela med er av, jag ska börja prova att baka mer bröd än vad jag gör och jag har bara ett enda gott recept på dinkel o morotsbröd, men behöver fler så snälla:

Lägg in era favoritrecept här

Kyss o tack!

Hoppfull
0

Vilken sort vill du ha? Grovt eller annat eller både och? Jag bakar mycket ur Annas kokbok (alltså jag bakar inte ofta men när jag bakar är det nästan alltid ur den)och kan skriva in lite recept i morgon om du vill.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

signemo
0

Dett  brödet är väldigt gott. Kanske inte helnyttigt men gott.

2 dl havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl naturell yoghurt eller fil
½ dl flytande honung
½ dl lingonsylt

Blanda ihop allt, rör om, häll i en brödform som rymmer 1½ liter.
In i ugnen i 1 tim på 200 grader.

Hittade det på denna länk /www.familjeliv.se  under mat och bak. Man kunde söka på inlägg. tex. matbröd

Var rädda om varandra

[Mariann]
0

tack Signemo! Glad

jag tar gärna emot både grovt och halvgrovt

Tror ni man kan ha surdeg i allt bröd?

gzstar
0

#2 Det låter underbart. Jag ska definitivt prova det.

Hoppfull
0

Hm… jag vet inte så mycket om suredeg.

Här är ett som jag gillar, det är hämtat ur Annas mat av Anna Bergenström.

Råsunda special

50g jäst

2tsk salt

1-2msk honung

6dl ljummet vatten

2dl grahamsmjöl

1,1- 1,2l vetemjöl

Smula ner jästen, häll på saltet och honungen. Rör ihop med lite av vattnet. Häll på resten av vattnet, lägg i grahamsmjöl och rör om. Häll i ca hälften av vetemjölet, fyll sedan på med resten men spara några dl till utbakningen.

Låt den lösa degen jäsa under handduk i 1-2 timmar (fungerar även med 40 minuter men den längre jästiden gör brödet MYCKET godare). Smörj en plåt.

Ta några tag med en trägaffel i den jästa degen, häll i lite av det sparade mjölet och arbeta degen lätt. Tippa ut den på väl mjölat bakbord, ha rejält med mjöl på händerna. Det går lätt att knåda den här degen om man liskom viker den hit och dit med lite mjöl på bordet och på händerna. Rulla degen till en så prydlig rulle som möjligt och klappa in lite mjöl (jag gör alltid två rullar då jag inte lyckas får brödet bra gräddat som en stor). Flytta över brödet till plåten, skåra det på längden med en vass kniv (även detta hoppar jag över då mina limpor då flyter ut till stora platta kakor). Jäs ca 20 min medan du värmer ugnen till 250grader. Grädda brödet mitt i ugnen (jag kör långt ner) i 15-30 minuter. Sänk då till 200 och grädda tills den sammanlagda gräddningstiden är 40-50 min. Om brödet blir väl mörkt så täck med folie. Låt brödet svalna på galler men utan bakduk så att den knapriga skorpan behålls.

Hoppfull
0

Cranks brödbullar

8-10 små bröd

3 ½ dl ljummet vatten

25g jäst

1tsk råsocker, farin eller 1msk honung

5dl grahamsmjöl + 2½ dl vetemjöl eller 7½ dl graham

Blanda jäst, socker och salt och lite av vattnet. Rör om väl och låt sedan stå i 10 min på varm plats tills det börjar bubbla i bunken. Häl då i resten av vattnet samt mjölet, lite i taget. Arbeta degen smidig.  trilla runda bullar och platta till eller kavla och ta ut rundlar med glas eller mått. Lägg de platta bullarna på smord plåt, pensla med mjölk och grädda i 200 grader 20-25 min. Dela efter att de svalnat.

Hoppfull
0

3X6 rågbröd

4kakor

1pkt jäst

6dl vatten

6dl rågmjöl

6dl vete

1-2tsk salt

Smula ner jäst, slå över vattnet och lägg i saltet. Låt stå i 5-10 min, rör sedan tills jästen löst sig.

Häll först i rågmjölet och sedan vetemjölet. Arbeta sanbbt ihop degen med en trägaffel, degen blir rätt lös. Jäs 20-30 min.

Tag några tag i bunken igen. Häll på lite grovt rågmjöl på bakbordet och slå upp degen. Mjöla händerna också och "fös" ihop (knåda inte!) degen till något som liknar en limpa. Dela den i fyra bitar, forma varje bit till en platt kaka, direkt på plåten. Två kakor/plåt. Platta till dem med handen. Jäs 15-20 min och grädda sedan mitt i ugnen i 225grader i 15-20 minuter.

(dessa har jag inte testat själv)

Hoppfull
0

Dessa är vansinnigt goda om än lite tålamodsprövande att baka ut.

Vridna baguetter

Till 3 baguetter

6dl ljummet vatten

½pkt jäst

2tsk salt

1,3l vetemjöl

Smula ner jästen, strö på salt och rör ut i lite av vattnet. Häll på resten av vattnet. Tillsätt mjölet och rör om. Täck bunken och jäs i två timmar.

Värm ugnen till 250-275 grader. Smörj en plåt. Häll ut den jästa degen på VÄL mjölat bakbord. Knåda inte! Skär istället (vass kniv, doppa i vatten om det krånglar)degen i tre delar och bara forma eller fös ihop degbitarna till avlånga baguetter, lika långa som plåten. Mjöla de utbakade bröden lätt, vrid dem i spiral och lägg över dem på plåten. Skåra med tunn vass kniv. Jäs 10-15 minuter. Grädda i den starka värmen ca 15 min sänk sedan till 150 och grädda i ytterligare 15-20 min.

Mums!!

Hoppfull
0

Glömde… de fyra recepten jag skrivit är alla hämtade ur samma kokbok annas mat som ni kan läsa om i länken.

[Mariann]
0

Dessa ska skrivas ut och testas efterhand. Tack hoppfull Skrattande

jag bakade annars ett himlans gott grovt bröd i går.

Läs här receptet

blev jätte gott!

Lionadh
0

Jag håller på och bakar KRAV-bröd, en brödmix från Finax på KRAV-mjöl - det är ju också en ide när det gäller eget bak.

Jag lovar ge en resention…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Lionadh
0

Och kan meddela att ekologiskt pumpabröd på Finax mix är supergott…

Med lite ost och rosenmarmelad på smakade det underbart!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM