björn ?
hur tar reda på mina totemdjur jag har en vag aning om att det är björn m,m.
jag vet att jag tillhör riddare i tidigare liv och även munk.
kan någon ge svar eller var jag ska vända mig.
mvh brian
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med att ta reda på det. Jag kan heller inte hjälpa dig med vem du ska kontakta, jag hoppas någon annan här kan veta om någon.
Mitt förslag skule kunna bli att: varför inte lite på din inre visshet? Ofta vet man ju i sitt inre det man behöver veta… 
Lycka till!
Mariann
ps. Hjärtligt välkommen hit förresten! :)
Hej brian!
Jag hittade mitt totemdjur efter långt sökande. Inte så att jag vandrade ut i vildmarken, alltså, utan genom att under många år fundera, kontemplera, meditera och känna efter.
Försök till exempel rikta meditationen mot att du går ut i vildmarken och söker ditt totemdjur. Kommer det till dig? Hur ser det ut? Är det till exempel en vild och rasande grizzlybjörn som dräper till höger och vänster? En knubbig nalle som käkar bär? En björnmamma som vakar över sina lekande ungar? En svartbjörn som klättrar upp i ett honungsträd? Eller är det så att det kanske kommer en vessla och kikar ut under stenarna medan du tittar på björnarna? Känner du mer gemenskap med vesslan då?
Med tiden så kommer du att känna tydligt att något djur är "rätt", inte bara en fantasi eller en förhoppning. Försök prata med djuret i ditt inre, se vad som känns sant.
När jag var ung ville jag gärna tro att mitt totemdjur var en grå varg, en svart hingst, en mäktig haj … och de var alltid hanar i min fantasi. Nu vet jag att det är något väsentligt mer oglamoröst, och att det är en hona, även om könet inte är speciellt mycket närvarande för det.
Hoppas det hjälpte dig? Annars finns det säkert shamaner som kan hjälpa dig att leta, men jag vet inte var man hittar sådana. Det mesta finns ju på nätet …
Gör så som i #2 Brian… det helt klart outstanding bästa sättet… 
för hur vara 100 på att någon annan vet bättre än du själv…

Mariann, känner du ditt kraftdjur och vill du berätta vad det är i så fall? Gronstedt med…
*nyfiken*
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Nix… känner inte till det.

Björn!
Kolla upp dina egna sätt att agera på!
Är du lugn tills någon attackerar eller retar dig?gillar du att gå omkring o luffsa?Går du i ide för att vakna upp som en ny människa..alltså vill fundera i lugn o ro,vill vara i fred,löser problem på egen hand?Går du omkring o muttrar lite för dig själv?blir du gladare av att leka?vill vara med din familj?
Ja,då är du en garanterad björn!
En trummresa kan ge dig en bild av vilket kraftdjur du har!
Är man alltid lik sitt kraftdjur till sättet?
Själv tror jag att det är hästen som är mitt kraftdjur. Jag har mött en häst under meditationer/drömmar så många gånger och alltid dragits till hästens lugna väsen, som ändå rymmer rejält med motor inuti när det behövs. Det är särskilt en vit, inte så hög häst (kön okänt) som brukar vandra vid min sida. Jag har hittills inte tillåtits rida på den, det är ett stort underförståss NO NO. Nåja, trevligt sällskap i mina drömvandringar i alla fall.
Jag höll på att skriva att jag inte är särskilt lik hästen till mitt sätt att vara, men kom precis på att det ändå finns likheter. Men frågan kvarstår; måste det finnas likhet mellan kraftdjuret och en själv?
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.
Det måste inte finnas likheter men det gör ju oftast det. Du och ditt kraftdjur är länkade till varandra. Och som du själv säger så är man lik djuret då man tänker efter *L* Du kan åxå ha fler än ett kraftdjur. Jag tror att de kommer och går olika djur i olika skeden av vårt liv. Fast det brukar vara åtminstone ett som alltid följer en på livets väg.
Mitt kraftdjur är björnen. Jag mötte den i en kraftfull trumresa. Björnen och jag levde ett liv tillsammans i skogen. Jag har sällan känt en sådan kärlek jag kände till denna stora nalle. Det blev en akvarelltavla av den drömmen *L*
Hej Brian, ja som en annan beskriva då kan du altid hitta dit totam= kraftdjur på en trumresa och hitta du inte första gången, då gör du det sedan, man kan vara för stressat eller nyfiken den första gången och tänka för mycket på annat, men du komma att hitta det, och glöm alt om vad du tror det är, det kan vara helt annat,, tror man för mycket på ett djur man tycka om ellet annat som fånga, då kan det vara svårt at släppa och hitta det rätta djuret, men det komma att släppa när du är redo, var förbered på en trumresa och hitta en som kan vägleda dig rett, då ska du se att det funka som altid,
MVH Shamen L.LIghtning
Hälsning L.Lightning

Hästen står för den riktiga inre kraften..Att inte fått rida sin häst ännu,betyder att du inte ännu vet alla dina styrkor..den dagen du börjar leva din kraft,får du säkert rida…God tur!
Man gör generellt skillnad på kraftdjur och totemdjur.
Totemdjuret väljer man efter tycke och smak egentligen, eller får med sig via tradition. Kanske är man lik djuret, eller beundrar och efterliknar några av dess egenskaper.
Kraftdjuret är en uråldrig andlig vägvisare och lärare som kanske inte har ett dugg likheter med personen att göra.
Totemdjur följde också ofta med släkten, eller hela stammen. Kraftdjur är mer individuella och skiftade från person till person.
Kraftdjur får du enklast av ngn som praktiserar (i mer än 5 år) shamanism. H*n kan göra en resa till andevärlden och plocka upp ett kraftdjur, fånga det, locka det, och sedan BLÅSA IN DET i din kropp.
Att alltså föra en ande från andevärlden till vår värld. Starkt arbete!! Det är nämligen stor skillnad på att ha ett kraftdjur inblåst i kroppen, än ett som bara vakar över en.
Har du redan ett djur så kan man be om att få träffa det i Stora drömmar. Be varje natt en bön till … ja vadunukallardet om att få träffa ditt djur. Är det en Stor dröm så vet du.
Annars kan du locka på det i dansen. Bjud in djuret i din kropp då du dansar. Var inte rädd för att låta, eller börja bete dig som djuret då det välkommer. Kanske kommer många djur "passera revy" genom dig innan just DITT djur (eller ja, ditt och ditt ;) stannar kvar och visar sig.
Det har skrivits en hel del matnyttigt om kraftdjur och så vidare i den här tråden.
Mvh, T

När jag gjorde min första trummresa,så var jag så inställd att få möta just ett djur som följt mig under många år..Redans som liten fick jag djurföremål från det djuret..jag drömde om det..men tji fick jag!Det var en helt annan art som kom mig till mötes!!
Angående det djuret man drömmer om,som är närvarande ofta,kan man ju om man vill ta emot tex genom att måla det!Sedan kan man faktisk tona in sig på dess styrka och få hjälp!

Mitt kraftdjur är en Brunbjörn. Den hämtade jag själv under en trumresa för ett par år sedan. Enligt traditionen ska du resa neråt till undervärlden och där ska du kunna se ditt kraftdjur. Du kan se ett flertal olika djur, men det som är ditt kraftdjur ska visa sig från flera håll (minst tre sidor…typ!), enligt vad en shamankvinna en gång lärde mig.
Om djuret visar sig från flera håll, då kan du vara säker på att det är rätt djur.
MVH / Jerry

För många år sedan började en korp komma på besök i trädgården..jag tyckte han var stökig,satt ofta på fönsterkarmarna och lät högt och ljudligt..ingen liten fågel precis..han hackade på rutan när jag hade stängt fönster..
Jag tyckte han blev mer högljud för varje dag som gick!
Jag hade under den här tiden stafflit framme för jag ville måla några barntavlor…men fick sådan jättelust att måla av korpen!
Konstigt nog tycket jag så försvann han när jag väl hade tavlan klar..En shaman förklarade att jag genom att måla korpen tog emot hans kraft..
Vad häftigt! Själv blev jag störd i drömmarna av en ung,stolt indian och hans ganska unga häst i flera drömmar tills jag målade av dem. Tror nog inte jag tagit emot deras kraft, men det är lite kul ändå.
Jag gick en oljemålningskurs för en tid sedan och av någon anledning blev det just hästar som blev motvet på den tavla som jag hann göra färdigt (blev sjuk innan kursen slutade). fast de var inte envisa i drömmarna - men hela målningen blev som terapi för mig. Färgerna och ljuset kändes så viktiga, och så hästarna som klivit fram ur dimman i skogen.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

#15 Det var säkert din andliga följeslagare?!
Att måla är verkligen förlösande!Rena terapin!
Har du gått ngn kurs i Vedic art?Om inte så kan jag verkligen rekomendera dig att gå!
#13 Traditionen att se djuret från 4 olika håll kommer ur Michael Harners (nyshamanismens "pappa") bok Shamanens Väg och han i sin tur har hämtat idén från någon av de olika kulturer han studerade som antropolog då han skrev boken.
Nu minns jag tyvärr inte VILKEN kultur han tog det från, och är osäker om han ens redovisar källan..
Andra kulturer, och andra shamaner kan uppleva det olika.
En annan vanlig företeelse är t.ex. att Djuret visar upp krafter som det normalt inte skulle besitta; tex en björn som flyger eller en orm som brinner eller liknande.
"Om djuret visar sig från flera håll, då kan du vara säker på att det är rätt djur."
Nja ;) nu ska vi inte säga så helt säkert för då kan folk råka illa ut och av misstag ta med sig en "ond ande" upp som låtsas vara vänligt sinnad.
Vad jag vill säga, och inte skrämmas :), är att det är viktigt att man vet vad man gör innan man tar med sig något som helst "tyillbaka" från andevärlden. Annars kan det sluta i sjukdom, skador eller än värre.
Därför tycker jag inte (som oerfaren) man ska försöka göra sånt arbete själv, utan låta ngn kunnig ta tag i uppgiften.
Mvh, T

#17 - Aha, är det därifrån det kommer!
Okej, ja allting ses ju på olika sätt inom detta vittomspännande område. Men menar du på fullt allvar att man kan hämta upp onda andar under resan till undervärlden?
Själv är jag ju skeptisk till att andra ska göra sådant åt en själv, men det kanske är så…..
Om man jämför inom medialiteten så anser jag ju inte att man ska tala om för andra vilken/vilka guider de har. Det ska man i så fall ta reda på själv i meditation till exempel.
Men det är ju jag det! 
#18 Såklart kan du få med dig onda andar upp! Givetvis. Menar du på fullt allvar att du INTE trodde det gick? ;)
"Om man jämför inom medialiteten så anser jag ju inte att man ska tala om för andra vilken/vilka guider de har."
Nu drar jag mig väldigt för atrt jämföra shamanism och medialitet, men jag håller med dig. Man ska inte tala om vad andra har för kraftdjur eller hjälpare om man vet det. Det handlar om respekt givetvis.
Jag tycker inte att man ska berätta vad man själv har heller, som många gjort ovan, för att det, i sin tur, kan leda till en "öppning" för folk som vill skicka sot att attackera en lättare.
Skryt stjäl kraft, har jag fått lära mig.
"Själv är jag ju skeptisk till att andra ska göra sådant åt en själv, men det kanske är så."
Fortsätt du vara det, det är bara nyttigt :)
Man ska inte låta vem som helst göra resor för bot åt en, vad det än handlar om. Man ska veta att människan är KAPABEL till det, och man ska LITA på h*n. Det är ju självklarheter.
Vissa saker KAN man inte göra åt sig själv. I de flesta nordamerikanska indiankulturer KAN inte botaren bota sig själv, då tappar han kraften. Så h*n söker upp ngn annan som kan hjälpa.
Det är inte fel att be om hjälp - utan att be om hjälp kan inte shamanen jobba alls!
Hoka hey och hej på dig!
Mvh, T
Jag tror som så, att man VET när det är rätt djur, men att flera djur kan vara rätt. På resan/i meditationen eller vad man vill kalla det kan man träffa flera djur/varelser. Med tiden förstår man vilket man passar ihop med och om båda är med på det kan man slå följe. Man kan slå följe med varelser av olika skäl och olika vid olika tillfällen, eller be om hjälp och lämna något i utbyte - men minst en varelse ger en ordlös, kravlös, självklar gemenskap och man slår följe utan att det behövs snackas om.
Om man fått veta vad en annans följeslagare är ska man inte berätta det vidare. Det är ett stort förtroende att ha fått veta, nästan som att ha fått veta någons sanna namn. Man ska vara försiktig med vem man berättar för, det alla vet har inte längre någon kraft.
Detta med totemdjur/kraftdjur diskuteras även på Existens iFokus.
#20 Ja så kan det också gå till. Ibland finns dock behovet av att snabbt återställa balans och kraft, speciellt i en sjuk människa. Då kan kraftdjurshämtning vara en del av behandlingen.
Om man sedan arbetar AKTIVT med kraftdjuret, eller "bara har det" är en annan femma, och en helt annan diskussion :) hur som helst är det en riktigt stor skillnad att få djuret inblåst i sig. Det kan de flesta som vart med om det skriva under på.
Man får större kraft, blir inte sjuk lika lätt, gamla tvångsföreställningar, hangups eller fobier bleknar, självfötroendet får sig en riktig skjuts och andra fördelar ttrillar in.
Tack för tips om Existens iFokus-tråden. Det disskuteras också en hel del om det på Trolltrumman.
Mvh, T

Hej!
Men om man är häxa och aldrig kan komma fram till sitt totem vad gör man då? Kan det vara det djur men mäst gillar? Kan det vara hund är jag älskar det mest? Eller vet man verkligen vilket totem det är ens? Hur kan ni vara så säkra på att björnen eller hästen eller vad det nu är för djur ni drömmer om eller ser i er näthina när ni meditera är er totem?
Ända sätter att veta sitt totem är att gå den långa vägen. Där ni får hitta er själv o sen kolla vad alla regnbågens färger betydder för er och sen gå vidare. Jag har många gånger försökt att hitta mitt totem och jag har fått upp mycket i mitt huvud men alla gång har det varaierabde med nytta djur.
Att på lättast och det lataste sättet att komma på det är att fråga din familj eller dina vänner hur dom beskriver dig o sen skriva ner de. Och du KANSKE kommer du fram till vad du är för djur!
Men du kan aldrig avra 100 på vad du är. Om jag ska gå efter mina drömmar så är jag en hund men det är inte säkert.
Ska jag gå efter andrana så är jag lejon men enlig svart magi är jag krokodilen o enlig vit magi så är jag kattunge.
Så att hitta sitt totem är att hitta sig själv. Du måste hitta dig själv innan du hittar ditt totem
Varför kan du inte komma fram till ditt totemdjur då du är häxa?
När man vet ens totemdjur så vet man, så enkelt är det ;-) Finns det där behöver man aldrig tvivla.